بررسی تاثیرنحوه انتخاب نشانه های بافتی و نوع متن بر نحوۀ استنتاج نوجوانان و جوانان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Khorasgan, Iran.
2 - Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Khorasgan, Iran.
Keywords: نشانه های آوایی٬ استنتاج٬ درک شنیداری٬ دانش ذهنی,
Abstract :
اطلاعات زبانی معمولا به شکل گفتاری و نوشتاری به مخاطب انتقال میابند اما آنچه در این رابطه حائز اهمیت است پیامی است که در دل این متن نهفته است. در این رابطه از یک طرف گوینده میبایست طوری این متن را هدایت کند که مطلب برای شنونده قابل درک باشد و از طرف دیگر شنونده نیز بایستی بتواند بر مبنای عوامل گرامری٬ متنی٬ ذهنی و تجارب خود از جهان بیرون دست به استنتاج زده و به درست ترین و نزدیک ترین درکی که به منظور گوینده متن میباشد برسد تا نتیجه این رابطه گفتاری یا شنیداری قابل قبول واقع شود. این مطالعه قصد دارد به بررسی این عوامل و علت بروز چنین استنتاجهای متفاوت در میان دو گروه سنی نوجوان و جوان بپردازد. افراد مورد مطالعه در این بررسی ٦٠ نوجوان و٦٠ جوان دختر و پسر فارسی زبانی هستند که در حال یادگیری زبان انگلیسی بودند. در این مطالعه جهت بررسی نحوه استنتاج افراد دو متن داستانی و دو متن غیر داستانی برای افراد خوانده شد و پس از پرسیدن سوالاتی اسنتتاج افراد به طور دقیق ضبط گردید.از دیدگاه زبانشناسی استنتاج همانند ابزاری است که به شنونده یا مخاطب متن کمک میکند تا بتواند درس ترین معنا را از دل کلمات بیرون بکشد. بر اساس نتایج این مطالعه گروههای سنی متفاوت و جنسیتهای متفاوت بر اساس تجارب بیرونی و درونی خود و با استفاده از برخی نشانه های آوائی و بافتی متن از گفتار گوینده استنتاجهای متفاوتی دارند که بررسیهای آماری این مطالعه با تحلیل این داده ها به این نتیجه دست یافته است که نحوه انتخاب نشانه- های بافتی متن٬ جنسیت و سن افراد٬ تغییرات آهنگ کلام و نوع متن میتوانند نحوه استنتاج را تحت تائثیر قرار دهند و بر یادگیری افراد چه در زبان مادری خود(فارسی) و چه در زبان دوم (انگلیسی) تاثیر چشمگیری دارند.
Adams, M. (2002). Teaching English. Journal of English Linguistics, 30 (4) 353-365.
Adams, M. (2003). Language as a natural object, Phonetics Investigation Aspect. The Linguistic Review, 22, 447-466.
Anderson, K., & Lynch, T. (2003). Learner/non-teacher interactions: the contribution of a course assistant to EAP speaking classes. Interaction and Language Learning (pp. 7-22). TESOL Case Studies in Practice series. Alexandria, VA: TESOL.
Bada, A., & Gence, H., (2005). The Cognitive Academic Language Learning Approac (CALLA). In P.A. Academic success for English language learners (pp. 87-101). White Plains, NY: Longman.
Bloom, P. (2000). How children learn the meaning of words. Cambridge, MA: 85MIT Press.
Bowyer, C. Crane, T., & Snowling, M. (2005). Assessing children inference generation: True What do tests of reading comprehension measure? British Journal of Educational, Psychology, 75, 189-201.
Boynton, A., & Blevins, W. (2003). Teaching Students to Read Nonfiction. First Reviewing:M
Duke, N. (2003). The scarcity of informational texts in first grade. Reading Research Quarterly, 35(2), 202-204.
Graesser, A., Singer, M., & Trabasso, D. (1994). Coh-Metrix: Discourse Perspective on the Comprehension ability. 42, 104-125.
Happe, F., & Loth, E. (2002). Theory of mind and tracking speaker’s intentions. Mind and the Language, 17, 24-36.
Hoyt, L., Mooney, M., & Parkes, B. (2003). Part 1: Bringing informational texts into focus. Exploring informational texts. From theory to practice (p. 1). Portsmouth, NH: Heinemann.
Kamil, M., & Lane, D. (2005). Using information text for first grade reading instruction: Theory and practice. Retrieved August 5, 2005, from http://www.stanford.edu/ TT, 987C mkamil/nrc97b.htm
Keene, E., & Zimmerman, S. (1997). Mosaic of thought: Teaching comprehension in a reader 's workshop. Portsmouth, NH: Heinemann. University Massachusetts press.
Leslie, L., & Caldwell, J. (2008).Social linguistics and literacies: Ideology in discourses, New Formal and informal measures of reading. Princeton University, Princeton, NJ 08544, 230-331.
Lynch, T. (2002). Theoretical Perspectives on Listening. Annual Review of General Applied Linguistics, 3-19.
McCormick, S., & Hill, D. S. (2001). An analysis of the effects of tow procedures for increase disabled readers’ inferencing skills. Journal of Educational Research, 77, 219-226.
Mish, F. (2005). Merriam-Webster’s collegiate dictionary (11th ed.). Spring field, In MA: Merriam-Webster, Inc.
Nesset,T.(2008). Cognitive Knowledge and Grammar: A basic introduction. Journal of Hum Linguistics, 45(2) s. 477-480.
Nunan, D. (2007). Applied Linguistics Discourse Analysis Review London: Penguin books.
Richards, J. C., & Anderson, N. A. (2005). How do you know? A strategy to help emergent in readers make inferences. The Reading Teacher, 57, 290-293.
Rost, M. (2002). Teaching and Researching Listening. England: Pearson Education Ltd.
Sapir, E. (1989). Language: An introduction to the study of speech. New York: Harcourt, Brace and company.
Scharer, P., Pinnell,S., Lyons, C., & Fountas, I. (2005). Becoming an engaged reader. Learning Educational Leadership, 63(2), 24-29. Few 1245,Tree in this Retrieved from http://www.ascd.org/portal/site/ascd/menuitem.a4db.
Sperber, D. Wilson, D.,(2005). Relevance,communication and cognition (2nd ed.). Oxford: Blackwell.
Wagner, D. T. (2006). How knowledge helps. [Online] Available: http://www.aft.org/pubs-reports/american_educator/issues /spring06/willingham.htm
Wasik, M., & Bond, T. (2001). Young children's storybook reading: Longitudinal study of the parent-child interaction and children's independent functioning (Final report to the Spencer Foundation). Ann Arbor: University of Michigan. ED 334 541.
Whitehurst, J., & Lonigan, P. (1998). Emotion in Text: Evolution, Development, and Simuly of Everyday Mindreading. Oxford: Blackwell.
Wright, D. (2000).Language development in the pre-school years. Cambridge: Cambridge University Press.