آیا مهارت های تفکر انتقادی موجب موفقیت در تدریس زبان می شود؟ مطالعه موردی معلمان ایرانی زبان انگلیسی بر اساس جنسیت و مقطع تحصیلی آنها
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیحمید اشرف 1 , هانیه گرمابی 2 , مهری بختیاری فیندری 3
1 - Department of English, Torbat-e-Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e-Heydarieh, Iran
2 - Department of English, Torbat-e-Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e-Heydarieh, Iran
3 - Department of English, Torbat-e-Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e-Heydarieh, Iran
Keywords: جنسیت, تفکر انتقادی, موفقیت در تدریس, مقاطع تحصیلی فوق دیپلم و لیسانس,
Abstract :
این تحقیق برای بررسی اینکه آیا بین تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی و موفقیت در تدریس رابطه معناداری وجوددارد یا خیر انجام شده است. برای این منظور، از 113 معلم زن و مرد زبان انگلیسی در ایران خواسته شد پرسشنامهواتسون گلاسر را تکمیل کنند. علاوه بر این، از دانش آموزان این معلمان خواسته شد تا به سوالات پرسشنامهویژگی های مدرسان موفق در تدریس زبان خارجی پاسخ دهند. تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان داد که بینتفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی و موفقیتشان در تدریس رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این، یافته ها نشانداد که تفاوت معناداری بین معلمان زن و مرد در ارتباط با تفکر انتقادی آنها وجود دارد، و اینکه معلمان دارای مدرکلیسانس با معلمان دارای مدرک فوق دیپلم از لحاظ تفکر انتقادی متفاوت هستند. به طور خاص، معلمان مرد دارایمدرک لیسانس بیشترین بهره از تفکر انتقادی را دارا بودند.
References
Birjandi, P., & Bagherkazemi, M. (2010). The relationship between Iranian EFL teachers’ critical thinking ability and their professional success. English Language Teaching, 3(2), 135-145.
Büyükyavuz, O. (2013). Professional development for Turkish teachers of English: Is it amust or luxury? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 89, 363 – 367.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. New york: Routledge.
Demirhan, E., & Köklükaya, A. N. (2014). The critical thinking dispositions of prospective science teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 1551 – 1555.
Duţă, N., Pânişoară, G., & Pânişoară, I. O. (2014). The profile of the teaching profession - empirical reflections on the development of the competences of university teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 390 – 395.
Ghaemi, H., & Taherian, R. (2011). The role of critical thinking in EFL teachers’ teaching success. Modern Journal of Applied Linguistics, 3, 8-22.
Gokhale, A. A. (1995). Collaborative learning enhances critical thinking. Journal of Technology Education, 7(1), 22-30.
Green, K., & Jax, C. (2011). Problem solvers are better leaders: Facilitating critical thinking among educators through online education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 727-730.
Grosser, M. M., & Lombard, B. J. J. (2008). The relationship between culture and the development of critical thinking abilities of prospective teachers. Teaching and Teacher Education, 24, 1364-1375.
Hoesein, E., M. (2015). Using mobile technology and online support to improve language teacher professionalism. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 192, 491 – 497.
Ijaiya, N. Y. S., Alabi, A. T., & Fasasi, Y. A. (2011). Teacher education in Africa and critical thinking skills: Needs and strategies. Research Journal of Business Management, 5(1), 26-34.
Moafian, F., & Pishghadam, R. (2008). Tahie va baresie etebare sazeye porseshnameye vizhegihaye modaresane movafaghe zabane englisi. Pazhooheshe Zabanhaye Khareji, 54, 127-141.
Moradan, A., & Pourasadollah, R. (2014). Teachers' thinking about their teaching: A critical study on Iranian TEFL teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 98, 1194 – 1203.
Ngang, T. K., Chan, T. C., & Vetriveilmany, U. D. (2015). Critical issues of soft skills development in teaching professional training: Educators’ perspectives. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205, 128 – 133.
Pourali, S. (2011). Metaphor analysis of beliefs about teaching and learning in the current and ideal situations: A case of professors and students majoring in English language teaching and literature. Unpublished MA thesis, Ferdowsi University of Mashhad.
Qing, Z., Ni, S., & Hong, T. (2010). Developing critical thinking disposition by task-based learning in chemistry experiment teaching. Procedia Social and Behavioral sciences, 2, 4561-4570.
Talebi, F., & Shirmohammadi, S. (2012). Investigating Iranian Professors' Roles and Their Critical Thinking Abilities. International Journal of Linguistics, 4(3), 656-670.
Vanicheva, T., Kah, M., & Ponidelko, L. (2015). Critical thinking within the current framework of ESP curriculum in technical universities of Russia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 199, 657 – 665.
Worawuth, P., Kanokorn, C. P. S., Udomporn, K., Chadchawarn, A., & Wilawan, P. (2014). Integrated learning teacher professional development in primary schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 112, 775 – 780.
Yayli, D. (2009). New roles for literacy teachers in the age of multiliteracies: A sociocultural perspective. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 206-209.