تاثیر آموزش تحلیل گفتمان انتقادی بر خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیغلامرضا عباسیان 1 , نرجس ملائی 2
1 - Imam Ali University & Department of English, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of English, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: تحلیل گفتمان انتقادی(سی دی ای), خوانش انتقادی, تکنیک های سی دی ای, مقاله تحلیلی,
Abstract :
تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مستقیم بعضی از تکنیک های تحلیل گفتمان انتقادی بر خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی صورت گرفته است. در این راستا تلاش شده است تا هر گونه تغییر مثبت در توانایی زبان آموزان در درک معنای ضمنی متن خوانشی سنجیده شود. ضمنا، هرگونه تغییردرنقطه نظرات زبان آموزان در خصوص شیوه یادگیری زبان انگلیسی پس از آموزش مهارت خوانش انتقادی از طریق تکنیک های تحلیل گفتمان انتقادی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور دو مقاله خبری از منابع آنلاین در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل 60 دانشجوی دوره کارشناسی رشته حقوق بودند که بطور تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. از گروه آزمایشی خواسته شده بود درک خود را از هر متن در قالب یک مقاله بنویسند. آنها همچنین باید به پرسشنامه ای معطوف به بررسی تغییر نگرش یا انگیزه آنها نسبت به یادگیری زبان انگلیسی پاسخ می دادند. نتایج حاکی از آن بود که گروه آزمایشی پس از آموزش خواندن از طریق تکنیک های تحلیل گفتمان انتقادی بهتر از گروه کنترل شده عمل کردند. انگیزه آنها نیز نسبت به یادگیری زبان انگلیسی پس از آشنایی با حوزه تحلیل گفتمان انتقادی افزایش یافت.
Althusser, L. (1971). Ideology and ideological state apparatuses. In L.Althusser (Ed.), Lenin and philosophy and other essays (pp. 137-177). London: New Left Books.
Auerbach, E. R. (1995). The politics of the ESL classroom: issues of power in pedagogical choices. In J. Tollefson(Ed.),Power and inequality in language education (pp. 9-33). Cambridge: Cambridge University Press.
Boston, J. M. (2002). How to get away with things with words. For: Essay for Module 5 Written Discourse. Retrieved January, 2016 from
http://www.birmingham.ac.uk/Documents/college-artslaw/cels/essays/writtendiscourse/Boston5.pdf.
Brown, H. D. (2004). Some practical thoughts about student-sensitive critical pedagogy.The Language Teacher, 28(7), pp. 23-27.
Cervetti, G., Pardales, M. J., & Damico, J. S. (2001). A tale of differences: Comparing the traditions, perspectives, and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading Online, 4(9). [Online] Available:http://www.readingonline.org/articles/cervett
Correia, R (2006). Encouraging critical reading in the EFL classroom.English Teaching Forum, 16-20.
Cots, J.M. (2006). Teaching ‘with an attitude’: Critical discourse analysis in EFL teaching. ELT Journal, 60(4), pp. 336-345.
Dellinger, B. (1995). Critical Discourse Analysis. Retrieved December, 2015from http: //www.users.utu.fi/ bredelli/cda.html University of Turku.
Dheram, P. (2007). Empowerment through critical pedagogy.Academic Leadership, 2(5).
Duzer, C.V. ,& Cunningham Florez. M. A. (1999). Critical Literacy for Adult English Language Learners. Retrieved December, 2015from
http://www.ericdigests.org/2001-1/critical.Html.
Educational Testing Service (2015).The Official Guide to the TOEFL Test. Third Edition. New York: McGraw-Hill.
Fairclough, N. (ed). (1992). Critical language awareness. London: Harlow.
Fredricks, L. (2007). A rationale for critical pedagogy in EFL: The case of Tajikistan. The Reading Matrix, 7(2), 22-28.
Freire, P., &Macedo, D. (1987).Literacy: Reading the word and the world.
London: Routledge&Kegan Press.
Gee, J. P. (1999). An introduction to discourse analysis: Theory and Method. London: Routledge.
Gramsci, A. (1991). Selections from prison notebooks.London: Lawrence and Wishart.
Halliday, M. A. K. (1978). Language as a social semiotic: The social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold.
Huckin, T.N. (1997). Critical Discourse Analysis. In T. Miller (Ed.), Functional approaches to written text (pp.78-92). Washington DC: US Department of State.
İÇMEZ, S. (2009). Motivation and critical reading in EFL classrooms: A case of ELT preparatory students. Theory and Practice in Education, 5(2), 23-145.
Jorgensen, M., & Phillips, L. (2002).Discourse analysis. London: Sage.
Ko, M., & Wang, T. F. (2009). Introducing critical literacy to EFL teaching: Three Taiwanese college teachers’ conceptualization.Asian EFL Journal, 11, 1,174-191.
Missori, L. (2007).Applying critical thinking to reading.Longview Community College. Retrieved December, 2015 from http//www. ss. Critical thinking.html.
Okazaki, T. (2005).Critical consciousness and critical language teaching.Second Language Studies, 23(2), 174-202.
Pennycook, A. (1999). Introduction: Critical approaches to TESOL. TESOL Quarterly, 33, pp. 329-348. Retrieved January, 2016 from http://dx.doi.org/10.2307/3587668
Sheyholislami, J. (2001). Critical Discourse Analysis. Retrieved January, 2016 from
http:// www.carleton.ca/~jsheyhol/ cda.htm.
Sunderland, J. (2004). Gendered discourses. New York: Palgrave MacMillan.
http://dx.doi.org/10.1057/9780230505582
Van Dijk, T. A. (1998). Principles of critical discourse analysis.Discourse & Society, 4(2), 249 - 283.
Wallace, C. (1999). Critical language awareness: Key principles for a course in critical reading. Language Awareness, 8(2), pp. 98-109.
Wallace, C. (2005). Critical reading in language education. London and New York: Palgrave Macmillan.
Widdowson, H. G. (1998). Review article: The theory and practice of critical discourse analysis. Applied Linguistics, 19(1), 136-151.
Yang, Y. F. (2004).The pilot study of diagnostic reading assessment.In The proceedings of the 21st international conference on English teaching and learning in R.O.C. (pp. 241-254). Taichung: Chaoyang University of Technology.
Zingraf, M. (2003).Assessing the development of critical language awareness in a foreign language environment. Retrieved January, 2016from
http://www.eric.ed.gov/ERIC Docs/ data/ ericdocs2sql/ content _storage_01/0000019b/80/1b/52/9c.pdf.