The study of the relationship between communicative technology and social sciences students’ life style in science and research Branch in Tehran
Subject Areas : sociologyReza Eydizadeh 1 , Haji Mohammad Ahmadi Blotaki 2
1 - کارشناسارشد ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تهران- ایران (نویسنده مسئول).
Keywords: Students, life style, Social networks, Telegram, What', s App,
Abstract :
The present study is conducted with the aim of investigating the relationship between the usage of what's App and Telegram social networks and life style of social science students in science and research branch. Research method is practical and of survey-descriptive kind. Research population includes all the social science students in Tehran Islamic Azad University of Research and Science branch who are 960 students. Using general formula of Cochran 274 students were chosen as sample through simple random sampling method. Measuring tools are standard questionnaire of life style (LSQ) with 70 questions and a researcher-made questionnaire of social networks whit 20 questions which are prepared based on Likert scale. Questionnaires’ content validity is approved by experts and instructors, and their reliability is achieved by Chronbach's alpha coefficient 0.87 and 0.81 respectively. The results showed that, there is a significant reverse relationship between usage of What's App and Telegram social networks and life style. In other words, with the increase of usage of What's App and Telegram social networks the quality of all aspects of social science students' life style in Tehran Islamic Azad University Research and Science branch decrease
میرپور، مهناز؛ گریوانی، مریم. (1393). تاثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان. فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی. سال اول، شماره سوم.
ایمان، محمدتقی؛ شیردل، الهام. (1393). تاثیر کیفیت شبکه اجتماعی بر عاطفه اجتماعی شهر کرمان. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. سال هفتم، شماره 20.
جهانگیری، یحیی. (1390). شبکه اجتماعی؛ فرصت یا چالش. فصلنامه رهآورد نور. شماره 37.
حبیبی، محمدحسین. (1390). هنجارهای حقیقی و ناهنجاریهای مجازی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خوشفر، غ و همکاران. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در نواحی شهری (مطالعه موردی شهر گرگان). مجله آمایش جغرافیایی فضا. سال سوم، شماره نهم.
دانشنامه آزاد ویکیپدیا. (1394). واتسآپ. آخرین ویرایش 29 ژانویه 2016. قابل دسترس در تاریخ 11/11/1394 در سایت:
روزنامه ابتکار. (1394). به بهانه فیلترینگ دو ساعته تلگرام (اسبابکشیهای اجباری). تاریخ انتشار خبر: 1 فروردین 1394. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://ebtekarnews.com/23294
زارعی، لیلا. (1384). بررسی سبک زندگی نوجوانان دختر در ارتباط با پیشگیری از استئوپروز منطقه 17 شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران.
سایت تابناک. (1394). تعداد کاربران واتس آپ به 900 میلیون نفر رسید. تاریخ انتشار خبر: 14 شهریور 1394. کد خبر: 529127. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: https://www.tabnak.ir/fa/news/529127
سایت تابناک. (1394). واتس آپ برای همیشه رایگان شد. قابل دسترس در تاریخ 1/11/1394 در سایت:
https https://www.tabnak.ir/fa/news
سایت سامانه شارژ واتسآپ. (1394). مقایسه تعداد کاربران واتسآپ با دیگر اپلیکیشنهای پیامرسان. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت:
http://www.chargewhatsapp.ir/index.php/news/59-whatsapp-compare
صدیق بنای، هلن. (1387). آشنایی با شبکههای اجتماعی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزانه همشهری.
عدلیپور، صمد. (1391). تحلیل جامعهشناختی پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان.
فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
فرهنگی، علیاکبر؛ صفرزاده، حسین. (1387). روشهای تحقیق در علوم انسانی.
گیدنز، آنتونی. (1383). تجددوتشخص؛جامعهوهویتشخصیدرعصرجدید. ترجمه: ناصر، موفقیان. تهران: نشر نی.
لعلی، محسن؛ عابدی، احمد؛ کجباف، محمدباقر. (1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی (LSQ). پژوهشهای روانشناختی. دوره 15، شماره 1.
مرادی، شهاب و همکاران. (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی. سال چهارم. شماره 10.
وبسایت فایندز. (1394). تلگرام چیست و تاریخچه تولید تلگرام. نوشته شده در تاریخ 21 اردیبهشت 1394. قابل دسترس در تاریخ 10/11/1394 در سایت.
Madge, C,. Meek, J,. Wellens, J,. & Hooley, T. (2009). Facebook. Social Integration and Informal Learning at University. It Is More for Socialising and Talking to Friends about Work than for Actually Doing Work, Learning, Media and Technology. Vol. 34, No. 2, P.p: 141-155.
Smith, Eliot, R,. & Diane, M. (2009). Group emotions. Encyclopedia of Group Processes & Intergroup Relations. Sage Publications.
_||_