مطالعه رابطه تکنولوژی ارتباطی با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
الموضوعات :رضا عیدیزاده 1 , حاجی محمد احمدی بلوطکی 2
1 - کارشناسارشد ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تهران- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی مجازی, واتسآپ, تلگرام, سبک زندگی و دانشجویان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشته های علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نوع آن توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران که تعداد آن ها 960 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران تعداد 274 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار سنجش دو پرسشنامه استاندارد 70 سوالی سبک زندگی LSQ و پرسشنامه 20 سوالی محقق ساخته شبکه های اجتماعی مجازی می باشدکه بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت تهیه و تنظیم گردیده است. اعتبار پرسشنامه ها توسط اساتید و کارشناسان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 81/0 به دست آمده است. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی و تمامی ابعاد آن رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام کیفیت همه ابعاد سبک زندگی دانشجویان رشته های علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران کاهش می یابد.
میرپور، مهناز؛ گریوانی، مریم. (1393). تاثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان. فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی. سال اول، شماره سوم.
ایمان، محمدتقی؛ شیردل، الهام. (1393). تاثیر کیفیت شبکه اجتماعی بر عاطفه اجتماعی شهر کرمان. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. سال هفتم، شماره 20.
جهانگیری، یحیی. (1390). شبکه اجتماعی؛ فرصت یا چالش. فصلنامه رهآورد نور. شماره 37.
حبیبی، محمدحسین. (1390). هنجارهای حقیقی و ناهنجاریهای مجازی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خوشفر، غ و همکاران. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در نواحی شهری (مطالعه موردی شهر گرگان). مجله آمایش جغرافیایی فضا. سال سوم، شماره نهم.
دانشنامه آزاد ویکیپدیا. (1394). واتسآپ. آخرین ویرایش 29 ژانویه 2016. قابل دسترس در تاریخ 11/11/1394 در سایت:
روزنامه ابتکار. (1394). به بهانه فیلترینگ دو ساعته تلگرام (اسبابکشیهای اجباری). تاریخ انتشار خبر: 1 فروردین 1394. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://ebtekarnews.com/23294
زارعی، لیلا. (1384). بررسی سبک زندگی نوجوانان دختر در ارتباط با پیشگیری از استئوپروز منطقه 17 شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران.
سایت تابناک. (1394). تعداد کاربران واتس آپ به 900 میلیون نفر رسید. تاریخ انتشار خبر: 14 شهریور 1394. کد خبر: 529127. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: https://www.tabnak.ir/fa/news/529127
سایت تابناک. (1394). واتس آپ برای همیشه رایگان شد. قابل دسترس در تاریخ 1/11/1394 در سایت:
https https://www.tabnak.ir/fa/news
سایت سامانه شارژ واتسآپ. (1394). مقایسه تعداد کاربران واتسآپ با دیگر اپلیکیشنهای پیامرسان. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت:
http://www.chargewhatsapp.ir/index.php/news/59-whatsapp-compare
صدیق بنای، هلن. (1387). آشنایی با شبکههای اجتماعی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزانه همشهری.
عدلیپور، صمد. (1391). تحلیل جامعهشناختی پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان.
فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
فرهنگی، علیاکبر؛ صفرزاده، حسین. (1387). روشهای تحقیق در علوم انسانی.
گیدنز، آنتونی. (1383). تجددوتشخص؛جامعهوهویتشخصیدرعصرجدید. ترجمه: ناصر، موفقیان. تهران: نشر نی.
لعلی، محسن؛ عابدی، احمد؛ کجباف، محمدباقر. (1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی (LSQ). پژوهشهای روانشناختی. دوره 15، شماره 1.
مرادی، شهاب و همکاران. (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی. سال چهارم. شماره 10.
وبسایت فایندز. (1394). تلگرام چیست و تاریخچه تولید تلگرام. نوشته شده در تاریخ 21 اردیبهشت 1394. قابل دسترس در تاریخ 10/11/1394 در سایت.
Madge, C,. Meek, J,. Wellens, J,. & Hooley, T. (2009). Facebook. Social Integration and Informal Learning at University. It Is More for Socialising and Talking to Friends about Work than for Actually Doing Work, Learning, Media and Technology. Vol. 34, No. 2, P.p: 141-155.
Smith, Eliot, R,. & Diane, M. (2009). Group emotions. Encyclopedia of Group Processes & Intergroup Relations. Sage Publications.
_||_