Globalization of information and communication technology and consumption culture strategies (Iran)
Subject Areas : sociologyIraj Mahmodi 1 , Hadi Aghaee 2 , Attaollah Jafari 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب.
2 - کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، مدرس دانشگاه آزاداسلامی، واحد ملکان- ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی.
Keywords: Globalization, Globalization of information and communication technology, consumption culture, media consumption, Information Society,
Abstract :
The world in which we live is changing every day. Globalization of information and communication technology, fast transferring of experiences and achievements, dissemination of particular consumption culture and also, the examination of various aspects of this globalization such as software (content), media consumption, information society, and particularly consumption patterns reformation are very important. The emphasis of these communities on the potential of ICTs to accelerate the economic development and to improve people's lives is significant. This process causes to eliminate the time, space and to control the costs by making things electronic and data transfer fast. This rapid growth requires organizing and culturizing due to the growing needs and for better optimization offering solutions is essential. Resource mobilization, speed, accuracy, and comprehensive review are the necessities facing the experts and social scientists. So this paper describes the features of globalization with exploratory approach and examines a dimension of globalization by interviewing (Delphi) the social experts, which benefiting the social experts' views the strategies and approaches for better management of these technologies are to be determined. With open coding on interviews of 10 professors, key components of assumptions were presented.The results were presented in the form of strategies that all hypotheses were confirmed.
آقاجانی، س. (1375). حرکتایرانبهسویجامعهاطلاعاتی. تهران: نشر آگه.
ازکیا، م؛ و دیگری. (1382). روشهای کاربردی تحقیق. جلد اول، تهران: انتشارات کیهان.
استوری، ج. (1383). جهانیشدن و فرهنگ عامه. ترجمه: ح. پاینده. فصلنامه ارغنون. شماره 24، 301–319.
حافظنیا، م. (1387). مقدمهایی بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ چهاردهم.
فاستر، ج. م.(1378). جوامع سنتی و تغییرات فنی. ترجمه: س، م، ثریا. تهران: نشرکتافزا.
فرخپور، م. (1388). بررسی و نقش فرهنگ سازمانی در اصلاح الگوی مصرف. سایت آفتاب.
ظهوری، ق. (1378). کاربرد روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت. تهران: موسسه انتشارایی میر.
گلمحمدی، ا. (1382). جهانیشدنودینفرصتهاوچالشها. پیشین، ص107.
گیدنز، آ. (1373). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشرنی.
رشیدپور، ا. (1352). آیینههایجیبیآقایمکلوهان. تهران: دفتر انتشارات رادیو تلویزیون ملی ایران.
عاملی، س. (1380). فصلنامهعلوماجتماعی. دانشگاه تهران، شماره 21، 171.
منتظرقائم، م. (1381). فصلنامه علوم اجتماعی. دانشگاه تهران، شماره 19.
مکلوهان، م. (1377). برایدرکرسانهها. تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران.
وبستر، ف. (1380). نظریههایجامعهاطلاعاتی. ترجمه: ا. قدیمی. تهران: نشر قصیدهسرا. ص 164.
Beck, U. (1992).Risk society. Towards a New Modernity. London: sage.
Beck, U. (1999). World risk society. Cambridge: polity press.
Becker, T. and Slaton, C.D. (2000). the future of Teledemocracy. Westport. Conan: Praeger Publishers
Bouman, Z. (2002). Society under Siege. Cambridge: polity press.
Nigg, Claudio R., Lippke, Sonia. & Maddock, Jason E. (2009). Factorialinvariance of the theory of planned behavior applied to physical activity acrossgender, age and ethnic groups. Psychology of Sport and Exercise. 219-225, 10.
Lee, Sangjae. & Kim, Byung Gon. (2009). Factors affecting the usage ofintranet: A confirmatory study. Computers in Human Behavior. 191-201, 25.
Robertson, R. (1992). Globaliztion. London: sage.
Samiullah, Yusof & Rao Srinivasa. (2002). Role of ICT, in Urban and Rural Poverty Reduction. Available in: http://www.teri.res.in/icteap/present.session4/sami.doc.
Sassen. (1990). Burgers and EngberenT. (1996) van Kempen and Macusc (1998).
Unesco. (1999). World Communication Report: The Media and challenges of The New Technologies. Paris : NNESCO.
Unesco. (1997). World Communication & Information Report. Paris: NNESCO.
Trend, D. (2001). Reading Digital Culture. Oxford: Blackwell Publishers.
Waters, M. (1995). Globaliztion. London :Routledge.
Yu, Chian-Son& Tao, Yu-Hui. (2009). Understanding business- levelinnovation technology adoption. Technovation. 92-109, 29.