The examination of social factors related to the tendency of high school students to the reference group in Ardabil
Subject Areas : sociologyHaji Vali Agagolizadeh 1 , mohsen alaei 2 , Firouz Rad 3
1 - انشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - assistant professor in Payam Noor Un.
3 - استادیار دانشگاه پیام نور تبریز، گروه علوم اجتماعی، صندوق پستی 19395-3697، تهران– ایران.
Keywords: Social status, religiosity, social participation, Reference group, management practices,
Abstract :
The subject of the present study is the examination of social factors related to the tendency of high school students to the reference group in Ardabil. Statistical population of this study is 13584 students and to determine sample volume, Cochran formula was used and 400students were selected. The research method is survey and data gathered by a questionnaire which was validated by some masters and senior expert students (as criterion validity). Also the reliability of the questionnaire estimated using cronbach alpha. The obtained findings show that there is a meaningful difference between tendency to the reference group and variables such as religiosity, academic achievement, social status and gender of students. Also, there isn’t a meaningful relationship between tendency to the reference group and variables such as social participation, management practices, and the use of mass media. The results of regression analysis indicate that, the variables of academic achievement, social status, gender of students and religiosity stay in the above-mentioned model. Elite group with 32/3percent and athletes with27/8 percent, were selected the first and second reference group respectively, and economic group with 3/32 percent was chosen as the last reference group.
آرون، ر. (1372). مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه: ب، پرهام. تهران: چاپ سهند.
آلن، ب. (1375). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
بایندر، م، ر. (1382). بررسی نقش رسانهها در آموزش مهارتهای شهروندی و رفتارهای مدنی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال دهم. شماره 33.
تنهایی، ا، ح. (1374). نظریههای جامعهشناسی. تهران: خردمند.
حبیب پورگتابی،ک؛ و دیگری. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: متفکران.
دوچ، م؛ و همکار. (1374). نظریهها در روانشناسی اجتماعی. ترجمه: م، کتبی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رفیعپور، ف. (1378). آناتومی جامعهشناسی. تهران: انتشارشرکت سهامی.
ریتزر، ج. (1377). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. تهران: نشر علمی.
ستوده، ه، ا. (1380). آسیبشناسی اجتماعی. تهران: نشر ارسباران.
سیلانی، م. (1382). شناسایی الگوهای رایج رفتاری و عوامل موثر بر پذیرش این الگوها بین دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان. پایاننامه کارشناسی، دانشگاه شهید باهنر.
قنادان، م؛ و دیگری. (1375). جامعهشناسی مفاهیم کلیدی. تهران: نشرآوای نور. چاپ سوم.
کرایب، ی. (1378). نظریه اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس. ترجمه: ع، مخبر. تهران: انتشارات آگه.
کوزر، ل؛ و همکار. (1378). نظریه بنیادی جامعهشناختی. ترجمه: ف، ارشاد. تهران: نشرنی.
گروثر، چ. (1378). جامعهشناسی مرتن. ترجمه: ز، کسایی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
گیدنز، آ. (1377). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. چاپ اول.
محسنی، م. (1375). بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران. معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
نیکگهر، ع، ا. (1381). مبانی جامعهشناسی. تهران: رایزن.
Merton, robert k. (1968). Social theory and social structure. enlarged edition.newyourk: free. Press Reckless, walter. (1973). The crime problem. Enlarged newyourk: Appleton. |
همیلتون، م. (1381). جامعهشناسی دین. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: موسسه فرهنگی انتشارات تبیان.