The relationship between social and cultural factors with the selection of field of study criteria among Islamic Azad University students
Subject Areas : sociologyNeda Taj Rooshan 1 , Majid Zourofi 2
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر- ایران.
Keywords: Cultural capital, personal interest, social prestige, university major, academic credentials orientation,
Abstract :
The purpose of this study is the examination of the relationship between social and cultural factors with the selection of field of study criteria among Islamic Azad University of Tabriz students.The nature and content work of this study is survey and descriptive and the purpose of the study if applied. The population of the study is all MA and BA students in Islamic Azad University of Tabriz in 93-94 educational years (25947) of whom 379 were selected as the sample of the study using Cochran formula and stratified random sampling method. A researcher-made questionnaire was used to gather data which is based on Likert scale. In order to test the hypothesis, Pearson correlation, T tests and one way AN OVA were used. The results show that, there is a meaningful relationship between academic credentials orientation and income and labor market. Also, there is a meaningful relationship between others’ encourage and cultural capital with personal interest, social prestige, income and labor market.
بهمن آبادی، س؛ و دیگری. (1391). اعتباریابی پرسشنامه علاقهمندی به پژوهش دانشجویان: سنجه عملکرد آموزش پژوهش در دانشگاهها. چهارمین همایش ملی آموزش. 27 و 28 اردیبهشت. دانشگاه تربیت دبیر رجائی.
پیروی، ن؛ و همکاران. (1391). عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. دوره 16، شماره 2.
رفیعپور، ف. (1378). آناتومی جامعه. تهران: شرکت سهامی انتشار.
رفیعپور، ف. (1381). موانع رشد علمی در ایران و راهحلهای آن. تهران: موسسه انتشار.
عابدیان، ک؛ و دیگری. (1391). عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود، (یک مطالعه مقطعی). نسیم تندرستی (سلامت خانواده). دوره 1، شماره 3.
عنایتی نوینفر، ع؛ و همکاران. (1391). بررسی مقایسهای عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامهپژوهشوبرنامهریزیدرآموزشعالی. شماره 166، صص 167-145.
فاضلی، م. (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
مرادی، ا؛ و دیگری. (1392). بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل موثر بر آن. روانشناسی تربیتی دوره جدید. سال 9، شماره 28.
مطالعه موردی شهر تهران. نامه علوم اجتماعی. شماره 20، صص 147-133.
معمارپور، م؛ و همکاران. (1392). عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی. مجلهآموزشدرعلوم پزشکی. دوره 13، شماره 4.
نعمتالهی، ح؛و همکاران. (1393). بررسی انگیزهها و دیدگاههای دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد پیرامون انتخاب رشته تحصیلی خویش در سال 1389. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد. دوره 38، شماره 1.
هاشمی، و؛ و همکاران. (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی. دوره 10، شماره 3.
Boudarbat, B.& Montmarquett, C. (2009). Choice of fields of study of university Canadian graduates: The role of gender and their parents’ education. Education Economics, Taylor and Francis Journals. 17(2), P.p: 185-213.
Bourdieu, P. (1984). Distinction, A Social Critique of the Judgments of taste. London: R.K.P.
Davis, H. D. & etal. (2001). Novel approaches to college choice: A survey of postsecondary opportunities. Annual Meeting of the Association Research. Retrieved from: www.state.tn.us/ thec/policyinit.html.