The relationship between how to use the media and the lifestyle of Tabriz citizens
Subject Areas : sociologySamira Mosavi 1 , Firouz Rad 2
1 - دانشآموخته گروه علوم اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور- صندوق پستی 193953697، تهران- ایران.
Keywords: lifestyle, Media, Citizens,
Abstract :
Nowadays, lifestyle is one of the characteristics of the modern world and people in order to coordinate their actions with others use the concept of lifestyle. This study aimed to investigate the relationship between how to use media and the lifestyle of the Tabriz citizens. The method of the study is survey and its population is all Tabriz citizens (15-64 years old) in 1393 (1/125/039). In order to select the sample of the study, cluster sampling was used and Cochran formula was used to determine the volume of the sample (400). The data collected using a questionnaire and to test the hypotheses, Pearson correlation coefficient, chi-square and t-test were used. Findings show that, the use of social media by citizens is not different based on their lifestyle. But each specific hypothesis that was detailed was confirmed. It means that, there is a meaningful relationship between the use of national television, radio and the tendency of citizens to the traditional lifestyle and the use of satellite, Internet and the tendency of citizens to modern lifestyle. Also, there is a significant relationship between the tendency to traditional life style and how to use television, radio and tendency to modern lifestyle and how to use satellite programs and Internet. Citizens’ lifestyle is different according to the gender, education, age and marital status.
باکاک، ر. (۱۳۸۱). مصرف. ترجمه: خ، صبری. تهران: انتشارات شیرازه.
بودریار، ژ. (1389). جامعه مصرفی. ترجمه: پ، ایزدی. تهران: نشر ثالث.
بوردیو، پ. (1381). نظریه کنش. ترجمه: م، مردی. تهران: انتشارات نقش و نگار.
خادمیان، ط. (1388). سبک زندگی و مصرف فرهنگی. تهران: جهان کتاب.
ساروخانی، ب. (1378). جامعهشناسی نوین ارتباطات و رسانهها در جهان امروز. دانشنامه ارتباطات، انتشارات اطلاعات.
علیخواه، ف؛ و دیگری. (1389). مصرف رسانهای و سبک زندگی و مطالعهای در بین شهروندان تنکابن، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، سال هفتم، شماره بیست و هشتم، بهار 1390.
فاضلی، م، ص. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
گیدنز، آ. (۱۳۷۸). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه:ن، موفقیان. تهران: نشر نی.
گیدنز، آ. (1377). پیامدهای مدرنیت. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر مرکز.
گیبنز، ج، آ، ب. (1381). سیاست پست مدرنیته، درآمدی بر فرهنگ و سیاست معاصر. ترجمه: م، انصاری. تهران: گام نو.
مککوایل، د. (1385). نظریه ارتباطجمعی. ترجمه: پ، اجلالی. تهران: دفتر مطالعات توسعه رسانهها. چاپ دوم.
مهدویکنی، س. (1386). مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال اوّل، شماره 1، پاییز 1386، ص 230-193.
مهدیزاده، ش؛ و دیگری. (1388). بررسی میزان تماشای ماهواره و تاثیر آن بر روی سبک زندگی. مجله جامعهشناسی معاصر. سال اوّل، شماره دوّم، بهار 1388.
وبلن، ت. (1383). نظریه طبقه مرفه. ترجمه: ف، ارشاد. تهران: نشر نی.
هرگنهان، ب، آ. (1376). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه: ع، ا، سیف. تهران: نشر دوران.