بررسی اثربخشی آموزش مثالهای حل شده و تبیینگری بر بار شناختی و انگیزش درونی دانشآموزان در آموزش درس زبان انگلیسی
Subject Areas : Educational Sciencemohammad arab ameri 1 , Parvin Kadivar 2 , Nabiollah Akbarnataj 3
1 - ....
2 - 2. استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
Keywords: انگیزش درونی, بار شناختی, واژههای کلیدی: مثالهای حل شده, تبیینگری,
Abstract :
چکیدهمطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثالهای حل شده و تبیینگری بر بار شناختی و انگیزش درونی دانشآموزان در آموزش درس زبان انگلیسی صورت گرفت. طرح پژوهش آزمایشی از نوع طرح-های بلوکی تصادفی تعمیمیافته 2×2 بود که طی آن به 4 گروه گروه خودتبیینگری- عادی، گروه خودتبیینگری- غلطدار، گروه تبیینهای آموزشی- عادی و گروه تبیینهای آموزشی- غلطدار تقسیم شدند. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع هشتم شهرستان سمنان در سال تحصیلی 98-1397 بود. 120 نفر به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. آموزش در مورد حل مسائل دروس انگلیسی به شیوه مثالهای حل شده به دانشآموزان ارائه شد. پرسشنامه پرسشنامه بار شناختی پس و وانمرینبوئر و انگیزش درونی کواس و دیسویک در مورد آنها اجرا شد. جهت تحلیل دادهها از میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس دوراهه با استفاده از نرم افزار SPSS-23 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مثالهای حل شده و تبیینگری بر بار شناختی و انگیزش درونی هنگام مطالعه اثر تعاملی دارد. با توجه به نتایج بهدست آمده، تبیینگری میتواند بهعنوان راهکارهای مؤثر بر انگیزش درونی و بار شناختی دانشآموزان در آموزش درس زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گیرند و در برنامههای درسی مدارس برای توانمندسازی دانشآموزان در حل مسائل علمی گنجانده شوند.واژههای کلیدی: مثالهای حل شده، تبیینگری، بار شناختی، انگیزش درونی.
_||_