Analysis of the action of the characters in the novel "Occupation" by Touraj Zahedi based on Jung's archetype
Subject Areas : Persian Language and Literaturemina Mostafavi Montazeri 1 , shahin ojagh alizadeh 2 , mehdi mahoozi 3
1 - PhD student , Department of Persian Language and Literature, Roudehen branch, Islamic Azad University , Roudehen، iran.
2 - Islamic Azad University, Roodehen BranchAssistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Roudehen branch, Islamic Azad University، Roudehen، Iran. (Author)
3 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Roudehen branch, Islamic Azad University، Roudehen، Iran.
Keywords: Archetype, Occupation novel, Touraj Zahedi, Individuality Process, Keywords: Carl Gustav Jung,
Abstract :
Unconscious and archetypes such as dream, self, anima, shadow, contradictions, and rebirth are more prominent in Jung's theory in works that have mystical, introspective, and psychological aspects. The novel "Capture" by Touraj Zahedi is a narration of the protagonist's intuitions from the unconscious world. This novel consists of three books and a total of thirty-six chapters. In the first book, "Summoning", the main character of the novel "Seyed Saba Heshmati" is summoned before the devil. In the second book "Conquest", the soul of the main character is conquered by the devil, and in the third book "Recourse", Seyyed Saba, captive in the hands of the devil, frees himself from the conquest of the devil by appealing to the divine light and helping hand from the unseen world. The purpose of this paper is to analyze the archetypal function of Jung's individuality process in the action of the characters in Touraj Zahedi's novel "Occupation". The method of analysis in this research is analytical-descriptive. The research findings show that the main character of the novel, Seyed Saba Heshmati, is invited to search the subconscious to achieve human perfection. In order to understand himself, he goes through all the stages of ritual behavior by recognizing the anima, receiving the guidance of the wise and fighting with various aspects of his shadow, in order to achieve growth, maturity and compromise with himself.
فهرست منابع
1. قرآن کریم.
2. آشتیانی، محسن.(1379). اسرار عددچهل در قرآن و روایات. قم: انتشارات فقه.
3. آقاحسینی، حسین؛ حسینی، اشرف.(1389). نماد و جایگاه آن در بلاغت فارسی. بوستان ادب. دوره دوم. شماره دوم پیاپی58/1. صص1-30.
4. ارنست جویز؛ دالبی، ریز. (1350). اصول روانکاوی. ترجمۀ هاشم رضی. چاپ سوم. تهران: آسیا.
5. اقبالی، ابراهیم. حسین قمری گیوی. سکینه مرادی. (۱۳۸۶) تحلیل داستان سیاوش بر پایۀ نظریات یونگ. پژوهش زبان و ادبیات فارسی. شمارۀ هشتم. بهار و تابستان. صص ۸۵- ۶۹
6. الدروبی. سامی. (۱۹۷۱).علم النفس و الأدب. مصر: دارالمعارف.
7. بروس، کوئن. (1376). درآمدی به جامعه شناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشر توتیا.
8. بیلسکر، ریچارد. (۱۳۸۴) .اندیشۀ یونگ . ترجمۀ حسین پاینده . چاپ اول. تهران: طرح نو.
9. پاینده، حسین. (1385). نقد و دموکراسی ادبی(جستارهایی در نظریه و نقد ادبی). تهران: نیلوفر.
10. زاهدی، تورج. (1383). خانۀ پریان. 2 ج. تهران: نیستان.
11. ..................... (1388). دعوت به ماوراء. تهران: نیستان.
12. .................. (۱۳۹۱). تصرف . تهران: نیستان.
13. ستاری، جلال . (۱۳۸۶) . عشق صوفیانه. چاپ پنجم. تهران: مرکز
14. شمیسا، سیروس.(۱۳۷۱). داستان یک روح. تهران:چاپ اول. فردوس و مجید.
15. شوالیه.ژان و گربران آلن. (۱۳۸۸). فرهنگ نمادها. ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی. جلد ۱ ،۲، ۳ و ۴.تهران: جیحون
16. فدایی، فرید . (۱۳۹۴). یونگ و روانشناسی تحلیلی او. چاپ چهارم. تهران: دانژه
17. فروزانفر، بدیع الزمان. (۱۳۷۰). احادیث مثنوی. چاپ پنجم. تهران: امیر کبیر
18. ـــــــــــــــــــــ(۱۳۸۱).شرح مثنوی شریف. تهران: علمی و فرهنگی
19. -فوردهام، فریدا . (۱۳۷۴). مقدمه ای بر روانشناسی یونگ. ترجمۀ دکتر حسین یعقوب پور. چاپ اول. تهران: اوجا
20. فیست، جس و گریگوری جی، فیست. (۱۳۸۸) . نظریه های شخصیت. ترجمۀ یحیی سید محمدی. چاپ چهارم. تهران: روان.
21. کزازی، میر جلال الدین. (1387). پارسا و ترسا؛ گزارشی از داستان شیخ صنعان در منطق الطیر عطار نیشابوری. چاپ دوم. تهران: انتشارات آیدین.
22. مورنو، آنتونیو (۱۳۷۶). یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی. چاپ اول. تهران: مرکز
23. نیکوبخت، ناصر، هیبت الله اکبری ندمانی، حسین محمدی. (۱۳۸۹). خویشکاری های مشترک فلز و آب و آتش در اساطیر و باورهای ایرانی. مجلۀ بوستان ادب دانشگاه شیراز. سال دوم. شمارۀ چهارم.پیاپی ۶ .صص ۲۱۰- ۱۹۱
24. وگلر، کریستوفر.(۱۳۹۰) ساختار اسطوره ای در داستان و فیلم نامه. ترجمۀ عباس اکبری. تهران: نیلوفر
25. ولک، رنه. (1388). تاریخ نقد جدید. ترجمۀ سعید ارباب شیرانی. جلد 1 . تهران : نیلوفر
26. یافه، آنیلا. (۱۳۹۰) کارل گستاو یونگ واژه ها و نگاره ها. ترجمۀ رضا رضایی، مهناز خزائلی. تهران: افکار
27. یاوری، حورا.(۱۳۸۷). روانکاوی و ادبیات. چاپ اول. تهران: سخن
28. یونگ، کارل گوستاو (1392)، انسان وسمبولهایش، مترجم محمود سلطانیه. چاپ نهم. تهران: جامی.
29. .................................. (۱۳۶۸) چهار صورت مثالی. ترجمۀ پروین فرامرزی. چاپ اول. معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
30. ــــــــــــــــــــ(۱۳۷۱) روانشناسی ضمیرناخودآگاه. ترجمۀ محمد علی امیری. تهران: آموزش انقلاب اسلامی
31. ـــــــــــــــــــ(۱۳۸۷) روح و زندگی.ترجمۀ لطیف صدقیانی. تهران:جامی.
References
-The Holy Quran.
-Aghahosseini, Hossein; Hosseini, Ashraf. (2000). The Symbol and Its Place in Persian Rhetoric. Bostan Adab. Volume 2. Number 2, 58 / 1. pp. 1-30.
-Al-Durubi, Sami. (1971). Psychology and Literature. Egypt: Dar al-Ma'arif.
-Ashtiani, Mohsen. (1990). The Secrets of the Number Forty in the Quran and Traditions. Qom: Fiqh Publications.
-Bilsker, Richard. (2005). Jung's Thought. Translated by Hossein Payandeh. First edition. Tehran: Tarh-e-No.
-Bruce, Quinn. (1997). An Introduction to Sociology. Translated by Mohsen Salasi. Tehran: Totia Publishing House.
-Chevalier, Jean and Garberan, Alan. (1939). The Culture of Symbols. Translation and Research by Sudabeh Fazaili. Volumes 1, 2, 3 and 4. Tehran: Jihoon
-Eghbali, Ebrahim. Hossein Qamari Givi. Sakineh Moradi. (2007). Analysis of Siavash's Story Based on Jung's Theories. Research on Persian Language and Literature. Issue 8. Spring and Summer. pp. 85-69
-Ernest Joyce; Dalby, Riz. (1970). Principles of Psychoanalysis. Translated by Hashem Razi. Third Edition. Tehran: Asia.
-Fadaei, Farid. (1935). Jung and His Analytical Psychology. Fourth Edition. Tehran: Danjeh
-Furozanfar, Badi'ez-Zaman. (1931). Hadiths of the Masnavi. Fifth Edition. Tehran: Amir Kabir
-Jung, Carl Gustav. (2008).Soul and Life. Translated by Latif Sedqiani. Tehran: Jami
-Jung, Carl Gustav. (2010). Four Exempary Forms. Translated by Parvin Faramrzi. First edition. Cultural Office of Astan Quds Razavi
-…………………… (2013), Man and his symbols, translated by Mahmoud Soltaniyeh. Ninth edition. Tehran: Jami. (2010) Four exemplary forms. Translated by Parvin Faramarzi. First edition. Cultural Office of Astan Quds Razavi.
-Kazazi, Mir Jalal al-Din. (2008). The Pious and the Fearful; A Report of the Story of Sheikh Sanan in Mantiq al-Tayr by Attar Neyshaburi. Second edition. Tehran: Aydin Publications.
-Moreno, Antonio (1997).Jung, Gods and Modern Man, translated by Dariush Mehrjui. First edition. Tehran: Markaz
-Nikobakht, Naser, Heybatollah Akbari Nadmani, Hossein Mohammadi. (2009). Common functions of metal, water and fire in Iranian myths and beliefs. Bostan Adab Magazine, Shiraz University. Year 2. Issue 4. Consecutive 6. pp. 210-191
-Payandeh, Hossein. (2006). Literary Criticism and Democracy (Essays in Literary Theory and Criticism). Tehran: Niloufar.
-Satari, Jalal.(1937).Sufi Love.Fifth Edition. Tehran: Markaz.
-Shamisa, Sirus. (1932). The Story of a Soul. Tehran: First Edition. Ferdows and Majid.
-Volk, Rene. (2009). History of Modern Criticism. Translated Saeed Arbab Shirani. Volume 1 . Tehran : Niloufar.
-Vogler, Christopher. (2011) Mythical structure in stories and screenplays. Translated by Abbas Akbari. Tehran: Niloufer
-Yaffe, Anila. (2011) Carl Gustav Jung: Words and images. Translated by Reza Rezaei, Mahnaz Khazaeli. Tehran: Afkar
-Yavari, Hoora. (2008). Psychoanalysis and literature. First edition. Tehran: Sokhan
-Zahedi, Touraj. (2004). Fairy House. 2 vols. Tehran: Niistan.
-…………………. (2009). Invitation to the Beyond. Tehran: Niistan.
-Zahedi, Touraj (2012). Possession. Tehran: Niistan.