خوانش کریستوایی رمان امیلی در نیومون اثر لوسی ماد مونتگمری
Subject Areas : Applied LinguisticsNeda Rahimi rad 1 , Fatemeh Pourjafari 2
1 - Department of English Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 - Department of English Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: هویت, امیلی در نیومون, امر نمادین, امر نشانه ای, سوژه-در-فرایند,
Abstract :
هدف از تحقیق حاضر مطالعه و بررسی جنبه های نمادین و نشانه ای زبان در رمان امیلی در نیومون بر اساس نظریه ژولیا کریستوا می باشد. مونتگمری در این رمان زندگی دختر جوانی به نام امیلی را به تصویر می کشد که در تلاش برای شناخت خویش است. کریستوا بر این باور است که عملکرد زبان گاه بصورت بیان خودآگاه و قاعده مند معنا صورت می گیرد که به آن امر نمادین زبان می گویند. اما گاه زبان برای انگیزش احساس و بیان ناخودآگاه بعد عاطفی سوژه به کار می رود که آن را امر نشانه ای نام می نهد. امر نشانه ای بطور مدام به ساختار نمادین معنا نفوذ کرده و نظم منطقی آن را با خلاقیت هایش بر هم می زند. امیلی دارای قوه تخیلی قوی است، قلم زیبایی دارد و نوشتن برایش در حکم طغیان بر علیه دشواری های زندگی است و ارتباط میان ساحت پدرانه زبان و وحدت و آرامش ساحت مادرانه، در فرایند شکل گیری هویت او دخیل می باشند. این پژوهش، با استفاده از تقابل دوگانه نمادین و نشانه ای زبان در نظریه کریستوا، نشان می دهد که چگونه امیلی به ساختن دنیایی درونی و شهودی در برابر جهان نظم مند بیرون به عنوان نوعی مکانیسم دفاعی می پردازد.
Akers, H. S. (2009). Maternity, abjection, love, and revolutionary language: a Kristevan reading of DH Lawrence's novels. University of Georgia,
Beardsworth, S. (2012). Julia kristeva: Psychoanalysis and modernity: State University of New York Press.
Bertens, H. (2017). Literary theory: The basics: roRoutledgeCowan, A. S. (1975). Canadian Writers: Lucy Maud and Emily Byrd. Canadian Children's Literature/Littérature canadienne pour la jeunesse, 42-42.
Drew, L. (1995). The Emily Connection: Ann Radcliffe, LM Montgomery and" The Female Gothic". Canadian Children's Literature/Littérature canadienne pour la jeunesse, 19-19.
Fearon, J. D. (1999). What is identity (as we now use the word). Unpublished manuscript, Stanford University, Stanford, Calif.
Gillen, M. (2015). The Wheel of Things: A Biography of Lucy Maud Montgomery: Formac Publishing Company.
Gittings, C. (1998). Re-visioning Emily of New Moon: family melodrama for the nation. Canadian Children's Literature/Littérature canadienne pour la jeunesse, 22-22.
Guerin, W. L. (1999). A Handbook of Critical Approaches to literature 4th ed: Oxford University Press.
Julie, K., & Leon, R. (1982). Powers of Horror: An Essay on Abjection. In: Columbia UP.
Kristeva, J. (1989). Black sun: Depression and melancholia: Columbia University Press.
Lawson, K. (1999). Adolescence and the Trauma of Maternal Inheritance in LM Montgomery's Emily of New Moon. Canadian Children's Literature/Littérature canadienne pour la jeunesse, 21-21.
MacLulich, T. (1985). LM Montgomery and the literary heroine: Jo, Rebecca, Anne, and Emily. Canadian Children's Literature/Littérature canadienne pour la jeunesse, 5-5.
McAfee, N. (2004). Julia kristeva: Routledge.
McGrew, T., Hall, S., & Held, D. (1992). Modernity and its Futures. Cambridge: Polity, 221, 272.
McMaster, L. (2008). The “Murray Look”: Trauma as Family Legacy in LM Montgomery’s Emily of New Moon Trilogy. Canadian Children's Literature/Littérature canadienne pour la jeunesse, 34(2), 50-74.
Montgomery, L. M. (2014). Emily of New Moon (Vol. 1): Tundra Books.
Oliver, K. (1993). Reading Kristeva: Unraveling the double-bind (Vol. 761): Georgetown University Press.
Roudiez, L. S. (1987). Tales of Love.
Selden, R., Widdowson, P., & Brooker, P. (2016). A reader's guide to contemporary literary theory: Taylor & Francis.
Smith, A.-M. (1998). Julia Kristeva: speaking the unspeakable: Pluto Press.
Waller, M. (1984). Revolution in Poetic Language.