Elements of Nihilism in works of Sadegh Hedayat and Zakaria Tamer
Subject Areas :
Persian language and literature texts
maryam mohammadzadeh
1
1 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Ahar Branch, Ahar, Iran.
Received: 2019-12-20
Accepted : 2019-12-20
Published : 2019-09-23
Keywords:
صادق هدایت,
Sadegh Hedayat,
زکریا تامر,
nihilism,
Zakaria Tamer,
مرگ اندیشی,
نهیلیسم,
thinking of death,
Abstract :
Pessimism towards the world and its structures has always been a topical issue during human history. But the approaches to probe it have led to a formal school of thought called nihilism and this has been one of the outputs of modernism reflected in poems composed by Persian and Arab poets along with the works of the philosophers and scholars in the field. Since one of the best approaches to identify an issue is to compare it with a parallel and same level sample, the present study has tried to probe the issue using a descriptive-analytic method to discuss about the elements and constituents of nihilism in the works of Sadegh Hedayat and Zakaria Tamer as two pioneering writers in modern story writing in Iran and Syria who tended towards nihilism to recognize some of the problems repeated in this school of thought and to investigate about the factors that led these two authors towards nihilist thoughts. Findings showed that although Hedayat and Tamer belonged to two different cultures and societies, nihilism, disappointment, pessimism towards the individuals and the society, thinking of death and introverted thoughts have dominated thoughts of both authors and being informed about the thoughts of western scholars, local dominance and tyranny have been among the common and effective factors that caused both authors to tend towards nihilism.
References:
بهارلوئیان، شهرام، فتحالله اسماعیلی (1379) شناختنامۀ صادق هدایت، تهران: قطره.
امر، زکریا (1987) صهیلالجوادالابیض، دمشق: منشورات مکتبه النوری.
حسینی، شمسی (1389) بررسی اسلوب داستاننویسی در داستانهای زکریا تامر، دانشگاه بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر علی سلیمی.
دستغیب، عبدالعلی (بیتا) نقد آثار صادق هدایت، تهران: سپهر.
زرشناس، شهریار (1394) دربارۀ نهیلیسم و سیر تطوّر آن، تهران: کانون اندیشه جوان.
شایگان، داریوش (1371) آسیا در برابر غرب، تهران: باغ آیینه.
صادقی، رضا (1390) رئالیسم و نهیلیسم- نقدی بر مبانی معرفت شناختی ضد رئالیسم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة دینی.
غفوری، عفّت (1392) خوانش هرمنوتیکی نام داستان در آثار صادق هدایت و زکریا تامر، دانشگاه بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر ابراهیم محمدی.
فرنتسل، ایو (1387) زندگی و آثار نیچه، ترجمه فرشته کاشفی، تهران: آگاه.
کیا، مژگان (1379) نهیلیسم و تأثیر آن بر نقاشی معاصر، تهران: تندیس.
نیچه، فریدریش ویلهلم (1382) نیستانگاری اروپائی، ترجمه محمّدباقر هوشیار و اصغر تفنگساری، آبادان: پرستش.
هدایت ، صادق (1351) بوف کور، تهران: سپهر.
ـــــــــــــ (1330) حاجیآقا، تهران: جاویدان.
ـــــــــــــ (1342) الف، زنده بگور، تهران: امیر کبیر.
ـــــــــــــ (1331) سایه روشن، تهران: سینا.
ـــــــــــــ (1342) سگ ولگرد، تهران: امیر کبیر.
ـــــــــــــ (1341) سه قطره خون، تهران: امیر کبیر.
همایون کاتوزیان، محمدعلی (1377) هدایت از افسانه تا واقعیت، تهران: طرح نو.
مقالات
رضی، احمد، مسعود بهرامی (1385) زمینهها و عوامل نومیدی صادق هدایت، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره 11، صص 114-93.
زمانیان، علی (1385) نهیلیسم از انکار تا واقعیت، فصلنامه راهبرد، شمارة 4، صص114-87 .
عبدی، صلاح الدین، مریم مرادی (1391) بازتاب مصادیق فقر فرهنگی و سلطه سلطنت در پهنه داستانکوتاه صادق هدایت و زکریا تامر، ادب عربی(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران)، دوره 4، شماره4 ، صص89-71.
کرباسیزاده اصفهانی، علی، سیّد آزاده امامی (1394) نیستانگاری، خاستگاه، اقسام و پیامدهای آن از منظر نیچه، مجله علمی پژوهشی متافیزیک، سال پنجاه و یکم، شماره 20، صص110-93.
مشایخی، حمیدرضا، محمود دهنوی(1390) جلوههای نیهیلیسم در اشعار ایلیا ابوماضی، فصلنامۀ لسان مبین، دوره2، شمارة 4، صص 259-233.
محمدی، ابراهیم، عصمت غفوریحسنآباد و عبدالرحیم حقدادی (1393) تحلیل تطبیقی عنوان داستان در آثار صادق هدایت و زکریا تامر، پژوهشهای ادبیات تطبیقی،دوره 1، شماره 2، صص217-191.
_||_