مؤلّفه های نهیلیسم در آثار صادق هدایت و زکریا تامر
الموضوعات :
مریم محمدزاده
1
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران
تاريخ الإرسال : 23 الجمعة , ربيع الثاني, 1441
تاريخ التأكيد : 23 الجمعة , ربيع الثاني, 1441
تاريخ الإصدار : 24 الإثنين , محرم, 1441
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
بدبینی به هستی و مناسبات آن، همواره در طول تاریخ بشر مطرح بوده است؛ لیکن رویکرد به آن به صورت یک مکتب فکری رسمی و با نام نهیلیسم از ثمرات مدرنیسم می باشد که به موازات ادامۀ حیات در آثار فیلسوفان و متفکران در اشعار شعرای زبان فارسی و عربی بازتاب یافته است. از آنجا که یکی از بهترین روش های تبیین یک مسأله، مقایسة آن با نمونه ای هم شأن و هم جنس است، نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، عناصر و مؤلّفه های مشترک نهیلیسم را در آثار صادق هدایت و زکریا تامر به عنوان دو نویسندة پیشتاز در داستان نویسی مدرن ایران و سوریه که به پوچ انگاری گرایش یافته اند مورد کاوش قرار داده، تا برخی از آسیب های مترتّب بر این مکتب فکری مشخص شود و عوامل روی آوردن این دو نویسنده به اندیشه های نهیلیستی مورد بررسی قرار گیرد. یافته ها نشان می دهد که علیرغم تعلّق هدایت و تامر به دو فرهنگ و دو جامعۀ متفاوت، پوچ انگاری، یأس، بدبینی نسبت به فرد و جامعه، مرگ اندیشی و درون گرایی، بر افکار هر دو مستولی است و آشنایی با آثار متفکران غرب، استبداد و خفقان داخلی از عوامل مشترک و مؤثر در سوق دادن هر دو نویسنده به نهیلیسم بوده است.
المصادر:
بهارلوئیان، شهرام، فتحالله اسماعیلی (1379) شناختنامۀ صادق هدایت، تهران: قطره.
امر، زکریا (1987) صهیلالجوادالابیض، دمشق: منشورات مکتبه النوری.
حسینی، شمسی (1389) بررسی اسلوب داستاننویسی در داستانهای زکریا تامر، دانشگاه بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر علی سلیمی.
دستغیب، عبدالعلی (بیتا) نقد آثار صادق هدایت، تهران: سپهر.
زرشناس، شهریار (1394) دربارۀ نهیلیسم و سیر تطوّر آن، تهران: کانون اندیشه جوان.
شایگان، داریوش (1371) آسیا در برابر غرب، تهران: باغ آیینه.
صادقی، رضا (1390) رئالیسم و نهیلیسم- نقدی بر مبانی معرفت شناختی ضد رئالیسم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة دینی.
غفوری، عفّت (1392) خوانش هرمنوتیکی نام داستان در آثار صادق هدایت و زکریا تامر، دانشگاه بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر ابراهیم محمدی.
فرنتسل، ایو (1387) زندگی و آثار نیچه، ترجمه فرشته کاشفی، تهران: آگاه.
کیا، مژگان (1379) نهیلیسم و تأثیر آن بر نقاشی معاصر، تهران: تندیس.
نیچه، فریدریش ویلهلم (1382) نیستانگاری اروپائی، ترجمه محمّدباقر هوشیار و اصغر تفنگساری، آبادان: پرستش.
هدایت ، صادق (1351) بوف کور، تهران: سپهر.
ـــــــــــــ (1330) حاجیآقا، تهران: جاویدان.
ـــــــــــــ (1342) الف، زنده بگور، تهران: امیر کبیر.
ـــــــــــــ (1331) سایه روشن، تهران: سینا.
ـــــــــــــ (1342) سگ ولگرد، تهران: امیر کبیر.
ـــــــــــــ (1341) سه قطره خون، تهران: امیر کبیر.
همایون کاتوزیان، محمدعلی (1377) هدایت از افسانه تا واقعیت، تهران: طرح نو.
مقالات
رضی، احمد، مسعود بهرامی (1385) زمینهها و عوامل نومیدی صادق هدایت، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره 11، صص 114-93.
زمانیان، علی (1385) نهیلیسم از انکار تا واقعیت، فصلنامه راهبرد، شمارة 4، صص114-87 .
عبدی، صلاح الدین، مریم مرادی (1391) بازتاب مصادیق فقر فرهنگی و سلطه سلطنت در پهنه داستانکوتاه صادق هدایت و زکریا تامر، ادب عربی(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران)، دوره 4، شماره4 ، صص89-71.
کرباسیزاده اصفهانی، علی، سیّد آزاده امامی (1394) نیستانگاری، خاستگاه، اقسام و پیامدهای آن از منظر نیچه، مجله علمی پژوهشی متافیزیک، سال پنجاه و یکم، شماره 20، صص110-93.
مشایخی، حمیدرضا، محمود دهنوی(1390) جلوههای نیهیلیسم در اشعار ایلیا ابوماضی، فصلنامۀ لسان مبین، دوره2، شمارة 4، صص 259-233.
محمدی، ابراهیم، عصمت غفوریحسنآباد و عبدالرحیم حقدادی (1393) تحلیل تطبیقی عنوان داستان در آثار صادق هدایت و زکریا تامر، پژوهشهای ادبیات تطبیقی،دوره 1، شماره 2، صص217-191.
_||_