Study of women's issues from the perspective of myth, in the novel Tooba Va Ma’nay – e shab
Subject Areas :
Persian language and literature texts
zahra rafeie
1
,
sayed Mahmood Sayed sadeghi
2
,
Shamsolhajiyeh Ardalani
3
1 - Members of Science Persian Language and Literature Department Islamic Azad University Shiraz Branch
2 - Members of Science Persian Language and Literature Department Islamic Azad University bushar Branch
3 - Assistant Professor and Faculty Member of Islamic Azad University of Booshehr
Received: 2019-01-17
Accepted : 2019-01-17
Published : 2018-09-23
Keywords:
نماد,
اسطوره,
Women,
زن,
آنیموس,
Myth,
کهن الگو,
Archetype,
symbol,
animus,
Abstract :
Tooba Va Ma’nay – e shab rereads several decades of the history of Iran, which is wrapped in a mysterious and mythical aura, with a heroine called Tooba. She, whose name is also symbolic, is nurtured under the influence of her father, who is a scientist. The novel is Shahrnush Parsipur’s most characteristic work of fiction at the height of the Constitutional Revolution and its aftermath until the Pahlavi period. The author of the novel, depicts the life of a woman who, despite all the limitations of the time for women, has managed, in light of the teachings of intellectual men, to devote her whole life to get to the truth. What makes the study of this novel significant, is the fact that the story lives around Tooba who is a fine example of her cotemporary women. But other women in the novel, are often either ignorant or backward who lack any power of attraction or are modern in behavior on whom, Tuba turns her back due to her traditional values. This work, through creating an eerie atmosphere and by using themes such as myths, symbols and archetypes, shows that the creative talent of women, if accompanied by male power can save mankind from the dark. This article aims to investigate the function of archetypes and to pay attention to symbolic and mythical beliefs and, through this, to give an answer to the question “how is it possible, by studying intellectual and cultural roots, to end the gender conflicts?”
References:
آموزگار، ژاله. (1374). تاریخ اساطیری ایران. تهران: انتشارات سمت.
الیاده، میرچاه. (1376). اسطوره، رویا، راز. ترجمة رویا منجم، تهران: فکر روز.
باقری، نرگس. (1387). زنان در داستان. تهران: انتشارات مروارید.
بلوکباشی، علی. (1380). انار در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. ج1، تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
بویس، مری. (1374). تاریخ کیش زرتشت. ترجمة همایون صنعتیزاده، تهران: توس.
بهار، مهرداد. (1386). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه.
بیلسکر، ریچارد. (1388). اندیشه یونگ. ترجمة حسین پاینده، تهران: آشتیان.
پارسی پور، شهرنوش. (1355). سگ و زمستان بلند. سوئد: نشر باران.
پارسی پور، شهرنوش. (1356). آویزههای بلور. تهران: نشر شیرین.
پارسی پور، شهرنوش. (1357). زنان بدون مردان. پاریس.
پارسی پور، شهرنوش. (1371). عقل آبی. سوئد: نشر باران.
پارسی پور، شهرنوش. (1382).طوبی و معنای شب. تهران: البرز.
جعفری، حسن. (1388). بررسی نظریه ارنست کاسیرر درباره اسطوره، پژوهشنامه ادیان. سال سوم، شماره ششم، صص 27-54.
خسروی، ابوتراب. (1392).حاشیهای بر مبانی داستان نویسی. تهران: نشر ثالث.
خسرویشکیب، محمد. (1389).بررسی اندیشه فمنیسم درآثار شهرنوش پارسیپور و مارگریت دوراس. مطالعاتادبیات تطبیقی. سال چهارم، شماره پانزدهم، صص 81-95.
دستغیب، عبدالعلی. (1391).ازدریچه نقد(مجموعه مقالات). تهران: خانه کتاب.
سیگر، لیندا. (1394). خلق شخصیتهای ماندگار. تهران: امیر کبیر.
شوالیه، ژان.، گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمة سودابه فظایلی، جلد سوم، تهران: جیحون.
شوالیه، ژان.، گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمة سودابه فظایلی، جلد چهارم، تهران: جیحون.
شوالیه، ژان.، گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمة سودابه فظایلی، جلد پنجم، تهران: جیحون.
عربنژاد، زینب.، ایرانمنش، مریم.، نصراصفهانی، محمدرضا. (1392). تطبیق محتوای سه گانهی نجیب محفوظ و طوبی و معنی شب از دیدگاه عناصر داستانی. نشریه ادبیات تطبیقی. سال پنجم، شماره نهم، صص 129-154.
علامی، ذوالفقار. (1386). آسمان پدر و زمین مادر در اساطیر ایرانی و شعر فارسی. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا. سال هفدهم، شماره شصت و هشت، صص 119-144.
علایی، مشیت. (1369). اسطوره زن، تحلیل فلسفی طوبی و معنای شب. مجله کلک. سال اول، شماره یک، صص 63-71.
فدایی، فربد. (1374). یونگ و روانشناسی تحلیلی او. تهران: دانژه.
فورستر، ادوارد مورگان. (1391). جنبههای رمان. ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
کمپبل، جوزف. (1386). قدرت اسطوره. ترجمة عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
موسوی، مصطفی.، اسپرغم، ثمین. (1389). نقد اسطوره شناسی قصه دختر نارنج و ترنج. نقد ادبی. سال سوم، شماره یازدهم، صص، 233- 255.
مونسان، فرزانه. و همکاران (1392). مشخصههای سبکی در آثار پارسیپور، گلی ترقی و غزاله علیزاده. بهار ادب. سال ششم، شماره بیست و یکم، صص 475-496.
میرصادقی، جمال. (1376). عناصر داستان. تهران: سخن.
یاوری، حورا. (1368). تأملی در طوبی و معنای شب. ایراننامه، ادبیات و زبانها. شماره بیست و نهم، صص 130-141.
یونگ، کارل گوستاو. (1381). انسان و سمبولهایش. ترجمة محمود سلطانیه، تهران: جامی.
_||_