Analysis of the story of Pierre Changi based on Glazer's choice theory
Subject Areas : Persian language and literature texts
Anahita Chitgarzadeh
1
,
Nozhat Noohi
2
,
Touraj Aghdaei
3
,
Hosein Aryan
4
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
2 - . Assistant Professor, Department of Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran.
4 - Assistant Professor, Department of Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
Keywords: choice theory, old age, life, ideal world, love, freedom,
Abstract :
This research aims to compile the behavior pattern of two prominent characters in the story, Pir Changi and Omar, based on choice theory, in an analytical-descriptive way, based on William Glaser's choice theory. William Glaser (1925-2013) is an American theorist who, by presenting the theory of choice, played an important role in changing the psychology of external control to internal control with an emphasis on responsibility, realism and choice. Selection theory says that all that comes from us is behavior and almost all behavior is selected and that we are always motivated by genes and from within to fulfill our five basic needs:The need for love and a sense of belonging, power and progress, freedom, fun and survival. In examining and analyzing this story based on the theory of choice, we found that in the process of the story, there is a change in the desired world of both the characters of the story. Omar with realism and Pir Changi with responsibility create a new manifestation of each other and God in their album of mental images. In life, the element of power turns into love, and in old age, the element of survival turns into love. Rereading the story of Pir Changi by using the "choice theory" helps us to understand more deeply other dimensions of the world of meaning intended by Rumi.
کتاب¬ها
کتاب مقدس. ( 2007). انتشارات ایلام.
اسپرهم، داود. (1401). تمثیل، خیال و تأویل، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
اندرسون، سوزان لی. ( ۱۳۸۵). فلسفه کیرکگور، ترجمه خشایار دیهمی، تهران: طرح نو.
تبیک، محمدتقی. (۱۴۰۰). بازسازی دین نگاهی به روانشناحتی توبه، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
رازی، نجمالدین. (۱۳۸۷). مرصادالعباد، به اهتمام امین ریاحی، تهران: علمی فرهنگی.
سروش، عبدالکریم. (۱۳۸۸). حدیث بندگی و دلبردگی، تهران: صراط.
فدایی، فربد. (1381). یونگ و روا شناسی تحلیلی او، تهران: دانژه.
فروزانفر، بدیعالزمان. (۱۳۶۱). احادیث مثنوی، تهران: امیرکبیر.
فریدا، فوردهام. (1356). مقدمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمه مسعود میربها، تهران: اشرفی.
قربانی، نیما. (۱۳۹۲). من به روایت من، تهران: بینش نو.
گراسمن، نیل. (۱۴۰۰). روح اسپینوزا ( شفای جان)، ترجمه مصطفی ملکیان، تهران: دوستان.
گلسر، ویلیام. (۱۳۹۷). درآمدی بر روانشناسی امید تئوری انتخاب، مترجم علی صاحبی، تهران: سایه سخن.
گلسر، ویلیام. (۱۳۹۹). چارت تئوری انتخاب، مترجم علی صاحبی، تهران: سایه سخن، چاپ پنجم.
گلسر، ویلیام، و گلسر، کارلین. (۱۳۹۷). عشق چیست؟ ترجمه علی صاحبی و حشمت اباسهل، تهران: سایه سخن.
ملکیان، مصطفی (ترجمه). (۱۳۸۶). سیری در سپهر جان (مقالات و مقولاتی در معنویت)، تهران: نگاه معاصر.
مولوی. جلال الدین محمد بلخی. (۱۳۹۱). شرح جامع مثنوی معنوی، کریم زمانی دفتر اول، تهران: اطلاعات.
نراقی، آرش. (۱۳۹۶). آینه جان، تهران: نگاه معاصر.
ووبولدینگ، رابرت. (۱۳۹۴). واقعیت درمانی برای قرن بیست و یکم، ترجمه حسین زیرک و علی صاحبی، تهران: سایه سخن.
مقالات
جانی، مینا، و عقدایی، تورج. (1401). تحلیل مؤلفه های فردیت یونگی در داستان زندانی مفلس از مثنوی معنوی. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 14(51) 320-340. doi:10.30495/dk.2022.1968966.2598
سایت¬
http://www.dinonline.com
References
Books
Esperham, Daoud. (2022). The parable of imagination and interpretation, Tehran: Allameh Tabatabai University. [In Persian]
Forozanfar, Badi al-Zaman. (1982). Masnavi Hadiths, Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Ghorbani, Nima. (2013). Me according to my narration, Tehran: New Vision. [In Persian]
Glaser, William. (2019). Choice theory chart, Trans. Ali Sahibi, Tehran: Sayeh Sokhon. [In Persian]
Glasser, William, & Glasser, Carlene. (2018). What is love? Trans. Ali Sahibi and Heshmat Absahl, Tehran: Sayeh Sokhon. [In Persian]
Glasser, William. (2017). An introduction to the psychology of hope in choice theory, Trans. Ali Sahibi, Tehran: Sayeh Sokhon. [In Persian]
Grossman, Neal. (2021). Spirit of Spinoza (healing of the soul), Trans. Mustafa Malekian, Tehran: friends. [In Persian]
Malekian, Mustafa (translation). (2008). Siri der Sepehr Jan (articles and topics in spirituality), Tehran: contemporary view. [In Persian]
Naraghi, Arash. (2016). Aineh Jan, Tehran: Negah Ma'azer. [In Persian]
Razi, Najmuddin. (2008). Mursad al-Abad, by Amin Riahi, Tehran: Scientific and Cultural. [In Persian]
Soroush, Abdul Karim. (2008). Hadith of servitude and affection, Tehran: way. [In Persian]
Tabarih, Mohammad Taqi. (2021). Reconstructing religion, looking at the psychology of repentance, Mashhad: Astan Quds Razavi Research Foundation. [In Persian]
Wobolding, Robert. (2015). Reality therapy for the 21st century, Trans. Hossein Zirak and Ali Sahibi, Tehran: Sayeh Sokhon. [In Persian]
Yalom, Ervin D. (2018). Existential psychotherapy, Trans. Sepideh Habib, Tehran: Nei. [In Persian]
Zamani, Karim. (2012). The comprehensive description of the spiritual Masnavi, the first book, Tehran: Information. [In Persian]
Articles
Jani, M., & Aghdai, T. (2022). Analysis of the components of Jungian individuality in the story of the penniless prisoner from the Masnavi Manawi. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 14(51) 320-340. doi:10.30495/dk.2022.1968966.2598. [In Persian]
Website
http://www.dinonline.com.Soroush dabaq. The hidden core of tamasha/reflection in all kinds of prayers.