Formative Tricks in the Story of “Bivatan” written by Reza Amirkhani
Subject Areas : Persian language and literature textsManige Farajian Mohtaram 1 , Ali Dehghan 2 , Ayyoub Koushan 3
1 - PhD student, Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
Keywords: Form, language games, Bivatan, Postmodernism, highlighting,
Abstract :
Focusing on form and high lighting it has changed in to an advantage for postmodernist authors. The meaning of Form in this trend refers to the format of stating or meaning making method. In this style all the preperations that are at the service of developing a new and original form of representing meaning are considered as the inner aspect of the form and the way words are written on the paper، playing with words، repetition and so on are considered as the outer aspect of the form. Focusing on the outer form sometimes causes the writer to tend to words the formation with an inexcusable excess and to fail to express meaning. Therefore in contemporary criticism، the study and analysis of technics of innovations that theauthor uses for postmodernism meaning making uses for postmodernism meaning making have been at the center of attention.The purpose of this article is to examine the innovative semantic tricks in Amirkhani's "Bivatan". Based on this, recognizing the type of forms and novel forms used in “bivatan” and their effects on the meaning and deepening of content have been the main questions of this research. Examining the elements of the forms and analyzing their roles in highlighting the themes of the story shows that Amirkhani's method was not merely apparent modernization, and he gave a special and thought-provoking depth to the content of the text by dynamically defamiliarizing and highlighting the form.
کتابها
احمدی، بابک (1375) ساختار و تاویل متن، تهران: مرکز.
امیرخانی، رضا (1396) بیوتن، تهران: علم.
انوشه، حسن (1381) فرهنگنامۀ ادبی فارسی، جلد2، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ایرانی، ناصر (1380) هنر رمان، تهران: آبانگاه.
بیات، حسین (1387) داستاننویسی جریان سیال ذهن، تهران: علمی.
پاینده، حسین (1388) نقد ادبی و دموکراسی، تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین (1393) داستان کوتاه در ایران (داستان های پسامدرن)، تهران: نیلوفر.
پرینس، جرالد (1391) روایتشناسی؛ شکل و کارکرد روایت، ترجمۀ محمد شهبا، تهران: مینوی خرد.
تدینی، منصوره (1388) پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران، تهران: رامین.
تسلیمی، علی (1388) نقد ادبی، تهران: آگه.
رشیدیان، عبدالکریم (1393) فرهنگ پسامدرن، تهران: نی.
سلدون، رامان و پیتر ویدوسون (1377) راهنمای نظریّۀ ادبی معاصر، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: طرح نو.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1366) شاعر آینهها، تهران: آگاه. شمیسا، سیروس (1383) انواع ادبی، تهران: فردوس.
فتوحی، محمود (1391) سبکشناسی، تهران: سخن.
لوئیس، بری (1383) مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان: پسامدرنیسم و ادبیات، گزینش و ترجمۀ حسین پاینده، تهران: روزنگار.
لیوتار، ژان فرانسوا (1381) وضعیت پست مدرن، ترجمۀ حسینعلی نوذری، تهران: گام نو.
مک هیل، برایان (1395) داستان پسامدرنیستی، ترجمة علی معصومی، تهران: ققنوس.
میرعابدینی، حسین (1383) صدسال داستاننویسی، جلد 4 و 3، تهران: چشمه.
نوذری، حسینعلی (1392) پست مدرنیته و پست مدرنیسم، تهران: نقش جهان.
یزدانجو، پیام (1394) ادبیات پسامدرن، تهران: مرکز.
مقالات
امیرخانی، رضا. (1392). وضعیت خطرناک نویسندگی. ادبیات و داستان، (6)، 39-34.
غفاری سحر. (1389). پسامُدرنِ تصنعی: نقد و بررسی شگردهای فراداستان در رمان بیوتن. نقد ادبی،3(9)، 89-73. dor:20.1001.1.20080360.1389.3.9.11.7
مندنیپور، شهریار. (1377). بحثی پیرامون لحن و نثر درداستان. آدینه، (3)،133-132.
منابع لاتین
Singh. Prasidh Raj (2011) Consumer Culture and Postmodernism, Postmoder Opening, Natinal Law University: Orissa India Internatinal Conference Lumen.
_||_Books
Ahmadi, Babak (1996) Text structure and interpretation, Tehran: Center.
Amirkhani, Reza (2016) Bivatan, Tehran: Alam.
Anoushe, Hassan (2002) Persian Literary Dictionary, Volume 2, Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Bayat, Hossein (1999) Storytelling of the fluid flow of the mind, Tehran: Elmi.
Fatuhi, Mahmoud (2012) Stylology, Tehran: Sokhn.
Irani, Nasser (2010) The Art of the Novel, Tehran: Abangah.
Lewis, Barry (2003) Modernism and Postmodernism in the Novel: Postmodernism and Literature, selected and translated by Hossein Payandeh, Tehran: Roozangar.
Lyotard, Jean Francois (2002) The Postmodern Situation, translated by Hossein Ali Nowzari, Tehran: Gam Nou.
McHale, Brian (2015) The story of postmodernism, translated by Ali Masoumi, Tehran: Phoenix.
Mira Abdini, Hossein (2004) One hundred years of story writing, volumes 4 and 3, Tehran: Cheshme.
Nowzari, Hossein Ali (2012) Postmodernity and Postmodernism, Tehran: Naqsh Jahan.
Payandeh, Hossein (2009) Literary Criticism and Democracy, Tehran: Nilofar.
Payandeh, Hossein (2013) Short story in Iran (postmodern stories), Tehran: Nilofar.
Prince, Gerald (2012) Narratology; The form and function of narration, translated by Mohammad Shahba, Tehran: Minvi Khord.
Rashidian, Abdul Karim (2014) Postmodern Culture, Tehran: Ni.
Seldon, Raman and Peter Widdowson (1998) Guide to Contemporary Literary Theory, translated by Abbas Mokhbar, Tehran: New Design.
Shafiei-Kadkani, Mohammad Reza (1987) The Poet of Mirrors, Tehran: Aghaz.
Shamisa, Siros (2004) Literary types, Tehran: Ferdous.
Tadini, Mansoureh (2008) Postmodernism in Iranian fiction, Tehran: Ramin.
Taslimi, Ali (2009) literary criticism, Tehran: Ame.
Yazdanjo, Payam (2014) Postmodern Literature, Tehran: Center.
Articles
Amirkhani, R. (2012). The perilous state of writing. Literature and fiction, (6), 39-34.
Ghaffari, S. (2010). Pseudo-Postmodernism: A Critique of Metafictional Techniques in Bivatan. LCQ, 3(9), 73-89. dor:20.1001.1.20080360.1389.3.9.11.7.
Mandanipour, S. (1998). A discussion about tone and prose in stories. Adine, (3), 133-132.
Latin References
Singh. Prasidh Raj (2011) Consumer Culture and Postmodernism, Postmoder Opening, Natinal Law University: Orissa India Internatinal Conference Lumen.