Design and validation of information technology development model to teach and promote knowledge management and information literacy for school administrators.
Subject Areas :احسان محمدزاده 1 , Noor Al-din Mirzaei 2 , Naghi Kamali 3
1 - Faculty member of Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran (*Corresponding author)
2 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
Keywords: Information technology development, education and promotion, knowledge management, information literacy, school administrators.,
Abstract :
Purpose: The current research was conducted with the aim of designing and validating the model of information technology development to teach and promote knowledge management and information literacy for school administrators. Method: The current research is applied in terms of purpose and mixed in terms of data collection method. The statistical population in the qualitative section were experts in the field of management and information and communication technology, which were selected with a purposeful method and semi-structured interviews were conducted with them until theoretical saturation. A total sample of 400 people was selected using random multi-stage cluster sampling method. To collect the required information, the library method was used to review the texts, the field method was used for the qualitative part of the semi-structured interview, and for the quantitative part, the researcher-made questionnaire was used. Findings: findings indicated that 5 effective factors in the training and empowerment of managers were identified. which based on path coefficients; The variable of developing knowledge management policies and strategies in the first place; The variable of training and empowering managers in the second place; The variable of change in organizational and structural culture is ranked third, the variable of management and leadership support is ranked fourth, and the variable of information technology development is ranked fifth. The value of GOF was calculated with a value of 0.592, which is higher than the criterion value of 0.3 and shows the appropriate power of the model in predicting the endogenous current variable of the model. Conclusion: Thus, we conclude that the development of information technology has a positive and direct effect on the education and promotion of knowledge management and information literacy of managers.
بایرامی اردی، محمد، تورانی، حیدر، خلخالی، علی، شکیبایی، زهره و کاظم پور، اسماعیل. (1399). بررسی تأثیر عوامل مدیریت دانش بر بهبود یادگیری، در واحدهای آموزشی فنی و حرفه¬ای. مشاوره شغلی و سازمانی، ۱۲(۴۴): ۱۶۰-۱۲۹.
حجازی، مسعود، ویسی، عاطفه. (1395). سبک¬های اسنادی، خودکارآمدی تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان تیزهوش. تازه های علوم شناختی، (1) 5: ۳۲-۲۸.
دولت آبادی فراهانی ، زهرا. (1397). بررسی نقش رضایت شغلی بر میزان تعهد سازمانی دبیران دبیرستان¬های ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر مشهد . پایان نامه کارشناسی ارشد. مرکز آموزش مدیریت دولتی مشهد.
ذاکر فرد، منیرالسادات، عریضی سامانی، سید حمیدرضا، نوری، ابوالقاسم. ( 1397). رابطه کار شغلی با بصیرت شغلی و تعهد سازمانی در مجموعه¬ای از کارکنان زن و مرد واحدهای پژوهش و توسعه شرکت¬های صنعتی. مقاله ارائه شده در اولین کنگره دو سالانه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه اصفهان.
رزاقی، محمد، بلوچ، سلیم و مهاجران، بهناز. (1401). نقش مدیریت دانش و سواد دیجیتالی در عملکرد شغلی: سهم متغیر یادگیری سازمانی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، ۸ (۱): ۳۹۲-۳۵۹.
رزم طلب، ناصر، محرمی، هادی. (۱۴۰۱). بررسی و مقایسه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس شهری و روستایی شهرستان سرعین در سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۲، سومین همایش ملی مدرسه آینده، اردبیل.
زنجیرچی، سید محمود، حکاکی، کنجکاو منفرد، امیررضا، بهنیا، فروغ. (1396). عارضه یابی پیادهسازی مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان یزد. فصلنامه علمی-پژوهشی تعلیم و تربیت، 31(3): 95-116.
سلطان حسینی، محمد، موسوی، زهره. (1398). رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان، مقاله ارائه شده در اولین کنگره دو سالانه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه اصفهان.
صادقی، افسانه و محمد داوودی، امیرحسین. (1401). ارایه مدل شبکه¬های اجتماعی و سواد اطلاعاتی با رویکرد موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ساوه. فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان¬های آموزشی. ۲(۴): ۵۶-۴۳.
عصاره، فریده، بیگدلی، زاهد، شهنی ییلاق، منیجه و طاهرزاده موسویان، صدیقه. (1399). طراحی و آزمایش مدل رابطۀ علّی مؤلفههای سواد اطلاعاتی و یادگیری سازمانی با میانجیگری مدیریت دانش در کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند شهرستان بهبهان. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، ۶(۴): ۴۸-۱۵.
هادیان سیده زینت، بابایی زهرا، رنجبر سمیه، طالبی سمیه. (۱۴۰۰). بررسی رابطه مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی با کارآفرینی سازمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مازندران، مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، ۲ (۱): ۳۵۸-۳۶۹.
Arche, S., Griteeze., J. (2019). Kaizen: An Essential tool for Inclusion in Industrial Technology. Journal of industrial technology, 16: 1-20.
Brown, G. (2018). National Cultures in Four Dimensions. International studies of management and organization, 13: 46-74.
Cortes. N. (2017). The Effect of Psychological Birth Order on Goldberg's "BIG 5" Personality Traits. A Thesis Submitted to The Faculty of Rowan University.
Dato, D. Young, N. (2018). Construct And Used Crittenton Related Validity of Four Commonly Used Goal Orientation Instrument. Contemporary Educational Psychology. 28, 434 – 469.
De Long, D. W., and Fahy, L., 2000, Diagnosing Cultural Barriers to Knowledge Management. The Academy of Management Executive, 14(4).
Harney & Jordan. (2018). Family and Dimensions of Emotional Intelligence, Dissertation Abstracts International, 58(4): 2109-2122.
Herzguvich, B. Tupolonski, D.G. (2018). Organizational Culture is Important in Software Productivity.
Hibis Abualoush, Sh., Misheal Obeidat, A., Tarhini, A., Masa'deh, R., & Al- Badi, A. (2018). The Role of Employee’s' Improvement as an Intermediary Variable Between Knowledge Management and Information System on Employees' Performance. Journal of Information and Knowledge Management Ayatems, 48(2): 217- 237.
Kyoung, A.N. & Sunyoung, P. (2019). Factors Influencing Job Performance: Organizational Learning Culture, Cultural Intelligence, and Transformational Leadership. Performance Improvement Quarterly, 32(2).
Malhotra. M. (2017). Social support matters: longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagement from middle to high School. Child Development, 83, 877-895.
Rader, B. (2017). Apsychometric Evaluation of The Mayer-Salovey-Caruso Emotional intelligence Test Version 2.0. Intelligence, 33, 285-305.
Rosna, I. & Mahaliza, M. (2020). The Relationship between Knowledge Management and Organizational Learning with Academic Staff Readiness for Education 4.0. Eurasian Journal of Educational Research, 85: 69-184.
Setall, N. J. (2017). The Vole of Metacognition in Second Language Teaching and Learning. Online Resources. Digest Retrieved November.
Schiller, S. (2016). The Effect of Birth Order on Intelligence and Personality. A Thesis Submitted to The Faculty Of San Francisco State University.
Vannucci, A., Simpson, E. G., Gagnon, S., and Ohannessian, C. M. (2020). Social media use and risky behaviors in adolescents: A meta-analysis. Journal of Adolescence, 79, 258-274.
Yasir, M., Ullah, A., Shafiq, M., Sami, A., Irum, S. (2020). direct and indirect effects of intensive social media usage on deviant workplace behavior. International Journal of Management. 11(8): 1774- 1784.
Yu Lin, C.h. & Kai Huang, C.h. (2020). Employee turnover intentions and job performance from a planned change: the effects of an organizational learning culture and job satisfaction. International Journal of Manpower, 42(3): 409-423.