The Controversy of Traditional and Modern Women in Iran and Syria (Case Study: The Novel "Aldawwama" and "I Turn Off the Lights")
Subject Areas : شعرsara hasani nafte 1 , yahya marof 2 , ali salimi 3 , abdolreza naderifar 4
1 - PhD student of Arabic literature, Razi University, Kermanshah, Iran
2 - Professor of the Department of Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran
3 - Professor of the Department of Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran
Keywords: s tradition and modernity, Qamar Kilani, Zoya Pirzad, I turn off the lights, Women', aldawwama,
Abstract :
Literary works are one of the most important tools for understanding the position of women in society. In the last decade, due to the change in the social, cultural and economic structure of societies and the rising level of women's awareness, women writers have critically expressed the social status and role of women and called for a fundamental change in people's attitudes and revision of patriarchal interpretations of literary texts. Have been. Zoya Pirzad and Qamar Kilani are writers who, with their knowledge of the situation of women in the society of their time, have written stories centered on women. The present article uses a descriptive-analytical method and relies on the American school of comparative literature to analyze and compare the personalities of traditional and modern women in the novels "aldawwama" by Qamar Kilani, a contemporary Syrian author, and "I turn off the lights." Zoya Pirzad pays. The works of these two contemporary writers are a manifestation of their realism and realism, which expresses many social events in both Syrian and Iranian societies. These two authors portray the character of traditional women with characteristics such as housekeeping, gender roles, passivity against the patriarchal system, and citizenship of traditional traditions. Violation of traditional traditions has been described.
افشارکهن، جواد. (1383)، بازخوانی جامعهشناسی سنّتگرایی و تجددّطلبی در ایران بین دو انقلاب، تهران: آوای نور.
پاینده، حسین. (1392)، مدرنیسم و پست مدرنیسم، تهران: انتشارات روزگار.
پیرزاد، زویا. (1380)، چراغها را من خاموش میکنم، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
جهانبگلو، رامین. (1387)، زمانی برای انسانیّت بشر، تهران: نی
زرافا، میشل. (1386)، جامعهشناسی ادبیّات داستانی، ترجمه نسرین پروینی، تهران:نشر سخن.
کیلانی، قمر. (1983)، الدوامة، دمشق: وزارة الثقافة و الارشاد القومی.
گیدنز، آنتونی.(1384)، پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مرکز.
مارشال، گوردون. (1388)، فرهنگ جامعهشناسی آکسفورد، ترجمه حمیرا مشیرزاده، تهران: میزان.
میل، جان استوارت. (1377)، کنیزک کردن زنان، ترجمه خسرو ریگی، چاپ اول، بی جا.
مجلات
جعفری سدهی، رضا. آقاجانی، حسین. امیرمظاهری، امیرمسعود. (1396). «تبیین جامعه شناختی تاثیر سبک زندگی بر نگرش بین زوجین مراجعه کننده به مراکز بهزیستی گیلان». پژوهشنامه مددکاری اجتماعی. سال دوم. شماره 7. بهار 1395. صص39-76.
صادقیگیوی، مریم. پرهیزکاری، بهاره. (1390). «تبیین مولفه های هویت سنتی و مدرن زن در شعر پروین اعتصامی». فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی. شماره بیستم. صص 207-227.
_||_