The moderating effect of environmental uncertainty and the existence of business ties on the relationship between social capital and performance in Tehran Stock Exchange
Subject Areas :
Journal of Investment Knowledge
seyed javad ebrahimian
1
,
Abbasali Pouraghajan
2
,
javad ramezani
3
,
mohmmad mehdi abbasian
4
1 - Department of Accounting, Qaemshahr branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran
2 - Department Of Accounting, Qaemshahr Branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran
3 - Department of Accounting, Qaemhahe Branch.Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran
4 - Departmant of accounting.Qaemshahr branch.Islamic Azad University.Qaemshahr.Iran
Received: 2020-07-23
Accepted : 2020-10-05
Published : 2021-12-22
Keywords:
Social Capital,
business ties,
Performance,
environmental uncertainty,
Abstract :
Knowledge, information, and experience, collectively called intellectual capital, are the foundation of success in the 21st century. These intangible resources are the key to creating and maintaining a competitive advantage.The main purpose of this study is to investigate the moderating role of environmental uncertainty and the existence of business ties between the social capital and the real value of companies and their financial performance; An issue that has a decisive importance and place in the success or failure of companies. The noteworthy point of this research is the study of social capital issues and companies' performance under conditions of environmental uncertainty and the existence of business ties affected by knowledge assets. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection method. The statistical population of this study consists of 488 managers, officials and supervisors of companies listed on the Tehran Stock Exchange, from which 215 people were selected as a sample with a proportional allocation from Morgan's sample size estimation table. The data collected are classified and classified using descriptive statistics.the structural equation model (SEM) model method is used Pearson correlation coefficient is used to determine the relationships between the variables. Data analysis and hypothesis testing were performed using AMOS software. results showed that business ties and environmental uncertainty play as mediating variables in the relationship between social capital and overall performance, both organizational performance and market performance, with the difference that the effect of business ties is positive but environmental uncertainty is negative.
References:
امین جعفری، راضیه، (1391)، "تأثیر سرمایۀ فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، به راهنمایی آقای دکتر محسن دستگیر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه.
اولی محمدرضا، حاجی زاده، حسن، سعیدی، مجتبی ،(1395)، رابطه بین سرمایه فکری و بهره وری در شرکتهای دارویی، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، سال هشتم، شماره 31، ص 93-71 .
جبارزاده کنگرلویی، سعید، بشیری، علیرضا،(1393)، مقایسه قدرت توضیحی ارزش افزوده اقتصادی و سرمایه فکری در تعیین قیمت بازار، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی ، سال ششم، شماره 24، ص 120-103 .
خدادادی، ولی ، عربی، مهدی(1394)، اثر تعدیل کننده عدم اطمینان محیطی بر رابطه بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، سال هفتم، شماره 26، ص 66-51 .
خیرخواه، هوشیار، (1390)، "بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری سازمان(مطالعه موردی)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
دستگیر، محسن، عرب صالحی، مهدی ، امین جعفری، راضیه،(1393)، تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت ، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، سال ششم، شماره 21، ص 36-1 .
رجبی خاصوانی، احمد، دکتربوداغی خواجه نوبر، حسین، (1395)، "بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان(مطالعه موردی)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
رضایی، عماد، عباسی، ابراهیم، (1394)، "روش های اندازه گیری سرمایه فکری و ارزش افزوده اقتصادی"، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و دانشگاه الزهراء.
فوکویاما، فرانسیس(1384)، "سرمایهاجتماعی و جامعهی مدنی، در سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه"، گردآوری کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، تهران، نشر شیرازه.
محسنی فرد، غلامعلی، رضایی، غلامرضا، حسینی راد، سیدعلی، (1392)، "رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری و مدیریت دانش (مطالعه موردی)، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 3، صفحات 139 تا 154.
ودادی، احمد، امامی کوشا، مرتضی، (1391)، "نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در عملکرد سازمانی"، فصلنامه مدیریت کسب و کار، سال سوم، شماره 13، ص 175-147.
Andersen, Patrick Lie & Hensen, Marianne Nordli (2011), Class and Cultural Capital: The Case of Class Inequality in Educational Performance, European Sociological Review,27,1,1-15.
Atuahene-Gima, K., & Murray, J. Y. (2004). Antecedents and outcomes of marketing strategy comprehensiveness. Journal of Marketing, 68(4), 33e46.
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: An exploratory study that develops measuresand models. Management Decision, 36(2), 63e76.
Chang,W. S., & Lee, Y. H. (2015). Policy momentum for the development of Taiwan's cultural creative industries. Current Issues in Tourism, 18(11),
Chen, W., & Inklaar, R. (2015). Productivity spillovers of organization capital. Journal of Productivity Analysis, 1e17.
Chiang, Y. H., Hsu, C. C., & Shih, H. A. (2015). Experienced high performance work system, extroversion personality, and creativity performance. Asia Pacific Journal of Management, 32(2), 531e549.
Chih-Hsing Liu(2017). The relationships among intellectual capital, social capital, and performance - The moderating role of business ties and environmental
Tourism Management.61(1),553-561.
Delaney, J. T., & Huselid, M. A. (1996). The impact of human resource management practices on perceptions of organizational performance. Academy of Management Journal, 39(4), 949e969.
Kim, M. J., Lee, C. K., & Bonn, M. (2016). The effect of social capital and altruism on seniors' revisit intention to social network sites for tourism-related purposes. Tourism Management, 53, 96e107.
Miller, , Xu, X. , & Mehrotra, V. (2015). When is human capital a valuable resource? The performance effects of ivy league selection among celebrated CEOs, strategic management Journal, 36(6) ,930-944.
Peng, M. W., & Luo, Y. (2000). Managerial ties and firm performance in a transition economy: The nature of a micro-macro link. Academy of Management Journal, 43(3), 486e501.
Subramaniam, M., & Youndt, M. A. (2005). The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities. Academy of Management Journal, 48(3),
Vomberg, A., Homburg, C., & Bornemann, T. (2015). Talented people and strong brands: The contribution of human capital and brand equity to firm value. Strategic Management Journal, 36(13), 2122-
Wu, J. (2011). Asymmetric roles of business ties and political ties in product innovation. Journal of Business Research, 64(11), 1151-
_||_