اثر تعدیل کننده عدم اطمینان محیطی و وجود روابط تجاری بررابطه بین سرمایه اجتماعی و بازده سرمایه گذاری(عملکرد)در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات :
دانش سرمایهگذاری
سید جواد ابراهیمیان
1
,
عباسعلی پورآقاجان
2
,
جواد رمضانی
3
,
محمد مهدی عباسیان
4
1 - گروه حسابداری،واحد قائم شهر،دانشگاه آزاد اسلامی،قائم شهر ،ایران
2 - گروه حسابداری، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،قائم شهر، ایران
4 - گروه حسابداری،واحد قائم شهر،دانشگاه آزاد اسلامی،قائم شهر،ایران
تاريخ الإرسال : 02 الخميس , ذو الحجة, 1441
تاريخ التأكيد : 18 الإثنين , صفر, 1442
تاريخ الإصدار : 18 الأربعاء , جمادى الأولى, 1443
الکلمات المفتاحية:
سرمایه اجتماعی,
عدم اطمینان محیطی,
روابط تجاری,
عملکرد,
ملخص المقالة :
دانش، اطلاعات و تجربه را که جمعاً سرمایه فکری مینامند، اصل و مبنای موفقیت در قرن بیست و یکم هستند. این منابع نامشهود، کلید ایجاد و حفظ مزیت رقابتی میباشند. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش تعدیل کننده عدم اطمینان محیطی و وجود روابط تجاری بررابطه بین سرمایه اجتماعی و ارزش واقعی شرکتها و کارکرد مالی آنهاست؛ مسئلهای که اهمیت و جایگاه تعیین کنندهای در موفقیت یا شکست شرکتها دارد. نکته قابل توجه این پژوهش بررسی موضوعات سرمایه اجتماعی و عملکرد شرکت ها تحت شرایط عدم اطمینان محیطی و نیز وجود روابط تجاری متأثر از داراییهای دانشی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 488 نفر از مدیران، مسئولان و سرپرستان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهند که از بین آنها 215 نفر با تخصیص متناسب شده از جدول برآورد حجم نمونه مورگان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی دستهبندی میشود. سپس از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) و برای تعیین روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود. تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات بااستفاده از AMOS انجام شد. نتایج نشان داد که روابط تجاری و عدم اطمینان محیطی بعنوان متغیرهای میانجی در رابطه میان سرمایه اجتماعی و عملکرد کلی اعم از عملکرد سازمانی و عملکرد بازاری نقش ایفا میکنند با این تفاوت که تأثیر روابط تجاری به شکل مثبت ولی عدم اطمینان محیطی به شکل منفی است.
المصادر:
امین جعفری، راضیه، (1391)، "تأثیر سرمایۀ فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، به راهنمایی آقای دکتر محسن دستگیر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه.
اولی محمدرضا، حاجی زاده، حسن، سعیدی، مجتبی ،(1395)، رابطه بین سرمایه فکری و بهره وری در شرکتهای دارویی، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، سال هشتم، شماره 31، ص 93-71 .
جبارزاده کنگرلویی، سعید، بشیری، علیرضا،(1393)، مقایسه قدرت توضیحی ارزش افزوده اقتصادی و سرمایه فکری در تعیین قیمت بازار، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی ، سال ششم، شماره 24، ص 120-103 .
خدادادی، ولی ، عربی، مهدی(1394)، اثر تعدیل کننده عدم اطمینان محیطی بر رابطه بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، سال هفتم، شماره 26، ص 66-51 .
خیرخواه، هوشیار، (1390)، "بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری سازمان(مطالعه موردی)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
دستگیر، محسن، عرب صالحی، مهدی ، امین جعفری، راضیه،(1393)، تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت ، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، سال ششم، شماره 21، ص 36-1 .
رجبی خاصوانی، احمد، دکتربوداغی خواجه نوبر، حسین، (1395)، "بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان(مطالعه موردی)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
رضایی، عماد، عباسی، ابراهیم، (1394)، "روش های اندازه گیری سرمایه فکری و ارزش افزوده اقتصادی"، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و دانشگاه الزهراء.
فوکویاما، فرانسیس(1384)، "سرمایهاجتماعی و جامعهی مدنی، در سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه"، گردآوری کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، تهران، نشر شیرازه.
محسنی فرد، غلامعلی، رضایی، غلامرضا، حسینی راد، سیدعلی، (1392)، "رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری و مدیریت دانش (مطالعه موردی)، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 3، صفحات 139 تا 154.
ودادی، احمد، امامی کوشا، مرتضی، (1391)، "نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در عملکرد سازمانی"، فصلنامه مدیریت کسب و کار، سال سوم، شماره 13، ص 175-147.
Andersen, Patrick Lie & Hensen, Marianne Nordli (2011), Class and Cultural Capital: The Case of Class Inequality in Educational Performance, European Sociological Review,27,1,1-15.
Atuahene-Gima, K., & Murray, J. Y. (2004). Antecedents and outcomes of marketing strategy comprehensiveness. Journal of Marketing, 68(4), 33e46.
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: An exploratory study that develops measuresand models. Management Decision, 36(2), 63e76.
Chang,W. S., & Lee, Y. H. (2015). Policy momentum for the development of Taiwan's cultural creative industries. Current Issues in Tourism, 18(11),
Chen, W., & Inklaar, R. (2015). Productivity spillovers of organization capital. Journal of Productivity Analysis, 1e17.
Chiang, Y. H., Hsu, C. C., & Shih, H. A. (2015). Experienced high performance work system, extroversion personality, and creativity performance. Asia Pacific Journal of Management, 32(2), 531e549.
Chih-Hsing Liu(2017). The relationships among intellectual capital, social capital, and performance - The moderating role of business ties and environmental
Tourism Management.61(1),553-561.
Delaney, J. T., & Huselid, M. A. (1996). The impact of human resource management practices on perceptions of organizational performance. Academy of Management Journal, 39(4), 949e969.
Kim, M. J., Lee, C. K., & Bonn, M. (2016). The effect of social capital and altruism on seniors' revisit intention to social network sites for tourism-related purposes. Tourism Management, 53, 96e107.
Miller, , Xu, X. , & Mehrotra, V. (2015). When is human capital a valuable resource? The performance effects of ivy league selection among celebrated CEOs, strategic management Journal, 36(6) ,930-944.
Peng, M. W., & Luo, Y. (2000). Managerial ties and firm performance in a transition economy: The nature of a micro-macro link. Academy of Management Journal, 43(3), 486e501.
Subramaniam, M., & Youndt, M. A. (2005). The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities. Academy of Management Journal, 48(3),
Vomberg, A., Homburg, C., & Bornemann, T. (2015). Talented people and strong brands: The contribution of human capital and brand equity to firm value. Strategic Management Journal, 36(13), 2122-
Wu, J. (2011). Asymmetric roles of business ties and political ties in product innovation. Journal of Business Research, 64(11), 1151-
_||_