Quality evaluation of E-learning Websites of Iran’s Technological Industrial Universities
Subject Areas : Journal of Information Systems and Services
1 - Department of Knowledge and information science, Qom University
Keywords: : Iran’s Technological Univers, E-learning, Website Quality Instrument WQE,
Abstract :
Purpose: The aim of this study is to assess the quality of E-learning Websites of Iran’s Technological Universities . Methodology: In addition to the necessary information of details of these website which are useful to recognize, report and rating tools are used in this study to evaluate the quality of Web tools (WQET) which validated the validity and reliability (Cronbach''s alpha equaled to 95%), respectively. The study included 10 of the 20 websites, e-learning website of Iran''s Technology Universities, which used measuring tools WQET and evaluate the quality of web data collection is done through the observation of their portal. Findings: In sum, according to the research questions, the results suggest that the characteristics of speed, range information for specific purpose, stable structure, subjects rated excellent Website shave won. Characteristics of internal links, the ease of searching, audience and purpose, background and experience of the author or corporate body are at good average level. The content is updated features, points mean demographic, lower mean levels where found out in portals. Conclusion: The results also showed that the ranking of Websites ranked first with 82 points Grdydwebsite Isfahan University of Technology, Shahrood University of Technology, Iran University of Science and Technology, Sahand University of Technology, ranked second to fourth respectively are devoted to the rating of excellent quality were identified.
اسدی، مریم؛ شکفته، مریم(1386). بررسی رابطه بین ضریب تاثیرگذاری وب و میزان فعالیتهای پژوهشی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران . اولین همایش سراسری علم سنجی در علوم پزشکی، اسفند15-16. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
پاشازاده، فریبا؛ حاجی زینالعابدینی، محسن (1388). وبکیو ای اِم (WebQEM): رویکردی کمی جهت ارزیابی کیفی وبسایت کتابخانهها. درمجموعه مقالات همایش منطقه ای وبسایت کتابخانه های دانشگاهی، 21 آذر(ص 10-29). بابل: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل (حوزه معاونت پژوهشی).
حمیدی، فاطمه (1386). ا همیت آموزش در سازمانها با تاکید بر آموزش الکترونیکی . مدیریت، 127و 128 : 60.
دانش، فرشید؛ سهیلی، فرامرز؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛کرمی، نورالله؛زارعی، افروز(1390). وبسایتهای هسته دانشگاههای پایتختهای جهان اسلام. فناوری اطلاعات، 67: 5.
شعبانی نیا، فریدون(1384) . آموزش مجازی : روشهای نوین و ارتقای کیفیت آموزش . فصلنامه آموزش مهندسی ایران،
27، (7) : 82.
صابری، مریم (1382). مقایسه ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحات خانگی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای کشور آمریکا، کانادا، استرالیا با ایران و بررسی نظرات کاربران و متخصصان به منظور ارائه یک الگوی بهینه. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی ، دانشگاه شهید چمران.
عصاره، فریده. پاپی، زینب (1387). ارزیابی کیفیت وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهاداتی جهت ارتقای کیفیت آنها. علوم و فناوری اطلاعات، 4(23): 35-63
غلامی، طاهره(1387). آموزش مهندسی از طریق یادگیری الکترونیکی و زیر ساختارهای مورد نیاز آن در نظام آموزش عالی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 40 (10): 3.
فرجپهلو، عبدالحسین؛ صابری، مریم (1384). ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی ایران در مقایسه با صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا . فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21 (2): 1-23.
مرادمند، علی(1384). ارائه الگوی مناسب برای ارتقائ کیفی تارنمای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق تحلیل محتوایی و ساختاری . پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی ، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مردانینژاد، علی. خانجانی، طاهره. فرهادی، آیدا. و امیری مقدم، مرجان. )1391). ارزیابی کیفیت وبسایتهای واحدهای آموزش مجازی دانشگاههای علوم پزشکی ایران و جهان. گامهای توسعه در آموزش پزشکی ، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی. 9 (2): 170-190.
نوروزی، علیرضا (1384). ضریب تاثیرگذاری وب و سنجش آن در برخی وبسایتهای دانشگاهی ایران . مطالعات تربیتی و روانشناسی : ویژه نامه کتابداری، 5(5)، 105-119.
هیات مولفان و ویراستاران انتشارات مایکروسافت (1381). فرهنگ تشریحی کامپیوتر مایکروسافت. ترجمه رضا حسنوی و داریوش فرسایی . ویرایش 5. تهران، دانشیار : پیک علوم.
chao, h (2002). Assessing the quality of academic libraries on the web: the development and testing of criteria. Library & information science research, 24: 169-194
Dragulanescu, Nicola- George (2002). Website Quality Evaluations: Criteria and Tools. International Information & Library Review, 34(3): 247-254.
McInerney, Claire; Nora J. Bird ( 2005). Assessing Website Quality In Context. Information Research. 10(2): 3, 4, 6-7, 14-15.
Noruzi, A (2005). Web impact factors for Iranian universities. Webology, 2 (1). Retrieved Jan 11, 2015, From http: //www. webology. ir/2005/v2n1/a11. html
Olsina, L Godoy, D; Lafuente, G. J; Rossi, G (2002). Assessing the Quality of Academic Websites: a Case Study. New Review of Hypermedia and Multimedia (NRHM) Journal,5: 81-103
Osareh, Farideh(2002). Library and Information Science (LIS) schools websites: an analysis of content and design. Eurasian- ICT Communication technology first Eurasian Conference, Workshop proceedings . Oct., 517-521.
Stuart, D ; Thelwall, M ; Harries, G (2007). UK academic web links and collaboration: an exploratory study. Journal of Information Science, 33(2): 231-246.