ارزیابی کیفیت وبسایتهای آموزش الکترونیکی دانشگاههای صنعتی ایران
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - مربی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم
الکلمات المفتاحية: دانشگاه صنعتی ایران, آموزش الکترونیکی, WQET,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی و تعیین کیفیت وبسایتهای آموزش الکترونیکی دانشگاههای صنعتی ایران است، تا ضمن کسب اطلاعات لازم از کیفیت آنها، وبسایتهای مفید و کارآمد شناسائی، معرفی و رتبهبندی شوند. روش: ابزار مورد استفاده در این پژوهش ابزار ارزیابی کیفیت تارنماها (WQET) است، که هنجاریابی شده و روایی و پایایی آن (آلفای کرونباخ برابر با 95%) میباشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش شامل 10 وبسایت آموزش الکترونیکی از 20 وبسایت دانشگاههای صنعتی ایراناست، که با استفاده از ابزارسنجش کیفیت وبسایتها WQET مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و گردآوری دادهها از طریق مشاهده مستقیم پرتال آنها صورت پذیرفته است. یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ویژگیهای سرعت بارگذاری، هدف مشخص برای محدوده اطلاعاتی، پایدار بودن ساختار در تارنماهای مورد مطالعه رتبه عالی را کسب کردهاند. نتایج: نتیجه رتبهبندی تارنماها نشان داد که تارنمای دانشگاه صنعتی اصفهان با امتیاز 82 حائز رتبه اول است. تهیه و تدوین استانداردی از سوی وزارت علوم در جهت سازماندهی وبسایتهای آموزش الکترونیکی دانشگاههای ایران از پیشنهادات این پژوهش است.
اسدی، مریم؛ شکفته، مریم(1386). بررسی رابطه بین ضریب تاثیرگذاری وب و میزان فعالیتهای پژوهشی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران . اولین همایش سراسری علم سنجی در علوم پزشکی، اسفند15-16. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
پاشازاده، فریبا؛ حاجی زینالعابدینی، محسن (1388). وبکیو ای اِم (WebQEM): رویکردی کمی جهت ارزیابی کیفی وبسایت کتابخانهها. درمجموعه مقالات همایش منطقه ای وبسایت کتابخانه های دانشگاهی، 21 آذر(ص 10-29). بابل: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل (حوزه معاونت پژوهشی).
حمیدی، فاطمه (1386). ا همیت آموزش در سازمانها با تاکید بر آموزش الکترونیکی . مدیریت، 127و 128 : 60.
دانش، فرشید؛ سهیلی، فرامرز؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛کرمی، نورالله؛زارعی، افروز(1390). وبسایتهای هسته دانشگاههای پایتختهای جهان اسلام. فناوری اطلاعات، 67: 5.
شعبانی نیا، فریدون(1384) . آموزش مجازی : روشهای نوین و ارتقای کیفیت آموزش . فصلنامه آموزش مهندسی ایران،
27، (7) : 82.
صابری، مریم (1382). مقایسه ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحات خانگی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای کشور آمریکا، کانادا، استرالیا با ایران و بررسی نظرات کاربران و متخصصان به منظور ارائه یک الگوی بهینه. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی ، دانشگاه شهید چمران.
عصاره، فریده. پاپی، زینب (1387). ارزیابی کیفیت وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهاداتی جهت ارتقای کیفیت آنها. علوم و فناوری اطلاعات، 4(23): 35-63
غلامی، طاهره(1387). آموزش مهندسی از طریق یادگیری الکترونیکی و زیر ساختارهای مورد نیاز آن در نظام آموزش عالی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 40 (10): 3.
فرجپهلو، عبدالحسین؛ صابری، مریم (1384). ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی ایران در مقایسه با صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا . فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21 (2): 1-23.
مرادمند، علی(1384). ارائه الگوی مناسب برای ارتقائ کیفی تارنمای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق تحلیل محتوایی و ساختاری . پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی ، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مردانینژاد، علی. خانجانی، طاهره. فرهادی، آیدا. و امیری مقدم، مرجان. )1391). ارزیابی کیفیت وبسایتهای واحدهای آموزش مجازی دانشگاههای علوم پزشکی ایران و جهان. گامهای توسعه در آموزش پزشکی ، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی. 9 (2): 170-190.
نوروزی، علیرضا (1384). ضریب تاثیرگذاری وب و سنجش آن در برخی وبسایتهای دانشگاهی ایران . مطالعات تربیتی و روانشناسی : ویژه نامه کتابداری، 5(5)، 105-119.
هیات مولفان و ویراستاران انتشارات مایکروسافت (1381). فرهنگ تشریحی کامپیوتر مایکروسافت. ترجمه رضا حسنوی و داریوش فرسایی . ویرایش 5. تهران، دانشیار : پیک علوم.
chao, h (2002). Assessing the quality of academic libraries on the web: the development and testing of criteria. Library & information science research, 24: 169-194
Dragulanescu, Nicola- George (2002). Website Quality Evaluations: Criteria and Tools. International Information & Library Review, 34(3): 247-254.
McInerney, Claire; Nora J. Bird ( 2005). Assessing Website Quality In Context. Information Research. 10(2): 3, 4, 6-7, 14-15.
Noruzi, A (2005). Web impact factors for Iranian universities. Webology, 2 (1). Retrieved Jan 11, 2015, From http: //www. webology. ir/2005/v2n1/a11. html
Olsina, L Godoy, D; Lafuente, G. J; Rossi, G (2002). Assessing the Quality of Academic Websites: a Case Study. New Review of Hypermedia and Multimedia (NRHM) Journal,5: 81-103
Osareh, Farideh(2002). Library and Information Science (LIS) schools websites: an analysis of content and design. Eurasian- ICT Communication technology first Eurasian Conference, Workshop proceedings . Oct., 517-521.
Stuart, D ; Thelwall, M ; Harries, G (2007). UK academic web links and collaboration: an exploratory study. Journal of Information Science, 33(2): 231-246.