Determination of Effective Components on Consumer Behavior of Healthy and Organic Products Based on BASNEF Model
Subject Areas : Agricultural Extension and Education ResearchHossein Yadavar 1 , Parisa Pakrooh 2
1 - Assistant Professor ,Department of Agricultural Extension and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 - Ph.D., Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, University of Tabriz, Tabriz, Iran
Researcher at CERE, University of Umeå, Umeå, Sweden
Keywords: BASNEF, Organic, Component, BEHAVIOR,
Abstract :
Awareness of attitude, tendency and behavior of consumer are important factors for organic product producer. In this regard, this study aimed to determine the affecting factors on intention of consumer among agricultural students of Tabriz University, Tabriz, Iran. According to the results, lack of information about organic products was the effective factor in regard to attitude component status. Role of family and reference group were the most effective variable for the subjective norms component. In terms of empowering component, knowledge factor and low awareness about organic products were the most important variable. About behavioral intention, respondents were aware of the significance of organic product. In terms of consumer behavior, students have had a positive regard to organic products and accessibility. All components, besides empowering component, were confirmed with relatively high correlation. The effect of subjective norm on behavioral intention and causal relationship between behavioral intention and consumption behavior were significant.
آجودانی، ز.، و مهدیزاده، ح. (1388). زمینهیابی امکان توسعه و ترویج کشاورزی ارگانیک در استان کرمانشاه از دیدگاه کارشناسان کشاورزی. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی. سال 2. شماره 4. صص 73-65.
اداره کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی. (1399). سالنامه آمارهای جمعیتی استان آذربایجان شرقی سال1398. تبریز. اداره کل ثبت استان آذربایجان شرقی.
اسداله پور، ع. ر.، امیدی نجفآبادی، م. ش.، و فرج اله حسینی، س.ج. (1399). موانع گذار به کشاورزی ارگانیک در بین شالیکاران استان مازندران. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. دوره16. شماره 1. صص 246-235.
رجبی، آ.، شبانعلی فمی، ح. و پورآتشی، م. (1392). بررسی مؤلفههای پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک از دیدگاه مصرفکنندگان (مطالعه موردی کرج). فصلنامه علوم و صنایع غذایی. شماره 38. دوره 10. صص 43-33.
رضایی، م.، و غلامی، ذ. (1392). تحلیل تعیین کنندههای تمایل به پرداخت اضافی مصرفکنندگان برای محصولات ارگانیک در شهرستان قائم شهر استان مازندران. اولین همایش سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار.
رضایی، ب.، نادری، ن.، و رستمی، س. (1397). تحلیل راهبردی توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی (مطالعه موردی شهرستان کرمانشاه). مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. دوره 14. شماره .1. صص 51-37.
رنجبر شمس، ح.، و امیدی نجف آبادی، م. (1393). عوامل موثر بر نگرش مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در تهران، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی. سال 7. شماره 2. صص 62-51.
زارعیمنش، ب.، و نامدار، ر. (1399). تحلیل عوامل مؤثر بر سواد غذا در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی. سال 13. شماره 4. صص94-79.
سازمان ملی استاندارد ایران. (1393). الزامات تولید، فرآوری، بازرسی و صدور گواهی، برچسبگذاری و بازاررسانی مواد غذایی ارگانیک. تهران: سازمان ملی استاندارد ایران.
سبحانی، س.م.ج.، جمشیدی، ا. و نوروزی، ع. (1397). تمایل دانشجویان به غذاهای ارگانیک: کاربرد تئوری توسعهیافته رفتار برنامهریزی شده. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش محیطزیست و توسعه پایدار. سال 7. شماره 1. صص 62-47.
شیرخدایی، م.، قاسمی همدانی، ا. و حبیبنژاد لوجندی، س. (1395). بررسی تاثیر ارزش جمعگرایی، اعتماد، کیفیت و ریسک درکشده در قصد مصرفکننده به خرید محصولات ارگانیک (مطالعه موردی: مصرفکنندگان محصولات ارگانیک استان هرمزگان). پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. سال 6. شماره 12. صص17-1.
عسکریبزایه، ف.، اللهیاری، م.ص.، کشاورزشال، ف.، و آرمند، م. (1400). سطح آگاهی شالیکاران شهرستان لنگرود در زمینه کشاورزی ارگانیک. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی. سال 14. شماره 1. صص 48-35.
مجردی، غ. ر.، گلباز، س. ش.، و عطایی، ح. (1393). تحلیل سازه های پیشبرنده و بازدارنده پذیرش کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان جهادکشاورزی زنجان. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. دوره10. شماره 2. صص 15-1.
محسنین، ش.، و اسفیدانی، م.ر. (1393). مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار لیزرل (آموزشی و کاربردی). تهران: انتشارات کتاب مهربان.
محمدیان، م.، و بخشنده، ق. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید سبز مصرفکنندگان. مطالعات مدیریت (توسعه و تحول). سال23. شماره 75. صص 68-39.
محمدی، ح.، دوگانی، آ.، و عیدیزاده، ش. (1394). کاربرد مدل لاجیت چندگانه در بررسی عوامل موثر بر آگاهی و مصرف محصولات غذایی ارگانیک (مطالعهی موردی مشهد). فصلنامه فناوریهای نوین غذایی. سال 3. شماره 10. صص 99-89.
منصوری، ه.، قربانی، م.، و رجب زاده، م. (1392). بررسی عوامل موثر برتمایل به مصرف محصولات ارگانیک در شهرستان مشهد. نشریهی اقتصاد و توسعه کشاورزی. دوره 27. شماره 3. صص 194-188.
هزاوهای، س.م.م.، اسدی، ز.س.، حسنزاده، ا.، و شکرچیزاده، پ. (1388). بررسی تاثیر برنامههای واحد درسی تربیت بدنی ۲ تنظیم شده بر اساس مدل بزنف بر فعالیت جسمانی منظم دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. دوره17. شماره 69. صص 83-70.
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1970). The prediction of behavior from attitudinal and normative variables. Journal of Experimental Social Psychology, 6(4), 466-487. Retrieved from https://www.elsevier.com/journals/journal-of-experimental-social-psychology/0022-1031
Arvola, A., Vassallo, M., Dean, M., Lampila, P., Saba, A., Lähteenmäki, L., & Shepherd, R. (2008). Predicting intentions to purchase organic food: The role of affective and moral attitudes in the Theory of Planned Behavior. Appetite, 50(2-3), 443-454. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666307003728
Basha, M.B., & Lal, D. (2019). Indian consumer attitudes towards purchasing organically produces food: An empirical study, Journal of Clean Production, Vol 215, 99-111. Retrieved from https://www.journals.elsevier.com/journal-of-cleaner-production
Basha, M.B., Mason, C., Shamsudin, M.F., Iqbal Hussain, H., & Salem, M.A. (2015). Consumers' attitude towards organic food. Procedia Economics and Finance, Vol 31, 444-452. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/journal/procedia-economics-and-finance
Chu, K.M. (2018). Mediating influences of attitude on internal and external factors influencing consumer's intention to purchase organic food in china. Journal of Sustainability, Vol, 10, 1-15. Retrieved from https://www.scimagojr.com/journalsearch.php?q=21100240100
Hubly, J. (1988). Understanding behaviour: the key to successful health education, National Library of Medicine, Trop Doct., 18(3), 134-138. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/004947558801800316
Irianto, H. (2015). Consumer's attitude and intention towards organic food purchase: An extension of theory of planned behavior in gender perspective, International Journal of Management, Economics and Social Science, Vol. 4(1), 17-31. Retrieved from https://www.scimagojr.com/journalsearch.php?q=21100945713
Nurdina, S., Surya, M., & Husada, K. (2018). Analysis of Lawrence Green Theory Concerning Pregnancy Sexuality Behavior to Sexual Behavior Change in Primigravida in Kediri, Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 8(1),23-28. Retrieved from https://www.textroad.com/Applied
Wu, L., Yin, Sh., Xu, Y., & Zhu, D. (2014). Effectiveness of china's organic food certification policy: consumer preferences for infant milk formula with different organic certification labels, Canadian Journal of Agricultural Economics, 62(4), 545-568. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/journal/17447976
Yazdanpanah, M., & Forouzani, M. (2015). Application of the Theory of Planned Behavior to predict Iranian students' intention to purchase organic food. Journal of Cleaner Production, 107(16), 342-352. Retrieved from https://www.journals.elsevier.com/journal-of-cleaner-production
Zareipour, M. A., Ghelichi Ghojogh, M., Mahdi- Akhgar, M., Abbasi, S., Yoshany, N., Hassanalilou, T & Jadgal, Kh.M. (2018). The impact of using BASNEF model on self-control behaviors among Patients with hypertension, Internal medicine and medical investigation journal, Vol. 3(3), 112-119. Retrieved from https://www.imminv.com/
_||_