The Survey of The relationship between Passengers purchase motivations and selecting types of buying at airport (Case Study: airport ahwaz)
Subject Areas : Jounal of Marketing Managementnaderh sadat najafizadeh 1 , maryam zahiri 2
1 - Assistant Professor, Department of Business Administration, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 - Ph.D in Business Administration, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
Keywords: choosing a type of purchase, Time pressure, Airport, Instant purchase, Purchasing motivation,
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the relationship between purchasing incentives and choice of purchases at the airport in 2013, and has been studied as a case study of Ahwaz International Airport. The research method is applied and descriptive correlational. The statistical population of the study was travelers who used to travel to Ahwaz International Airport. 133 people were selected as the statistical sample. SPSS software was used to analyze the data. The important findings of the research indicated that there is a significant relationship between the incentives to buy passengers and the choice of types of purchases at the airport; there is a meaningful relationship between instant purchases and the selection of purchases at the airport. The results of the research did not find a meaningful relationship between the time pressure and the choice of purchase at the airport.
_||_
بررسی رابطه انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید در فرودگاه
(مطالعه موردی: فرودگاه اهواز)
"The Survey of " The relationship between Passengers purchase motivations and selecting types of buying at airport (airport ahwaz,1392 )
بررسی رابطه انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید در فرودگاه
(مطالعه موردی: فرودگاه اهواز)
چكيده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزه های خرید و انتخاب انواع خرید در فرودگاه در سال 1392 بوده است، و به عنوان مطالعه موردی فرودگاه بین المللی شهرستان اهواز مورد مطالعه قرار گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازنوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش مسافرانی بوده اند که برای مسافرت خود از فرودگاه بین المللی شهر اهواز استفاده کرده اند. تعداد 133 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد یافته های مهم پژوهش حاکی از آن بود که بین انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه معناداری وجود دارد، بین خرید آنی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق رابطه معناداری بین فشار زمانی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه نیافت.
واژگان کلیدی: انگیزه خرید، انتخاب انواع خرید، خرید آنی ، فشار زمانی، فرودگاه
مقدمه:
در رفتار مصرف کننده، حوزه خرید حوزه بسیار جذابی برای بازاریابان و روانشناسان می باشد. این حوزه به بررسی انواع خرید و انواع متغیرهای تأثیرگذار بر روی آنها می پردازد. برای اکثر افراد، خرید کردن بخش کوچکی از فعالیت روزمره ی آنان می باشد. با این حال، برای برخی دیگر خرید کردن می تواند بخش اصلی زندگی آنها که همه چیز را تحت شعاع قرار می دهد محسوب شود (طاهری کیا و نادری، 1391). خرید مسافران و رفتن به کافی شاپ ها و رستوران های فرودگاهی برای صرف غذا و نوشیدنی ها از منابع ابتدایی درآمدهای تجاری فرودگاهها میباشد، و خرید یکی از راههایی است که مسافران هوایی در زمان باقی مانده تا پروازشان در فرودگاه، برای کاهش استرس و بی حوصلگی، از آن استفاده می کنند. اپراتورهای فرودگاه با به کارگیری استراتژی های مختلف خرده فروشی تسهیلاتی برای مسافران فراهم می کنند تا رفتارهای خرید مسافران را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت درآمد فعالیت خرده فروشی در فرودگاه را افزایش می دهند ( 2013، Lin & chin).
بیان مساله:
انجام فعالیت های تجاری در پایانه های فرودگاهی می تواند به بهبود وضعیت صنعت هواپیمایی در بخش تجارت و کسب درآمد از امکانات موجود کمک نماید. حمل و نقل از اركان اصلی صنعت توريسم می باشد و صنعت توريسم به عنوان يكی از مهمترين و پردرآمدترين منابع جهان در آغاز هزاره ی سوم به شمار می رود . صنعت توريسم در ايران به دليل مسائل فرهنگی ، سياسی و عدم توجه ويژه از سوی برنامه ريزان در سال های گذشته بسيار مهجور مانده است در حالی كه توسعه اين صنعت می تواند جايگزينی مناسب بر درآمدهای نفتی باشد. سيستم حمل و نقل هوايی يكی از عمده ترين عناصر تشكيل دهنده صنعت گردشگری می باشد كه بخشی از هزينه های گردشگران را به خود اختصاص می دهد. اساساً گردشگری با جا به جايی و حركت از مبداء و محل زندگی دائمی افراد به نقاط دور دست تحقق پيدا می كند. توسعه و گسترش صنعت توريسم منوط به توسعه امكانات حمل و نقل می باشد و حمل و نقل هوايی با ايجاد امكانات دسترسی آسان و راحت، سريع و ايمن به نقاط مختلف و با فواصل زياد سهم زيادی از جا به جايی گردشگران را به خود اختصاص داده است. هم اكنون حدود 40 درصد از گردشگران بين المللی از طريق جا به جایی های هوايی مسافرت مي كنند (نظریان و همکارانش،1389). از سوی دیگر فعالیت های خرده فروشان در فرودگاه ها به ویژه در فرودگاه های کشور می تواند به عنوان یکی از منابع تامین مالی در صنعت هواپیمایی کشور مطرح شود. چنانچه این امر در بسیاری از فرودگاه های دنیا به یک امر ضروری و حیاتی مبدل شده است. خرید یکی از فعالیت هایی است که مسافران همواره به سمت آن گرایش دارند و این فعالیت می تواند در فرودگاها به عنوان سامانه حمل و نقل مسافران اتفاق بیفتد. این امر می تواند به عنوان یک منبع درآمد برای فرودگاه ها مطرح شود که در بسیاری از کشورهای دنیا برای تحقق چنین هدفی فعالیت های چشمگیری انجام می شود(2009،castillo) .بسیاری از فرودگاهها در سراسر دنیا فعالیت های خرید ویژه ای اتخاذ می نمایند تا فعالیت های خرید را در فرودگاه ها توسعه و گسترش دهند. بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده فرودگاهها یک محیط منحصر به فرد برای فعالیت خرده فروشان می باشد که در آن با بهره گیری از اشتیاق ، شور و هیجان مسافران می توان آنان را برای خرید محصولات ارائه شده برانگیزانند). 2009،graham ). علاوه بر آن مسافران در فرودگاهها مجبورند زمان زیادی را برای فعالیت هایی چون کنترل بلیط، کنترل بار، تاخیر احتمالی در پرواز و فعالیت هایی از این دست بگذرانند و همچنین از آنجا که به هنگام سفر بسیاری از مسافران با محیط فرودگاه و فرایند مسافرت آشنایی ندارند سعی می کنند زودتر از زمان پرواز به فرودگاه بیایند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند. بنابراین با ایجاد محیطی مناسب برای خرید مسافران می توان از این زمان ها استفاده بهینه کرد تا علاوه بر ایجاد حس مثبت در مسافران از این فرصت در جهت کسب درآمد و کاهش هزینه های جاری بهره برد. مطالعات نشان می دهد فرودگاه ها بهترین محیط ایجاد انگیزه برای خرید آنی در مسافران است از این رو در پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سوال اساسی هستیم که آیا بین انگیزه خریدی که در بین مسافران در فرودگاه ایجاد می شود و انتخاب انواع خرید که در فرودگاه به کارگرفته شده است رابطه وجود دارد؟ چنین به نظر می رسد که پژوهش می تواند به بهبود وضعیت صنعت هواپیمایی در بخش تجارت و کسب درآمد از امکانات موجود کمک نماید.
مروری بر ادبیات تحقیق:
سفر1 و توریسم2
سفر از مکانی به مکان دیگر مسأله ای است که همواره مورد توجه انسان بوده و اگرچه در طول تاریخ تحت تأثیر عواملی چون امنیت، امکانات و انگیزه های مسافرت از لحاظ شیوه، مدت و مسافت، گوناگون بوده است، همواره در میان جوامع انسانی وجود داشته است؛ اما بعد از انقلاب صنعتی3 و ماشینی شدن صنایع، از سویی بشر به اوقات فراغت بیشتری دست یافت و از سوی دیگر با پدید آمدن وسایل حمل و نقل و ارزان و امن تر شدن مسافرت، سفر به عنوان یکی از راه های اصلی برای گذران این اوقات مطرح گردید و سفرهای توریستی به مرور، بیشتر و بیشتر گردید؛ تا جایی که امروزه امر برپایی این سفرها خود به صنعتی بزرگ تبدیل گردیده و منبع درآمد بسیار بزرگی برای دست اندرکاران آن محسوب می گردد (جاروندی و فرقانی،1388).
انواع خرید بر اساس انگیزش رفتار
کاسنینی و همکاران (2013)، از بررسی تحقیقاتی که پیش از آنها انجام گرفته بود به این نتیجه دست یافتند که شش شکل از فعالیت های خرید بر اساس انگیزش رفتار هستند که آنها را در شش طبقه، خرید ماجرجویانه، خرید اجتماعی، خرید ارضاء کننده خرید ایده، خرید نقش و خرید ارزش طبقه بندی کردند.
ü در خرید ماجراجویی1، خرید را به یک فعالیت ماجراجویانه تشبیه کرده، چرا که احساسات متفاوت مصرف کننده و جو حاکم بر مصرف کننده، او را ترغیب می کند که به بازدید از مکان های مختلف و فروشگاه های متفاوت به دلیل نیاز به خرید یک کالا یا خدمت خاص و یا یک تجربه جدید بپردازد.
ü خرید اجتماعی2 خریدی است که نتیجه ی معاشرت فرد با دوستان و در میان جمع بودن است و به نوعی اشاره به خریدهای دسته جمعی دوستان همراه با یکدیگر دارد.
ü خرید ارضاء کننده3، خریدی است که برای کسب رضایت انجام می گیرد و درآن هدف از بین بردن استرس با توجه به تجربه های خرید قبلی فرد است.
ü خرید ایده4، به معنی خرید کردن ایده های دیگران برای کار و رضایت خویش است و بیانگر استفاده از تجربیات، فکر و ایده های دیگران است.
ü خرید نقش5، خریدی است که در آن فرد با توجه به طبقه خاص خود در جامعه به عنوان مثال بخشی از طبقه کارگر جامعه بودن، به آن خرید خاص می پردازد.
ü خرید ارزش6 ،بیانگر خریدی است که با توجه به قیمت و یا ارزشی که یک کالا برای فردی خاص دارد انجام می گیرد 2013)،Kasneany et al).
خرید در فرودگاه:
بسیاری از محققان و صاحب نظران معتقدند که خرید یکی از عمومی ترین فعالیت ها در میان توریست ها است، چون بخشی از دستیابی به احساس رضایت است که یک توریست در سفر به آن نیاز دارد. از منظر این دیدگاه خرید به عنوان شکلی از تفریح و سرگرمی دیده می شود که لذت و آرامش اعصاب ایجاد می کند. در خرده فروشی های واقع در ترمینال های فرودگاه، به خصوص هنگامی که مسافران در مسافرت های تعطیلات و اوقات فراغت خود و در کل سفرهای تفریحی هستند، انگیزه ی بیشتری برای خرید دارند چون خرید در این حالت بخشی از زمان تفریح و سرگرمی آنها را شامل می شود خرید در فرودگاه ها پایانه های مسافری می تواند به عنوان نوع خاصی از خرید از خرده فروشی ها در فروشگاه ها در نظر گرفته شود، که در آن ها محصولات غذایی و همچنین لباس، در کنار چندین نوع دیگر از محصولات فروخته می شود
1 Adventure shopping
2 Social shopping
3 Gratification shopping
4 Idea shopping
5 Role shopping
6 Value shopping
. رایج ترین فعالیت های تجاری در فرودگاه ها، مغازه های تفریحی و فروشنده سوغاتی، فروشگاه های موادغذایی و آشامیدنی و فروشگاه های فراهم کننده ی امکانات خدمات مسافرتی و فرودگاههای تبلیغاتی هستند. بنابراین با یک مطالعه ی اجمالی بر درآمدهایحاصل از این خرده فروشی ها در فرودگاه ها میتوان به میزان بالای اهمیت اینگونه فعالیت های تجاری در فرودگاه ها پی برد (2004،Genues et al).
عوامل تاثیر گذار بر تصمیم خرید مصرف کننده در فرودگاه
کاستیلو (2010) در پژوهشی تحت عنوان تعیین درآمد های تجاری در فرودگاه های اسپانیا به تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر تصمیم خرید مصرف کننده در فروشگاه های داخل فرودگاه و تصمیمات مربوط به مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها در کافی شاپ ها و مراکز تهیه غذا در درون فرودگاه ها پرداخت. نتیجه حاصل از نمونه 20000 نفری به کار برده شده توسط کاستیلو نشان داد که عواملی چون نحوه چیدمان و در دسترس و در معرض دید قرار گرفتن کالاها در فرودگاه ها و جذابیت فروشگاه و تشویقات ترفیعی درون فرودگاه و به طور کلی فعالیت های تجاری درون پایانه های فرودگاهی بر تصمیمات انواع خرید و انتخاب مصرف کنندگان تأثیر گذار است(2010،castillo).
انگیزه خرید در فرودگاه
در مقام مقایسه هنگامی که خرید در فرودگاه با خریدهای روزانه و مکانهای خرید در بازار مقایسه میشود، محرک خارجی و غیر معمول و موقعیتهایی که توسط فرودگاه مهیا میشود انگیزههای خریدی ایجاد میکند که متفاوت از خریدهای کلی میباشد. جیوینس (2004) انگیزههای خرید فرودگاهی را به چهار گروه متمایز تقسیم بندی می کند:
ü انگیزه عملی (کارآمد) مانند: قیمت خوب، دسترسی آسان و کیفیت خرید
ü انگیزه تجربی مانند: محرکها و برآورده کردن خواستههای خود
ü انگیزههای مرتبط با فضای فرودگاه مانند: خرید آنی و غیر منتظره، خرید با برنامهریزی قبلی و خرید برای دور شدن از خستگی و کسالت و...
ü انگیزه مرتبط با تأسیسات زیر بنایی فرودگاه (مانند سرویسهایی که در مغازهها وجود دارد، کارمندان چند زبانه و (ابزارهای تبلیغاتی).
این نتایج نشان میدهد که 35 درصد از مصرف کنندگان فرودگاه به مشتری تبدیل شدهاند، و تأثیرات محیط فرودگاه و عاملهای روان شناختی سفرهای هوایی در رفتارهای خرید مشتریان منعکس میشود. علاوه بر آن، خرید هدیه برای دوستان و یا پیشنهاد خرید کالاهای بدون مالیات که توسط دوستان پیشنهاد می شود، یکی از اهداف مهم خرید در زمینه خرده فروشی در فرودگاه میباشد. (2004،Genues et al).
خرید سوغاتی در فرودگاه
سوغاتی هایی که توریست ها الی الخصوص توریست های زن پس از مسافرت با خود می آورند از اهمیت روان شناختی بالایی برخوردارند که همین موضوع، موضوع اساسی مطالعات بسیاری از محققان در امریکای شمالی بوده است. اغلب وجود فیزیکی و ارزش اقتصادی و احساس خوشایند این یادگاری ها به شخص کمک می کند تا خاطرات سفر و زمانی که آن را تجربه کرده است، به یاد بیاورد. این سوغاتی ها نماد ملموس و محسوسی هستند که یادآور روزی متفاوت از زندگی روتین و روزمره بوده و بیانگر احساسات و خاطرات فرد از مردمان، مکان ها و رویدادها و تجربیات متفاوتی است. اغلب افراد سوغاتی های خریداری شده ی خود را با موقعیت های مختلفی که آنها را خریده اند، ارزش گذاری می کنند یکی از مکان هایی که جای مناسبی برای خرید سوغاتی و در ذهن باقی ماندن سفر و خاطرات حاصل از آن است، ترمینال های فرودگاهی است که با توجه به میزان بالای هزینه کردن افراد برای خرید سوغاتی، ارزش این فعالیت تجاری در فرودگاه ها دو چندان می شود(1995 ، Anderson & Littrell).
فرضیه شماره یک: بین انگیز های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه وجود دارد
فشار زمانی
فشردگی زمان به عنوان متغیر مکانی (موقعیتی) عمل میکند که بر تصمیمگیری مصرف کنندگان در میان محیطهای فروشگاهی مؤثر است. بویس (2002) زمان و احساس را به عنوان دو عامل مهم معرفی می کند که بر رفتارهای خرید مسافران در میان ترمینال فرودگاههای بین المللی مؤثرند، به خصوص بعد از رسیدن به فرودگاه و دریافت کارت عبور، یعنی حالتی که در آن هیجان مسافران همچنان بالاست در حالی که از استرس های احتمالی ناشی از جا ماندن از پرواز کاسته شده است ( 2002 ،bowes ).کیم در بررسی خود این نظریه را مطرح کرد که مصرف کنندگان زمانی دچار فشار زمانی می شوند که کار داشته باشند و یا زمان آنها برای ماندن در فروشگاه و خرید بسیار کم باشد و احساسی که در این زمان فرد پیدا می کند استرس اتمام وقت برای خرید و دل مشغولی های حاصل از این احساس است. ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن فشار زمانی هر روز حادتر شده و در محدوده ی بیشتری از افراد گسترش می یابد(2008،kim &kim).
ارتباط بین فشار زمانی، احساسات فرد و محیط فرودگاه
وجود فشار زمانی در فرودگاه به دلیل زمان مشخص ساعات پروازی هواپیماها است، و این فشار زمانی به طور بالقوه ایجاد کننده ی حالات عاطفی متفاوتی در فرد و ترغیب او به خرید می باشد .شکل زیر به طور خلاصه رابطه ی بین محیط فرودگاه و احساسات فرد مسافر را نشان می دهد
شکل 1 مدل مفهومی ساده ارتباط بین احساسات فرد و محیط فرودگاه
(بویس،2002).
در واقع محرک های محیطی مانند تعامل با سایر مسافران و تماشای خرید کردن آنها و... تحت تأثیر زمانی که فرد تا پرواز دارد حالات احساسی متفاوتی در فرد ایجاد کرده که گاهآ باعث استرس یا هیجان های لذت بخش شده و فرد را به دیدن مغازه ها و خرید ترغیب می کند (2002 ، .(Bowes
فرضیه شماره دو: بین فشار زمانی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه وجود دارد
نگاهی به خرید ناگهانی
خرید ناگهانی یک رفتار بی مقدمه، ناگزیر و از لحاظ لذت جویی پیچیده است که در آن سرعت تصمیم خرید، از هرگونه تفکر، ملاحظات و بررسی سایر گزینه ها جلوگیری می کند. روک وقوع یک خرید ناگهانی را اینگونه تعریف می کند : وقتی یک مصرف کننده تمایلی ناگهانی، غالبا قوی و پایدار به خرید آنی یک کالا پیدا می کند، این انگیزه ناگهانی پیچیده است و ممکن است تعارض احساسی ایجاد نماید. پژوهش درباره رفتار خرید ناگهانی فواید بسیاری دارد. با آشکار ساختن اهمیت نسبی عوامل مؤثر بر رفتار خرید ناگهانی، می توان استراتژی های بازاریابی اثربخشی پیشنهاد داد تا حجم خریدهای ناگهانی یک فروشگاه افزایش یابد و یا از دیگر سو، می توان به مصرف کنندگان کمک کرد تا رفتار خرید ناگهانی خود را کنترل نمایند.خرید ناگهانی جنبه ای گسترده و مشخص از سبک زندگی مصرف کنندگان جوامع مختلف نظیر جامعه آمریکا است (نظری و قادری عابد،1390). یکی از انواع رفتارهای خریدی که بازاریابان و تولیدکنندگان به آن توجه زیادی دارند و به نوعی یک مسأله اجتماعی محسوب می شود خرید ناگهانی است.جوئیل بیلیو در تحقیقات خود نشان داده است که عواملی مانند بوی مطبوع، پخش موزیک ملایم و استفاده از رنگ های شاد باعث تقویت رفتار خرید آنی می شوند(2008،billieux).
خرید ناگهانی
خرید ناگهانی زمانی اتفاق می افتد که یک فرد خریدی بدون قصد، بدون تفکر و بی درنگ انجام می دهد(1995،Rook & fisher).
خرید ناگهانی بدون تفکر است، زیرا این خرید بدون ارزیابی های زیاد انجام می پذیرد. کسی که خرید ناگهانی انجام می دهد با احتمال کمتری پیامدهای خرید خود را در نظر می گیرد و یا درباره آن خرید به دقت فکر می کند(1987،Rook).
ادراک محیط و خرید ناگهانی
محیط های خرید فیزیکی مانند محیط های فرودگاهی میتوانند با حواس پنج گانه ارتباط برقرار نمایند. و از آنجایی که خرید ناگهانی همراه با کشش شدید ادراکی یا گیر افتادن با محصول رخ می دهد. محیط های فرودگاهی محیطی مناسب برای اینگونه خرید ها هستند. به هر حال تأثیر عامل ادراک محیط بر خرید ناگهانی ممکن است وابسته به خصوصیات فردی مصرف کننده و محصول مورد فروش باشد. با توجه به مطالعه سیترین و همکارانش 1در سال 2003، مصرف کنندگان از لحاظ نیاز به حس لامسه در خریدهایشان رفتار متفاوتی از خود بروز می دهند (صدیق،1389). بنابراین آنچه که به عنوان جو فروشگاه از آن یاد می شود در جلب توجه مصرف کنندگان و حضور بیشتر در فروشگاه بسیار مؤثر است. هنگامی که مصرف کنندگان در فروشگاه قرار دارند، با محرک های بازاریابی گوناگونی که مشوق آن ها برای خرید ناگهانی است برخورد می کنند. برای مثال نمودهای نمایش کالا مانند نمایش ویژه آن، تصاویر ترغیب کننده، یا ترویج فروش می توانند بر خرید ناگهانی تأثیر بگذارند(2005 ، ( Adelaar & et al
تأثیر بسته بندی بر خرید ناگهانی
بسته بندی نیز در خرید ناگهانی دارای اهمیت بسیاری است. در واقع یکی از دلایلی که اهمیت بسته بندی را بیشتر برجسته می کند خرید ناگهانی است. یعنی خریدار به طور ناگهانی و یک دفعه با دیدن محصولی در فروشگاه، تصمیم به خرید آن می گیرد؛ بدون اینکه هیچ نیت قبلی برای خرید طبقه ی خاصی از محصول داشته باشد .کاتلر و آرمسترانگ2 اظهار می دارند که این نوع خرید بیشتر برای محصولات راحتی صورت می گیرد. کالاهای راحتی اغلب با حداقل مقایسه و تلاش از سوی مشتری، به طور عادی و سریع خریداری می شوند. این گروه از کالاها در همه جا در دسترس هستند، قیمت نسبتا پایینی دارند و تعداد دفعات خرید آنها نسبتا زیاد است(فیض و سلحشور،1389).
تمایل به خرید آنی در فرودگاه
خرید آنی به خرید بدون برنامهریزی مربوط میشود. یعنی بدون هیچ دلیل اقتصادی و تنها به دلایلی مانند سرگرم شدن، فانتزی بودن، یا گرایشات احساسی و اجتماعی، ممکن است مسافر به طور ناگهانی خرید کند. در اینجا رفتار خرید مصرف کننده به دلایل هیجانی و فضای دور از وطن (خانه)، ممکن است تغییر کند
Citrin et al1
2 kotler& Armstrong
. توماس چگونگی تغییرات احساسی در سطح استرس و هیجان مؤثر بر رفتارهای خرید ناگهانی مسافران در محیط های فرودگاهی را مورد بررسی قرار داده و به این نتایج دست یافت که مسافران بعد از دریافت کارت سوار شدن استرس کمی را تجربه میکنند. اما در این مدت هیجان بالایی دارند که به «زمان خوش» مربوط میشود. نسبت به تأثیرات متفاوت روانشناختی مسافران، تجربیات سفر و ویژگیهای هنجاری نیز متفاوت میباشد. انتظار میرود که رفتارهای خرید ناگهانی مسافران در بخشهای مصرف کنندگان بسیار چشمگیر باشد. بنابراین شناخت و به کارگیری درستِ گرایشات خرید ناگهانی در مسافران دو شیوهای هستند که میتوانند به گسترش عملکردهای تجاری فرودگاهها کمک کند (2013،Lin & chin ).
تورس (2005) معتقد است زمان انتظاری که مسافران در فرودگاه سپری می کنند آنها را تحت تأثیر قرار داده و به مصرف و خرید ترغیب می کند تورس در بخشی از تحقیق خود به تجزیه و تحلیل رابطه ی بین هزینه استفاده از خدمات تجاری در فرودگاه ها با زمان انتظار (فشار زمانی) پرداخت و نشان داد که تعیین مدلی که این رابطه را نشان دهد بسیار مشکل است. نمونه جامعه تحقیقاتی تورس شامل 997 نفر بود که نشان می داد درصد بالایی از مسافران در زمان انتظار به مصرف و خرید می پردازند، و هرچه زمان انتظار بالاتر می رود میزان مصرف نیز بیشتر می شود(2005،torres).
فرضیه شماره سه : بین خرید ناگهانی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه وجود دارد
تاریخچه مطالعاتی پژوهش:
امین بیدختی و همکاران در پژوهشی به بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مسافران در صنعت حمل و نقل هوایی با استفاده از مدل ایرکوال پرداختند و این فرضیه را که عوامل محسوس فرودگاه با رضایت مسافران رابطه مثبت و معنادار دارند را تأیید ولی این فرضیه را که عوامل محسوس فرودگاه با قصد خرید مجدد رابطه مثبت و معنادار دارند را رد کردند (بیدختی و همکاران ،1390،70). هدف آن ها از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد کیفیت خدمات، رضایت مسافران و وفاداری آنها در شرکت هاپیمایی آتا (نمونه مورد مطالعه) بود. برای به دست آوردن اطلاعات موردنیاز پژوهش بیدختی و همکاران پرسشنامه ای با 40 شاخص طراحی و از 450 مسافر (حجم نمونه) خواسته شد تا نظر خود را درخصوص موافقت یا عدم موافقت خود با هر یک از شاخص ها را بر روی طیف لیکرت نشان دهند. در نهایت بر مبنای داده های به دست آمده، تأثیر ابعاد کیفیت خدمات صنعت حمل و نقل هوایی یا ایرکوال (که شامل عوامل محسوس هواپیما، عوامل محسوس فرودگاه، کارکنان، همدلی و تصویر ذهنی) بر رضایت مشتری، قصد خرید مجدد و تبلیغات دهان به دهان مورد بررسی قرار گرفتند. برای آزمون فرضیه ها از تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده کرده بودند. نتایج تحلیل های آماری این پژوهشگران نشان داد که بین ابعاد ایرکوال و رضایت مسافران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد و رضایت مسافران می تواند به خرید مجدد آن ها و توصیه شرکت به افراد دیگر منجر گردد و در نهایت مطالعه بیدختی و همکاران مشخص گردید که ان دسته از مسافرانی که تمایل دارند از خدمات شرکت دوباره استفاده نمایند آن شرکت را به دیگران نیز توصیه می نمایند(همان منبع،61). در ذیل مدل مورد استفاده بیدختی و همکاران و نتایج تحلیل متغیر عوامل محسوس فرودگاه به عنوان متغیر مرتبط با پژوهش آورده می شود.
جایگاه عوامل محسوس فرودگاه در مدل
(بیدختی و همکاران،1390، 64).
اندرسون و لیترال در سال 1995 در تحقیقی تحت عنوان رفتار خرید سوغاتی توریست های زن در فرودگاه به رفتار خرید سوغاتی در زنان توجه پرداختند و در نتایج تحقیق خود نشان دادند که زنان در مقایسه با مردان هزینه های بیشتری صرف خریدن سوغاتی ها، هدایا و هنر و صنعت کشور میزبان خود میکنند. آنها نشان دادند که بین سال های 1990 تا 1995 سالانه بیش از 1.7 میلیارد دلار صرف خرید سوغاتی از خرده فروشی ها می شود که از این میزان بیش از 70% این هزینه ها توسط زنان انجام می گیرد.( اندرسون و لیترال،1995،329).
یونگ و همکاران (2013) در پژوهشی به بررسی تأثیر فشار زمانی بر فرآیندهای انتخاب کالا و رفتار پس از خرید پرداختند. بر اساس مطالعات تجربی یانگ و همکاران دریافته بودند که محققان پیش از آنها به بررسی تأثیر فشار زمانی بر رفتار خرید پرداخته اند، در حالی که هیچ یک از محققان پیش از آنها در بررسی این مورد خرید را به عنوان یک کل در نظر نگرفته بودند. به همین سبب هدف آنها از این بررسی این بود که تآثیر فشار زمانی را بر انتخاب کالا و رفتار پس از خرید کالا بررسی کنند.
آنها در پژوهش خود 5 فرضیه به قرار زیر مطرح کردند:
فرضیه a1: زمانی که فشار زمانی شدید است، سطح کلی پردازش ویژگی های برجسته کالا پایین است.
فرضیه 1b: زمانی که فشار زمانی شدید است، احتمالا به تعداد کمی از ویژگی های برجسته توجه می شود و بسیاری از آنها نادیده گرفته می شوند.
فرضیه 2: در فشار زمانی بالا، تصمیم گیری و اعتماد به نفس کاهش می یابد.
فرضیه 3: در هنگام فشار زمانی بالا دستیابی موفقت آمیز به محصول افزایش می یابد:
i. ویژگی های ناپایدار داخلی کاهش یابند.
ii. ویژگی های پایدار داخلی کاهش یابند.
iii. خصیصه های ناپایدار بیرونی افزایش یابند و
iv. خصیصه های پایدار بیرونی افزایش یابند.
فرضیه 4: در هنگام فشار زمانی بالا دستیابی موفقیت آمیز به محصول با شکست مواجه می شود:
i. ویژگی های ناپایدار داخلی افزایش یابند.
ii. ویژگی های پایدار داخلی افزایش یابند.
iii. خصیصه های ناپایدار بیرونی کاهش یابند و
iv. خصیصه های پایدار بیرونی کاهش یابند.
فرضیه 5: زمانی که ویژگی های بیرونی برای خرید موفقیت آمیز (یا شکست در خرید) ثابت هستند، احتمالا مصرف کننده تمایل مثبت (یا منفی) بیشتری به خرید محصول دارد.
یونگ و همکاران برای بررسی نتایج آماری پژوهششان که از یک نمونه 86 نفری از دانشجویان زن در کره جنوبی به دست آورده بودند از روش تجزیه و تحلیل همبستگی و آنووا استفاده کردند. نتایج بررسی های آنها علاوه بر تآیید فرضیه های بالا نشان داد که فشار زمانی بر نگرش افراد در حین خرید و رفتار آنها پس از خرید نیز اثر می گذارد.
صفارزاده و همکاران در سال( 1389) در تحقیقی به رتبه بندی فرودگاه ها براساس کارایی و سطوح ارائه خدمات با استفاده از روش ای اچ پی پرداختند. آنها نشان دادند که خدمات بخش رفاهی جزیی از عوامل مؤثر بر سطوح ارائه خدمات در فرودگاه هستند. از دید آنان خدمات بخش رفاهی شامل : مجموعه رفاهی، ماشین های خودکار، مراکز خرید، خدمات مربوط به معلولان، سیستم های اتوماتیک، خدمات ارتباطی، خدمات پزشکی و اورژانسی، فضای نگهداری و سرگرمی اطفال می شود. نتایج تحقیقات صفارزاده و همکاران نشان داد که این خدمات 6.6 % از عوامل مؤثر بر سطوح ارائه خدمات را به خود اختصاص می دهند(صفار زاده و همکاران،1389،38).
نمودار 1-2 میزان اهمیت عوامل مؤثر بر سطوح ارائه خدمات
*
(صفارزاده و همکاران،1389،39).
در زمینه میزان اهمیت خدمات بخش رفاهی نیز آنها نشان دادند که: خدمات معلولان با میزان اهمیت 21.7% در صدر پارامترها قرار دارد. کمترین میزان اهمیت نیز مربوط به فضای نگه داری و سرگرمی اطفال بود (صفارزاده و همکاران،1389،40) .
در همین رابطه مشاهده می شود که مراکز خرید با توجه به نتایج تحقیق صفارزاده و همکاران حدودآ16% اهمیت را به خود اختصاص می دهد:
نمودار 2-2 میزان اهمیت پارامترهای بخش خدمات رفاهی
(صفارزاده و همکاران،1389،40).
البته صفارزاده و همکارانش در نتایج تحقیقات خود به این نتیجه نیز دست یافتند که نمی توان پتانسیل فرودگاه را در بخش خدمات رفاهی ارزیابی کرد (همان منبع، ،43).
گراهام در سال 2009 به بررسی دلایل اهمیت درآمدهای تجاری در فرودگاه های امروزی پرداخت. وی نشان داد که گسترش روزافزون درآمدهای تجاری در فرودگاه ها ناشی از دوعامل:
1- ارزیابی و جداسازی بخش فعالیت های حمل و نقلی و هوایی فرودگاه از بخش خدمات رفاهی عمومی در فرودگاه ها به عنوان یک فعالیت تجاری و موارد مختلف درآمدی حاصل از این فعالیت ها و
2- افزایش انتقال فشار از خطوط هوایی به فرودگاه ها برای کنترل سایر منابع کلیدی دست یابی به سود و درآمد برای کسانی که در این بخش سرمایه گذاری می کنند(گراهام،2009،106).
بوده است و همچنین گراهام نشان داد که بیش از 50 % از درآمدهای حاصل از خدمات تجاری در فرودگاه ها حاصل کار خرده فروشان فرودگاهی بوده است(همان منبع،108).
جینیوس و همکاران در سال (2004) با دو هدف 1) تعیین انگیزه خرید مسافران در فرودگاه با مشخص کردن جنبه های مختلف ملموس و غیرملموس در خرید فرودگاهی و نیز طبیعت خرید در فرودگاه و 2) نوع شناسی خریداران براساس عوامل تأثیرگذار بر خرید مثل عوامل انگیزشی، موقعیتی و فردی. درواقع جینیوس و همکاران به بررسی نوع شناسی خریداران فرودگاهی مبادرت ورزیدند.جینیوس و همکاران فرضیات زیر را مطرح ساختند:
فرضیه 1: خرید در فرودگاه توسط هر دو انگیزاننده های خرید (انگیزه های مربوط به داخل فرودگاه مثل انگیزه های عملکردی، اجتماعی و تجربی و انگیزه های مربوط به سفر مثل انگیزه های خرید روتین روزانه و انگیزه های مربوط به محل خرید و ...) انجام می گیرد.
فرضیه 2:مشتریان در فرودگاه مختلف اند و با انگیزه های گوناگونی (مانند راحتی، قیمت پایین، بی تفاوتی، اجتماعی، تفریحی، تجربی، نوع مشتری، سوغاتی، انحصاری، ارز برای خرید،) اقدام به خرید می کنند.
جینیوس و همکاران در تجزیه و تحلیل های خود واریانس ابعاد انگیزه های خرید در فرودگاه را به صورت زیر نشان دادند:
جدول 3- 2 واریانس ابعاد انگیزه های خرید در فرودگاه
| عوامل | |||
مرتبط با فرودگاه | جو حاکم | تجربه | عوامل وابسته | |
خدمات | 0.664 |
|
|
|
ارتباطات چند زبانه | 0.807 |
|
|
|
قابلیت پرداخت با ارزهای خارجی | 0.747 |
|
|
|
خرید برنامه ریزی شده |
| 0.742 |
|
|
خرید ناگهانی |
| 0.769 |
|
|
خرید از خستگی |
| 0.673 |
|
|
خرید به دلیل جو |
| 0.675 |
|
|
سوغاتی |
|
| 0.778 |
|
ترفیعات خرید |
|
| 0.764 |
|
خرید افراطی |
|
| 0.612 |
|
خرید به دلیل آسایش |
|
|
| 0.659 |
قیمت |
|
|
| 0.841 |
کیفیت |
|
|
| 0.535 |
(جینیوس و همکاران،2004،619).
نتایج تحقیقات جینیوس و همکارانش نشان داد که ابعاد انگیزه های خرید در فرودگاه به ترتیب اهمیت عبارتند از: قیمت، ارتباطات کلامی چند زبانه، سوغاتی، خرید ناگهانی، ترفیعات خرید، قابلیت پرداخت با ارزهای خارجی، خرید برنامه ریزی شده، خرید به دلیل جو، خرید ناشی از خستگی و برای رفع خستگی، خرید خدمات، خرید برای آسایش و راحتی، خرید افراطی و کیفیت(جینیوس و همکاران،2004،619).
روش شناسی تحقیق
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گرداوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. روش جمع آوری اطلاعات تحقیق به صورت میدانی و پرسشنامه می باشد پرسشنامه تحقیق شامل 32 سوال است. به منظور بررسی متغیرهای تحقیق از 32 سوال پرسشنامه استاندارد شده ای که توسط لین و چن در سال 2013 به کار گرفته شد، استفاده شده است طیف مورد استفاده در سوالات ، طیف 5 گزینه ای لیكرت می باشد كه از به شدت مخالف و کمترین امتیاز (1) تا به شدت موافق با بیشترین امتیاز (5) را -در بر می گیرد. همچنین آلفای کرونباخ نهایی 823/0 محاسبه گردید که با توجه به مقدار7/0 گفته شده برای پذیرش پایایی پرسشنامه ، پرسشنامه تحقیق حاضر از پایایی خوبی برخوردار است. جامعه مورد نظر این تحقیق کلیه مسافرانی که در بازه زمانی یک هفته از طریق حمل و نقل هوایی و از فرودگاه اهواز مسافرت می کنند می باشد و همچنين روش نمونه گيری به صورت نمونه گيری در دسترس می باشد
حجم نمونه
در این تحقیق157 پرسشنامه آماده و بین جامعه آماری پخش گردید که نهایتا 133 پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت . روش تجزيه و تحليل داده ها روشهای آماری می باشد. به منظور آزمون های فرضیات از رگرسیون خطی چندگانه استفاده می نماییم. بدین منظور از نرم افزار آماری SPSS در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده خواهد شد و از نمودارهای آمار توصیفی بهره خواهیم گرفت.
شکل 2- مدل مفهومی تحقیق
نتایج رد یا قبول فرضیات
فرضیه اول
« بین انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید در فرودگاه ارتباط وجوددارد.»
بین انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید در فرودگاه ارتباط وجودندارد: H
بین انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید در فرودگاه ارتباط وجود دارد: H
جدول1 نتایج ضرایب رگرسیون مربوط به انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید
متغیر مستقل | ضرایب استاندارد نشده |
ضرایب استاندارد شده |
آماره t)) |
سطح معنی داری | |
B | Std.Error | ||||
انگیزه های خرید مسافران | 926/2 | 714/0 | 367/0 | 099/4 | 000/0 |
(یافته های محقق).
با توجه به جدول 1 مشاهده می شود که ضریب رگرسیونی استاندارد شده مربوط به متغیر انگیزه های خرید مسافران برابر 367/0 با سطح معنی داری sig=0.000<0.05 می باشد. در نتیجه فرض صفر مبنی بر صفر بودن ضریب رگرسیونی را نمی توان پذیرفت بنابراین ادعای محقق تائید می شود و با سطح اطمینان 95% می توان گفت، به دلیل مثبت و معنادار بودن ضریب رگرسیونی بین انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید در فرودگاه ارتباط معناداری وجود دارد.
فرضیه دو
« بین فشار زمانی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه معنادار وجوددارد.»
بین فشار زمانی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه معنادار وجود ندارد: H
بین فشار زمانی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه معنادار وجود دارد: H
جدول2 نتایج ضرایب رگرسیون مربوط به فشار زمانی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه
متغیر مستقل | ضرایب استاندارد نشده |
ضرایب استاندارد شده |
آماره t)) |
سطح معنی داری | |
B | Std.Error | ||||
فشار زمانی | 338/0 | 373/0 | 091/0 | 039/1 | 301/0 |
(یافته های محقق).
با توجه به جدول 2 مشاهده می شود که ضریب رگرسیونی استاندارد شده مربوط به متغیر فشار زمانی برابر091/0 با سطح معنی داری sig=0/301>0.05 می باشد در نتیجه فرض صفر مبنی بر صفر بودن ضریب رگرسیونی را نمی توان رد کرد بنابراین ادعای محقق تائید نمی شود و با سطح اطمینان 95% می توان گفت، بین فشار زمانی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه رابطه معنادار وجود ندارد.
فرضیه سه
_« بین خرید آنی و انتخاب انواع خرید در فرودگاه ارتباط معناداری وجود دارد.»
بین خرید آنی وانتخاب انواع خرید در فرودگاه ارتباط معناداری وجودندارد: H
بین خرید آنی وانتخاب انواع خرید در فرودگاه ارتباط معناداری وجوددارد: H
جدول 3 نتایج ضرایب رگرسیون مربوط به خرید آنی و انتخاب انواع خرید
متغیر مستقل | ضرایب استاندارد نشده |
ضرایب استاندارد شده |
آماره t)) |
سطح معنی داری | |
B | Std.Error | ||||
رفتارخرید آنی | 125/1 | 546/0 | 170/0 | 060/2 | 041/0 |
(یافته های محقق).
با توجه به جدول 3مشاهده می شود که ضریب رگرسیونی استاندارد شده مربوط به متغیر رفتار خرید آنی برابر 170/0 با سطح معنی داری sig=0.041<0.05 می باشد در نتیجه فرض صفر مبنی بر صفر بودن ضریب رگرسیونی را نمی توان پذیرفت. بنابراین ادعای محقق تائید می شود و با سطح اطمینان 95% می توان گفت، به دلیل مثبت و معنادار بودن ضریب رگرسیونی بین رفتارخرید و انتخاب انواع خرید رابطه معنادار وجوددارد
جدول 4- خلاصه نتایج فرضیات تحقیق
فرضیات | ضرایب استاندار محاسبه شده | آماره T | سطح معنی داری | نتیجه |
بین انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید رابطه معنا داری وجود دارد | 367/.
| 099/4 | .../.
| + |
بین خرید آنی وانتخاب انواع خرید رابطه معناداری وجود دارد | 170/.
| 060/2 | 41./.
| + |
بین فشار زمانی و انتخاب انواع خرید رابطه معنا داری وجود دارد | 091/0 | 039/1 | 301/.
| - |
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده انگیزه خرید رابطه مثبتی با انتخاب انواع خرید دارد و این مبین این است که هرگاه فرصت انتخاب خرید مشتری یا مسافر را افزایش دهیم انگیزه های خرید مسافران تحریک شده و اقدام به خرید کالا یا مصرف غذاها و نوشیدنی ها در غرفه های مختلف فرودگاه می کنند. و همچنین مدیران فرودگاه و فروشندگان حاضر در غرفه های فرودگاهی و همچنین در کنار آن ها بازاریابان می بایست توجه بسیار ویژه ای بر انگیزه های خرید در مسافران داشته و به شناخت و شناسایی این انگیزه ها بپردازند. شناسایی این انگیزه ها و تلاش در جهت تقویت و تحریک آن ها سبب ترغیب بیشتر مسافران به خرید شده و در نتیجه فروشندگان شاهد افزایش فروش و سودآوری بیشتر خواهند بود. بنابراین پیشنهاد می گردد که غرفه های حاضر در فرودگاه به وسیله محرک های محیطی و دادن تخفیفات، به همراه فروش کالاهای محلی و سوغاتی و داشتن رفتار مناسب با مسافران آن ها را به خرید بیشتر ترغیب کنند. با توجه به نتایج حاصله از فرضیه دوم و تأیید این فرضیه که خرید ناگهانی با انتخاب انواع خرید رابطه معنادار دارد نیز نتایجی که پیش از این نظری و قادری عابد (1390) به دست آوردند پیشنهاد می گردد که بازاریابان و فروشندگان به وسیله نوع محصولی که ارائه می دهند و ارائه ابزارهای ترفیعی به مشتریان و همچنین با توجه به نتایج ماتیلا و ویرتز (2001) و پژوهش حاضر با تقویت محرک های محیطی بر تقویت و تحریک خرید آنی مسافران در جهت تقویت و افزایش فروش و سودآوری خود بکوشند. اما در خصوص فشار زمانی که هرچه زمان بیشتری در اختیار مسافران باشد آنها تمایل بیشتری به خرید خواهند داشت، و از آنجا که در بسیاری از موارد مشاهده می گردد که پروازها به دلایل مختلف تأخیر دارند و نیز از آنجا که معمولا در ایران مسافران خیلی زودتر به فرودگاه می روند لذا در بیشتر موارد مشاهده می شود که مسافر تحت تأثیر فشار زمانی قرار نمی گیرد و در نتیجه عدم وجود فشار زمانی سبب عدم رابطه بین این متغیر با انتخاب انواع خرید می شود؛ بر همین اساس مشاهده شد که در فرودگاه بین المللی اهواز مسافران بدون استرس زمانی به خرید می پردازند. و مواردی که در آن مسافر تحت تأثیر فشار زمانی باشد بسیار انگشت شمار می باشد
پیشنهادات کاربردی:
1- با توجه به اینکه تحقیق پیش رو در راستای تعیین رابطه بین انگیزه های خرید مسافران و انتخاب انواع خرید صورت گرفته است پیشنهاد می شود به بررسی تاثیر انگیزه های خرید مسافران بر انتخاب انواع خرید و نیز بررسی نقش میانجی خرید ناگهانی و فشار زمانی در این تأثیرگذاری براساس روش معادلات ساختاری پرداخته شود.
2- بررسی نمایند که آیا انگیزه های خرید مسافران در میان بازارهای فرودگاه ها تاثیر بیشتری بر انتخاب انواع خرید دارند یا در سایر بازارها مثل بازارهای عمومی و ... .
3- پیشنهاد می شود تفاوت بین مسافران از نظر جنسیت و درآمد در زمینه تمایل به خرید ناگهانی بررسی شود.
منابع و مآخذ
جاروندی، ر. فرقانی،ن. (1388)، "مقایسه انگیزه های سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال (مطالعه موردی مسافران شهر شیراز)"، فصلنامه پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره دوم، بهار و تابستان 1388،143-123.
صدیق، آ. (1389)، "خرید ناگهانی در اینترنت"، سایت TMBA، بانک مقالات بازاریابی ایران،پاییز89 ،18-1.
طاهری کیا، ف. نادری، آ. (1391)، "شناسایی و ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر خرید وسواسی (اعتیاد به خرید)"، فصلنامه مدیریت، سال نهم، شماره 26، تابستان 1391،106-.87
فیض، د. سلحشور، ا.(1389)، "بررسی کاربرد نسبت طلایی در بسته بندی محصولات و تآثیر آن بر رفتار خرید مصرف کنندگان"، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 6، زمستان 1389، 134-113.
نظری،م. قادری عابد، ا. (1390)، "ارائه مدلی جهت بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید ناگهانی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده مدیریت تهران)"، نشریه مدیریت بازرگانی، دروه سوم، شماره دهم، 140-127.
نظریان، ا. قادری، ا. و حقیقی،ع.(1389)، "نقش حمل و نقل هوایی در توسعه صنعت توریسم با تأکید بر فرودگاه بین المللی ارومیه"، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، سال دوم، شماره سوم، 44-25.
Adelaar, T, Chang, S, Lancendorfer, K.M, Lee, B, Morimoto, M, (2003), “Effects of media formats on emotions and impulse buying intent”, Journal of Information Technology, Vol. 18, No. 4, 247- 266.
Anderson, L.F.A, Littrell, M.A, (1995), “Souvenir-purchase behavior of women tourists”, Journal of Annals of Tourism Research, Vol. 22, No. 2, 328-348.
Bowes, B, (2002). “The effects of emotion and time to shop on shopping behaviour in an international airport terminal”, Paper presented at the Association of Consumer Research Conference, Columbus, Ohio،207-214.
Castillo-Manzano, J.I. (2009). “Determinants of commercial revenues at airports: lessons learned from Spanish regional airports”, Journal of Tourism Management, Vol. 31, No.1, 788-796.
Geuens, M, Vantomme, D, Brengman, M, (2004), “Developing a typology of airport shoppers”, Journal of Tourism Management, Vol.25, No.4, 615-622.
Graham, A, (2009), “How important are commercial revenues to today’s airports?” Journal of Air Transport Management, Vol. 15, No.3, 106-111
Kasnaeny, K. Sudiro, A. Hadiwidjojo. D.& Rohman, F. (2013). “Patronage Buying Motives of Coffee shop’s Consumers”, IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM), Vol. 8, Issue. 3 (Mar. - Apr. 2013), 19-22.
Kim, H.Y, Kim, Y.K, (2008(, “Shopping enjoyment and store shopping modes: the moderating influence of chronic time pressure”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 15, No. 5, 410-419
Lin, Y-H. Chen, C-F, (2013). Passengers’ shopping motivations and commercial activities at airportseThe moderating effects of time pressure and impulse buying tendency”, Journal of Tourism Management, No. 36, 426-434.
Mattila, A.S, Wirtz, J, (2001), “Congruency of Scent and Music as a Driver of in-store Evaluation and Behavior”, Journal of Retailing, Vol.77, No. 2, 273-289.
Rook, D.W, Fisher, R.J, (1995), “Normative influences on impulse buying behavior”, Journal of Consumer Research, Vol. 22, No. 3, 305-313.
Rook, D.W, (1987), “The buying impulse”, Journal of Consumer Research, Vol. 14, No. 2, 189-199
Torres, E. Domínguez, J.S, Valdés, L.& Aza, R, (2005), “Passenger waiting time in an airport and expenditure carried out in the commercial area”, Journal of Air Transport Management, Vol. 11, No. 6, 363-367.
"The Survey of " The relationship between Passengers purchase motivations and selecting types of buying at airport (airport ahwaz,1392 )
ABSTRACT
The purpose of this study was to investigate the relationship between purchasing incentives and choice of purchases at the airport in 2013, and has been studied as a case study of Ahwaz International Airport. The research method is applied and descriptive correlational. The statistical population of the study was travelers who used to travel to Ahwaz International Airport. 133 people were selected as the statistical sample. SPSS software was used to analyze the data. The important findings of the research indicated that there is a significant relationship between the incentives to buy passengers and the choice of types of purchases at the airport; there is a meaningful relationship between instant purchases and the selection of purchases at the airport. . The results of the research did not find a meaningful relationship between the time pressure and the choice of purchase at the airport.
Key words: Purchasing motivation, Choosing a type of purchase, Instant purchase, Time pressure, Airport
[1] 1 Travel
2 Tourism
3 Industrial Revolution