Evaluation the success of the urban growth boundary comprehensive plans in Containment the growth of metropolitan Tehran
Subject Areas : urban planningDAVOD AZIZI 1 , Aliakbar Taghvaee 2 , Meysam Adineloo fard 3
1 - دانش آموختۀ کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 - Professor of Urban and regional planning, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
3 - M.A., Urban Planning, Imam Khomeini University, Ghazvin, Iran.
Keywords: Urban Growth Boundary, Tehran metropolis, Evaluation, Master Plan, Urban Growth Containment Policies,
Abstract :
Industrial Revolution and subsequent developments were led to the revolution in urbanization in the second half of the nineteenth century and the revolution changed human settlement in other cities and resulted in unprecedented expansion of cities. This was an epidemic phenomenon that Iran would not be safe from it. In order to deal with the development and distribution of the city in Iran from mid-century imitation of the western planned systems, comprehensive plans that have in their hearts policies to control and limit urban growth were used. In the form of the comprehensive plans have been accomplished policies of the Green Belt to determine the physical limits of the city (urban growth boundary). After more than four decades, providing the first comprehensive plans for cities and for urban growth boundary, yet comprehensive and accurate assessment has not been made from success and effectiveness of the urban growth inhibition tools. Those factors caused we executed this research and in this research has been selected Tehran metropolis as study sample. After that, this study sample has been investigated in order to assess the measure of success and effectiveness of the urban growth boundary. In this research has been used qualitative research method. Research indicator has been derived from the theoretical foundations and satellite images and Envi 4.8 software has been used to verify adaptation comprehensive plan of urban growth boundary and the real border. The main findings of this research are follows: Urban growth boundary that has been determined in comprehensive plan 1371 not effectively control urban development. In the period 1371-1386, a large part of the new development outside of the urban growth boundary has been located. When the ability of urban growth boundary control by using of growth boundary inhibition was measured, the results were shown that the value of this indicator is 0/15 percent and the result means that urban growth boundary of comprehensive plan has no ability in limit of urban growth of Tehran metropolis. Size scope of the urban growth boundary specified in the comprehensive plan that has been determined in 1371 had been appropriate and had been more than the necessary amount. Thus, the failure of the urban growth boundary in respect to evolutions and developments in outside of the East Tehran metropolis and thrown out in the southern part is clear. Size scope of the urban growth boundary specified in the comprehensive plan that has been determined in 1371 had been appropriate and had been more than the necessary amount. Thus, the failure of the urban growth boundary in respect to evolutions and developments in outside of the East Tehran metropolis and thrown out in the southern part is clear. Size scope of the urban growth boundary specified in the comprehensive plan that has been determined in 1371 had been appropriate and had been more than the necessary amount. Thus, the failure of the urban growth boundary in respect to evolutions and developments in outside of the East Tehran metropolis and thrown out in the
_||_
ارزیابی میزان موفقیت محدوده قانونی رشد شهری طرحهای جامع در مهار رشد کلانشهر تهران
مهندس داود عزیزی1، دکتر علی اکبر تقوایی**، مهندس میثم آدینه لوفرد***
چکیده
با گذشت بیش از چهاردهه از تهیه طرحهای جامع و تعیین محدوده قانونی برای شهرهای ایران، هنوز ارزیابی دقیقی از موفقیت این ابزار صورت نگرفته است. همین عامل باعث شد این پژوهش به انجام این مهم پرداخته و به ارزیابی میزان موفقیت محدوده قانونی طرح جامع دوم تهران مبادرت نماید. روش تحقيق پژوهش بر پایه روش ارزیابی کمی و با هدف کاربردی است و تصاویر ماهوراهای اصلیترین داده مورد استفاده در این مقاله است. تجزیهوتحلیل و پردازش دادهها با بهرهگیری از نرمافزارهای Envi و Arcgisصورت گرفته و انطباق مرز و محدوده رشد شهری طرح جامع و مرز واقعی بررسی شده است. یافته اصلی پژوهش دلالت بر این دارد که محدوده قانونی طرح جامع دوم کلانشهر تهران، نتوانسته بطورموثری توسعه شهری را کنترل کند. همچنین مشخص شد که ارزش شاخص «مهار مرز رشد» 15/0 است، که بر عدم توانایی مرز رشد شهری در محدود کردن توسعه شهری کلانشهر تهران اشاره دارد.
واژههای کلیدی
ارزیابی، سیاستهای مهار رشد شهری، مرز و محدوده قانونی رشد شهری، طرح جامع، کلانشهر تهران
[1] * دانش آموختهی کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، (مسئول مکاتبات)
این مقاله مستخرج از پایاننامه اینجانب با عنوان«ارزیابی میزان موفقیت سیاستهای مهار شهری در طرحهای جامع کلانشهر تهران» به راهنمایی دکتر علی اکبر تقوایی در گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس میباشد.
davod.azizi@modares.ac.ir
* * دانشیار گروه شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
* * * دانش آموختهی کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
مقدمه
سرعت بالاي شهرنشینی در دنيا بعد از جنگ جهانی دوم چالشهاي بسياري را براي شهرها بوجود آورده است. طبق گزارش سازمان ملل متحد1 سال 2007 برای اولین بار در تاریخ است که اکثریت مردم در مناطق شهری زندگی میکنند. نسبتِ جمعیتِ جهان که شهری است به سرعت در حال رشد است و در حال حاضر بخش بزرگی از کل جمعیت در شهرها زندگی میکند که در هیچ دوره تاریخ این چنین نبوده است. در دو یا سه دهه گذشته این روند شهرنشینی به سریعترین شکل در کشورهای در حال توسعه رخ داده است و به عنوان یک کلیت گسترده، سریعتر از نرخ رشد اقتصادی، روندِ سریعِ شهرنشینی جمعیت بوده است.
حاصل تغییر در نسبت جمعیت شهری، گسترش کالبدی خارج از برنامه شهرها بوده و شهرها را درگیر مسائل فراوانی نموده است. ابعاد و کلیت این موضوع، شهرهای کشورهای در حال توسعه را بیشتر تحت تاثیر خود قرار داده است.
با همه اینها اگر به موضوعِ گسترش کالبدی شهرها بیندیشیم خواهیم دید که شهرها انداموارههایی زنده هستند که رشد آنها پدیدهای اجتنابپذیر است. گسترش کالبدی شهریای که در این تحقیق مورد نظر است گسترشی بیبرنامه و پراکنده است. در این زمینه، نلسون و داوکینز عنوان میدارند که گسترش بیرويه رشد شهري و پراکندهرويی شهري ناشی از بسياري رفتارهاي فردي، به ويژه تمايلات براي فضاي بيشتر و مهاجرتهاي اقليتها درنتيجه برخی از سياستها میباشند و از آنجايی که دستهاي نامرئی بازار توانايی جانمايی و تخصيص کاراي کاربري اراضی را ندارد، لذا سياستهاي عمومی براي پيشگيري از پراکندهرويی و کنترل رشد لجام گسيخته شهرها لازم میباشند. ابزار شناخته شده جهت مديريت رشد شهرها، سياستهاي مهارکننده رشد شهري میباشد که استفاده و کاربرد آن توسط دولتهاي محلی به شدت در حال افزايش است (Nelson & Dawkins, 2004,3-4).
به همین منظور، در اواسط قرن بیستم میلادی با توسعه دانشِ برنامهریزی و شهرسازی که بر پایه رویکردهای تجربی-عقلانی استوار بود، تهیه طرحهای جامع برای شهرها آغاز شد. این طرحها برای مقابله با مسائل و مشکلات حاد شهری و خصوصاً پراکندهرویی شهری ابزار و استراتژیهایی را پیشنهاد نمودند. یکی از این ابزارها و استراتژیها محدوده یا مرز رشد شهری2 بود که رسالت اصلی آن جلوگیری از رشد کالبدی بیرویهی شهرها بود. با آگاهی به این نکته که اکثریت نظام برنامهریزی کشورهای در حال توسعه از کشورهای توسعه یافته تقلید شده است، طرحهای جامع هم با فاصله زمانی اندکی به این کشورها انتقال یافت و برای شهرها و پایتخت های این کشورها تهیه گردید.
با توجه به مطالب گفته شده، تغییرات بنیادین نهادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی منجر گردیده جمعیت شهری ایران طی چهار دهه در حدود 60 درصد افزایش یابد. این افزایشِ بیش از حد جمعیت منجر به رشد و گسترش شهرها شده، که نمود رشد شهرها در ایران نیز عمدتاً به گسترشهای برونشهری منجر گردیده است. این روند به دلایل معلوم و مشخص در کلانشهرهای کشور شدتِ به مراتب بیشتری دارد. این رشد جمعیت یا به صورت پیوسته به رشد کالبدی کلانشهر منجر میشود یا به صورت منفصل در شهرها و شهرکهای پیرامون کلانشهرها مکانگزینی میکنند.
به همین منظور و برای مقابله با گسترش و پراکنش شهری، در ایران نیز از اواسط قرن حاضر با تقلید از نظامهای برنامهریزی غربی، طرحهای جامع شهری که در دل خود سیاستهای مهار و محدودسازی رشد شهری را داشتند، به کار گرفته شدند. در طرح های جامع، سیاستها از کمربند سبز تا تعیین محدوده کالبدی رشد شهر (مرز رشد شهر) را در برمیگیرد. تهران نیز از اولین شهرهایی بود که برای آن طرح جامع تهیه شد. با توجه به اینکه در طرحهای جامع تهیه شده در کشور سیاست مرز رشد شهری از ابتدا تاکنون کم و بیش مورد استفاده قرار گرفته و تقریبا نیز تغییری محتواییِ آنچنانی در آنها رخ نداده است، در این پژوهش به ارزیابی موفقیت سیاستهای مهار رشد شهری طرحهای جامع کلانشهر تهران و به طور خاص مرز رشد شهری پرداخته میشود.
مبانی نظری
شهر و توسعه شهری
شهرها، همواره تحت تأثير نيروها و عوامل گوناگوني شكل گرفته و گسترش مييابند. شهر در اساس پديدهاي اجتماعي- اقتصادي است، انسانها براي كار وزندگي و ارتباطات، در پهنهاي محدود و كمابيش متراكم گرد هم ميآيند و كمكم شهر را پديد ميآورند. شهرها با تحولات اجتماعي، جابهجاييهاي جمعيتی تغييرات اقتصادي و نوآوريهاي فنشناختي، دگرگون ميشوند. با افزايش جمعيت نيز فعاليت و سرمايهگذاري به شدت توسعه مييابد و نظام و سازمان كالبدي شهرها دستخوش تغييرات اساسي ميشود (سعيدنيا، 1378).
به عبارتی دیگر، توسعه شهری را میتوان بطور اعم تحرکِ جمعیت کشوری از مناطق روستایی بسوی نواحی شهری دانست. با اینکه تاریخ پیدایش شهرها به قدمت تاریخ تمدن بشری است ولی غالبا جمعیت شهرها نسبتِ کوچکی از جمعیت کل کشورها بوده است و تنها در دوران اخیر و در نتیجه انقلاب صنعتی مسئله مهاجرت به شهرها آغاز گردیده و یا به عبارت دیگر شهرنشینی بوجود آمده است (موسسه ویکتور گروئن و مهندس مشاور فرمانفرماییان، 1345).
سیاستهای مهار شهری
در اوایل قرن 20 پراکندگی شهری که از رشد شهری نشات میگرفت در بسیاری از کشورهای جهان اول و پیشرفته به یک مسئله بزرگ تبدیل شد، همین خود عاملِ توجه ویژه این کشورها در اتخاذ سیاستهای مهار شهری گردید. اولین کشورهایی که در این زمینه پیشرو بودند و اقدامات اجرایی را نیز آغاز کردند بریتانیا بود(Myungje Woo, 2007). در سال 1945 پس از پایان جنگ جهانی دوم این کشور همراه با بازسازی شهرهای خود که در اثر جنگ صدمات زیادی دیده بودند، اجرای سیاستهای مهار شهری را نیز آغاز نمود.
در سراسر ایالات متحده، بعضی از مناطق و ایالتها، به محدود کردنِ پراکندگی علاقهمند بودهاند. آنها اقدامات مختلفی برای کنترل گسترش فضایی در بیرون از زمینهای شهری اتخاذ نمودهاند. مجموعهای از سیاستها، برنامهها، انگیزهها، و مقررات تصویب شده توسط مناطق و ایالتها با نامهای مختلفی شناخته میشوند اما اغلب «مدیریت رشد»3 و یا «رشد هوشمند» نامیده میشوند. این مداخلات به بازارهای زمین منطقهای، توسط پندال، مارتین، و فولتون4 (2002) و نلسون و داوکینز (2004) به عنوان «برنامه مهارِ شهری» طبقهبندی میشوند، که میتواند به شکل مرزهای قوی رشد شهری، از جمله در پورتلند، یا بیشتر با مرزهای خدمات شهری منطبق باشد.
در رابطه با تعاریف سیاستهای مهار شهری؛ کلی5 (1993) مینویسد که سیاست مهار شهری عبارتست از: مقررات رسمی مرز رشد شهری(UGB)، سیاستهای زیرساخت، و دیگر سیاستهای مربوط به رشد شهری که در خدمت کنترل و یا مدیریت تأثیر آن است.
نلسون و همکاران6 (2002)، پنج هدف برای سیاست مهار شهری ذکر میکنند: 1) حفظ کالاها و منابع عمومی مانند هوای پاک، آب و مناظر قابل توجه؛ 2) به حداقل رساندن اثرات جانبی منفی؛ 3) به حداقل رساندن هزینههای مالی عمومی؛ 4) به حداکثر رساندن عدالت اجتماعی؛ و 5) بهبود کیفیت زندگی است.
با توجه به جهانی شدن شهرنشینی و پراکندگی شهری ایجاد شده به توسط آن، کشورهای درحال توسعه نیز با مشکلات عدیده این پدیده درگیر شدند. همین امر نیز باعث توجه کشورهای در حال توسعه چون ایران به سیاستهای مهار شهری گردید. شاید ذکر این نکته ضروری باشد که رواجِ اندیشه مهار و محدودکردن رشد و توسعه شهری در ایران در قالب طرحهای جامع در کشور رسوخ پیدا کرد.
تیپولوژی و دستهبندی سیاستهای مهار شهری
بر اساس نظراتِ نلسون و دانکن7 (1995)، پندال و همکاران8 (2002) سیاستهای مهار شهری به دو نوع طبقهبندی میشوند: 1)مرزهای رشد شهری و استراتژیهای مرتبط، و 2) سیاستهای زیرساخت. همچنین پندال و همکاران سیاستهای مهار شهری را به عنوان «ایجاد محدودیتهای جغرافیایی در رشد شهری» تعریف میکنند. به طور کلی، هدف از سیاستهای مهار شهری محدود کردن پراکندگی شهری و رسیدن به یک استفاده بهتر از زمین در مناطق شهری و کلانشهری است.
طبق یافتههای پندال و همکاران (2002)، سیاستهای مهار شهری را میتوان به دو دستهی با جهت یا منشاءِ فشار9 و کشش10 تقسیمبندی کرد. بدین صورت که با قرار دادن زمین درخارج از مرزها، محدودیتهای فضای باز از جهات مختلف به رشد شهری فشار میآورد. در شکلی دیگر، با مکانیابی در مناطق خاص و در امتداد مسیرهای خاص، زیرساختهای عمومی رشدِ شهری را به سمت این مناطق میکِشد و در نتیجه بیرون از مراکز موجود، جایی که قبلا چیزی وجود نداشت؛ شکل میگیرد(Pendall et al., 2002).
سیاست مهار شهری با گرایش به فشار؛ شامل کمربند سبز11و مرز رشد شهری و سیاست مهار شهری با گرایش به کشش؛ شامل مناطق خدمات شهری12 است. بنابراین هدف از سیاست مهار شهری، چه سیاستهای با گرایش فشار و چه سیاستهای با گرایش کشش، به انجام رساندن یک استفاده منظمتر و فشردهتر از زمین در مناطق شهری است(Pendall et al., 2002).
استالی و همکاران مرز رشد شهری را به عنوان خطی تعریف میکنند که پیرامون یک شهر کشیده میشود و در نواحی فراتر از این مرز، توسعههای جدید مجوز داده نمیشود یا تشویق نمیگردد .(Staley et al, 1999)محدوده خدمات شهری مشابه مرز رشد شهری، خطی است که پیرامون یک محدوده شهری کشیده میشود و در داخل آن، توسعههای جدید تشویق شده و خدمات عمومی فراهم میشود. محدودههای خدمات شهری معمولاً به توسعههای جدید فراتر از مرز امکان میدهد، اما بدون اینکه زیرساخت را فراهم کند و بر حسب تغییرات مرز رشد شهری، انعطافپذیر است.(Myungje Woo, 2007)
پندال و همکاران (2002) کمربند سبز را به عنوان «یک باندِ کشیده نسبتاً محکم در اطراف یک شهرستان و یا منطقه شهری که برنامهریزان تلاش میکنند دائمی باشد یا حداقل بسیار دشوار تغییر کند»، تعریف میکنند. در مقابل، یک مرز خدمات شهری انعطاف بیشتری نسبت به مرز رشد شهری دارد، زیرا دولتها میتوانند ساختوساز خدمات عمومی مانند آب و فاضلاب را کنترل کنند(شکل1).
شکل1. حالتهای سياست های مهارکننده رشد شهری (منبع: (Woo, 2007
پیشینه تحقیق و روشهای ارزیابی سیاستهای مهار رشد شهری
طبق نظر بنگستون و همکاران(2004)، ارزیابی سیاستهای مهار رشد شهری چالشزاست زیرا بسیاری از این سیاستها فاقد یک هدف صریح میباشند. اگر چه رشد هوشمند، و همچنین حفاظت از زمینهای کشاورزی و فضای باز از اهداف کلی رایج است. اما آنها برای استخراج معیارهای ارزیابیِ روشن کافی نیست. با وجود این، بسیاری از محققان در شمال امریکا، غرب اروپا و چین هنوز هم برای ارزیابی اثرات سیاستهای مهار رشد شهری در کشورهای خود تلاش میکنند.
در داخل کشور نیز چند نمونه تحقیق درباره سیاستهای مهار رشد شهری و به طور خاص محدودههای رشد شهری انجام گرفته که در ذیل به آنها اشاره میشود.
پورجوهری و ماجدی(1389) در تحقیقی تحت عنوان«تحلیل فضایی میزان کارایی سازوکار مدیریت رشد شهرهای ایران» با بهرهگیری از روش کمی، به بررسی تاثیرات حدود شهری با استفاده از دو شاخص اعتبار و کارایی میپردازند. نگارندگان عنوان میکنند که ابزار حدود رشد شهری دارای اعتبار و کارایی کافی نبوده و دارای مشکلات بنیادین است به نحوی که لزوم تجدید نظر در این حوزه را الزامی مینماید.
نوروزیفرد، برکپور و عربی (1392) در مقالهای تحت عنوان «نقش محدودههای شهری در کنترل و هدایت توسعه شهری تهران» با استفاده از روش تحقیق کیفی نتیجهگیری میکنند که نظام مدیریت شهری تهران از نقش ممانعت از توسعه با تعیین کمربند سبز و همچنین تعیین محدوده و حریم شهر به طور همزمان در محدودههای شهری بهره جسته است، اما نتوانسته نقش خود را جهت دستیابی به توسعه موزون به خوبی ایفا کند. اما در عین حال نویسنده معتقد است که هر چند این محدودهها با ضعفها و نارساییهایی در اجرا و تحقق اهداف بوده اند اما در جهت کنترل و هدایت توسعه شهری نسبتا موثر بودهاند.
با توجه به بررسیهای صورت گرفته توسط نگارندگان از تحقیقاتی که حول محور ارزیابی سیاستهای مهار شهری در آمریکا (UGB) و انگلیس(green policy) و دیگر کشورهای تاثیر پذیرفته از این کشورها انجام شده است، میتوان به دو روش غالبِ ارزیابی کمی و کیفی اشاره کرد. ارزبابی کمی به بررسی طرح از نظر شاخصهای کمی خاص میپردازد. به این معنا که با استفاده از سنجههای انتخاب شده، نتیجه واقعی با وضعیت برنامهریزی شده مقایسه شده و محقق ارزیابیِ اثربخشی و موفقیت را انجام میدهد. در جدول1 فشردهای از پیشینه موضوع و شاخصهای مورد استفاده پژوهشها آورده شده است.
جدول1. شاخصهای مورد مطالعه در تحقیقات مشابه خارجی
محقق/سال | شاخص استفاده شده | موضوع و نمونه مطالعاتی |
نلسون و مور (1993) | تراکم مسکونی | مرز رشد شهری پورتلند |
جُون (2004) | تعداد واحدهای مسکونی | ارزیابی مرز رشد شهری در پورتلند |
کوچ و کارچاز (2006) | تعداد واحدهای مسکونی | مطالعه سیاست کمربند سبز در لیورپول |
جنانینو و همکاران(2009) | حدِ توسعه زمین، تعداد ساختمانها، و تراکم ساختمانی | ارزیابی اثربخشی سیاستهای مهار شهری در سوئیس |
السون و همکاران (1993) | حفظِ زمین، نسبت خانههای نوساز در روی زمینهای قبلاً توسعه یافته و تراکم و نوع خانههای جدید | اندازهگیری موفقیت کمربند سبز در کنترل پراکندگی شهری |
کاسانکو و همکاران (2006) | بررسی توسعه در زمینهای شهری و غیرشهری، گسترش کاربری اراضی مسکونی، مصرف زمین برای توسعه شهری، تغییر تراکم جمعیتِ | ارزیابی مرز رشد شهری15 شهر اروپا از اواسط 1950 تا اواخر 1990 |
یانگ و ژو (2007) | زمینهای کشاورزی، زمین بایر، زمین ساخته شده | سیاست مهار رشد شهری پکن |
روششناسی
روششناسی از مهمترین بخشهای یک پژوهش به شمار میرود، که در آن به بیان روشها و مدلهای مورد استفاده در پژوهش، شاخصهای انتخاب شده، شیوههای گردآوری اطلاعات، نرمافزارهای مورد استفاده، روشهای تحلیل دادههای جمعآوری شده خواهیم پرداخت.
تجزیهوتحلیل سنجش از دور و تحلیل همپوشانی
در این مطالعه از تحلیل همپوشانی برای بررسی انطباق بین مرزِ برنامهریزی شده و مرز واقعی هم به روش کمی و هم مورفولوژیک استفاده شد. قبل از تجزیهوتحلیل پوشش و کاربری زمین، از روش سنجش از دور برای تکمیل کار استخراج مرز واقعی ساخته شده زمین کلانشهر تهران استفاده شد. با به کارگیری این روش، اطلاعاتِ تازهترین پوشش زمین از کلانشهر تهران پردازش شد، به طوری که مرز واقعی ساخته شده بر روی زمینِ تهران شناسایی شد. با به کارگیری این روش، اطلاعات پوشش زمین کلانشهر تهران پردازش شد به طوری که مرز واقعی ساخته شده تهران شناسایی شد. همچنین طرح جامع سوم کلانشهر تهران در سال 1386به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده است و با فرض شرایط عادی تا 1406 اعتبار دارد. تصاویر مورد استفاده در این پاباننامه از ماهواره لندست سنجنده TM13 دریافت شده است.
از تحلیل همپوشانی برای مقایسه تصاویر پوشش زمین کلانشهر تهران در سالهای مختلف استفاده شده است. به منظور برجسته ساختن فرایند توسعه شهری سریع در تهران، تصاویر وضعیت استفاده از زمین(کاربری زمین) در سال 1371 که طرح جامع (ساماندهی) دوم تصویب شده، تا سال 1386 که طرح جامع سوم تصویب شده است، استخراج گردید. سپس از طریق تجزیهوتحلیل سنجش از دور مورد بررسی قرار گرفت. روند توسعه شهری در طول دوره 1371-1386 از طریق تحلیلِ همپوشانی وضعیت پوشش استفاده از زمین در سال 1371 و سال 1386 مشخص شد. رویه سنجش از دوری و تحلیل همپوشانی در این تحقیق به شرح شکل2 و جدول2 انجام شده است.
شکل2.رویه سنجش از دوری و تحلیل همپوشانی تحقیق
جدول2. نمای کلی از دادههای مورد استفاده در تجزیه و تحلیل سنجش از دوری و تحلیل همپوشانی
نوع داده | منبع |
تصویر لندست سنجنده TM سال 1371 (Path 165/Row 35, resolution 30m, Band 2,3,4 | سایت زمینشناسی آمریکا14 |
تصویر لندست سنجنده TM سال 1386 (Path 165/Row 35, resolution 30m, Band 3,4,5 | سایت زمینشناسی آمریکا |
طرح جامع سال1345، 1371 | وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران |
شاخصهای تحقیق
در این بخش شاخصهای منتخب برای ارزیابی انطباق بین مرز رشد شهری برنامهریزی شده در طرح جامع با مرز واقعی که مستقیماً از مبانی نظری مطرح شده در فصل دوم مستخرج شدهاند ذکر میشوند.
برای ارزیابی انطباقِ کمی «مقدار توسعه زمین» به عنوان شاخص اصلی انتخاب شده است. برای ارزیابی مورفولوژیک انطباق، شاخصی تحت عنوان «نسبت مهار مرز»15 برای شناسایی اینکه چه مقدار از مرز ساخته شده واقعی از مرز پیشبینی شده در طرح جامع انحراف داشته، استفاده شد (Han et al., 2009; zheng, 2014). این شاخص از نسبت بینِ افزایش نواحی ساخته شده در خارج از مرز رشد شهری از زمان اجرای آن و افزایش نواحی ساخته شده در داخل مرز رشد شهری از زمان اجرای آن اندازهگیری میشود. اگر مقدار این شاخص بالا باشد، سطح انطباق مورفولوژیک پایینتر است. جدول3 و شکل3 به درک بیشتر سنجه مورد اشاره در ارزیابی انطباقِ مورفولوژیک کمک شایانی مینماید.
شکل3. مثال گرافیکی برای جدول5 (Source: Zheng, 2014)
جدول3. فاکتورهای ارزیابی اثربخشی و موفقیت مرز رشد شهری(Source: Zheng, 2014)
شاخصها | مثال |
افزایش نواحی ساخته شده از زمان اجرای طرح | A1+A2 |
نواحی که طرح اجازه گسترش داده است | A3 |
افزایش نواحی ساخته شده در داخل مرز رشد شهری از زمان اجرا | A1 |
افزایش نواحی ساخته شده در خارج از مرز رشد شهری از زمان اجرا | A2/A1 |
با توجه به اینکه در طرحهای جامع در قالب سیاستهای مهار شهری و به طور خاص مرز رشد شهری، بر مقدار کلی اراضی ساخته شده موجود در زمانِ تهیه طرح از یک طرف، و بر اراضیای که قرار است در افق طرح توسعه یابد مقرراتی وضع شده است، در این پژوهش هر دو انطباق کمی و مورفولوژیک در چارچوب تحلیلی مقاله گنجانده شده است.
محدوده مورد مطالعه
شهر تهران مركز و پایتخت سياسي و اداري كشور و مركز استان تهران در طول جغرافيايي ٥١ درجه و ١٥ دقيقه تا ٥١ درجه و ٣٥ دقيقه و عرض جغرافيايي ٣٥ درجه و ٣٥ دقيقه تا ٣٥ درجه و ٥٠ دقيقه قرار دارد. اين شهر در اقليم مديترانهاي در دامنه جنوبي ارتفاعات البرز در كوهپايهها تا دشتهاي كه شيب بر روي رسوبات آبرفتي دوران چهارم از ارتفاع 040/1 تا 480/1 متر از سطح دريا قرار دارد (مطالعات طرح جامع تهران، 1386).
منطقه تهران و شهر تهران در پهناي دو كوه و كوير، در دامنه جنوبي البرز گسترده شده است. پهنه تهران از قسمت جنوب و جنوب غربي به دشتهاي شهريار و ورامين گشوده ميشود و در شمال و شرق به وسيله كوهستان محصور شده است. حد طبيعي فضاي جغرافيايي پهنه تهران هم در كوه و هم در دشت به وسيله دو رودخانه جاجرود و كرج مشخص ميشود. اين دو رودخانه كوهستان البرز مركزي را در ديواره شمالي فضاي تهران به طور عميقي بريده و به سه قسمت جدا از هم تقسيم ميكنند (مطالعات طرح جامع تهران، 1386).
تحلیل کمی و اندازهگیری موفقیت و اثربخشی مرز رشد شهری
در این بخش از تصاویر ماهوارهای استفاده شد. به منظور استخراج مرزهای واقعی ساخته شده، تصاویر TM تهران نیاز به پردازش داشت. برای این مهم، از نرم افزار Envi برای شناسایی انواع مختلف پوشش/کاربری زمین کلانشهر تهران در سال 1371 و 1386 استفاده گردید. در این مطالعه، باند 4، 3 و 2 از تصاویر TM تهران در سال 1371 و باند 5، 4 و 3 از تصاویر TM تهران در سال 1386 برای طبقهبندی استفاده شد(شکل 4).
شکل4. تصاویر لندست سنجده TM سالهای1386 و 1371 کلانشهر تهران(منبع:USGS, 2017 )
برای طبقه بندی تصاویر چهار کلاس کاربری انتخاب و عملِ طبقهبندی بر مبنای آنها بر روی تصاویر اعمال گردید. این چهار کلاس عبارتند از: اراضی ساخته شده، اراضی سبز و پوشش گیاهی، اراضی بایر و پهنههای آبی(شکل5).
شکل5. طبقه بندی کاربری اراضی سال 1386 و 1371 کلانشهر تهران
بعد از انجام طبقهبندی تصاویر سالهای 1371 و 1386 کلانشهر تهران، اقدام به استخراج مرزهای نواحی ساخته شده در طی سالهای 1371 و 1386 شد (شکل6).
شکل6. مرز واقعی نواحی ساخته شده کلانشهر تهران در سال 1386 و 1371
اندازهگیری اثربخشی و موفقیت مرز رشد شهری
این بخش یافتههای تجربی در مورد اثربخشی و موفقیت مرز رشد شهری در طرح سال 1371، که از نظر انطباق اندازهگیری شده را فراهم میکند. دو بخش کلی این قسمت: (1) توسعه شهری در 1371-1386 (2) سطح انطباق بین مرز واقعی ساخته شده در سال 1386 و مرز رشد شهری برنامهریزی شده در طرح 1371
توسعه شهری سریع تهران از 1371-1386
پس از تجزیه و تحلیل سنجش از دوری و طبقهبندی اطلاعات کاربری زمین، اراضی ساخته شده کلانشهر تهران در زمان تهیه طرح جامع دوم(1371) 54/377 کیلومتر مربع برآورد شده است. بعد از گذشت 15 سال و در سال 1386 مساحت اراضی ساخته شهر تهران به 76/466 کیلومتر تغییر پیدا کرده است. این بدین معنی است که اراضی ساخته شده ظرف مدت 15 سال حدود 90 کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده است که نرخ رشد 63/23 درصدی را نشان می دهد در حالی که نرخ رشد جمعیت کلانشهر تهران در همین دوره 68/18 درصد بوده است16.
شکل7. سیر تکاملی اراضی ساخته کلانشهر تهران از سال 1371تا 1386 (ماخذ: نگارندگان)
nitial State | ||||||||
Class Total | Row Total | Barren land | Green land | Built land | Water land | Unclassified | ||
766/58 | 766/58 | 766/58 | 0.06 | 0/05 | 0/00 | 766/44 | Unclassified | Final State |
466/76 | 466/76 | 77/44 | 46/11 | 342/93 | 0/22 | 0/06 | Built land | |
64/68 | 64/68 | 5/51 | 43/72 | 14/41 | 0/01 | 0/03 | Green land | |
0/42 | 0/42 | 0/02 | 0/06 | 0/10 | 0/25 | 0/00 | Water land | |
81/64 | 81/64 | 57/37 | 5/16 | 19/05 | 0/03 | 0/03 | Barren land | |
- | 140/40 | 95/09 | 377/54 | 0/50 | 766/56 | Class total | ||
- | 83/04 | 51/37 | 34/61 | 0/25 | 0/12 | Class Changes | ||
- | -58/76 | -30/41 | 89/22 | -0/08 | 0/03 | Image Difference |
جدول4. مقدار و مساحت کاربریها و تغییر سهم هر یک از آنها
هنگامی که مورفولوژی شهری سال 1371 را با سال1386 مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که اکثریت اراضی ساخته شده در سال 1386 در مجاورت اراضی ساخته شده موجود در سال 1371 گسترش پیدا کردهاند. همانطور که در تصویر (شکل7) مشخص است در دوره طرح جامع سال 1371 اکثریت این افزایشها در پهنه شمالی تهران روی داده است. اکثریت این تحولات در پهنه شمالی نیز حاصل تبدیل کاربریهای اراضی سبز به اراضی شهری بوده است، به طوری که 41/30 کیلومتر مربع از اراضی سبز دچار تغییر کاربری شده و به زیر ساختوساز رفتهاند. جزیئات این تغییر و تحولات مساحت کاربریها در جدول4 به تفصیل آمده است.
موفقیت و اثربخشی مرز رشد شهری در طرح جامع سال1371
از آنجا که هدف از مرز رشد شهری کنترل توسعه شهری است تا زمانی که تمام تحولات جدید در قالب مرز رشد شهری اتفاق افتاده، میتوان گفت که نتیجه برنامهریزی و طرح مطابق با برنامه است.
تحلیلِ تصاویر ماهوارهای و نرمافزار گوگلارث نشان از این واقعیت دارد که در سال 1371 زمانی که مرز رشد شهری در طرح جامع تدارک دیده میشده، تحولات زیادی در حاشیه کالبدی شهر تهران (به خصوص در شرق و جنوب) در حال وقوع بوده است.
این تحولات به دلیل عقبماندگی نظام مدیریت شهری از میزان رشد جمعیتی و کالبدی شهر و غالباً بدون مجوز ساختِ قانونی رخ داده است. همچنین اینکه بنظر میرسد این لکهها و سکونتگاههای افزوده شده هر چند با تاخیر اما به مرور در محدوده قانونی شهرداری ادغام شده و برنامهای در راستای مدیریت آنها صورت نگرفته است. بنابراین باید به این نکته توجه داشت که نظامِ برخورد طرح جامع با کالبد شهر و از این طریق تعیین مرز رشد شهری به گونهای گزینشی بوده و همیشه بافتهای خارج از مرز و داخل مرز ایجاد کرده است. همانطور که عنوان شد نظام برخورد طرح جامع با وضع موجود شهر به گونهای بوده که غالبا بافتهایی را نادیده گرفته (خارج از مرز قانونی انداخته است) و همین امر باعث گسترش بیش از اندازه این بافتها در سایه عدمِ وجود قوانین و مقررات گردیده است.
از طریق تحلیل پوشش کاربری، یک مقایسه مورفولوژیکی بین مرز رشد شهری و مرز واقعی ساخته شده تا سال1386 انجام شد (شکل8). همانطور که دیده میشود که مقدار زیادی از تحولات در سمت شرق کلانشهر تهران خارج از مرز رشد شهری و متصل به بافت کالبدی آن اتفاق افتاده است.
مساحت این تحولات در خارج از مرز رشد شهری به میزان 53/13کیلومترمربع است که برابر 06/13درصد از کل افزایش منطقه ساخته شده 1371-1386 (90کیلومترمربع) میباشد.
این آمار نشان می دهد که مرز رشد شهری به طور موثری رشد شهری تهران را کنترل نساخته است.. علاوه بر این، اکثریت گسترشهای غیرقانونی در سال1371و شروع اجرای طرح جامع حذف نشدهاند و همچنان گسترش در اطراف آنها ادامه پیدا کرده است.
شکل8. تحولات رخ داده در خارج مرز رشد شهری کلانشهر تهران (ماخذ: نگارندگان)
با این حال، با وجود گسترش در بیرون از مرز رشد شهری هنوز مقدار زیادی زمین در داخل شهر و مرز رشد شهری باقی مانده است که در طبقهبندی تصاویر ماهوارهای در قالب اراضی بایر آورده شده است (شکل10). وسعت این اراضی در پایان دوره طرح جامع و سال1386 حدود 55/89 کیلومترمربع محاسبه شده است.
با افزایش حدود 53/103 کیلومتر مربعی اراضی شهری در طی دوره 15 ساله 1371 تا 1386، حدود 55/89 کیلومتر مربع زمین بایر در داخل مرز قانونی رشد شهری باقی مانده است، که نشان میدهد با وجود امکان توسعه در داخل مرز رشد شهری، بخش زیادی از فعالیتهای ساختوساز در خارج از مرز رشد شهری اتفاق افتاده است.
شکل9. مقایسه بین مرز رشد شهری و مرز نواحی ساخته شده واقعی در سال 1386 (ماخذ: نگارندگان)
نسبت مهار مرز یکی از شاخص ارائه شده توسط هان و همکاران (2009) است که به درجه مهارکنندگی مرز رشد شهری میپردازد. این شاخص با محاسبه نسبت بین نواحی ساخته شده بیرون از مرز رشد شهری (53/13کیلومتر مربع) و نواحی ساخته شده در داخل مرز رشد شهری(90کیلومترمربع) اندازهگیری میگردد. هرچه مقدار این نسبت بیشتر باشد درجه موفقیت و اثربخشی مرز رشد شهری کمتر است. نسبت این شاخص برای کلانشهر تهران 15/0 محاسبه شده است. از آنجا که در این پژوهش به دلیل نبود اطلاعات و منابع لازم و وجود شهرها و روستاهای زیاد در جنوب تهران و تداخل مرزهای سیاسی_اداری آنها با کلانشهر تهران؛ فقط گسترشهای خارج از مرز و متصل به شرق تهران محاسبه و لحاظ شده است به طور طبیعی مقدار این شاخص عدد پایینی را به خود اختصاص داده است. گرچه این شاخص در نگاه اول کوچک و کم است و ظاهرا نشان از موفقیت زیاد مرز رشد شهری در مهار توسعه شهری کلانشهر تهران دارد، اما همانطور گفته شد به دلیل اینکه فقط تحولات شرق تهران در نظر گرفته شد این شاخص از شکست مرز رشد شهری در محاصره توسعه شهری تهران حکایت دارد(شکل9).
شکل10. اراضی بایر در داخل مرز رشد شهری سال 1386 (ماخذ: نگارندگان)
با توجه به تجزیه و تحلیل بالا، مشاهده میشود که مرز رشد شهری به طور موثری توسعههای جدید کلانشهر تهران را مهار نکرده و به محاصره نینداخته است. به طوری که 06/13درصد از افزایش اراضی ساخته شده در 1371-1386 در بیرون از مرز رشد شهری گسترش یافته است. با این حال، از دیدگاه کمی، مقدار کل افزایش اراضی ساخته شده در 1371-1386، هم در داخل و هم خارج از مرز رشد شهری، مقدار 53/103 کیلومتر مربع است( با احتساب اراضی توسعه یافته در خارج از مرز رشد شهری) که کوچکتر از اراضی موجود برای توسعه در داخل مرز طرح جامع سال1371(حدود تقریبی 141کیلومتر مربع) است. این مسئله گویای آن است که تا سال 1386 مرز رشد شهری تا اندازهای توسعه شهری را محدود کرده است. به عبارت دیگر، یک انطباقِ کمی (عددی) در محدوده زمانی 1371-1386 وجود دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که علت این انطباق تا حدودی به دلیلِ بزرگ گرفتن مساحت مرز رشد کلانشهر تهران در طرح جامع مربوط میشود17. جدول5و شکل11 یک نمای کلی از تجزیه و تحلیل بالا را ارائه میدهند.
جدول5. نمای کلی از محاسبه شاخص مهار رشد شهری
شاخصها | مساحت |
مقدار اراضی ساخته شده از سال1371تا 1386 (A1+A2) | 53/103 |
مقدار اراضی ساخته شده در خارج از مرز رشد شهری از سال1371تا 1386 (A2) | 53/13 |
مقدار اراضی ساخته شده در داخل مرز رشد شهری از سال 1371تا 1386 (A1) | 90 |
مقدار اراضی که مرز طرحِ جامع سال 1371 به آن اجازه گسترش داده است (A3) | 4/141 |
مقدار اراضی که داخل مرز رشد شهری در سال 1386 به صورت بایر باقی ماندهاند (A4) | 55/89 |
شاخص مهار رشد شهری (A2/A1) | 15/0 |
شکل11. شکل گرافیکی از شاخص مهار رشد شهر (منبع: Feng et al., 2010)
به طور کلی میتوان استنباط کرد که تا سال 1386، سطح انطباقِ موفولوژیک بین مرز رشد شهری پیشبینی شده در طرح جامع و مرز واقعی ساخته شده پایین است. بخش قابل ملاحظهای از تحولات جدید خارج از مرز رشد شهری رخ داده است و ارزش شاخص مهار رشد شهری 15/0 است. اما در مقابل، سطح انطباق تا حدودی بالا است که توسط اندازه و وسعت کاربریها محاسبه شد.
نتیجهگیری
در مجموع، با توجه به اینکه مرز و محدوده رشد شهری در درجه اول به عنوان یک مرز کنترلی شناخته میشود، این وظیفه را در پهنه شمالی و ارتفاعات شمالی تهران به خوبی ایفا نموده و مانع از گسترش بیشتر شهر در خارج از مرز رشد تعیین شده گردیده است. همانطور که نشان داده شد 06/13درصد از افزایش اراضی ساخته شده در دوره 1371-1386 از چارچوب مرز رشد شهری فراتر رفته و شاخص مهار مرز نیز 15/0 است. این شاخص گرچه عدد کوچکی را به خود اختصاص داده است اما با توجه به مقدار زیاد زمینی که در داخل مرز رشد وجود دارد سطح انطباق مورفولوژیک بین مرز رشد شهری در نظر گرفته شده و مرز واقعی ساخته شده نسبتاً پایین است. بر اساس شواهد موجود، مرز و محدوده رشد شهری به اندازه کافی در کنترل توسعه شهری کلانشهر تهران موفق نبوده است.
با وجود انحراف مورفولوژیکی، مساحت کل توسعههای جدید در طول 1371-1386 بیشتر از مساحت اراضی مجاز (داخلِ مرز) در طرح سال1371 نیست، که حداقل نشان میدهد که اندازه و وسعت مرز رشد طرح جامع (میزان اراضی مجاز توسعه در طرح جامع) معقول و کافی بوده است18. البته گفتنی است که اراضی خالی و قابل توسعه در داخل شهر تهران به طور ناهمگونی پراکنده هستند، بدین صورت که در قسمت شرق شهر و در داخل مرز رشد شهری اراضی خالی و قابل توسعه قابل ملاحظهای وجود ندارد؛ بر خلاف قسمت غرب و تا حدودی جنوب شهر که اراضی قابل توسعه زیادی را در خود جا داده است. این عامل به نظر میرسد در گسترشهای خارج از مرز در شرق کلانشهر تهران موثر بوده باشد.
فهرست مراجع
1. وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران(1345، 1371)، اسناد طرحهای جامع کلانشهر تهران.
2. ﭘﻮرﺟــﻮﻫﺮي، اﻣﻴﺮﺣﺴــﻴﻦ؛ و ﻣﺎﺟــﺪي، ﺣﻤﻴــﺪ. (1389). ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻣﻴﺰان ﻛﺎراﻳﻲ ﺳـﺎز و ﻛﺎر ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رﺷـﺪ ﺷـﻬﺮﻫﺎي اﻳـﺮان، ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ شهری، 25، 35-48.
3. ﺳﻌﻴﺪﻧﻴﺎ، اﺣﻤﺪ. (1378). کتاب سبز. جلد اول.تهران: ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰي ﺷﻬﺮي وزارت ﻛﺸﻮر.
4. نوروزیفرد، مهدی؛ برکپور، ناصر؛ و عربی، مهدی. (1392). نقش محدودههای شهری در کنترل و هدایت توسعه شهری تهران. نشریه نامه معماری و شهرسازی، 7(13)،151-173.
1. Couch, C., & Karecha, J. (2006). Controlling urban sprawl: Some experiences from Liverpool. Cities, 23(5), 353-363.
2. Elson, M. J., Walker, S., Macdonald, R., & Edge, J. (1993). The effectiveness of Green Belts. London: HMSO Publications Centre.
3. Gennaio, M. P., Hersperger, A. M., & Bürgi, M. (2009). Containing urban sprawl-Evaluating effectiveness of urban growth boundaries set by the Swiss Land Use Plan. Land Use Policy, 26(2), 224-232 .
4. Han, H., Lai, S., Dang, A., Tan, Z., & Wu, C. (2009). Effectiveness of urban construction boundaries in Beijing: An assessment. Journal of Zhejiang University Science A, 10(9), 1285–1295.
5. USGS. (2017). Retrieved September, 2017, from https://www.usgs.gov.
6. Jun, M. J. (2004) The Effects of Portland’s Urban Growth Boundary on Urban Development Patterns and Commuting. Urban Studies, 41(7), 1333-1348.
7. Kasanko, M., Barredo, J. I., Lavalle, C., McCormick, N., Sagris, V., & Brezger, A. (2006). Are European cities becoming dispersed? A comparative analysis of 15 European urban areas. Landscape and Urban Planning, 77, 111–130.
8. Kelly, E. (1993). Managing Community Growth: Policies, Techniques, and Impacts. Westport, CT: Praeger.
9. Woo, M. (2007). Impacts of urban containment policies on urban growth and structure. Doctoral dissertation, The Ohio State University, Athens.
10. Nelson, A. C., & Moore, T. (1993). Assessing urban growth management: The case of Portland, Oregon, the USA's largest urban growth boundary. Land Use Policy, 10(4), 293-302.
11. Nelson, A. C., Pendall, R., Dawkins, C. J., & Knaap, G. J. (2002). The link between growth management and housing affordability: The academic evidence. Growth management and affordable housing: Do they conflict, 117-158..
12. Nelson, A., & Dawkins, J. (2004). Urban containment in the United States: History, models, and techniques for regional and metropolitan growth management. APA Planning Advisory Service Reports, (520), 1-82.
13. Nelson, A., & Duncan, J. (1995). Growth Management Principles and Practices. American Planning Association. Chicago: Planners Press.
14. Pendall, R., Martin, J., & Fulton, W. B. (2002). Holding the line: urban containment in the United States. Center on Urban and Metropolitan Policy, Washington: the Brookings Institution.
15. Staley, S. R., Edgens, J.G., & Milder, G. C. S. (1999). A Line in the Land: Urban-Growth Boundaries, Smart Growth, and Housing Affordability. Reason Public Policy Institute. Retrieved 20 March 2017, from http://www rppi.org/ urban/ps263.html.
16. Yang, J., & Zhou, J. X. (2007). The failure and success of greenbelt program in Beijing. Urban forestry & urban greening, 6(4), 287-296.
17. Zheng, L. (2014). Evaluating the Effectiveness of Urban Growth Control Boundary in Comprehensive Land Use Plan through a Conformance-Based Approach An Empirical Study of Hangzhou, China,Unpublished Master's Thesis, Radboud University, Nijmegen, Nederland.
- Principles and Recommendations for Population and Housing Census
[2] - Urban Growth Boundary (UGB)
[3] - Growth management
[4] -Fulton
[5] -Kelly
[6] - Nelson et al
[7] - Nelson, A., & Duncan, J.
[8] - Pendall et al
[9] - push
[10] -pull
[11] - Green Belt(GB)
[12] - Urban Service Area(USA(
[13] -Landsat Thematic Mapper
[14] -United States Geological Survey
[15] -Boundary Containment Ratio (BCR)
[16] - طبق سرشماری کشور، جمعیت تهران در سال 1370، 6497000 و در سال 1385، 7711000 اعلام شده است که 68/18 درصد رشد داشته است.
[17] - به گونهای که در زمان تهیه و تصویب مرز رشد شهری در طرح جامع سوم (1386) از مساحت محدوده کلانشهر تهران کاسته شده است.
[18] - لازم به ذکر است که وسعتی که در طرح جامع سال 1386مورد عمل و استناد قرار گرفته است از وسعت طرح جامع سال 1371 کمتر است و مرز رشد شهری کوچکتر و محدودتر صورتبندی شده است.