Studying factors affecting communication skills in government organizations
Subject Areas : Effective communication with the target group
1 - Associate Professor, Department of Public Administration, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran
Keywords: Communication skills, coding, Pearson, content validity, exploratory and confirmatory factor.,
Abstract :
Organizational communication includes a process in which two or more units of a group exchange the information they need through an exchange of opinions, and since communication is one of the primary elements of management, managers must communicate effectively with the people of the group or their peers at different levels. establish that this research is a mixed research design of an exploratory type, so quantitative and qualitative data are combined with each other by the method of connecting data, that is, connecting two sets of data by building one on the basis of the other. In the following, using in-depth and semi-structured interviews with 15 managers of the national sample using the snowball interview technique, and after theoretical ghosting, the collected data sets were organized using MAXQDA10 software and coding techniques. Then, for scaling, the calculation of face validity, content validity (CVR) and (CVI) and exploratory and confirmatory factor analysis were used, and by distributing 500 questionnaires among 25 executive bodies of Gilan province and collecting 429 questionnaires, hypotheses were tested using the Pearson correlation method. Conducting and confirming all hypotheses and the final research model for the communication skills of managers in government organizations including information exchange, feedback, situational, technology application, analytical-perceptual, cognitive-behavioral and social skills were presented.
1- ادیب حاج باقری.، م.، (1382)، روش تحقیق گراند تئوری: راه و روش نظریه پردازی در علوم انسانی و بهداشتی، تهران، انتشارات بشری.
2- اسدی شوکی.، ف.، (1389)، بررسی نقش عوامل ارتباط مؤثر بر عملکرد کارکنان اداره مالیات استان گیلان، مهندسی مدیریت، سال چهارم، شماره 37، 43 – 32.
3- پازارگادي.، م.، و اشك تراب.، ط.، و علوي مجد.، ح.، و خسروي.، ش.، (1391)، طراحي ابزاري جهت ارزشيابي عملكرد عمومي دانشجويان پرستاري، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، دوره 12، شماره 11، 887-877.
4- حبیبپور.، ک.، و صفری.، ر.، (1391)، راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی (تحلیل دادههای کمی)، تهران، انتشارات متفکران- لویه، 234.
5- رحماني.، م.، (1396)، ارتباطات، نشريه زيور ورزش، شماره 26، تابستان 1369، 26.
6- غضنفری.، ا.، و مزروعی.، ح.، (1394)، بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی ارتباطات سازمانی در یک سازمان دولتی، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 31، شماره 2، 599-581.
7- فرهنگي.، ع.، (1381)، ارتباطات سازماني" نشر رسا، چاپ چهارم، تهران.
8- قبادی.، م.، (1387)، مهارتهای ارتباطی، ماهنامه بانک ملی، شماره 150، 19- 18.
9- نظري.، ر.، قاسمی.، ح.، و سهرابی. ز.، (1392)، بررسی رابطه بین مهارتهاي ارتباط سبکهاي رهبري فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدیران در سازمانهای ورزشی: مدل سازي معادلات ساختاري، پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 102-93.
10- وکیلی.، م م.، و حیدرنیا.، ع.، و نیکنامی.، ش.، (1391)، طراحي و روانسنجي ابزار سنجش مهارتهاي ارتباطي ميان فردي در جمعيت رابطان سلامت شهر زنجان، مجله دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران، 19-5.
11-Feret, B., & Marcinek, M. (2005). The future of the academic library and the academic librarian: A Delphi study reloaded. New Review of Information Networking, 11(1), 37-63.
12-Husain, Z. (2013). Effective communication brings successful organizational change. The Business & Management Review, 3(2), 43.
13-Proctor, C. R. (2014). Effective organizational communication affects employee attitude, happiness, and job satisfaction (Doctoral dissertation, Southern Utah University. Department of Communication. 2014.). PP:1-74.
14-Ramadanty, S., & Martinus, H. (2016). Organizational communication: Communication and motivation in the workplace. Humaniora, 7(1), 77-86.
15- Robbins, S., Judge, T. A., Millett, B., & Boyle, M. (2013). Organisational behaviour. Pearson Higher Education AU.
16- Robines. P, Stephen, (1998) , organization Behavior. USA: prentice- Hall, International, Inc, P: 310.Smith, G. (2005). Communication skills are critical for internal auditors. Managerial Auditing Journal, 20(5), 513-519.
17- Singh, A. K. (2014). Role of interpersonal communication in organizational effectiveness. International Journal of Research in Management and Business Studies, 1(4), 36-39.
18- Stoner. A. F, James, Freeman. R, Edward, (1989), management, USA: prentice- Hall, International, Inc, P: 111.
19- Smith gene ,(2005). Communication skills critical for internal auditors, managerial journal ,Vol 20,No 5, pp: 513–519.