Presenting a model for the appointment and promotion system of Islamic Azad University administrators
Subject Areas : Educational Administration
1 -
Keywords: System of appointment of managers, system of promotion of managers, Islamic Azad University,
Abstract :
The present study was conducted with the aim of presenting a model for the appointment and promotion system of Islamic Azad University administrators. This research was applied in terms of purpose, data type, mixed (qualitative-quantitative) exploratory, cross-sectional in terms of data collection time, and in terms of the nature and method of the research, in the qualitative part it was meta-synthesis and content analysis of interview texts, and in the quantitative part it was descriptive-survey. The statistical population in the qualitative part and the meta-synthesis part was all the relevant theoretical foundations and backgrounds, and in the content analysis part, theoretical and empirical experts, who were determined as the sample size based on the saturation principle and the purposeful non-random sampling method, 19 experts; in the quantitative part, the statistical population was all the deans and vice-chancellors of Islamic Azad universities, who were determined as the sample size based on the staged cluster random sampling method and the minimum sample size in factor analysis, 129 people. In order to collect data in the qualitative and meta-synthesis sections, a systematic literature review was used, and in the content analysis section, a semi-structured interview was used; also, in order to calculate validity and reliability in the meta-synthesis section, the Prism Model Checklist and Cohen's Kappa Coefficient were used; in the content analysis section, the opinions of experts were used to calculate validity, and the test-retest and intra-subject agreement method between two coders was used to calculate reliability; in order to collect data in the quantitative section, a researcher-made questionnaire taken from the qualitative section was used; in this section, content and construct validity were used to calculate validity, and Cronbach's alpha coefficient, composite reliability coefficient, and McDonald's omega were used to calculate reliability. Data analysis in the qualitative section was performed using theoretical coding derived from the content analysis method with Maxqda-V18 software, and in the quantitative section, descriptive and inferential statistics were performed with SPSS-V27 and SmartPLS-V3 software. The findings showed that the system of appointment and promotion of managers at Islamic Azad University includes the dimensions of appointment quality, performance management, professional development, and organizational commitment; finally, based on the identified factors, a model for improving the system of appointment and promotion of managers at Islamic Azad University was presented, and the results indicated the internal and external validity of the model based on the opinions of the qualitative participants and the quantitative respondents.
بزرگی امیری، علی؛ احتشام، زهرا ؛ شکر، ایمان (1400). طراحی الگوی شایستگیهای تخصصی رؤسای دانشکدههای دانشگاه تهران، آموزش و توسعه منابع انسانی، 8(31)، 209-231.
حراقی، مسعود؛ درویشی، علی. (1398). ارائه مدل انتخاب مدیران حرفهای سازمانهای دولتی. مطالعات رفتار سازمانی، 4(8)، 51-85.
حسینی، م., و همکاران. (1398). نقش فرهنگ سازمانی در ارتقاء مدیران. مجله علوم انسانی, 12(1)، 15-30.
خنیفر، حسین؛ ابراهیمی، صلاحالدین؛ سعادت، سارا؛ نادری بنی، ناهید؛ سیفی، علی.(1400). مدل شایستگیهای و تواناییهای مدیران میانی آموزشوپرورش: پژوهشی آمیخته، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،1(10)، 163-193.
رحمانی فرد، بهروز و دوستی حاجی آبادی، داوود و موسوی، فرانک (1404). مطالعه تطبیقی انتخاب و یا انتصاب مدیران مدارس در ایران و فنلاند، سیزدهمین کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی، تهران.
شاکراردگانی، احمد (1402). شایسته سالاری و تخصص گرایی، دو رکن فراموش شده در انتصاب مدیران، هشتمین همایش بین المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی، همدان.
صالحی امیری، سیدرضا (۱۴۰۱). مدیریت راهبردی در آموزش عالی. تهران: نشر نی.
طوسی، سیده فاطمه؛ فریبرزی، الهام؛ قربانی، محمود (1400). شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاههای کارآفرین در دانشگاههای آزاد خراسان رضوی، آموزش و توسعه منابع انسانی، 9(34)، 263-292
علیزاده، م., و همکاران. (1400). “نقش نظامهای ارتقاء در انگیزش کارکنان”. مجله تحقیقات اجتماعی, 9(4)، 99-115.
فتحی واجارگاه، ک. (۱۳۹۹). ارزیابی نظام انتصاب مدیران دانشگاهی. فصلنامه مطالعات مدیریت آموزشی، ۱۱(۲)، ۳۴-۵۶.
فتحی واجارگاه، ک. (۱۴۰۰). ارزیابی کیفیت مدیریت در دانشگاههای دولتی. مجله مطالعات آموزشی، ۱۲(۳)، ۴۵-۶۷.
کاظمی، ف., و همکاران. (1399). “مدلهای شایستگی و تأثیر آنها بر ارتقاء مدیران”. مجله علوم انسانی و اجتماعی, 11(1)، 75-90.
نجفی، سحر. (۱۴۰۱). سازوکارهای شفاف ارتقای مدیران در دانشگاههای ایرانی؛ فرصتها و تهدیدها. فصلنامه علوم مدیریت دانشگاه تهران، ۵(۲)، ۴۵–۶۵.
نجفی، مریم و قطنیان، سپیده و مهدی پور، حسن و موسالو، محسن (1404). نقش دخالت های سیاسی در انتصاب مدیران در فدراسیون های ورزشی، پنجمین همایش بین المللی علوم ورزشی، تربیت بدنی ومدیرت راهبردی در ورزش، همدان.
Ahmed, S., & Patel, K. (2024). Equality of opportunity in academic promotions: Challenges and strategies. Higher Education Studies, 14(1), 47–64.
Boyatzis, R. E. (2018). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. Wiley.
Wang, P., & Zhang, Y. (2022). Transparent promotion practices in universities: Global trends and impacts. Journal of Global Education Policy, 10(4), 305–320.
Hossain, M. E., Faruqui, N., Mahmud, I., Jan, T., Whaiduzzaman, M., & Barros, A. (2023). DPMS: Data-driven promotional management system of universities using deep learning on social media. Applied Sciences, 13(22), 12300.
