Investigating the effect of green consumerism on behavioral intention to use e-commerce with regard to the mediating role of environmental sustainability
Subject Areas : Commercial Management
1 - Department of Business Management, Nag.c., Islamic Azad University, Naqhadeh, Iran
Keywords: Green consumerism, behavioral intention, e-commerce, environmental sustainability,
Abstract :
Despite the significant growth of e-commerce in recent years, especially in the online retail sector, its environmental consequences are one of the challenging issues today. Therefore, the aim of this study is to investigate the effect of green consumerism on behavioral intention to use e-commerce with regard to the mediating role of environmental sustainability. The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection, using a cross-sectional survey. Also, based on the nature of the data, it is a quantitative research. The statistical population is all customers of online stores in Urmia city, whose number is unlimited. For sampling, the stratified sampling method and the Cochran formula were used, and the sample size was determined to be 384 people. Next, a conceptual model was developed to investigate the research hypotheses. Then, using the responses collected through the questionnaire, the proposed model was validated and the hypothesized relationships between its components were evaluated. The findings showed that green consumerism shapes consumers' positive and negative environmental attitudes towards e-commerce, which affects behavioral intention to use e-commerce channels. Therefore, the effect of green consumerism on behavioral intention to use e-commerce was confirmed through the mediating variables of environmental attitude. Green consumerism also affects environmental attitudes, and environmental attitudes directly affect behavioral intentions to use e-commerce.
ایازی، صمد (1402). اثرمعیارهای فیزیکی مدیریت محیطزیست بر مدیریت کربن. فصلنامه مدیریت سبز، 3(1)، 140-155.
بحرینی، حسین (1374). بررسی نقش کاربریهای زمین در ایجاد جزایر حرارتی و آلودگی هوای شهر تهران. فصلنامه انسان و محیطزیست،1(3-4)، 75.
جعفری پرویز خانلو، کرم؛ پایتختی اسکویی، سید علی و ازلی، رباب (1400). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد اقتصادی بر آلودگی محیطزیست: مطالعه موردی کشورهای حوزه خلیجفارس. مطالعات و سیاستهای اقتصادی، 8(1)، 111-138.
حسینی، میرزا حسن و نوروزی اجیر لو (1399). تأثیر تئوری ارزشهای مصرف بر رفتار خرید سبز با تأکید بر نقش میانجی نگرانی زیستمحیطی (موردمطالعه: مصرفکنندگان محصولات سبز شهر تهران). علوم و تکنولوژی محیطزیست، 22(2)، 127- 140.
خاکی، غلامرضا (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامهنویسی، تهران: ناشر بازتاب.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1391). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار-اشراقی، چاپ ششم.
صادقی، سعید و قاسمی نامقی، محمد (1401). بررسی رابطه مدیریت زیستمحیطی بر بهرهوری نیروی کار با توجه به نقش تعدیلکننده مدیریت کیفیت (در اداره امور مالیاتی استان خراسان رضوی). فصلنامه مدیریت سبز، 2(1)، 119-136.
عباسی اسفنجانی، حسین و خدایی گرگری، محمدتقی (1396). بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانشناختی بر رفتار مصرفکننده سبز با نقش میانجی رفتارهای زیستمحیطی و قصد خرید سبز. بررسیهای بازرگانی، 15 (86-87)، 45-58.
عباسی، جواد؛ عنایتی، غلامرضا و رهبری، محسن (1391). بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید سبز دانشجویان. مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین. مدیریت (پژوهشگر)، 9(27)، 35.
عباسی، عباس؛ یداللهی، شهربانو و بیگی جمال (1397). بررسی قصد مصرفکننده برای خرید محصولات سبز با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزیشده، نگرانیهای زیستمحیطی و دانش زیستمحیطی. تحقیقات بازاریابی نوین، 8 (4)، 11-130.
عظیمی، حسین (1401). نگرش مشتریان همراهبانک و تأثیر آن بر قصد استفاده. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 13(49)، 251-265.
غفاری آشتیانی، پیمان؛ غیاثآبادی فراهانی، مریم و مرادی، ایرج (1401). نقش عوامل اثرگذار بر ادراک اخلاقی مصرفکنندگان و خلق ارزش پایدار در انتخاب محصولات پسماند صفر. فصلنامه مدیریت سبز، 2(4)، 83-104.
فرهنگی، علیاکبر؛ صفر زاده، حسین (1387). روشهای تحقیق در علوم انسانی، تهران: پیام پویا، چاپ دوم.
قنبری غریب دوستی، حسین؛ احمدی، علی و حسین، جشفقانی (1398). تأثیر تجارت الکترونیک بر بازاریابی سبز. نخستین کنفرانس ملی مدیریت، اخلاق و کسبوکار، شیراز.
محبوبی، رضا و رنجی جفرودی، نیما (1401). ارزیابی مؤلفههای سبز گرایی بر عملکرد کوتاه مدیران غرب و شمال غرب کشور. فصلنامه مدیریت سبز، 2(1)، 17-36.
محمدی، حیدر؛ موسوی جد، سید محمد؛ صالحی، شبنم و ساعدی، سارا (1400). تحلیلی بر رفتار سبز مصرفکنندگان در رستورانهای منتخب شهر تهران. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3)، 211-243.
Akhtar, R. Sultana, S., Masud, M. M., Jafrin, N., & Al-Mamun, A. (2021). Consumers’ environmental ethics, willingness, and green consumerism between lower and higher income groups. Resources, Conservation and Recycling, 168, 105274.
Barkhi, R., & Wallace, L. (2007). The impact of personality type on purchasing decisions in virtual stores. Information Technology and Management, 8, 313-330.
Choshin, M., & Ghaffari, A. (2017). An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small-and medium-sized companies. Computers in Human Behavior, 66, 67-74.
Doshi, P. V. (2018). Relationship of perceived ease use and perceived usefulness on usage of e-commerce site. International Journal of Academic Research and Development, 3(1), 495–498.
Fedorko, I., Bacik, R., & Gavurova, B. (2018). Technology acceptance model in e-commerce segment. Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society, 13(4), 1242-1256.
Guckian, M., De Young, R., & Harbo, S. (2017). Beyond green consumerism: Uncovering the motivations of green citizenship. Michigan Journal of Sustainability, 5 (1), 73–94..
Habib, M. A., Bao, Y., & Ilmudeen, A. (2020). The impact of green entrepreneurial orientation, market orientation and green supply chain management practices on sustainable firm performance. Cogent Business & Management, 7(1), 1743616.
Handayani, W. (2017). Green consumerism: an eco-friendly behaviour form through the green product consumption and green marketing. Sinergi. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 7(2).
Hojnik, J., Ruzzier, M., & Manolova, T. S. (2020). Sustainable development: Predictors of green consumerism in Slovenia. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(4), 1695-1708
Huamán-Pastorelli, S., Alvarez-Risco, A., & Harras, A. (2020). Green consumerism. In Building Sustainable Cities: Social, Economic and Environmental Factors (pp. 283-311). Cham: Springer International Publishing.
Jiang, L. A., Yang, Z., & Jun, M. (2013). Measuring consumer perceptions of online shopping convenience. Journal of Service Management, 24(2), 191–214.
Joshi, Y., & Rahman, Z. (2015). Factors affecting green purchase behaviour and future research directions. International Strategic management review, 3(1-2), 128-143.
Koh, L. P., & Lee, T. M. (2012). Sensible consumerism for environmental sustainability. Biological Conservation, 151(1), 3-6.
Li, C. (2014). Evaluation of a theoretical model for gamification in workplace is context. Doctoral dissertation. University of British Columbia.
Liu, Zugang (Leo)., Trisha D. Anderson., & Jose M. Cruz. (2012). Consumer Environmental Awareness and Competition in Two-Stage Supply Chains. European Journal of Operational Research , 218 (3), 602–613.
Marianus, S., Ali, S. (2021). Factors Determining the Perceived Security Dimensions in B2C Electronic Commerce Website Usage: An Indonesian Study. Journal of Accounting and Investment, 22(1), 104-132.
Moslehpour, M., Pham, V. K., Wong, W. K., & Bilgiçli, İ. (2018). E-purchase intention of Taiwanese consumers: Sustainable mediation of perceived usefulness and perceived ease of use. Sustainability, 10(1), 234.
Nielsen. (2018). Future opportunities in FMCG E-commerce: market drivers and five-year forecast. Available at (accessed 18 March 2020). Nielsen Holdings. https:// www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/ 04/fmcg-eCommerce-report.pdf
Oluwasanmi, O., & Ogunro, V. (2018). Green marketing, green consumerism, and environmental sustainability in the Nigerian petroleum industry: An overview. Joseph Ayo Babalola University International Journal of Social and Management Sciences, 6(1), 228-242.
Peng, Y. S., & Lin, S. S. (2008). Local responsiveness pressure, subsidiary resources, green management adoption and subsidiary’s performance: Evidence from Taiwanese manufactures. Journal of Business Ethics, 79, 199-212.
Pittayachawan, S., Abareshi, A., Kam, B., & Teo, L. (2014). Green consumerism: A study on the prospect of consumers’ participation in corporate environmental management programs. In ISL2014: Designing Responsible and Innovative Global Supply Chains (pp. 670–678). University of Nottingham.
Rao, P., Balasubramanian, S., Vihari, N., Jabeen, S., Shukla, V., & Chanchaichujit, J. (2021). The e-commerce supply chain and environmental sustainability: An empirical investigation on the online retail sector. Cogent Business & Management, 8(1), 1938377.
Register, R. (2008). Eco-City Summit Report, San Francisco.
Ritter, T., & Pedersen, C. L. (2020). Digitization capability and the digitalization of business models in business-to-business firms: Past, present, and future. Industrial Marketing Management, 86, 180-190.
Rustam, A., Wang, Y., & Zameer, H. (2020). Environmental awareness, firm sustainability exposure and green consumption behaviors. Journal of Cleaner Production, 268, 122016.
Saarijärvi, H., Sutinen, U. M., & Harris, L. C. (2017). Uncovering consumers’ returning behaviour: a study of fashion e-commerce. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 27(3), 284-299.
Sharma, A., & Joshi, S. (2017). Green consumerism: overview and further research directions. International Journal of Process Management and Benchmarking, 7(2), 206-223.
Sun, Y., Liu, N., & Zhao, M. (2019). Factors and mechanisms affecting green consumption in China: A multilevel analysis. Journal of Cleaner Production, 209, 481-493.
Tiwari, S., & Singh, P. (2011). E-commerce: prospect or threat for environment. International Journal of Environmental Science and Development, 2(3), 211.
Tsai, P. H., Lin, G. Y., Zheng, Y. L., Chen, Y. C., Chen, P. Z., & Su, Z. C. (2020). Exploring the effect of Starbucks green marketing on consumers purchase decisions from consumers perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 56, 102162.
Vaidya, S. V. (2020). Changing Dynamics of E-Commerce and its Sustainable Development. Studies in Indian Place Names, 40, 362-369.
Wang, Rebecca Jen-Hui., Edward C. Malthouse., & Lakshman , Krishnamurthi. (2015). On the Go: How Mobile Shopping Affects Customer Purchase Behavior. Journal of Retailing, 91 (2), 217–234.
Wang, Y., Fan, R., Shen, L., & Jin, M. (2020). Decisions and coordination of green e-commerce supply chain considering green manufacturer's fairness concerns. International Journal of Production Research, 58(24), 7471-7489.
Weideli, D., & Cheikhrouhou, N. (2013). Environmental analysis of US online shopping. Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne—EPFL: Lausanne, Switzerland.
White, K., Hardisty, D. J., & Habib, R. (2019). The elusive green consumer. Harvard business review, 11, 124-133.
Yue, B., Sheng, G., She, S., & Xu, J. (2020). Impact of consumer environmental responsibility on green consumption behavior in China: the role of environmental concern and price sensitivity. Sustainability, 12(5), 2074.