Designing and validating the model of Podmani curriculum (modular) for skill training courses
Subject Areas :
Masoume soltan Rezvanfar
1
,
Ali Akbar Khosravi Babadi
2
,
Alireza Asare
3
1 - phd student of Curriculum Planning, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 -
3 - Professor, Department of Planning, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
Keywords: validation, education, curriculum model, foundation, skill training.,
Abstract :
purpose: This research was aimed at designing and validating the Podmani curriculum model (modular) for education skills training courses.
Method: The present study was conducted in terms of applied objective and using a mixed sequential exploratory (qualitative-quantitative) data collection method of the data-based type (qualitative stage) and cross-sectional survey (quantitative stage). In the qualitative part of the data-based method, information was collected and examined using inductive analysis. In the quantitative stage, a researcher-made validation questionnaire was completed by 127 national experts in the field of education and training and curriculum, and after confirmatory factor analysis, this questionnaire and the modified modular curriculum model in education and training skills training courses, with 132 variables, were validated and presented after first and second-order confirmatory factor analysis and appropriate fit by R2, Q2 indices.
Findings: The research findings in the qualitative section, obtained from document analysis and interviews, were combined together, and the process of unification, elimination, and integration of key concepts was carried out. As a result, 17 main themes were identified, and in the quantitative stage, considering that the appropriate value for Cronbach's alpha is 0.7, for composite reliability is 0.7, and for all 17 categories, the AVE value is greater than or equal to 0.4, and all criteria in the factor loadings measurement section have appropriate values, it can be confirmed that the research has appropriate reliability and convergent validity.
Conclusion: It can be concluded that the modular curriculum model can be used for education and training skills training courses.
امیری، معصومه. (1388). تجزیه و تحلیل وضعیت اشتغال آموزش دیدگان سازمان آموزش فنی و حرفهای و برآورد الگوی عوامل مؤثر بر آن، مجله برنامه و بودجه، 88(19): 1-12.
امامی، حسین. (1386). حلقه گمشده مهارت در آموزش پودمانی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران.
چهاربند، اسفندیار. ( 1389). کلیات نظام جدیدآموزش فنی و حرفهاي کشور، تهران.
خنیفر، حسین، جوان بخت، علیرضا،. (1397). مهارت های نرم برای فارغ التحصیلان فنی وحرفهای، فصلنامه مهارت آموزی، 11-(4): 13-23.
چهاربند، اسفندیار (1398). الگوي برنامه درسی پودمانی بر پایه استاندارد شایستگی حرفهاي، نشریه مطالعات تعلیم و تربیت استثنایی،11(13): 55-69.
چهارباشلو ، حسین، عباسی، عفت. (1392). تبیین ضرورت آموزش مهارت های اشتغال زا در دوره های پودمانی نظام علمی ـ کاربردی: راهی برای تضمین اشتغال، فصلنامه مهارت آموزی، 1(3): 93-104.
دانا، علی، محمدی مهر، مژگان، خوشدل، خوشدل. (1398). بررسی جایگاه طراحی آموزش به شیوه پودمانی در آموزش پزشكی، نشریه مطالعات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 1(7): 22-49.
دوراندیش، دکتر احمدرضا. (1400). آموزش پودمانی، دانشنامه آموزشهای علمی- کاربردی، 3(1): 29-35.
دوراندیش، احمدرضا. (1398). طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه، فصلنامه نوآوریهای آمـوزشـی،71(18): 88-110.
عباس زاده، سعید، شاهی، سکینه، مهرعلیزاده ، یدالله . (1397). تناسب آموزش های هنرستان های فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی صنایع کوچک شهر اهواز، اهواز.
سنتزپژوهی روشها، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درس، 6(11): 101-122.
فتحی واجارگاه؛ کوروش، موسی پور؛ نعمت الله، یادگارزاده، غلامرضا. (1397). برنامه ریزی درسی آموزش عالی. (مقدمهای بر مفاهیم، دیدگاهها و الگوها)، تهران. مهربان نشر، چاپ دوم.
فتحی، صبا. (1391). بررسی میزان انطباق برنامههای درسی پودمانی اجرا شده نظام آموزش عالی علمی- کاربردی با اصول برنامه ریزی درسی پودمانی در استان آذربایجان شرقی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
کاویانی، حسین، لیاقدار، محمدجواد، زمانی، بی بی عشرت، عابدینی، یاسمین. (1379). الگوی برنامه ریزی درسی درکلاس معکوس:
ملک محمدي، حسین، ماكويي، احمد. (1398). ارائه یک مدل چندهدفه پودمانی جهت مسئله مکانیابی خدمات پزشکی اضطراري، مطالعه موردي: شهر کرمان، نشريه علمي مديريت زنجيره تأمين، 64(21): 2-29.
مهرمحمدی، محمود. (1391). وارونگي: رويكردي نوين به طراحي برنامه اي درسي معطوف به تربيت حرفه اي (با تاكيد بر علوم تربيتي)، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، 3(6): 23-39.
میروکیلی، وحیده. (1386). بررسي ميزان اثربخشي پودمانهاي آموزشي رشته روابط عمومي از ديدگاه كاركنان شاغل در شهرداري شهر تهران، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهید بهشتی.
ویسی، محمد، ا ایراندوست، امجد، یزدان پناه، سالار، بابایی، ابراهیم. (1395). مقایسه اثربخشی روش های تدریس فعال و سنتی بر میزان یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس ریاضی،کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه مشاوره، خانواده و تعلیم و تربیت اسلامی، تهران.
یعقوبی، محمد. (1398). جستاری در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی: رویکردی سنتزپژوهانه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 21(2): 50-66.
Dilekçi, A., & Karatay, H. (2023). The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students’ creative thinking skills. Thinking skills and creativity, 47, 101229.
Forster, G. A, Bol.T. (2018). Vocational education and employment over the life course using new measure of o specificity. Social Science Reserch, 11(1), 112-129.
Null, W. (2023). Curriculum: From theory to practice. Rowman & Littlefield.
Narsico, L. O., & Narsico, P. G. (2023). Technical curriculum implementation and evaluation framework. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 4(12), 4168-4181.
Patel, S., Pelletier-Bui, A., Smith, S., Roberts, M. B., Kilgannon, H., Trzeciak, S., & Roberts, B. W. (2019). Curricula for empathy and compassion training in medical education: a systematic review. PloS one, 14(8), e0221412.
Regina Gennadyevna Sakhieva (2015). Designing a Structure of the Modular Competence-Based Curriculum and Technologies for Its Implementation into Higher Vocational Institutions, Asian Social Science, 11(2): 246-251
Sanjaya, W., Erita, Y., Putri, R. S., & Indriyani, N. (2022). Teachers’ readiness and ability in designing teaching modules in the independent curriculum. Journal of Digital Learning and Distance Education, 1(7), 288-296.
Sun, H., Yu, H., Chi, H., & Yuan, G. (2023). Reform and practice of vocational basic skills training course under the concept of curriculum ideology and politics. In SHS Web of Conferences (Vol. 153, p. 01020). EDP Sciences.
UNESCO (1998). The modular approach in technical education. Printed in France.