Investigation Mahdavi religious education indicators of Islamic Azad University students
Subject Areas : Main Subject
mohammad hosseini
1
,
Mohammad Shabani
2
1 - Department of Civil Engineering, Fir. C., Islamic Azad University, Firoozabad, Iran
2 - .Department of Water Engineering, Shi. C., Islamic Azad University, Shiraz, Iran
Keywords: Education Mahdavi, Islamic Azad University, Student Insight, Culture of Expectation,
Abstract :
The correct explanation and principles of Islamic religious education, some of which are related to the teachings of Mahdism, can meet the inherent and real needs of man. This research was conducted with the aim of the role of Islamic Azad University in the field of Mahdist education of students in Meymand city. Based on the descriptive research method, the research population was randomly selected from among the professors of the university's education department, who were about 20 people. The data collection tool was based on a questionnaire that has five scale components, each component containing five questions. The overall reliability was obtained based on Cronbach's alpha of 0.84. Pearson's correlation coefficient was used to analyze the data. The results showed that there is a positive and good correlation of 0.745 between the variables. Mahdist religious education by establishing students' insight and insight has the greatest correlation effect, and religious education of students with the attitude of the culture of expectation has the least correlation with the components of the role of Mahdist education. Mahdist education in universities is the basis for the development and guarantee of society in the development and strengthening of the culture of expectation.
1. جمشیدی، زهرا (1401ش)، "نقش فرهنگ مهدوی در تعلیم و تربیت نسل جدید"، تهران، هفتمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران
2. باقری، زهرا (1400ش)، "روش های انتقال فرهنگ مهدوی در مراکز آموزشی و پرورشی"، دانشگاه هرمزگان، همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره
3. حکیم زاده، رضوان؛ آرمند، محمد؛ محمدی، نیره (1394ش). میزان توجه به موضوع مهدویت و انتظار در کتاب های منتخب دروس معارف اسلامی دانشگاه ها، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، شماره 33، ص 126-146.
4. زرنگ، فاطمه؛ دارابی، مهرانه (1402ش). بررسی آموزه های مهدوی در پرتو تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه زابل، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی و علوم تربیتی
5. کارگر شورکی، هدایت؛ پاک نژاد، فاطمه (1400ش). آینده پژوهی تعلیم و تربیت مهدوی، با رویکرد همگرایی فناورانه، فصلنامه علمی پژوهشی انتظار موعود، شماره 74، ص 21-43.
6. موسوی، سید مهدی (1392ش). تربیت حماسی، الگوی تربیت مهدوی، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، شماره 26، ص 92-114.
7. بقایی، حسین؛ میهماندوست، حمید؛ قهرمانی فرد، فاضل؛ قهرمانی فرد، کامیار (1392ش). الگوی مفهومی- عملیاتی راه اندار راهبردهای تربیت مهدوی در نظام آموزشی کشور، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، شماره 26، ص 166-188.
8. وزارت آموزش و پرورش (1390ش). مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی
9. باقری، خسرو (1400ش). نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، انتشارات مدرسه
10. محمدی منفرد، بهروز (1400ش). ابتنای مفهومی منجی گرایی شیعی بر مبنای زندگی فراطبیعت گرایانه الهی، فصل نامه علمی پژوهشی مشرق موعود، شماره 59، ص 159-168.
11. صادقی زواره، زینب (1400ش). تحلیل مولفه های تربیتی نامه 31 نهج البلاغه بر مهدی باوری و ارتقای رشد معنوی فرزندان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
12. زرقانی، اعظم (1399ش). مهدویت آینه تربیت، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی ، شماره 46، ص 123-139.
13. جعفری هنری، رضا. (1391ش). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی به لحاظ میزان توجه به مباحث مهدویت، نشریه مشرق موعود، شماره24، ص 146-159
14. مزروقی، رحمت الله (1387ش). سیمای مهدویت در برنامه های آموزشی مدارس: رویکردی به فلسفه تربیتی انتظار، فصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی، شماره 7، ص 25-36.