The Role of Social Networks in the Relationship Between Professional Competencies and Financial Effectiveness of Companies
Subject Areas : تقویت رفتارهای مثبت عمومی: بازاریابی اجتماعی
mojtaba heydari
1
,
nahid hayak
2
1 - عضو هیات علمی
2 - Student/Islamic Azad University, Urmia branch
Keywords: Professional competencies of employees, tendency towards social networks, financial effectiveness, Urmia Industrial Park,
Abstract :
The aim of this study is to investigate the mediating role of social networks in the relationship between employees' professional competencies and financial effectiveness of companies located in Urmia Industrial Park. This applied research was conducted using a descriptive-correlation method and was implemented as a survey. The statistical population includes senior, middle managers, and employees of the financial department of companies operating in Urmia Industrial Park, of which 31 people were purposefully selected as a statistical sample. In this study, three standard questionnaires were used to measure financial effectiveness, employees' professional competencies, and tendency to social networks. The content validity of the questionnaires was verified by experts and their reliability was calculated using Cronbach's alpha as 0.847, 0.915, and 0.883, respectively. Data analysis was performed using SPSS and AMOS software and Pearson correlation tests and structural equations. The results showed that at a significance level of 99%, there is a significant relationship between professional competencies, social networking orientation, and financial effectiveness. Also, the results of the path analysis showed that social networks play a mediating role in the relationship between employees' professional competencies and companies' financial effectiveness.The results showed that at a significance level of 99%, there is a significant relationship between professional competencies, social networking orientation, and financial effectiveness. Also, the results of the path analysis showed that social networks play a mediating role in the relationship between employees' professional competencies and companies' financial effectiveness
- اسماعیل پور، م.، حسینی، س. ی.، جعفرپور، ی. (۱۳۹۷). چالشهای پذیرش تجارت الکترونیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکتهای فعال مستقر در شهرک صنعتی بوشهر). کاوشهای مدیریت بازرگانی، ۱۹(۱)، ۱۰۲-۱۲۵.
- افضلی، س.، فولادی، ن. (۱۳۹۵). تأثیر شبکههای اجتماعی بر عملکرد کسب و کار. در اولین کنفرانس ملی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات (ص. ۵۰-۶۵). تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
- بهرنگی، م. ر.، طباطبایی، ب. (۱۳۸۸). بررسی رابطه کارآفرینی با اثربخشی مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر کرمان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۲(۳)، ۱۲۴-۱۴۵.
- تقی خانی، ن.، پورکریمی، ج. (۱۳۹۸). رابطه شایستگیهای حرفهای مدیران با اثربخشی سازمانی (مورد دانشگاه تهران). در سومین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران (ص. ۷۰-۸۵). تهران: دانشگاه تهران.
- حافظ نیا، م. ر. (۱۳۹۷). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
- حسینی، ی. ص.، نیکخواه، ی.، کرمی، ا. (۱۳۹۹). تأثیر توسعه سرمایه انسانی بر عملکرد مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط از طریق عملکرد نوآوری و عملیاتی. جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، ۹(۱)، ۵۰-۶۹.
- حیدری سورشجانی، ق. (۱۳۹۶). شایستگیهای حرفهای مدیران دفاتر قضایی. تهران: مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه.
- دریک، م. (۱۳۹۷). مدیریت زنجیره تأمین جهانی (ترجمه محمد یوسفی، چاپ اول). تهران: چاپ و نشر بازرگانی.
- سرمد، ز.، بازرگان، ع.، حجازی، ا. (۱۳۹۹). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
- شهریور، ر. ا. (۱۳۹۷). نقش واسطهای سواد اطلاعاتی در ارتباط بین شبکههای اجتماعی و سبک زندگی دانشآموزان دوره متوسطه شهر نورآباد ممسنی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورآباد.
- صفا، ل.، آذرنژاد، ک. (۱۳۹۶). تأثیر مؤلفههای شایستگی حرفهای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استانهای شمالغرب کشور. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، ۹(۴۱)، ۸۴-۹۹.
- علیپور، و.، جعفری، م.، مهری بازقلعه، ع. (۱۳۹۸). بررسی اثر استفاده از شبکههای اجتماعی بر عملکرد مدیریت روابط با مشتری (مورد مطالعه: کسب و کارهای موجود در صنف آرایشی و بهداشتی استان قزوین). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، ۱۱(۲۱)، ۱۵۳-۱۷۴.
- کریمیان، ح.، آراسته، ح. ر.، بهرنگی، م. ر.، زینآبادی، ح. ر. (۱۳۹۷). طراحی و تبیین چارچوب شایستگیهای حرفهای دانشجومعلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱(۵)، ۳۳-۴۷.
- گلرد، پ.، حسینی، م.، عسگری، ا. (۱۳۹۶). رابطه شبکههای اجتماعی بر عملکرد کسبوکارهای زنان با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و تبعیض جنسیتی. توسعه کارآفرینی، ۱۰(۲)، ۷۲-۸۷.
- مظفرپور، ص. (۱۳۹۹). بررسی رابطه بین گرایش به استفاده از شبکههای مجازی و رفتارهای انحرافی کارکنان با نقش واسطهای سکوت سازمانی از دیدگاه کارکنان آموزش و پرورش شهرستانهای ممسنی و رستم. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورآباد.
- Abdul-Halim, H., Ahmad, N. H., Geare, A., & Thurasamy, R. (2019). Innovation culture in SMEs: The importance of organizational culture, organizational learning and market orientation. Entrepreneurship Research Journal, 9(3).
- Ahmad, A. (2011). Social network sites and its popularity. International Journal of Research and Reviews in Computer Science, 2(2), 522.
- Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2017). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
- Brigham, E., & Houston, J. (2012). Fundamentals of Financial Management: Philippines: MG Reprograchics.
- Ballada, W. & Ballada, S, (2012). Basic Accounting-Made Easy: 17th Edition. Philippines: Made Easy Books
- Chidambaranathan, K., & Swarooprani, B. S. (2023). Knowledge management as a predictor of organizational effectiveness: the role of demographic and employment factors. The Journal of Academic Librarianship, 41(6), 758-763.
- Dudin, M. N., Vysotskaya, N. V., Frolova, Е. Е., Pukhart, A. A., & Galkina, M. V. (2022). Improving professional competence of the staff as a strategic factor for sustainable development of companies. Journal of Business and Retail Management Research, 12(1).
- Fung, D., Kutnick, P., Mok, I., Leung, F., Lee, B. P. Y., Mai, Y. Y., & Tyler, M. T. (2017). Relationships between teachers’ background, their subject knowledge and pedagogic efficacy, and pupil achievement in primary school mathematics in Hong Kong: An indicative study. International Journal of Educational Research, 81, 119-130.
- Ghobakhloo, M., & Tang, S. H. (2011). Barriers to electronic commerce adoption among small businesses in Iran. Journal of Electronic Commerce in Organizations (JECO), 9(4), 48-89.
- Goodman, P. S., & Pennings, J. M. (1977). New perspectives on organizational effectiveness. Jossey-Bass.
- Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1988). Management of organizational behavior: Utilizing human resources.
- Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2018). Theory research and practice. Educational administration.
- Jagoda, K. (2023). The Use of Electronic Commerce by SMEs. intrepreneurial, 1, 36-47.
- Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2019). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of applied developmental psychology, 30(3), 227-238.
- Parveen, F., Jaafar, N. I., & Ainin, S. (2016). Social media’s impact on organizational performance and entrepreneurial orientation in organizations. Management Decision.
- Salman, M., Ganie, S. A., & Saleem, I. (2024). Employee Competencies as Predictors of Organizational Performance: A Study of Public and Private Sector Banks. Management and Labour Studies, 45(4), 416-432.
- Villegas, B. S. (2023). Factors influencing administrators’ empowerment and financial management effectiveness. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 466-475.
- Žvan, M., & Lešnik, B. (2014). Competencies For Teachers Of Physical And Health Education. Research in physical education, sport & health, 3(1).
