Examining the conceptual model of the role of leader-member exchange in the relationship between ethical leadership and teachers' creative performance
Subject Areas :
1 -
Keywords: ethical leadership, leader-member exchange, creative performance.,
Abstract :
The purpose of this study was to test the conceptual model of the role of leader-member exchange in the relationship between ethical leadership and creative performance of primary school teachers in district 2 of Shiraz. This study was applied in terms of purpose, descriptive in nature and method, and cross-sectional in terms of time. The statistical population of the research was considered to be all primary school teachers in the 2nd district of Shiraz, whose number was 550 and according to Morgan's table, the sample size was 225. In this research, three standard questionnaires of the relationship between the leader and the follower were used in the Niknam and Companion organization (2017), the creative performance of Sai et al. (2015) and the ethical leadership of Carlshon (2011). The content validity of all three questionnaires was confirmed by experts and their reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha for the three questionnaires: 0.85, 0.87 and 0.92. In this study, Pearson's correlation test and structural equations were used to check the research hypotheses. And the obtained information was analyzed by SPSS and Amoos software. The results of Pearson's correlation test showed that ethical leadership, leader-member exchange and creative performance had a direct and significant relationship. The results of structural equation modeling showed that there was a significant relationship between ethical leadership and creative performance with the mediating role of leader-member exchange from the perspective of primary school teachers in district 2 of Shiraz.
منابع
اکبری، پیمان؛ دهقانی زاده، مرضیه؛ اکبری، مهدی (1401)، تحلیل تأثیر رهبری استبدادی بر خلاقیت کارکنان و عملکرد شغلی با تأکید بر نقش میانجی مبادله رهبر- عضو (مورد مطالعه:: بانک سپه استان یزد، رهبری آموزشی کاربردی، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9.
حسيني، طيبه (1400)، رابطه راهبردهاي يادگيري خود تنظيمي و خلاقيت با پيشرفت تحصيلي دانشجويان، پايان نامه كارشناسي ارشد روانشناسي، دانشگاه سمنان.
حسین بگلو، علی (1402)، بررسی رابطه رهبری اخلاقی با صدای اخلاقی ؛ نقش میانجیگری تناسب ارزشی بین رهبر- پیرو، هشتمین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت و اقتصاد در علوم انسانی.
حیدری، مرضیه؛ شریفی، لیلا (1400)، بررسی نقش واسطه ای تبادل رهبر- عضو و هویت سازمانی در رابطه بین رهبری اخلاقی با بدبینی سازمانی، فصلنامه آموزش و بهبود منابع انسانی، دوره: 4، شماره: 0.
گل محمدی، آذرچهر؛ خلاقی، اصغر (1399)، رابطه خلاقیت و سبک رهبری مدیران با بهرهوری
آموزشی در آموزشکدههای فنی و حرفهای، فناوری آموزش، دوره 6، شماره 4.
رجب دری، محمد؛ مرادی، کیوان ؛ ملایی، رباب (1400)، بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر توسعة سازمان یادگیرنده در مدارس متوسّطة شهری، رویکردهای نوین آموزشی، دوره 11، شماره 2، شماره پیاپی 24.
کزازی، زهرا؛ ابراهیمی، صلاح الدین؛ سیفی، علی؛ اصفهانی زاده، امین (1399)، رابطۀ خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دورۀ ابتدایی، فصلنامۀ پویش در آموزش علوم پایه،دوره 20.
معجونی، حسین؛ تعجبی، محمود (1401)، تأثیر هوش موفق در عملکرد خلاقانه با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان، رویکردهای نوین آموزشی، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 35
نیکنام، حسین؛ اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ افضلی، افشین (1398)، بررسی رابطۀ رهبری سطح پنج و توانمندسازی ساختاری با تعالی سازمانی مدارس بهواسطۀ نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی معلمان، جامعهشناسی کاربردی، دوره 32، شماره 4.
Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2015). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational behavior and human decision processes, 97(2), 117-134.
Sayhurng, W, Lio, c. (2015). Sustainable Influence of Ethical Leadership on Work Performance: Empirical Study of Multinational Enterprise in South Korea. Sustainability. vol 11.
Saddique, F., Fatima, H., Muzammil, M. H., Mushtaq, N., & Asghar, J. K. A. (2023). Impact of Ethical Leadership on Creative Work Performance: The Empirical Mediating Roles of Work Engagement and Attitude Toward Performing Wells in Construction Organizations in Pakistan. Journal of Social Sciences Review, 3(1), 607-622.
Thompson, N. A. (2018). Imagination and creativity in organizations. Organization Studies, 39(2-3), 229-250.
kang, P. M., Bavik, Y. L., Chen Y. F. & Tjosvold, D. (2018). Linking ethical leadership to knowledge sharing and knowledge hiding: The mediating role of psychological engagement. IPEDR, 84, 71-76.
Wan, Y. D., & Sung, W. C. (2023). Predictors of organizational citizenship behavior: Ethical leadership and workplace jealousy. Journal of Business Ethics, 135(1), 117–128.
karlshoun , E. (2011). The analysis of organizational creativity in schools regarding principals' ethical leadership characteristics. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3949-3953.
Wang, Jue, Hae - Ryong Kim, and Byung-Jik Kim. (2021). "From Ethical Leadership to Team Creativity: The Mediating Role of Shared Leadership and the Moderating Effect of Leader–Member Exchange Differentiation" Sustainability 13, no. 20: 11280. https://doi.org/10.3390/su132011280.
LI , Y, & Vu, Sung, W. C. (2022). The mediating effect of trust and commitment on transformational leadership and performance: An empirical study in Vietnam. International Journal of Information and Management Sciences, 28(3), 253-275.
Van, L., Vu, M.-C., & Nguyen, T.-T.-N. (2023). Ethical leadership, leader-member exchange and voice behavior: Test of mediation and moderation processes. Paper presented at the Proceedings of the 2018 2nd International conference on management engineering, software engineering and service sciences.