Identifying and analyzing the components of perfectionism among Farhangian University students: A phenomenological study
Subject Areas : Educational Science
razieh jalili
1
,
Saeid ROOMANI
2
,
Shoja Araban
3
,
Zahra Tanha
4
1 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Khorramabad-Iran
2 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 889_ 14665 Tehran, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Psychology, Farhangian University, P.O. Box 889_ 14665 Tehran, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Psychology , Islamic Azad University, Khorramabad-Iran
Keywords: Perfectionism, Phenomenology, Academic Performance, Social Relations, Farhangian University,
Abstract :
The aim of the present study was to identify and analyze the components of perfectionism in Farhangian University students. The statistical population of the study was male students of Farhangian University, Khorramabad Branch. type of qualitative research is phenomenological. total of 15 male students of Farhangian University of Khorramabad were selected through voluntary-purposive sampling and were examined through semi-structured interviews. data extracted from the semi-structured interviews were analyzed using the phenomenological method and coding to extract main and sub-themes. main themes extracted included: job and management effects, social effects, psychological-psychological effects, and individual effects, each of these main themes included a number of sub-themes. findings showed that in relation to the psychological effects of perfectionism on students' lives; Occupational-managerial, social, mental and psychological effects... and among the factors related to parents and family environment; personality-behavioral characteristics of parents, mental and psychological conditions of children, . play a role in the perfectionism of children in the future, and in relation to the impact of high-level criteria and standards on perfectionist students; behavioral, skill characteristics... play a role in the growth and promotion of perfectionist students' talents, in relation to the impact of community orientation on perfectionism, personality, social, mental and psychological characteristics... these people have the greatest impact on students' self-destruction, isolation and depression, and in relation to the impact of perfectionism on students; behavioral characteristics... students play a role in increasing students' motivation and improving the academic performance of University students
اسلمی،نگین،خیر،محمد و هاشمی،لادن.(1393). ارتباط بین کمالگرایی و اضطراب اجتماعی با توجه به نقش واسطه ای عزت نفس در میان دانش آموزان،نشریه آموزش و ارزشیابی،دوره 6،شماره 23،صفحات 105-121
آزادیان بجنوردی،فاطمه.(1390) بررسی رابطه تاب آوری وکمالگرایی با کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی شهر تهران پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی.
بشارت ، محمدعلی . (۱۳۸۹) . رابطه باورهای غیرمنطقی با کمالگرایی مثبت و منفی در دانشآموزان شهرستان نوشهر، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز ، دوره ۵، شماره۱۷ ، ۴۴ـ۲۷.
بشارت ، محمدعلی و حسینی ، سیده اسما . (۱۳۹۱) . کمالگرایی و اضطراب رقابتی در ورزشکاران . روان شناسی تحولی . روانشناسان ایرانی ، دوره نهم ، شماره۳۳، ۲۷ـ۱۵.
تمنایی¬فرد،محمدرضا و تولیت،وجیهه¬سادات(1394). تبیین اضطراب اجتماعی با توجه به صفات شخصیتی ، ابعاد کمالگرایی و خودکارآمدی در دانشجویان ارشد دانشگاه کاشان،نشریه؛شخصیت و قفاوتهای فردی،پاییز 1394،شماره 9
حاج باقری ، ادیب ؛ پرویزی، محمد و صلصالی، مهوش.(1390). روشهای تحقیق کیفی. چاپ سوم، تهران: انتشارات بشری.
داوری،مژده، لواسانی، غلامعلی ،اژه ای، مسعود.(1891).رابطه بین کمالگرایی و خودکارآمدی¬تحصیلی با اهداف پیشرفت دانش آموزان، مجله روانشناسی18،سال شانزدهم،شماره8،پاییز1891
درتاج، فریبرز و مهرعلیان، ابراهیم. (1397). اثربخشی امید درمانی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آمـوزان مقطـع دبیرسـتان، شهر قزوین. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاهعالمه تربیتی:14(48)،86-73
دستگاهی،نسترن وفرخ نیا،یاسمن.(1402).رابطه تنظیم هیجانی با کمالگرایی در دانش¬آموزان،فصلنامه ایده¬های نوین روانشناسی بهار 1402،شماره 20
دهستانی،مهدی،شمسی،سروه و مهدوی،عاطفه.(1400).بررسی رابطه کمالگرایی با اضظاب اجتمعی با میانجیگری نقش بینش شناختی کارکنان بهزیستی،فصلنامه ایده های نوین رونشناسی،دوره 9،شماره 13،تابستان 1400
ذرراتی،ناهید و خیر،محمد.(1393).پیش¬بینی سلامت¬روان بر اساس ابعاد کمالگرایی و اهمال¬کاری در دانشجویان پزشکی،دو فصلنامه راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی،دوره 1،شماره 1
سروقد ، سیروس ، برزگر ، مجید و بلاغی ، طاهره . (۱۳۹۰) . رابطه بین ویژگی های شخصیتی با ابعاد کمالگرایی و شیوه های مقابله با استرس در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد مرودشت . فصلنامه ی علمی-پژوهشی جامعه شناسی زنان ، دوره دوم ، شماره۷ ، ۱۰۲ـ۸۱.
شیخی ، غیاث الدین ، رجب پور ، مجتبی و شیبانی ، حسین . (۱۳۹۸) . ارتباط کمالگرایی ، اضطراب ، نظم جویی شناختی هیجان با درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور پیرانشهر ، فرهنگ در دانشگاه اسلامی ، دوره ۹ ، شماره ۲ ، ۲۹۴ـ۲۷۱.
فخری،نورعلی.(1396). پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس کمالگرایی و راهبرد های شناختی یادگیری در دانشجویان، فصلنامه روانشناسی تربیتی ،شماره 45،دوره 13،مهر1396،صفحات 83-96
کریمی،کامبیز،کاوسیان،جواد و کرامت، هادی.(1396).بررسی رابطه کمالگرایی،انگیزش تحصیلی و بهزیستی روانشاختی با پیشرفت تحصیلی در دانش¬آموزان متوسطه ،کنفرانس بین¬المللی روانشناسی،مشاوره و تعلیم و تربیت، ivilica.com/doc/734135
گرگین،آرزو و برزگر،مجید.(1394). نقش واسطه ای کمالگرایی در رابطه بین باورهای فراشناخت و تاب آوری در دانشجویان آموزش عالی جهرم،کنفرانس بین-المللی علوم انسانی،روانشناسی و علوم اجتماعی،تهران،مرکز همایشهای بین المللی،27 آبان 1394
محمودی کهریز، بهرام. (۱۳۸۸). بررسی نقش متغیر میانجی تنظیم هیجان شناختی در ارتباط میان کمالگرایی و درماندگی روانی در جامعه¬ی دانشجویی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی .
منوچهری،اعظم،بهروزی،ناصر وییلاق،شهین. (1398).آزمون مدل رابطه کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبک های مقابله و بهزیستی روان شناختی نقش واسطه ای سرمایه روان شناختی،نشریه وانشناسی تحولی،دوره 15،شماره 60؛صفحات 419-434،سال 98
ندیری،معصومه و جعفریان،حمید.(1397).رابطه بین کمالگرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان،دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی ،مشاوره و تعلیم و تربیت،سال انتشار 1397
نصیرزاده ، سمیه و نرگسیان ، جواد . (۱۳۹۸) . بررسی تاثیر باور های فراشناختی بر بهزیستی تحصیلی با میانجیگری کمالگرایی دانش آموزان ، مجله روانشناسی مدرسه ، دوره هشتم ، شماره۳ ، ۱۹۵ـ۱۷۷.
وطن¬خواه،محمدوسامانی،سیامک.(1395).رابطه بین کمالگرایی و هدف¬های پیشرفت با نقش واسظه¬ای انگیزه پیشرفت در ورزشکاران حرفه¬ای؛نشریه روشها ومدلهای روانشناختی،دوره7،شماره 24،صفحات 103-127
یاری فرضعلی،علی.(1395).بررسی رابطه کمالگرایی با پیشرفت تحصیلی فرزندان،کنفرانس ملی،روانشناسی فعلوم رفتاری،سال 1395،تهران
یزدانی¬فرد،الهه و حسینیان،سیمین.(1395). رابطه تحریف های شناختی با کمالگرایی ، تکانشگری و بخشش در دانشجویان دانشکده های علوم انسانی شهر دزفول،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه غیر دولتی غیر انتفاعی خاتم .
Adler , A . (1956) . The neurotic disposition . In H . L . Ansbacher & R . R . Ansbacher (Eds) , The individual psychology of Alfred Adler (PP . 239 – 262) . New York : Harper. Aslami, Negin, Khair, Mohammad and Hashemi, Laden. (2013). The relationship between perfectionism and social anxiety regarding the mediating role of self-esteem among students, Journal of Education and Evaluation, Volume 6, Number 23, Pages 105-121[In persian] Azadian Bejnvardi, Fatemeh. (2017) Investigating the relationship between resilience and perfectionism with the quality of work life of teachers of exceptional schools in Tehran, Master's thesis, Allameh Tabatabai University. [In persian] Badri, S. K. Z., Kong, M. Y., Wan Mohd Yunus, W. M. A., Nordin, N. A., & Yap, W. M. Basharat, Mohammad Ali and Hosseini, Sayeda Asma. (1391). Perfectionism and competitive anxiety in athletes. Evolutionary psychology. Iranian psychologists, ninth volume, number 33, 15-27. [In persian] Besharat, Mohammad Ali. (1389). The relationship between irrational beliefs and positive and negative perfectionism in the students of Nowshahr city, Tabriz University Psychology Scientific-Research Quarterly, Volume 5, Number 17, 27-44. [In persian] Blankstein , K . R . , Flett , G . L . , Hewitt , P . L . & Eng , A . (1993) . Dimonsions of Perfectionism and Irrational fears : An examination with the fear survey Schedule . Personality and Invidual Differences , 15 , 323 – 328. Burnz , D. D . (1980) . The perfectionists script for selfdefeat . 14 (11) , 34 – 51. Chan , D . w . (2007a) . Perfectionism among chinese gifted students in Hong kong : Relationships to coping sterategies and teacher ratings . Gifted Education International , 23 , 289 – 300. Chan . D . W . (2007b) . Positive and Negative Perfectionism among Chinese gifted students in Hong kong : Their Relationships to general self – efficacy and subjective well – being . Journal Education of the gifted . 31 , 77 – 102. Dastgani, Nesteran and Farakhnia, Yasman. (1402). The relationship between emotional regulation and perfectionism in students, Idehayi Novin Psychology Quarterly, Spring 1402, No. 20[In persian] Davari, Mojdeh, Lavasani, Gholamali, Ajei, Massoud. (1891). The relationship between perfectionism and educational self-efficacy with students' progress goals, Journal of Psychology 18, Year 16, Number 8, Fall 1891[In persian] Dehestani, Mehdi, Shamsi, Sarveh and Mahdavi, Atefe. (1400). Examining the relationship between perfectionism and collective distress with the mediation of the role of cognitive insight of welfare workers, New Ideas of Psychology Quarterly, Volume 9, Number 13, Summer 1400[In persian] Dortaj, Fariborz and Mehralian, Ibrahim. (2017). The effectiveness of hope therapy on academic procrastination among high school students, Qazvin city. Educational Psychology Quarterly, Alameh Tarbiati University: 14(48), 86-73[In persian] Egan , S . J . (2005) . An investigation of positive and negative perfectionism . (Doctoral dissertation) . Fakhri, Nur Ali. (2016). Prediction of academic procrastination based on perfectionism and cognitive learning strategies in students, Educational Psychology Quarterly, Number 45, Term 13, October 2016, Pages 83-96[In persian] Frost , R . O . , & Steketee , G . (1997) . Perfectionism in Obsessive Compulsive Disorder Patients . Behaviour Research and Therapy , 35 , 291 – 296 . Frost , R . O . , Marten , P . , Lahart , C . , & Rosenblate , R . (1990) . The Dimonsions of Perfectionism cognitive Therapy and Research , 14 . 444 – 468 . Frost , R . O . , Trepanier , K . L . , Brown , E . J . Heimberg , R . C . (1997) . Self – monitoring of mistakes among subjects high and low in perfectionistic concern over mistakes. Frost . O & Di Bartolo , P . M . (2002) . Perfectionism , Anxiety and Obsessive compulsive Disorder . Research and Treatment . APA . Washington on , DC , PP . 341 – 373 . Gergin, Arzo and Barzegar, Majid. (2014). Mediating role of perfectionism in the relationship between metacognitive beliefs and resilience in Jahrom higher education students, International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences, Tehran, International Conference Center, November 27, 2014[In persian] Hamachek , D . E . (1978) . Psychodinamics of normal and neurotic perfectionism . Psychology : A Journal of Human Behaviour , 15 , 27 – 33 . Hewitt , P . L . , & Flett , G . L . (1991a) . Perfectionism In The Self and Social Contexts : Conceptualization , Assessment , And Association with Psychopathology . Journal of personality and social psychology , 60 , 456 – 470 . Hewitt , P . L . , & Flett , G . L . (1991b) . Dimensions of Perfectionism in unipolar depression . Journal of abnormal psychology , 100 , 98 – 101 . Hewitt , P . L . , & Flett , G . L . (2002) . Perfectionism and Stress processes in Psychopathology . Washington , D . C : American Psychological association . Hollender , M . H . (1975) . Perfectionism , a neglected personality trait . Journal of clinical psychiatry , 39 , 384 . Karimi, Cambys, Kaousian, Javad and Karamet, Hadi. (2016). Investigating the relationship between perfectionism, academic motivation and psychological well-being with academic progress in high school students, International Conference on Psychology, Counseling and Education, ivilica.com/ doc/734135 [In persian] Ko, E.; Kim, H.Y.; Kang, H.S.(2020) The Impact of Perfectionism and Academic Resilience on Subjective Well-being among KoreanUndergraduate Students. J. Muscle Jt. Health 2020, 27, 22–30 Madigan, D.J. A Meta-Analysis of Perfectionism and Academic Achievement. Educ. Psychol. Rev. 2019, 31, 967–989 Madigan, Daniel J., (2019), A Meta-Analysis of Perfectionism and Academic Achievement, Educational Psychology Review, https://doi.org/10.1007/s10648-019-09484-2. Mahmoudi Kehriz, Bahram. (2008). Investigating the mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between perfectionism and psychological helplessness in the student community. Master's thesis, Shahid Beheshti University. Manochehri, Azam, Behrouzi, Naser Veilagh, Shahin. (2018). Model test of the relationship between positive perfectionism and negative life events with coping styles and psychological well-being, the mediating role of psychological capital, Journal of Evolutionary Science, Volume 15, Number 60, Pages 419-434, Year 1998[In persian] Misseldine , W . H . (1963) . Your inner child of the past . New York : Simon & Schuster . Orange , C . (1997) . Gifted students and perfectionism . Roeper review , 20 , 39 – 41 . Nadiri, Masoumeh and Jafarian, Hamid. (2017). The relationship between parents' perfectionism and children's academic progress, the second international conference on psychology, counseling and education, publication year 2017. [In persian] Nadiri,Masoumeh, (2019), The Relationship between Parental Perfectionism and Children's Achievement Academic, BRAIN. Broad Research, Artificial Intelligence and Neuroscience, Volume10, Issue4, P: 146-157 Nasirzadeh, Samia and Nargesian, Javad. (2018). Investigating the impact of metacognitive beliefs on academic well-being through the mediation of students' perfectionism, Journal of School Psychology, Volume 8, Number 3, 177-195. [In persian] OECD. Education at a Glance 2016: OECD Indicators; OECD Publishing: Paris, France, 2016. Pacht , A . R . (1984) . Reflections on Perfection . American psychologist , 39 , 386 – 390 . perfectionism. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(20), Rice , K . G . , & Dellwo , J . P . (2002) . Perfectionism and Self – Development : Emplications for college adjustment journal of counseling and development , 80 , 188 – 196 . Sheikhi, Ghiyathuddin, Rajabpour, Mojtabi and Shaibani, Hossein. (2018). The relationship between perfectionism, anxiety, cognitive regulation of emotions and the academic involvement of Payam Noor University students in Piranshahr, Culture in Islamic University, Volume 9, Number 2, 271-294. [In persian] Silverman , L . K . (2007) . Perfectionism : The Crusible of giftedness . Gifted Education International , 23 (2007) . PP . 233 – 245 . Sorouqd, Siros, Barzegar, Majid and Balaghi, Tahereh. (1390). The relationship between personality traits with dimensions of perfectionism and methods of dealing with stress in male and female students of Morovdasht Azad University. Scientific-Research Quarterly of Women's Sociology, second volume, number 7, 81-102. [In persian] Stoeber, J. The Psychology of Perfectionism: Theory, Research, Applications, 1st ed.; Routledge: London, UK, 2018 Tamnai Fard, Mohammad Reza and Tulit, Vajihe Sadat (2014). Explanation of social anxiety according to personality traits, dimensions of perfectionism and self-efficacy in senior students of Kashan University, Personality and Individual Conflicts Journal, Fall 2014, Number 9[In persian] Watankhah, Mohammad and Samani, Siamak. (1395). The relationship between perfectionism dimensions and progress goals with the mediating role of progress motivation in professional athletes. Psychological methods and models, seventh volume, number 24, 103-126. [In persian] Yari Farz Ali, Ali. (2015). Examining the relationship between perfectionism and children's academic progress, National Conference, Behavioral Psychology, 2015, Tehran. [In persian] Yazdani Fard, Elahe and Hosseinian, Simin. (2015). The relationship between cognitive distortions and perfectionism, impulsivity and forgiveness in students of humanities faculties in Dezful city, master's thesis, Khatam Non-Governmental Non-Profit University. [In persian] Zarrati, Nahid and Khair, Mohammad. (2013). Prediction of mental health based on the dimensions of perfectionism and procrastination in medical students, two quarterly development strategies in medical education, period 1, number 1[In persian]