Mysticism and the Postmodern World: An Analysis of the Representation of the Spiritual in the Novel The Secret History of the Ancient Bahadoran Fors
Subject Areas : NovelsAbdolqaffār Rahimi 1 , Farāmarz Khojaste 2 , Yāser Rastegār 3 , Ātefeh Jamāli 4
1 - Ph D. Candidate of Persian Language and Literature, University of Hormozgan
2 - The Associate Professor of Persian Language and Literature, University of Hormozgan
3 - The Associate Professor of Sociology, University of Hormozgan
4 - The Associate professor of Persian language and Literature, University of Hormozgan
Keywords: Postmodernism, Mysticism, Secular, Novel, Identity, The Secret History of the Ancient Bahadoran Fors,
Abstract :
The belief in a meaningful, spiritual world has long been a deep concern of humanity. Despite significant social and epistemological changes in the modern and postmodern eras, humans continue to look toward a mysterious and transcendent reality beyond the material world. Postmodern literature, with its unique characteristics, also pays attention to the representation of the spiritual. Postmodern novels offer an appropriate platform to explore this fundamental question: How is the spiritual represented in the postmodern narrative world, and what dimensions and aspects does it take on? This study employs a descriptive-analytical method to examine the qualitative content of the novel The Secret History of the Ancient Bahadoran Fors. In this work, mystical elements and religious teleology are presented, and with an open-ended conclusion, the imaginary journey of the Bahadoran and other spiritual seekers is interwoven toward an undefined goal. The return to the human being as the sole refuge from existential suffering and confusion—symbolized by the return to the master along the endless path of spiritual journey—guides the reader toward a human-centered view and a form of secular mysticism.
احمدی ، بابک، 1376. چهارگزارش از تذکره الاولیا، تهران: مرکز.
استیس، والترترنس، 1398. عرفان و فلسفه. ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: سروش.
پاینده، حسین، 1386. رمان پسامدرن و فیلم: نگاهی به ساختار و صناعات فیلم میکس، تهران: هرمس
پیرانی، منصور و عظیمی، فاطمه، 1391. آموزههای اخلاقی خواب و رؤیا و تأثیرآن برتحول شخصیت عرفا. زبان و ادب فارسی، ادب و عرفان، 11(3) ، صص.. 118ـ89.
تدینی، منصوره، 1388. پسامدرنیسم درادبیات داستانی ایران، تهران: علمی.
ــــــــــــــ ، 1389. پسامدرنیسم در رمان «تاریخ سری بهادران فرس قدیم» از دکتر شمیسا. متن پژوهی ادبی، (43)14، صص.. 155ـ133.
https://doi.org/10.22054/LTR.2010.6531
شمیسا، سیروس، 1392. تاریخ سری بهادران فرس قدیم، تهران: میترا.
شفیعی کدکنی، محمدرضا، 1392. زبان شعر درنثر صوفیه، تهران: سخن.
کریمی، فرزاد، 1396. خودآگاهی و مرگ سوژه دریک رمان پسامدرن فارسی، تاریخ سری بهادران فرس قدیم. پژوهشهای ادبی، (58) 14، صص.. 120ـ105.
https://dori.net/dor/ 20.1001.1.17352932.1396.14.58.5.0
کزازی، میرجلال الدین، 1385. رؤیا حماسه اسطوره، تهران: مرکز.
کیا، خجسته، 1378. خواب و پنداره، تهران: مرکز.
کیوپت، دان، 1387. عرفان پس از مدرنیته. ترجمه الله کرمیپور. قم: مرکزمطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
لافورک، رنه ، آلندی، رنه، 1378. نمادپردازی درکتاب اسطوره و رمز: مجموعه مقالات. ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش.
مولوی، جلال الدین. 1371. مثنوی به تصحیح رینولد الین نیکلسون، تهران: شهزاد.
ناصری ، فرشته، 1399. تبیین مؤلفههای شاخص پستمدرن در «تاریخ سری بهادران فرس قدیم» شمیسا با تکیه برمبانی وجودشناسی آن . ماهنامه تخصص.ی سبک شناسی نظم و نثرفارسی، (58)، صص.. 267ـ288
https://sid.ir/paper/378231/fa.288-267
واثق عباسی، عبدالله و فولادی، یعقوب، 1396. دگردیسی اسطوره آفرینش مهری درعرفان ایرانی ـ اسلامی (با تکیه بر اشعار مولوی). فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، 47(13)، صص..343ـ362.
https://dori.net/dor/20.1001.1.20084420.1396.13.47.10.0