Reflecting the image of working children in the novel "A Song for Wednesdays" by Farhad Hassanzadeh from a sociological perspective
raziye ghavidast koohpayeh
1
(
PhD student, Department of Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
)
Nozhat Noohi
2
(
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
)
Heidar Hassanlou
3
(
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
)
Keywords: Working children, a song for Wednesdays, Hassanzadeh, sociological novel.,
Abstract :
Child labor is a problem that has existed for a long time in all human societies and is viewed from different aspects. The phenomenon of working and street children is one of the problems that is being discussed in big and small cities of the world today. Farhad Hassanzadeh is among the writers who paid attention to this in his works; A song for Wednesdays written by Farhad Hassanzadeh has been selected based on a special look at children's literature. This book narrates a story that takes place during the war and tells the story of a boy named Farhan's accidental entry into the world of cinema.A teenager who lives in one of the war-torn villages of Ahvaz and is chosen by a film crew to play a role and agrees to this event at the request of his father. The story is narrated from two perspectives, sometimes the narrator is the third person and sometimes Farzaneh, a woman who entered Farhan's school with the film crew to choose the actors for their film.In the present research, an attempt has been made to make a descriptive-analytical sociological critique in this work with the
آریان پور، امیرحسین، (1378) ،دربارۀ جامعه شناسی هنر، تهران: گسترش.
افشانی، علیرضا و همکاران، (1391)، تحلیلی بر وضعیت کودکان، مجلۀ جامعهشناسی کاربردی، سال 23، ش 4، صص 102-85.
بهبهانی، سروناز (1387). «کودکان در آغوش سرد خیابان». اجتماعی. سال هفدهم. شمارۀ 204. صص 43- 42.
پولادی، کمال، (1387)، بنیادهای ادبیات کودک، چ اول، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ترابی ،علی اکبر، (1379) ، جامعه شناسی هنر و ادبیات ،تبریز :فروغ آزادی.
حسن زاده، فرهاد، (1383)، نمای نزدیک: نقد و بررسی آثار برترینهای جشنوارۀ بزرگ برگزیدگان ادبیات کودک و نوجوان؛ 11 فرهاد حسن زاده؛ پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، ش 37، صص 161-156.
حسن زاده، فرهاد، (1398)، اهنگی برای چهارشنبهها، تهران: پیدایش.
حسینی، حسن (1390). «وضعیت کودکان¬کار و خیابان در ایران». فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی. سال 5. شمارۀ 19. صص 173- 155.
حسینی، سید حسن، (1385)، کودکان کار و خیابان، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی.
حسینی، محمدحسن، (1379)، کلاس بهار، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
داورپناه، صفورا و همکاران، (1388)، فقر کودکان و بازار کار در ایران، فصلنامۀ علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال نهم، ش 35، صص 160-139.
داورپناه، صفورا و همکاران، (1388)، فقر کودکان و بازار کار در ایران، فصلنامۀ علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال نهم، ش 35، صص 160-139.
رحمدل، غلامرضا، فرهنگی، سهیلا، (1387)، پژوهشهای میانرشتهای در مطالعات ادبی، سال پنجم، ش 21، پاییز 1387، صص 44-23.
زندرضوی، سیامک، رحیمی پور انارکی، ناهید، (1390)، جامعهشناسی و کار کودکان، تهران: قطره.
ستوده، هدایت الله،( 1378)، جامعه شناسی در ادبیات فارسی، تهران: آوای نور.
شاهآبادی، حمیدرضا، (1382)، مقدمه بر ادبیات کودک و نوجوان؛ بحثی در شناخت مفهوم دوران کودکی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. عسگری، حسنکلو، (1387 )، سیر نظریه های نقد جامعه شناختی ادبیات، ادب پژوهی .
علایی، مشیت، (1380) ، همایش وضعیت نقد ادبی در ایران، کتاب ماه ادبیات.
قاسم زاده، فاطمه، (1378)، کودکان کار، مجلۀ اندیشۀ جامعه، ش 7، مهرماه، صص 23-22.
کهنمویی پور، ژاله، (1389 )، نقد جامعه شناختی و لوسین گلدمن، از نقد جامعه شناختی تا زیبایی شناسی دریافت، چاپ اول ، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی .
لوونتال، لئو،(1386)، رویکرد انتقادی در جامعه شناسی ادبیات، مترجم: محمد رضا شادرو: نی.
مهدیان، نیلوفر، (1384)، صمد بهرنگی و مفهوم کودکی، کتاب ماه کودک و نوجوان، مهر، صص 138-133.
هجری، محسن، (1383)، درک جامعهشناسی از مفهوم دوران کودکی، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 80، صص 126-117.
هوف، گرام گلدن، (1365 )، گفتاری دربارۀ نقد، مترجم : نسرین پروینی ، تهران : امیر کبیر.