A comparative study of the style of spiritual spirits and discovery of mysteries (in three linguistic, literary and intellectual levels)
Subject Areas : journal of literary criticism and stylistics researchSakineh izadi 1 , Efat NajarNobari 2 , Farideh Mohseni Hanjani, 3
1 - Ph.D. student of Persian language and literature, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Department of English, Islamic Azad University , South Tehran Branch, Tehran, Iran
3 - Faculty of Persian literature, Islamic Azad University of Tehran (Branch of South)
Keywords: Stylistics, Ahmed Semani, Rashiduddin Meybodi, Rooh-al-Rawah, Kashf-al-Asrar,
Abstract :
Samaani's Rooh-al-Rawah and Kashf-al-Asrar Meybdi are two works in Persian mystical literature, the first of which deals with the description of Asma-ul-Hosni and the second is the interpretation of the Holy Qur'an. Despite the fact that the basis of the work of the two authors is different from each other and the subject of one of the books, i.e. Rooh-ul-Rawah, is specifically the description of Asma al-Hasani and the other book, i.e. Kashf-ul-Asrar, is the interpretation of the Surahs of the Holy Quran, but It can be said that Meybodi was influenced by Samani's Ruh-al-Rawah in his interpretation, and Meybdi's prose is very similar to Ruh-al-Rawah's prose in terms of stylistic features, especially in the third verse. Samani's melodious and melodious prose in Rooh-al-Rawah has had a surprising effect on Meibdi's prose. In this research, the authors have come to the conclusion that there are similarities between the spirits and the discovery of secrets on three linguistic, literary and intellectual levels. The use of Farsi words and Ijaz in the speech is one of the linguistic similarities of the two books. The use of literary techniques such as simile, allegory, simile, metaphor and the use of debate and poetry in prose is one of the literary commonalities of these two books. Finally, expressing the contents in the manner of preachers and assembly speakers and being influenced by the mystical school of Abu Saeed Abu Al-Khair and avoiding dry and ascetic prejudices are the intellectual commonalities of Samaani and Meybidi.
• آذرنوش، آذرتاش (1375) تاریخ ترجمه از عربی به فارسی، تهران: سروش.
• انزابی¬نژاد، رضا (1376) نواخوان بزم صاحبدلان، گزیدۀ کشف¬الاسرار و عدّه¬الابرار، چاپ چهارم، تهران: جامی.
• پورجوادی، نصرالله (1385) زبان حال، تهران: هرمس.
• جبری، سوسن، محمّدی، عباسقلی، تقوی، محمّد (1388) «اشکال، ساختار و کارکرد تمثیل در تفسیر عرفانی میبدی»، مجلّۀ جستارهای ادبی، شمارۀ 164، صص 17-42.
• خرّمشاهی، بهاء الدّین (1374) زبان اهل اشارت، مجموعه مقالات دربارۀ تفسیر کشف¬الاسرار و عدّه¬الابرار تألیف ابوالفضل رشیدالدّین میبدی، یزد: انتشارات یزد.
• دانش¬پژوه، محمّدتقى (1346) «روح¬الارواح سمعانی»، مجله دانشكده ادبيات و علوم انسانى دانشگاه تهران، سال ۱۵، شمارۀ ۲ ـ ۳، صص 407 تا 418.
• رکنی یزدی، محمّدمهدی (1387) لطایفی از قرآن کریم، برگزیدۀ کشف¬الاسرار و عدّه¬الابرار، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
• روان فرهادی، عبدالغفور (1377) خواجه عبدالله انصاری، ترجمۀ مجدالدّین کیوانی، تهران: مرکز.
• ریاحی، محمّدامین (1375) بگشای راز عشق، گزیدۀ کشف¬الاسرار میبدی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن.
• زرّین¬کوب، عبدالحسین (1362) نقش بر آب، تهران: انتشارت سخن.
• سُبْكى، عبدالوهّاب¬بن¬على (1964 م.) طبقات الشافعيه الكبرى، قاهره: چاپ محمود محمد طناحى و عبدالفتاح محمّد حلو.
• سرمدی، مجید، شیخ، محمود (1387) «توصیف شیوۀ میبدی در تفسیر عرفانی قرآن»، فصل¬نامۀ پژوهش¬های ادبی، سال 5، شمارۀ 21، صص 69-88.
• سمعانى، شهاب¬الدّین ابوالقاسم احمدبن ابی المظفر منصور (1368) روح¬الارواح فى شرح اسماء الملك الفتّاح، چاپ نجيب مايل هروى، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
• شریعت، محمّدجواد (1383) سخنان پیر هرات، چاپ هشتم، تهران: امیرکبیر.
• ـــــــــــــــــــــ (1363) فهرست کشف¬الاسرار، چاپ اوّل، تهران: امیرکبیر.
• شمس، حامد، براتی خوانساری، محمد (1399) «تحلیل زبان عرفانی روح¬الارواح سمعانی بر اساس نشانه¬شناسی لایه¬ای»، مطالعات عرفانی، شمارۀ 31، صص 209-238.
• فروزانفر، بدیع¬الزّمان (1373) شرح مثنوى شريف، دفتر ۱، جزء سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
• قاسم¬پور، محسن (1381) پژوهشی در جریان¬شناسی تفاسیر عرفانی، تهران: موسسۀ فرهنگی ثمین.
• محیط طباطبایی، محمّد (1328) داستان تفسیر خواجه عبدالله انصاری، مجلۀ دانش، سال اوّل، شماره¬های 2 و 3، صص 193 تا 200 و صص 243 تا 245.
• مرتضایی، عزّت¬الله (1389) میبدی و تفسیر کشف¬الاسرار، چاپ اوّل، تهران: خانۀ کتاب.
• مسرّت، حسین (1389) پردهگشا، رازنما (مروری بر زندگی و آثار رشیدالدّین میبدی)، تهران: همشهری.
• میبدی، ابوالفضل رشیدالدّین (1382) کشف¬الاسرار و عدّه¬الابرار، معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری، به سعی و اهتمام علی اصغر حکمت، تهران: امیرکبیر.
• نوری، سیّد مسعود (1375) «روح¬الارواح فی شرح اسماء الملک الفتّاح»، نامۀ مقید، شمارۀ 7، صص 216- 224.