Enforcement of civil judgments without the intervention of the winning party and its compatibility with aside of debt institution in Imamiyyah jurisprudence
Subject Areas :seyyed mohammad hossein hassanzadeh 1 , رضا زارعی 2 , iraj pourerfan 3
1 - Faculty of Law and Human Sciences, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز
3 - Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Law and Humanities, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
Keywords: Dominion of will, Losing party, Aside of debt, Creditor, Debtor,
Abstract :
One of the obvious aspects of the will of individuals can be found in the stage of enforcement of civil judgments from the complex processes of civil proceedings. The parties, both the winning and the losing, are not passive in the implementation of a legal or civil judgment, and each of them should be given an essential role. "The will of the losing person" in itself has value and respect in the enforcement of civil judgments; In such a way that sometimes, losing party by applying his will and taking advantage of legal opportunities, the fate of the implementation of a legal decision may undergo deviation or fundamental changes; or delay or accelerate the realization of the rights of the winning party. Therefore, parallel to the position of the winning party, it is necessary to address the role and central position of the losing party as another actor in this scene. In the present study, we will evaluate and examine the possibility of the initial request for the enforcement of the judgment by the losing party and its effects, and compare it with the institution of "aside of debt" in Imamiyyah jurisprudence and we will see that according to the legal rules and arguments, the possibility of such a request is available for the losing person, and this possibility is compatible with the foundations of the brilliant Imamiyyah jurisprudence.
قرآن کریم
انصاری، مرتضی بن محمد امین(1415 ه.ق)، الوصایا و المواریث، چاپ اول، قم: المؤتمر العالمي بمناسبة الذکری المئوية الثانية لميلاد الشيخ الأعظم الأنصاري. الأمانة العامة.
انصاری،مرتضی بن محمد امین(1411 ه.ق.)،کتاب المکاسب، جلد سوم، چاپ اول، قم: دارالذخائر.
تبریزی، جواد(1389)، إرشاد الطالب في شرح المکاسب، جلد هفتم، چاپ ششم، قم: نشر دار الصديقة الشهيدة (سلام الله عليها).
جعفری لنگرودی، محمد جعفر(1382)، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، جلد اول، چاپ دوم، تهران: نشرکتابخانه گنج دانش.
حیاتی، علی عباس(1398)، اجرای احکام مدنی در نظم حقوقی کنونی، چاپ ششم، تهران: نشر میزان.
خدابخشی، عبدالله(1393)، حقوق حاکم بر اجرای آرای مدنی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
خمینی، روح الله(1392)، کتاب البیع، جلد پنجم، چاپ چهارم، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار الامام الخمینی(قدس سره).
روحانی، سید محمد صادق(1429ه.ق)، منهاج الفقاهه: التعلیق علی مکاسب الشیخ الاعظم، جلد ششم، قم: انوار الهدی.
سبحانی تبریزی، جعفر(1414ه.ق)، المختار فی احکام الخیار، چاپ اول، قم: موسسه الامام الصادق علیه السلام.
شکاری، روشنعلی(1386)، مشروعیت عزل دین و آثار آن، فصل نامه مطالعات حقوق خصوصی، دوره 37، شماره 4.
شمس،عبد الله(۱۳۸۸)، آیین دادرسی مدنی دوره پیشرفته، جلد نخست، چاپ بیست و یکم، تهران: انتشارات دراک.
شمس،عبد الله(۱۳۸۸)، آیین دادرسی مدنی دوره پیشرفته، جلد سوم، چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات دراک.
شمس، عبدالله(1397)، اجرای احکام مدنی، جلد نخست، چاپ دوم، تهران: انتشارات دراک.
شهید اول، محمد بن مکی(1430ه.ق)، موسوعة الشهید الأول_ اللمعة الدمشقية في فقه الامامية، جلد سیزدهم، چاپ اول، قم: مکتب الاعلام الاسلامي في الحوزة العلمية. قم المقدسة. معاونية الابحاث. مرکز العلوم و الثقافة الاسلامية.
شهید ثانی، زین الدین بن علی(1389)، الروضة البهية فی شرح اللمعة الدمشقية، جلد اول، چاپ پانزدهم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)، قم: موسسه فرهنگی طه.
صفایی، سید حسین و امامی ،اسد الله(1397)، مختصر حقوق خانواده، چاپ پنجاه، تهران: نشر میزان.
طباطبایی، محمد بن علی(بی تا)، المناهل، چاپ اول، قم: موسسه آل البیت(علیهم السلام) لاحیاء التراث.
طباطبایی حکیم، محمد سعید(1428 ه.ق)، مصباح المنهاج(التجاره)، جلد اول، چاپ اول، نجف اشرف-عراق: موسسة الحکمة الثقافة الاسلامية.
طوسی، محمدبن حسن(1363)، الاستبصار فیما اختلف من الاخبار، جلد چهارم، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الاسلامية.
عاملی کرکی، علی بن حسین(محقق ثانی)(1373)، جامع المقاصد فی شرح القواعد، جلد چهارم، چاپ دوم، موسسة آل البیت علیهم السلام.
کاتوزیان، ناصر(1389)، دوره مقدماتی حقوق مدنی درس هایی از عقود معین، جلد اول، چاپ سیزدهم، تهران: کتابخانه گنج دانش.
کاتوزیان، ناصر(1389)، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، چاپ بیست و چهارم، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
کاتوزیان، ناصر(1393)، حقوق مدنی(ایقاع _نظریه عمومی_ایقاع معین)، چاپ ششم، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
محقق داماد، سید محمد مصطفی(1389)، قواعد فقه بخش مدنی 1، چاپ بیست و پنجم، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
معین، محمد(1380)، فرهنگ فارسی، چاپ سی و هشت، تهران: نشر سرایش.
مقدس اردبیلی، احمد بن محمد(1379)، مجمع الفائدة و البرهان في شرح إرشاد الأذهان، جلد نهم، چاپ اول، قم: جماعة المدرسين في الحوزة العلمية بقم. مؤسسة النشر الإسلامي.
مهاجری، علی(1396)، دانشنامه اجرای احکام مدنی، جلد اول، چاپ اول، تهران: فکرسازان.
مهاجری، علی(1397)، دانشنامه اجرای احکام مدنی، جلد دوم، چاپ دوم، تهران: فکرسازان.
The Scientific Journal in Jurisprudence and Bases of Islamic Law
Vol. 17, No. 1, spring 2024 (37-50)
Enforcement of civil judgments without the intervention of the winning party and its compatibility with aside of debt institution in Imamiyyah jurisprudence
Seyyed Mohammad Hossein Hassanzadeh1 Reza Zarei* 2 Iraj Pourerfan3
Received date: 2023/10/28
Acceptance date: 2024/01/28
Extended Abstract
Introduction: The ultimate goal of legal proceedings is the enforcement of judgments. In other words, execution is even more critical than issuing a judgment, as the purpose of legislation the realization of rights is only fulfilled through execution. The credibility of a judicial system depends on the mechanisms in place to enforce the rulings issued by its courts. The final product of a judge’s work is the issuance of judgments, but in and of themselves, these are mere pieces of paper with no real value or authority. What gives these judgments weight is their timely, accurate, and effective enforcement a process that requires skilled, lawful, and efficient personnel. Hence, sections of the Code of Civil Procedure, the Criminal Procedure Code, and the Law on Civil Judgment Enforcement govern this domain. In civil litigation, the enforcement phase is a complex stage, full of varied and often challenging developments. As evident from the Civil Judgment Enforcement Law, the Law on the Enforcement of Financial Convictions, and judicial precedents, the enforcement stage is governed by principles and rules and cannot be seen as entirely unregulated or arbitrary. Unlike criminal or administrative judgments, which must be executed regardless of the parties' preferences, the enforcement of civil judgments depends significantly on the will of the parties involved. This introduces different dimensions to the enforcement process. Notably, the will of the judgment debtor plays a crucial role in civil enforcement. In some cases, the debtor may influence the outcome by using legal avenues to alter, delay, or accelerate the enforcement of a ruling affecting the realization of the creditor’s rights. Therefore, alongside the role of the judgment creditor, it is essential to also consider the central role of the debtor in this legal process.
Results: The judgment debtor’s intent carries significant weight in civil enforcement. By exercising their legal rights, a debtor can in some instances affect the execution of a judgment delaying, altering, or even accelerating it. In situations where the debtor initiates the enforcement without a prior request from the creditor, two scenarios arise: Scenario One: The court ruling has recognized a right in favor of the debtor. Occasionally, even when the debtor is not the main party in the original or incidental lawsuit, specific laws may entitle them to rights that require enforcement against them to be conditional on receiving certain dues from the creditor. In such cases, the debtor may independently request enforcement, but this is considered an exception and must be explicitly permitted by law.
Scenario Two: The ruling does not specify any right for the debtor. However, for various reasons such as personal or material benefit the debtor may still wish to have the judgment enforced, even if the creditor does not make such a request. Given factors like Article 273 of the Civil Code, expert legal opinions, and the principle of respecting party autonomy in enforcement, such requests should be considered valid. This issue aligns closely with the concept of debt discharge in Islamic jurisprudence. In jurisprudential terms, azl al-dayn refers to a situation where the debtor sets aside the creditor’s due, especially if the creditor refuses to accept it or is unreachable for instance, in the event of their death. This action allows for the preservation of the creditor’s right while releasing the debtor from potential liability. According to juristic consensus, if a creditor refuses to accept payment, this is seen as causing harm or injustice to the debtor. Hence, debt discharge or seeking intervention from the judge as a substitute for the creditor is deemed permissible under the "no harm" (lā ḍarar) principle. While this act does not transfer ownership to the debtor, it does shift responsibility and potential liability. In sum, the concept of enforcement initiated by the judgment debtor is both compatible with and analyzable through the lens of debt discharge in Imamiyyah jurisprudence, where comprehensive discussions on its nature and rulings are well-established.
Keywords: Party autonomy, creditor, debt discharge, debtor, judgment debtor.
اجرای احکام مدنی بدون دخالت محکوم له و قابلیت انطباق آن با نهاد عزل دین در فقه امامیه
سیدمحمد حسین حسن زاده4 رضا زارعی*5 ایرج پورعرفان6
تاریخ دریافت : 06/08/1402
تاریخ پذیرش: 08/11/1402
چکیده
یکی از وجوه بارز اراده اشخاص را میتوان در مرحله اجرای احکام مدنی از فرایندهای پیچیده دادرسی مدنی یافت. طرفین اعم از محکوم له و محکوم علیه در اجرای یک حکم حقوقی یا مدنی منفعل نیستند و بایستی برای هریک از ایشان نقشی اساسی قائل گردید.«اراده محکوم علیه» به خودی خود در اجرای احکام مدنی دارای ارزش و احترام است؛ به نحوی که بعضاً محکوم علیه میتواند با اعمال اراده خود و بهرهگیری از فرصتهای قانونی، سرنوشت اجرای یک رای حقوقی را دستخوش انحراف یا تغییرات اساسی قرار دهد؛ یا احقاق حقوق محکومله را دچار تطویل یا تسریع نماید. فلذا لازم است به موازات جایگاه محکومله به نقش و جایگاه محوری محکوم علیه نیز به عنوان بازیگر دیگر این صحنه پرداخته شود. در پژوهش حاضر به ارزیابی و بررسی امکان تقاضای ابتدایی اجرای حکم توسط محکوم علیه و آثار وارده و مقایسه آن با نهاد «عزل دین» در فقه امامیه میپردازیم و خواهیم دید مطابق قواعد واستدلالات حقوقی اصولاً امکان چنین تقاضایی برای محکوم علیه فراهم میباشد و این امکان با مبانی مطروحه در حوزه فقه درخشان امامیه دارای مطابقت و هم سویی است.
واژگان کلیدی: حاکمیت اراده، داین، عزل دین، مدیون، محکوم علیه.
[1] . PhD student of private law, Faculty of Law and Humanities, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
[2] .* Assistant Professor of Law, Faculty of Law and Humanities, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran. (Corresponding Author) Zareie.reza@gmail.com
[3] . Assistant Professor of Law, Faculty of Law and Humanities, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
[4] . دانشجوی دکتری حقوق خصوصي، دانشکده حقوق و علوم انساني، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامي، شیراز، ایران.
[5] *. استادیارگروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم انساني، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامي، شیراز، ایران. Zareie.reza@gmail.com
[6] . استادیارگروه حقوق، دانشکده حقوق وعلوم انساني، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامي، شیراز، ایران.
مقدمه
غایت و هدف دادرسی اجرای حکم است به دیگر سخن اجرای حکم مهم تر از صدور آن است و با اجرای حکم هدف قانون گذار که همانا احقاق حق است؛ تحقق می یابد. اعتبار یک دستگاه قضایی منوط به مکانیزم های اجرایی احکام صادره از دادگاه های آن می باشد. نتیجه کار حاکم شرع و قاضی صدور احکامی است که از سوی آن ها انشاء میشود. این احکام به خودی خود بعنوان یک برگ کاغذ ارزش و اعتباری ندارد، بلکه آن چه که این اندیشهها و احکام را ارزشی دوچندان میبخشد اجرای سریع، صحیح، درست و به موقع آن ها است که طبیعتاً نیازمند به نیرویی کارآمد و متخصص و قانونمند دارد؛ از این روست که قسمتی از آیین دادرسی مدنی، کیفری و قانون اجرای احکام مدنی در این حوزه جاری است. در روند دادرسی مدنی، اجرای احکام مرحلهای پیچیده است که در آن رخدادهای گوناگونی رخ مینمایاند. همان گونه که از نصوص قانون اجرای احکام مدنی، قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی و رویه قضایی به خوبی پیدا است، مرحله اجرا را نمیتوان فاقد هر گونه اصول و قواعد تلقی نمود و آن را آزاد از هر قید و چارچوبی پنداشت.
در مقایسه با آرای جزایی یا اداری که در هر حال باید به موقع اجرا گذاشته شوند و ذینفع نمیتواند در مورد اجرا یا عدم اجرا تصمیمگیری نماید اجرای احکام مدنی در حیطه اراده طرفین میباشد و جلوههای گوناگونی از آن در مراحل اجرا وجود دارد. یقیناً «اراده محکوم علیه» به خودی خود در اجرای احکام مدنی دارای ارزش و احترام است؛ به نحوی که بعضاً محکوم علیه میتواند با اعمال اراده خود و بهرهگیری از فرصتهای قانونی، سرنوشت اجرای یک رای حقوقی را دستخوش انحراف یا تغییرات اساسی؛ یا احقاق حقوق محکومله را دچار تطویل یا تسریع نماید. فلذا لازم است به موازات جایگاه محکومله به نقش و جایگاه محوری محکوم علیه نیز به عنوان بازیگر دیگر این صحنه پرداختهشود.
1. شروع اجرا به اراده محکوم علیه
اجرای احکام امری است که در واقع در صلاحیت دولت می باشد و از مظاهر مصالح عامه است که قابلیت واگذاری به اشخاص خصوصی ندارد(جعفریلنگرودی، 1382: 1/146). لیکن برای اجرای اختیاری حکم توسط محکومعلیه میتوان دو فرض تصور نمود. نخست پس از صدور حکم قطعی و قبل از صدور اجرائیه و تشکیل پرونده اجرائی است. اساساً چنانچه محکومعلیه حکم دادگاه را بدون صدور اجرائیه اجرا کند و یا خود با محکومله قراری در این خصوص بگذارد دیگر نوبت دخالت مامور اجرای قانون اجرای احکام مدنی و سایر قوای مرتبط نمیرسد(شمس، 1393: 1/16). در واقع محکومعلیه با اعمال اراده خود از طریق پرداخت مستقیم محکوم به، به محکوم له و پذیرش آن از طرف محکوم له، امر اجرا را محقق نموده است. دوم حالتی است که محکوم علیه پس از صدور اجرائیه و ابلاغ آن به نحو ارادی جهت اجرای حکم اقدام مینماید.
لیکن در برخی از آرای محاکم مطابق برخی قوانین و به طور خاص علاوه بر آنکه حق خواهان ثابت گردیده و حکم به نفع وی صادر میگردد، درعین حال حقوقی نیز برای محکوم علیه(خوانده دعوا) به رسمیت شناخته شده و منظور میشود. حال اگر محکوم علیه بخواهد خود راساً تقاضای صدور اجرائیه و استیفای حقوق خود را بدون تقاضای ابتدایی محکومله بنماید وضعیت چگونه خواهد بود؟ و یا از طرفی؛ چنانچه در اکثریت احکام نیز بدین نحو است؛ حقی برای محکومعلیه درحکم دادگاه منظور نگردیده است. لیکن محکومعلیه به دلایل مختلفی؛ هرچند محکومله تقاضای اجرای حکم را ندارد؛ خواهان اجرای آن میباشد. پاسخ به فروض مذکور، امکان شناسایی و اعمال چنین حقی برای محکومعلیه، موضوع بررسی در این قسمت است.
1-1. منظور حق در حکم برای محکوم علیه
به عنوان مثال مطابق ماده 19 قانون روابط مالک و مستاجر مصوب 56؛ که هنوز درخصوص املاک استیجاری که سابقه آنها به قبل از سال 76 برمیگردد حاکم میباشد؛ مقرر گردیده صدور حکم تخلیه به نفع مالک ملک در موارد پرداخت حق کسب و پیشه تجارت مستاجر ابتدا منوط به پرداخت این حق از سوی مالک است. این موارد با جمع مواد 15 و 19 قانون مذکور از این قرار است: تخلیه به منظور احداث ساختمان جدید، احتیاج موجر برای کسب یا پیشه، احتیاج موجر یا کسان نزدیک او به سکونت در محل کسب، تقاضای مستاجر مبنی بر پرداخت سرقفلی در موردی که حق انتقال به غیر از وی سلب شده یا اجارهنامهای تنظیم نشده باشد و موجر با انتقال منافع به دیگری موافق نباشد و نهایتاً استحقاق دریافت نصف سرقفلی در موردی که مستاجر بدون تحصیل اذن دادگاه یا موافقت موجر بدون داشتن حق انتقال به غیر، منافع را به دیگری منتقل کند (کاتوزیان،1389: 1/220). حال در فرضی که مالک تقاضای صدور اجرائیه در مورد حکم تخلیه را ننماید آیا مستاجر می تواند علی رغم آن که حقوقی به نفع وی در حکم ذکر گردیده است تقاضای حق کسب و پیشه و تجارت خود را بنماید. مطابق نص ماده 19 قانون روابط مالک و مستاجر سال 56 پاسخ منفی است، اعمال و مطالبه این حق تنها منوط به تقاضای اجرای حکم تخلیه علیه مستاجر می باشد. در مقابل مطابق مواد 7 تا 9 این قانون هر یک از طرفین(موجر یا مستاجر) می تواند طبق شرایطی تحت عنوان الزام به تنظیم سند رسمی اجاره طرح دعوا نماید. حال درصورتی که موجر و یا مستاجر هر کدام بعنوان خواهان محکوم له حکم واقع گردند محکوم علیه(اعم از حسب مورد موجر یا مستاجر) نیز درصورت استنکاف محکومله از تقاضای اجرای حکم؛ میتواند تقاضای صدور اجرائیه داشته باشد(شمس، 1397 :1/252-253) که نص صریح مواد مذکور دلالت بر این مدعا مینماید.
همچنین میتوان «تقاضای تقسیم مال مشاع بعد از صدور حکم به تقسیم توسط غیر از متقاضی تقسیم» را نیز یکی دیگر از این موارد دانست. مطابق مواد 589 قانون مدنی و 300 از قانون امور حسبی هر شریک مال مشترک اعم از اینکه موضوع مال مشاع میراث و یا غیر آن باشد میتواند هر وقت بخواهد تقاضای تقسیم مال مشترک را از دادگاه بنماید حال دو احتمال وجود دارد احتمال نخست آن است که شرکای مال مشاع در جلسه دادگاه درخصوص تقسیم مال مشترک به توافق برسند، در این صورت دادگاه نیز بر این اساس مبادرت به صدور گزارش اصلاحی مینماید که این گزارش همانند سایر آرای محاکم قابلیت اجرایی دارد. حالت دوم صورتی است که طرفین درخصوص تقسیم مال مشاع به توافق نرسند در این جا دادگاه وفق مواد 309 الی 324 از قانون امور حسبی صورت مجلس تقسیم را؛ خواه تمامی وراث(شرکا) آن را امضا نمایند یا ننمایند؛ تنظیم و به هر یک از ایشان ابلاغ و تسلیم مینماید. این تصمیم دادگاه حکم شناخته شده و قابل اعتراض و فرجام خواهی نیز حسب مورد میباشد(ماده 324 قانون امور حسبی). به موجب ماده 326 از همان قانون، مقررات قانون مدنی راجع به تقسیم در مورد تقسیم ترکه و مقررات امور حسبی راجع به تقسیم نیز درمورد تقسیم سایر اموال جاری است(همان، 115-117). حال در چنین فرضی باید گفت: «با صدور حکم به تقسیم ترکه و قطعیت آن چنانچه اجرای مورد حکم تقسیم، مستلزم صدور اجرائیه باشد هر یک از ورثه میتواند از دادگاه تقاضای صدور اجرائیه نماید و ضرورتی ندارد که منحصراً متقاضی تقسیم درخواست صدور اجرائیه از دادگاه باشد»(حیاتی، 1398: 32).
مثال دیگر مربوط به دعوای خسارت دادرسی مورد ادعای خوانده دعوا است. به موجب ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی «...خوانده نیز میتواند خسارتی را که عمداً از طرف خواهان با علم به غیرمحق بودن در دادرسی به او وارد شده از خواهان مطالبه نماید...» خسارات دادرسی شامل هزینه دادرسی و حقالوکاله و هزینههای دیگری که به نحو مستقیم مربوط به دادرسی و برای اثبات دعوا یا دفاع لازم بوده است از قبیل حقالزحمه کارشناسی و هزینه تحقیقات محلی میباشد(ماده 519 قانون آیین دادرسی مدنی) که دادگاه میبایستی میزان خسارت را پس از رسیدگی معین کرده و ضمن حکم راجع به اصل دعوا و یا به موجب حکم جداگانه محکومعلیه را به تادیه خسارت ملزم نماید و درصورتی که قرارداد خاصی راجع به خسارت بین طرفین منعقد باشد برابر قرارداد رفتار خواهد شد(قسمت اخیر ماده 115 قانون آیین دادرسی مدنی). حال اگر خوانده دعوا به استناد این ماده مطالبه خسارت دادرسی نموده و دادگاه نیز حکم به پرداخت خسارت مذکور علیه خواهان دعوا در حق خوانده صادر نموده باشد؛ اگرچه خوانده طرح دعوا نیز ننموده است؛ مطابق نص مواد مذکور به درخواست خوانده، حکم به پرداخت خسارت دادرسی به نفع وی از قابلیت اجرا برخوردار خواهد بود(شمس،1397: 1/245).
همچنین میتوان از ماده 29 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 یاد نمود. مطابق نص صریح این ماده، خواه طلاق به در خواست زوج باشد یا زوجه، دادگاه مکلف است ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج تکلیف حقوق مالی زوجه را روشن سازد. این حقوق شامل جهیزیه، مهریه، تعیین نفقه زوجه، اطفال و حمل، اجرتالمثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده336 قانون مدنی و مخارج صورت پذیرفته از ناحیه زوجه در صورت درخواست وی با لحاظ شرایط مقرر در ماده 30 قانون حمایت خانواده میباشد. مطابق قسمت اخیر ماده 29 ثبت طلاق، موکول به تادیه حقوق مالی زوجه است و هرگاه بدون دریافت حقوق مذکور، به ثبت طلاق رضایت دهد، میتواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات اقدام کند (صفایی و امامی، 1397: 266-268).
بنابراین میتوان گفت مطالبه حق منظور شده در حکم برای محکوم علیه توسط وی اساساً منوط به تقاضای ابتدایی محکومله جهت اجرای حکم است مگر آن که به طور خاص و موردی نص قوانین به امکان مطالبه این حق توسط محکوم علیه تصریح نمایند.
2-1. عدم منظور حق در حکم برای محکوم علیه
نص قسمت اخیر ماده دو قانون اجرای احکام مدنی دلالت بر این مینماید که یک حکم تنها زمانی به مرحله اجرا درمیآید که محکومله تقاضای کتبی در این خصوص نماید. حال در صورتیکه محکومله چنین تقاضایی صورت ندهد آیا محکوم علیه میتواند خود اجرای حکم را از دادگاه بخواهد؟ محکومعلیهم به انگیزههای مختلفی ممکن است چنین تقاضایی داشته باشند. انگیزههای اخلاقی و اخروی جهت برائت ذمه از دیون و تعهدات یکی از این موارد است. در واقع وجود «نفع معنوی» محکوم علیه را بر آن میدارد که خود نسبت به استیفای حقوق محکومله اقدام نماید.
از دیگر موارد جلوگیری از لجاجتها و سماجتهای بی مورد محکوملهم است. به عنوان مثال ممکن است در حکم، محکومعلیه به پرداخت و رد مال به انضمام خسارت تأخیر تأدیه تا زمان اجرای حکم محکوم گردیده باشد، عدم درخواست اجرای حکم توسط محکومله و گذر زمان در این خصوص خسارت تأخیر تأدیه را دائماً افزایش میدهد و طبیعی است محکومعلیه این تمایل را داشته باشد که با پرداخت دین و اجرای سریع تر حکم، خود را از بار محکومیت موضوع آن برهاند. گاهی این امکان وجود دارد که محکوم علیه در واحد اجرای احکام دادگاه صادر کننده حکم و یا واحد اجرای احکام مدنی دادگاه دیگری به طرفیت محکومله دارای پروندهای باشد که در آن پرونده محکومله به عنوان خوانده آن دعوا محکوم گردیده است و اتفاقاً در آن پرونده که محکومعلیه پیروز دعوا است به تقاضای وی اجرائیه صادر گردیده است موضوع محکومیت هر دو دعوا نیز از یک جنس و فرضاً وجه نقد است. در اینجا نیز بحث تهاتر دو دین از یک جنس و طرفین واحد وجود دارد. حال محکومعلیه تقاضا دارد در پرونده کنونی علیه وی اجرائیه صادر گردد تا با مطالبه وی از محکومله در پرونده دیگر در واحد اجرای احکام مدنی آن دادگاه و یا دادگاه دیگر به میزان دین کمتر تهاتر صورت پذیرد. در واقع وجود «نفع مادی» در مثالهای اخیر انگیزه طرح چنین تقاضایی از سوی محکومعلیه میباشد. پس متوجه میگردیم موضوع قابل توجه و دارای وجوهی جهت بررسی است.
هر چند ظاهر ماده دو قانون اجرای احکام مدنی حاکی از آن است که تنها محکوم له میتواند تقاضای اجرای حکم را داشته باشد. لیکن به دلایلی که در ادامه خواهد آمد این تقاضا از سوی محکومعلیه فاقد اشکال و مبتنی بر ادله قابل قبول است:
1. اصل حاکمیت اراده طرفین بر اجرای آرای حقوقی که پیش از این مورد شناسایی واقع گردید، بر امکان اعمال اراده محکومعلیه در شروع عملیات اجرا صحه میگذارد و پذیرش چنین تقاضایی از سوی محکومعلیه را ممکن میسازد. ضمن آنکه همانطور که برای اراده محکومعلیه جهت اجرای اختیاری حکم در مهلت ده روزه از زمان ابلاغ اجرائیه قائل به احترام و پذیرش میگردیم میتوان گفت امکان اعمال این اراده توسط وی به صورت بدوی و بدون درخواست از جانب محکومله نیز مورد پذیرش است.
2. تقاضای محکوم علیه با ماده 273 قانون مدنی ایران هم سویی مینمایاند. طبق این ماده: «اگر صاحب حق از قبول آن امتناع کند متعهد به وسیله تصرف دادن به حاکم یا قائم مقام او بری میشود و از تاریخ این اقدام مسئول خسارتی که ممکن است به موضوع حق وارد آید، نخواهد بود». درواقع محکومله با عدم درخواست اجرای حکم به نحوی ممتنع از قبول حق تلقی گردیده و تنها راه چاره محکوم علیه جهت برائت ذمه خود مراجعه به حاکم به ولایت از متعهد له می باشد(مهاجری،1396: 1/60 ). حاکم نیز براساس قاعده «الحاکم ولی الممتنع» مکلف به پذیرش و قبول محکوم به از جانب محکومله است.
3. ماده267 قانون مدنی ایفای دین از جانب غیر مدیون را به صراحت پذیرفتهاست؛به موجب این ماده «ایفای دین از جانب غیرمدیون هم، جایز است اگر چه از طرف مدیون اجازه نداشته باشد و لیکن کسی که دین دیگری را ادا میکند اگر با اذن باشد حق مراجعه به او دارد و الا حق رجوع ندارد».
در موارد پرداخت دین از جانب شخص ثالث، وفای به عهد چهره اجرایی دارد ولی با وامدادن یا بخشش بیگانه به مدیون همراه است. حال در مواردی که دین به اذن محکوم علیه پرداخت شود، وقوع تراضی میان ثالث و وی آشکارا دیده میشود و در فرضی که بیگانه بدون اذن متعهد و بیآنکه التزامی در برابر محکومله داشته باشد، مالی را به حساب دیگری به او میپردازد، در واقع اقدام شخص ثالث را میتوان ایقاعی دانست که سبب تملیک مال به طلبکار است (کاتوزیان،1393: 197). با در نظر گرفتن این مراتب باید گفت زمانی که قانون مدنی پرداخت و ایفای دین از جانب شخص ثالث را بدون قید و شرط خاصی پذیرفته است لاجرم و به طریق اولی تقاضای ابتدایی محکومعلیه جهت پرداخت و تادیه محکومبه میبایستی پذیرفته شود. در واقع مداقه در قوانین ماهوی اساساً موید چنین امکانی میباشند و راهگشای قوانین شکلی در این خصوص به حساب میآیند.
4. ماده 266 قانون مدنی و تصریح مقنن در حمایت از« حقوق و تعهدات طبیعی» نیز قابل تامل است مطابق این ماده: «در مورد تعهداتی که برای متعهدله قانوناً حق مطالبه نمیباشد، اگر متعهد به میل خود آن را ایفا نماید، دعوای استرداد او مسموع نخواهد بود». قلمرو حقوق طبیعی گسترده دانسته شده است به نحوی که هر جا شخص دینی اخلاقی را احساس میکند و جامعه نیز آن را شایسته حمایت و در زمره واجبات وجدانی میبیند، پرداخت آن را باید در زمره ادای دین شمرد نه بخشش: مانند تکلیف به انفاق به خواهر درمانده و یا هزینههای نگاهداری از فرزند طبیعی(کاتوزیان،1389: 235). حال باید گفت قانونگذار از متعهدله در قبال ایفای تعهد طبیعی توسط متعهد علیه حمایت نموده است از این جهت که برای متعهد حق مطالبه و استرداد وجوه یا تعهد ایفا شده را مقرر نداشته و این امکان را برای وی منتفی دانسته است؛ فلذا باید گفت زمانی که قوانین ماهوی از ایفای تعهدات و حقوق طبیعی چنین حمایتی به عمل آورده است، ایفای تعهدات حقوق مسلم و تثبیت شده محکومله توسط محکومعلیه(بدون درخواست از طرف محکومله) نیز میبایستی مشمول حمایت و پذیرش قرار گیرد.
5. هرچند ظاهر ماده دو قانون اجرای احکام مدنی بر این امر دلالت دارد که صدور اجرائیه منوط به تقاضای کتبی محکومله میباشد و این امر را به ذهن متبادر میسازد که اجرای یک حکم تنها به تقاضای محکومله ممکن است لیکن میتوان گفت قانونگذار در این ماده تنها به مورد غالب نظر داشته است. در اکثریت موارد این محکومله است که تقاضای اجرای حکم و استیفای حقوق خود را از دادگاه مینماید و به ندرت پیش میآید که محکومعلیهم خواستار اجرای احکام باشند. فلذا قانونگذار نیز در این ماده تنها نظر به مورد غالب داشته است و در واقع این به معنای نفی امکان چنین تقاضایی توسط محکومعلیه نیست.
6. ماده 172 قانون اجرای احکام مدنی در مقام بیان لزوم تقاضای کتبی جهت اجرای احکام و اسناد لازم الاجرا کشورهای خارجی اشارهای به صرف تقاضای مزبور توسط محکومله ندارد. مطابق این ماده «اجرای حکم باید کتباً تقاضا شود و در تقاضانامه مزبور نام محکومله و محکومعلیه و مشخصات دیگر آنها قید گردد». درواقع از این ماده و نحو انشا آن بدین نحو استنباط میگردد که گویی تقاضای محکومله جهت اجرای حکم موضوعیت نداشته و محکومعلیه نیز میتواند چنین تقاضایی نماید.
7. پذیرش تقاضای محکومعلیه برای اجرای حکم در رویه قضایی و دکترین حقوقی نیز طرفدارانی دارد. به عقیده برخی از استادان حقوق محکومعلیه مطابق ماده 173 قانون مدنی میتواند به دادگاه صادرکننده رجوع نموده و تسلیم مال یا پرداخت وجه یا انجام عمل را اعلام نماید(خدابخشی، 1393: 122). دکتر علی مهاجری نیز در جلد اول دانشنامه اجرای احکام مدنی خود بر امکان پذیرش درخواست محکومعلیه و لزوم تحقق زمینههای لازم جهت اجرای آن تاکید میورزد(مهاجری، 1396: 1/61-60).
2. بررسی سابقه فقهی «عزل دین»
موضوع مورد بحث با عنوان «عزل دین» در فقه قابل بررسی و انطباق است. واژه عزل را، از کار برکنارکردن، بازداشتن از کار، بیکار کردن و بازداشتن از کار و شغل دانستهاند(معین،1380: 679). عزل در این مفهوم به معنای کنار گذاردن میباشد. در معنای تخصصی به معنای کنارگذاردن طلب داین توسط مدیون در فرض امتناع داین از دریافت طلب خود و یا عدم دسترسی مقترض به مقرض به هنگام مرگ به نحوی که امکان وصول طلب برای داین فراهم آید، یاد شده (خدابخشی، 1393: 122) و عزل دين در زمان احساس آثار مرگ واجب دانسته شده است1,2(شهید ثانی، 1389: 218 و طباطبایی، بیتا: 16) و برخی وجوب آن را مطلقاً، در حال احساس مرگ و غیر آن، واجب دانسته و بر این امر ادعای اجماع نیز شده است(طباطباییحکیم، 1428ق: 415). در واقع میتوان گفت در صورت امتناع داین از دریافت حق و طلب خود، این امتناع نوعی ظلم و اضرار به مدیون تلقی میشود فلذا مدیون برای رفع این ظلم میتواند به حاکم رجوع کند، و حاکم به قائم مقامی ممتنع حق را قبض خواهد کرد. حال چنانچه قبض توسط حاکم نیز امکانپذیر نباشد؛ مدیون میتواند مال را تعیین و کنار گذارد(شکاری، 1386: 95).
1-2.نظرات فقهی
اگر داین از قبول مال خودداری ورزیده و مدیون نیز راضی به بقای مال در ذمه یا نزد خود نباشد در خصوص وضعیت مدیون دیدگاههای مختلف فقهی وجود دارد که از برخی از آنها وجوب عزل دین و از برخی دیگر عدم وجوب آن استنباط می گردد:
دیدگاه شیخ انصاری (ره) آن است که ابتدا باید داین را اجبار به قبول نمود و بعد به حاکم تحویل داد و اگر رجوع به حاکم نیز غیر ممکن گردید، میتوان مال را عزل نمود. مطابق این نظر امتناع داین نسبت به دریافت طلب خود، ظلم و نوعی اضرار است3. زیرا وی حق ندارد مدیون را به حفظ مال در ذمهاش مجبور نماید، مدیون نیز بر ذمه خود مسلط میباشد و حق دارد برای برائت ذمه خویش اقدام نماید. فلذا به جهت مقتضای قاعده لاضرر و لاضرار و وجوب قبول دین، حاکم داین را به قبض مال مجبور میکند و در صورتیکه داین با الزام و اجبار هم حاضر به قبض نباشد، خود حاکم به عنوان ولی ممتنع اقدام به قبض مال نموده و متولی امور آن می شود(شیخ انصاری، 1411ق: 3/117). البته عقیده دیگر آن است که صرف امتناع داین، برای مدیون حق قبض دین را فراهم میآورد و نیازی به الزام و اجبار داین نمیباشد(محقق ثانی، 1372: 4/248). در واقع صرف امتناع داین از دریافت طلب خود به نوعی ظلم و اضرار به مدیون تلقی میگردد بر همین مبنا امکان عزل دین و یا مراجعه به حاکم به عنوان ولی ممتنع(داین) توجیهپذیر میشود. در همین راستا برخی عزل دین را لازم دانسته حتی اگر امکان تحویل به حاکم وجود داشته باشد. لیکن نظر مشهور لزوم رجوع به حاکم است. عقاید دیگر آن است که ابتدا باید داین را ملزم نمود و اگر ممکن نشد مدیون بین رجوع به حاکم و یا عزل دین اختیار دارد. و دیدگاه دیگر نیز بر اختیار مدیون نسبت به انتخاب هر یک از راههای مذکور تأکید میورزد4( روحانی، 1429ق: 6/471-472). ظاهراً وجه مشترک دیدگاههای مذکور وجوب و یا امکان عزل دین و مراجعه به حاکم در صورت امتناع داین از دریافت طلب خود بر مبنای قاعده لاضرر میباشد.
در نظرات فقهای معاصر نیز نظر شیخ انصاری درخصوص عزل دین مخالفانی دارد. حضرت امام خمینی(ره) ضمن بحثی مفصل در این خصوص و به چالش کشیدن دیدگاههای شیخ و رد استدلالات وی نهایتا بیان میدارد که دلیلی بر برائت ذمه به هر طریقی مانند عزل دین نمیباشد و مباحثی نظیر وضعیت منافع، تلف، وجوب حفظ مال و جواز تصرف مال معزول و غیره نوعی تطویل بلافایده میباشد5(خمینی، 1392: 5/532). و یا مطابق نظر دیگرحاکم به انحا مختلف و بر حسب موضوع و مصلحت میتواند ضرر را از مدیون دفع نماید به نحوی که ممکن است گاهی مال را قبض نموده، گاه اقدام به الزام داین نماید و یا حتی مال را در صندوق امانات قرار دهد6( سبحانیتبریزی، 1414ق: 667). ملاحظه میشود که دیدگاههای معاصر به سمت بیشتر نمودن اختیارات حاکم در دفع ضرر از مدیون و برائت ذمه وی پیشمیرود و حاکم را صالح به اتخاذ تدابیری بنابر صلاحدید خود در این باره مینماید.
درصورتی که داین غایب باشد و مدیون نیز وی را نشناسد نیز مباحثی مطرح گردیده است. نظر مشهور بر وجوب صدقه دادن دین است(شهید اول، 1430ق: 13/161). لیکن درخصوص وجوب صدقه دادن دین در این حالت اختلاف نظر نیز وجود دارد و برخی فقها به دلیل عدم وجود نص، صدقهدادن آن را نمیپذیرند و در جواز آن تردید نموده، حفظ دین و دوری نمودن از اسراف و تبذیر نسبت به آن را واجب دانستهاند(مقدساردبیلی، 1379: 9/87) و تعیین و پرداخت دین به حاکم را، به جهت آن که صدقهدادن تصرف در مال غیر بدون اذن صاحب آن می باشد، لازم میدانند(شهیدثانی، 1389: 218) و نهایتاً عدهای نیز نظر اقوی را آن دانسته که مدیون میان صدقه دادن و یا پرداخت به حاکم و یا نگهداشتن دین در ید خود مخیر میباشد و قائل به وجوب صدقه دادن آن نیستند(همان).
2-2. آثار عزل دین
اثر عزل دین را در دو موضوع انتقال ضمان و مالکیت میتوان یافت؛ که هر کدام نتایج خاص خود را دارد. انتقال ضمان(مسئولیت خسارت به موضوع حق) از عهده مدیون به عهده داین فایده اصلی عزل دین است؛ تا از تاریخ این اقدام مدیون از بار مسئولیت خساراتی که ممکن است به موضوع حق وارد آید، رها شود. چنانچه مدیون حق داین را عزل نماید؛ دیگر تکلیفی به حفظ مال نیز ندارد زیرا مطابق با قاعده لاضرر و لاضرار هدف از عزل دین، اجتناب از ضرر مدیون است تا ذمه وی دیگر مشغول نباشد7(شیخ انصاری،1411ق: 3/218). البته مطابق ظاهر برخی از روایات انتقال ضمان بواسطه عزل دین صورت نمیپذیرد(طوسی، 1363: 4/117)؛ لیکن میتوان روایات مذکور را مربوط به موضع خاصی دانست که در آن مدیون در زمان حیات وصیتی را درخصوص دیون خود انجام دهد و وصی تعیین نماید، سپس مدیون فوت کند و وصی نیز نسبت به عزل دین و تقسیم مابقی اموال مدیون بین ورثه وی اقدام نماید و مال معزول بدون تعدی و تفریط وصی تلف شود. ظاهر روایات مذکور بر این دلالت دارد که در این حالت وصی در مقابل طلبکاران ضامن است8. شیخ انصاری(ره) مورد اخیر را فقط در خصوص وصی متوفی ندانسته و آن را قابل تعمیم به نحو مطلق به هر متولی امور متوفی و ورثه میداند(شیخ انصاری،1415ق: 234). حتی امکان مطالبه دین در حالت مذکور را از ورثه نیز دور از ذهن ندانسته لیکن برای ایشان پس از پرداخت حق طلبکاران، حق مراجعه به وصی و متولی را محفوظ میداند چرا که مطابق روایات وارده به هر حال ضمان بر عهده وصی قرار گرفته است(همان: 237). دلیل این استثنا در خصوص عزل دین را باید در اقتضای احکام میراث و نحوه تملیک به ورثه دانست، چنانچه ارث مادامی که به هر نحو ذمهی متوفی برائت نیابد اصولاً در مالکیت ورثه مستقر نمیگردد9(همان) و میتوان صراحت آیه 11 سوره مبارکه نساء را نیز دلالتی دیگر بر این مدعا دانست10.
در خصوص انتقال مالکیت به واسطه عزل دین موضوع محل اختلاف است. عقیده برخی فقها آن است که به مجرد عزل دین، مال از مالکیت مدیون خارج و در مالکیت داین قرار میگیرد و بالطبع نمائات و عواید آن نیز متعلق به داین است و دیگر مدیون حق دخالت و تصرف در مال معزول را ندارد(شکاری، 1386: 104). لیکن عقیده اکثریت مانند شیخ انصاری(ره) بر آن است آنچه به واسطه عزل دین منتقل میگردد صرفاً ضمان است و نه مالکیت فلذا منافع مال معزول متعلق به مدیون میباشد و قاعده الخراج بالضمان در ما نحن فیه جاری نمیگردد11. دلیل این امر از آنجا میباشد که ادله نفی ضرر که به سود مدیون است؛ سببیت قبض در تملک توسط داین را منتفی نمیسازد و بنابراین به دلیل عدم قبض، مال به مالکیت داین منتقل نمیشود و در مالکیت مدیون باقی میماند(شیخ انصاری،1411ق: 3/218). به عبارت دیگر، فایده عزل دین صرفاً برائت ذمه مدیون است چرا که قاعده لاضرر ولاضرار تنها حکمی را رفع میکند که منشاء ضرر است و حکمی که موجب ضرر وی میباشد، چیزی جز وجوب حفظ مال نیست. قاعده لاضرر فقط این حکم را رفع میکند و از آن انتقال مالکیتی حاصل نمیگردد(شکاری، 1386: 104). مضافاً مقتضای قاعده سلطنت بر اموال« تسلیط» آن است؛ که اصل در حقوق مالکان، جواز هرگونه تصرفی است مگر آنکه خلاف آن به اثبات برسد و حق سلطه در اموال مطلق و جنبه اثباتی دارد و شامل هر گونه تصرف در مال میشود(محقق داماد، 1389: 1/230). لیکن در این حالت هر چند مالکیتی به واسطه عزل دین به داین منتقل نمیشود و دین نیز از عهده مدیون ساقط میگردد اما دائن ولو بدون رضایت مدیون میتواند مال معزول را تملک کند12( تبریزی، 1389: 7/381-382).
3. آیین درخواست اجرا توسط محکوم علیه
در مقایسه با محکومعلیه، خوانده دعوا در حین رسیدگی به موضوع حقوقی میتواند تحت شرایطی اقدام به طرح دعوای متقابل نماید. دعوای متقابل از طرق دفاعی خوانده دانستهشده که بر خلاف سایر طرق دفاعی نیازمند تقدیم دادخواست میباشد(شمس، ۱۳۸۸: 1/۴۶۷و۴۶۸). در واقع سایر تدابیر دفاعی در مقابل یک دادخواست حقوقی مانند طرح ایراد عدم صلاحیت نیاز به تشریفات لازم جهت طرح دعوا نداشته لیکن طرح دعوای متقابل از سوی خوانده اصولاً مستلزم چنین تشریفاتی است که این دعوا نیز در مقابل دادخواست خواهان دعوای اصلی مطرح میگردد. حال موضوع در مرحله اجرای احکام و در خصوص محکوم علیه و امکان تقاضای بدوی صدور اجرائیه توسط وی قابل بررسی خواهد بود.
1-3. امکان صدور اجرائیه حسب تقاضای محکوم علیه
2-3. تقاضای انصراف و استرداد توسط محکومعلیه
از موارد زوال دادرسی در حین رسیدگی به یک دعوای حقوقی، میتواند اسبابی چون استرداد دادخواست، استرداد دعوا و چشمپوشی کردن از دعوا به طور کلی باشد(شمس، ۱۳۸۸: 3/۶۸). لیکن اینهمه تنها با تقاضای خواهان و تحت شرایط قانونی مقرر در ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ممکن خواهد بود و اساساً حقی برای خوانده دعوا مفروض نیست. اما در عرصه اجرای احکام مدنی در فرضی که محکومعلیه خود تقاضای اجرای حکم را نماید آیا پس از این تقاضا میتواند از اجرا انصراف داده و در صورت صدور اجرائیه استرداد آن را بخواهد؟ در پاسخ بایستی گفت اولاً چنین تقاضایی اساساً با حقوق مکتسبه محکومله که به موجب حکم قطعی دادگاه مستقر گردیده است در تعارض قرار میگیرد و هر چند محکومله پیگیری نیز ننماید، محکومعلیه نمیتواند پس از تقاضای اجرای حکم، آن را مسترد نموده و انصراف دهد. ثانیاً بر اساس اصل توقف ناپذیری اجرای حکم پس از شروع به آن اجرای حکم، قابل تاخیر، تعطیل و قطع نمیباشد و پیوسته میبایستی استمرار یابد. فلذا وفق ماده 24 قانون اجرای احکام مدنی اصولاً پس از شروع به اجرا حسب تقاضای محکومعلیه نیز نمیتوان اجرای آن را متوقف یا تعطیل نمود و تقاضای انصراف و استرداد محکومعلیه نیز از جهات استثنایی وارده بر این اصل مندرج در ماده مذکور نمیباشد. ثالثاً هدف از اجرای حکم احقاق حقوق محکومله و به نتیجه رسیدن فرآیند پر پیچ و خم رسیدگی به یک دعوای مدنی است که اساساً پذیرش چنین تقاضایی منافی با این غایت و هدف نیز میباشد.
نتیجه گیری
«اراده محکومعلیه» به خودی خود در اجرای احکام مدنی دارای ارزش و احترام است؛ به نحوی که بعضاً محکومعلیه میتواند با اعمال اراده خود و بهرهگیری از فرصتهای قانونی، سرنوشت اجرای یک رای حقوقی را دستخوش انحراف یا تغییرات اساسی، یا احقاق حقوق محکومله را دچار تطویل یا تسریع نماید.
چنانچه محکومعلیه بخواهد خود راساً تقاضای صدور اجرائیه بدون تقاضای ابتدایی محکومله نماید، موضوع در دو فرض قابل بررسی خواهد بود. فرض نخست آن است که حقی در حکم دادگاه برای وی منظور گردیده باشد؛ گاهی محکومعلیه که درواقع نه خواهان دعوای اصلی و نه خواهان دعوای طاری میباشد به موجب قوانین خاص دارای حقوقی است که اجرای حکم علیه وی منوط به پرداخت و استیفای حقوق قانونی وی توسط محکومله است. در این موارد درخصوص این امکان که محکومعلیه بتواند راساً تقاضای اجرای حکم نماید باید گفت امکان این مطالبه استثنایی و منوط به نص قانونی است. فرض دوم آن است که حقی برای محکومعلیه درحکم دادگاه منظور نگردیده است؛ لیکن محکومعلیه به دلایل مختلفی، همچون وجود نفع معنوی و یا مادی برای خود هرچند که محکومله تقاضای اجرای حکم را نیز ندارد؛ خواهان اجرای آن می باشد. به دلایل متعددی نظیر صراحت ماده 273 قانون مدنی، نظریات حقوقدانان و لزوم احترام به اصل حاکمیت اراده طرفین بر امر اجرای احکام مدنی، چنین تقاضایی میبایستی مورد قبول واقع گردد.
این موضوع با عنوان «عزل دین» در فقه قابل بررسی و انطباق است. عزل دین در معنای تخصصی فقهی؛ کنارگذاردن طلب داین توسط مدیون در فرض امتناع داین از دریافت طلب خود و یا عدم دسترسی مقترض به مقرض به هنگام مرگ به نحوی که امکان وصول طلب برای داین فراهم آید، میباشد. وجه مشترک دیدگاههای فقهی بر وجوب و یا امکان عزل دین و مراجعه به حاکم در صورت امتناع داین از دریافت طلب خود بر مبنای قاعده لاضرر دلالت دارد. در واقع امتناع داین از دریافت طلب خود به نوعی ظلم و اضرار به مدیون تلقی میگردد بر همین مبنا امکان عزل دین و یا مراجعه به حاکم به عنوان ولی ممتنع(داین) توجیهپذیر میباشد تا از تاریخ این اقدام مدیون از بار مسئولیت خساراتی که ممکن است به موضوع حق وارد آید، رها شود. پس فایده و اثر عزل دین و یا مراجعه به حاکم انتقال ضمان و مسئولیت است لیکن عزل دین سبب انتقال مالکیت به مدیون نمیگردد. من حیث المجموع باید گفت موضوع درخواست اجرا از سوی محکومعلیه با مباحث عزل دین در فقه قابل بررسی و همسویی است و در فقه امامیه مباحث جامعی در ماهیت و احکام آن میتوان یافت.
رویه قضایی در خصوص امکان صدور اجرائیه به تقاضای محکوم علیه تمایلی نشان نمیدهد و اجرائیه را با توجه به متن ماده دو قانون اجرای احکام مدنی مخصوص تقاضای محکومله میداند. عقاید حقوقدانان در این خصوص مختلف است. برخی مطلقاً صدور اجرائیه را مربوط به زمانی میدانند که تقاضا از ناحیه محکومله باشد. لیکن نحوه عمل را اینگونه مییابند که خود دادگاه در پرونده اصلی اقدامات لازم را صورت دهد. در مقابل باید گفت در بسیاری از موارد فرآیند اجرای یک حکم، فرآیندی پیچیده و زمانبر است که طی آن؛ حتی درصورت درخواست داوطلبانه اجرا توسط محکومعلیه، نیاز به انجام کارشناسی، مکاتبه و استعلام از ادارات و مراجع مختلف، دستوراتی به ضابطین و نظارت دادورز(مامور اجرا) را اجتناب ناپذیر مینماید. با چنین وصفی دخالت مستقیم دادگاه در این فرآیند ضمن صرف وقت از آن موجب کاهش تمرکز نسبت به رسیدگی به پروندههای وقتی نیز میگردد و پیامدهای منفی خود را به همراه خواهد داشت. هم چنین اصولاً صدور اجرائیه خصوصیت و ویژگی خاصی ندارد که گفته شود صدور آن تنها محدود و منوط به درخواست از طرف محکومله باشد، وانگهی قسمت اخیر ماده دو قانون اجرای احکام مدنی درخصوص تقاضای کتبی صدور اجرائیه توسط محکومله را بایستی ناظر به مورد غالب دانست و در مقام نهی از صدور اجرائیه به تقاضای محکومعلیه نمیباشد و قطعاً راهکار صدور اجرائیه و تشکیل پرونده اجرائی راهکاری مناسبتر و موجهتر بهنظر میرسد.
درمورد امکان انصراف و یا استرداد اجرائیه زمانیکه محکومعلیه خود تقاضای اجرای حکم نموده است باید گفت اولاً چنین تقاضایی اساساً با حقوق مکتسبه محکومله که به موجب حکم قطعی دادگاه مستقر گردیده است در تعارض قرار میگیرد و هر چند محکومله پیگیری نیز ننماید، محکومعلیه نمیتواند پس از تقاضای اجرای حکم، آن را مسترد نموده و انصراف دهد. ثانیاً بر اساس اصل توقف ناپذیری اجرای حکم پس از شروع به آن اجرای حکم قابل تاخیر، تعطیل و قطع نمیباشد و پیوسته میبایستی استمرار یابد. صراحت اصل وارده در ماده 24 قانون اجرای احکام مدنی نیز موید این نظر است که پس از شروع به اجرا حسب تقاضای محکومعلیه نمیتوان اجرای آن را متوقف یا تعطیل نمود و تقاضای انصراف و استرداد محکومعلیه نیز از جهات استثنایی وارده بر این اصل مندرج در ماده مذکور نمیباشد. ثالثاً هدف از اجرای حکم احقاق حقوق محکومله و به نتیجه رسیدن فرآیند پر پیچ و خم رسیدگی به یک دعوای مدنی است که اساساً پذیرش چنین تقاضایی منافی با این غایت و هدف نیز میباشد.
منابع
قرآن کریم
انصاری، مرتضی بن محمد امین(1415 ق). الوصایا و المواریث، چاپ اول، قم: المؤتمر العالمي بمناسبة الذکری المئوية الثانية لميلاد الشيخ الأعظم الأنصاري، الأمانة العامة.
انصاری، مرتضی بن محمد امین(1411 ق.). کتاب المکاسب، جلد سوم، چاپ اول، قم: دارالذخائر.
تبریزی، جواد(1389). إرشاد الطالب في شرح المکاسب، جلد هفتم، چاپ ششم، قم: نشر دار الصديقة الشهيدة (سلام الله عليها).
جعفری لنگرودی، محمد جعفر(1382). مبسوط در ترمینولوژی حقوق، جلد اول، چاپ دوم، تهران: نشرکتابخانه گنج دانش.
حیاتی، علی عباس(1398). اجرای احکام مدنی در نظم حقوقی کنونی، چاپ ششم، تهران: نشر میزان.
خدابخشی، عبدالله(1393)، حقوق حاکم بر اجرای آرای مدنی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
خمینی، روح الله(1392). کتاب البیع، جلد پنجم، چاپ چهارم، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار الامام الخمینی(قدس سره).
روحانی، سید محمد صادق(1429ق)، منهاج الفقاهه: التعلیق علی مکاسب الشیخ الاعظم، جلد ششم، قم: انوار الهدی.
سبحانی تبریزی، جعفر(1414ق). المختار فی احکام الخیار، چاپ اول، قم: موسسه الامام الصادق علیه السلام.
شکاری، روشنعلی(1386). مشروعیت عزل دین و آثار آن، فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی، 37(4).
شمس،عبد الله(۱۳۸۸). آیین دادرسی مدنی دوره پیشرفته، جلد نخست، چاپ بیست و یکم، تهران: انتشارات دراک.
شمس،عبد الله(۱۳۸۸). آیین دادرسی مدنی دوره پیشرفته، جلد سوم، چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات دراک.
شمس، عبدالله(1397). اجرای احکام مدنی، جلد نخست، چاپ دوم، تهران: انتشارات دراک.
شهید اول، محمد بن مکی(1430ق)، موسوعة الشهید الأول_ اللمع ة الدمشقية في فقه الامامية، جلد سیزدهم، چاپ اول، قم: مکتب الاعلام الاسلامي في الحوزة العلمية. قم المقدسة، معاونية الابحاث،مرکز العلوم و الثقافة الاسلامية.
شهید ثانی، زینالدین بنعلی(1389). الروضة البهية فی شرح اللمعة الدمشقية، جلد اول، چاپ پانزدهم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، قم: موسسه فرهنگی طه.
صفایی، سید حسین و امامی ، اسد الله(1397)، مختصر حقوق خانواده، چاپ پنجاه، تهران: نشر میزان.
طباطبایی، محمد بن علی(بیتا). المناهل، چاپ اول، قم: موسسه آل البیت(علیهم السلام) لاحیاء التراث.
طباطبایی حکیم، محمد سعید(1428 ق). مصباح المنهاج(التجاره)، جلد اول، چاپ اول، نجف اشرف-عراق: موسسة الحکمة الثقافة الاسلامية.
طوسی، محمدبن حسن(1363). الاستبصار فیما اختلف من الاخبار، جلد چهارم، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الاسلامية.
عاملی کرکی، علیبن حسین(محقق ثانی) (1373). جامع المقاصد فی شرح القواعد، جلد چهارم، چاپ دوم، موسسة آل البیت علیهم السلام.
کاتوزیان، ناصر(1389). دوره مقدماتی حقوق مدنی درس هایی از عقود معین، جلد اول، چاپ سیزدهم، تهران: کتابخانه گنج دانش.
کاتوزیان، ناصر(1389). قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، چاپ بیست و چهارم، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
کاتوزیان، ناصر(1393). حقوق مدنی(ایقاع _نظریه عمومی_ایقاع معین)، چاپ ششم، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
محقق داماد، سید محمد مصطفی(1389). قواعد فقه بخش مدنی 1، چاپ بیست و پنجم، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
معین، محمد(1380). فرهنگ فارسی، چاپ سی و هشت، تهران: نشر سرایش.
مقدس اردبیلی، احمد بن محمد(1379). مجمع الفائدة و البرهان في شرح إرشاد الأذهان، جلد نهم، چاپ اول، قم: جماعة المدرسين في الحوزة العلمية بقم. مؤسسة النشر الإسلامي.
مهاجری، علی(1396). دانشنامه اجرای احکام مدنی، جلد اول، چاپ اول، تهران: فکرسازان.
مهاجری، علی(1397). دانشنامه اجرای احکام مدنی، جلد دوم، چاپ دوم، تهران: فکرسازان.
[1] و یجب علی المدیون نية القضا بمعنی العزم علی الاداء اذا قدر و عزله عند وفاته.
[2] يجب على المديون المقروض عزل الدين عند الوفاة.
[3] 3 إذا كان الثمن بل كل دين حالا أو حل وجب على مالكه قبوله عند دفعه إليه لأن في امتناعه إضرارا و ظلما.
[4] فان امتنع الدائن من القبض فان رضى المديون بالصبر فلا كلام، و ان لم يرض به ففيه وجوه و اقوال:الأول: ما عن الشيخين و المحقق و ابن حمزة و غيرهم، و هو: تعين العزل و كان هلاكه من صاحب الحق و ان امكن دفعه الى الحاكم.الثانى: ما عن المشهور، و هو: تعين الدفع الى الحاكم.الثالث: ما اختاره المصنف (رحمه الله) و هو: تعين الاجبار اولا فان لم يمكن فالدفع الى الحاكم و مع تعذره فالعزل. الرابع: تعين الاجبار اولا، و مع عدم امكانه فالتخيير بين العزل و الدفع الى الحاكم خامسها: التخيير بين الوجوه.
[5] والإنصاف: أنّ المسألة لا تحتاج إلى تلك التشبّثات و التطويلات، فالبحث عن نمائه، وعن تلفه، وعن وجوب حفظه، وعن جواز تصرّفه فيه... إلى غير ذلك، تطويل بلا فائدة.
[6] و إذا امتنع عن القبض و لم يلزمه المديون، فعليه أن يرفع الشكوى إلى الحاكم و يجب عليه ولاية دفع الضرر عنه، و هو يختلف حسب اختلاف الظروف فربّما تقتضي المصلحة أن يلزمه بالقبض، و أخرى أن يتصدّى بنفسه للقبض، و ثالثة يأمره بالايداع في صندوق الأمانات العامّة المعيّنة من جانب الحكومة.
[7] و حينئذ فطريق براءة ذمة المديون أن يعزل حقه و يجعله أمانة عنده فإن تلف فعلى ذي الحق - لأن هذه فائدة العزل و ثمرة إلغاء قبض ذي الحق.
[8] مَا رَوَاهُ اَلْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أَنَّهُ قَالَ فِي رَجُلٍ تُوُفِّيَ فَأَوْصَى إِلَى رَجُلٍ وَ عَلَى الرَّجُلِ الْمُتَوَفَّى دَيْنٌ فَعَمَدَ الَّذِي أُوصِيَ إِلَيْهِ فَعَزَلَ الدَّيْنَ لِلْغُرَمَاءِ فَرَفَعَهُ فِي بَيْتِهِ وَ قَسَمَ الَّذِي بَقِيَ بَيْنَ الْوَرَثَةِ فَيُسْرَقُ الَّذِي لِلْغُرَمَاءِ مِنَ اللَّيْلِ مِمَّنْ يُؤْخَذُ قَالَ هُوَ ضَامِنٌ حِينَ عَزْلِهِ فِي بَيْتِهِ يُؤَدِّي مِنْ مَالِهِ.عَنْهُ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مِثْلَهُ.
[9] كلّ ذلك لما تقرّر من أنّ الإرث لا يستقرّ ما لم يبرئ ذمة الميّت.
[10] "يُوصِيكُمُ ٱللَّهُ فِی أَولَدِكُم لِلذَّكَرِ مِثلُ حَظِّ ٱلأُنثَيَينِ فَإِن كُنَّ نِسَاءً فَوقَ ٱثنَتَينِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِن كَانَت واحِدَةً فَلَهَا ٱلنِّصفُ وَ لِأَبَوَيهِ لِكُلِّ واحِدٍ مِّنهُمَا ٱلسُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِن كَانَ لَهُۥ وَلَدٌ فَإِن لَّم يَكُن لَّهُۥ وَلَدٌ وَ وَرِثَهُۥٓ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ ٱلثُّلُثُ فَإِن كَانَ لَهُۥٓ إِخوَةٌ فَلِأُمِّهِ ٱلسُّدُسُ مِن بَعدِ وَصِيَّةٍ يُوصِی بِهَا أَو دَينٍ ءَابَاؤُكُم وَ أَبنَاؤُكُم لَا تَدرُونَ أَيُّهُم أَقرَبُ لَكُم نَفعًا فَرِيضَةً مِّنَ ٱللَّهِ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا" (قرآن کریم، سوره نساء: آیه 11).
[11] لكن لم يخرج عن ملك مالكه لعدم الدليل على ذلك فإن اشتراط القبض في التمليك لا يسقط بأدلة نفي الضرر و إنما يسقط بها ما يوجب التضرر و هو الضمان و حينئذ فنماء المعزول له و قاعدة مقابلة الخراج بالضمان غير جارية هنا.
[12] سقوط الدين عن عهدة المديون، وبقاء المعزول في ملك المديون أيضاً، غاية الأمر يكون للدائن حقّ في المال الخارجي بتملّكه حتّى مع عدم رضا المديون،… وكذا الحال في المال المعزول في المقام فانّه ملك للمديون ولكن للدائن حق تملكه.