The role of mediation and intercession in realizing restorative justice
Subject Areas :
hamidreza motie
1
,
seyed mehdi ahmadi
2
,
Hosein Rahimi Vaskasi
3
1 - Doctoral student of jurisprudence and fundamentals of law, Faculty of Humanities, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 - Assistant Professor of Departement of Law, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran (corresponding author). Dr.ahmadi4545@gmail.com
3 - Assistant Professor of Departement of Law, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
Keywords: Mediation , intercession , Correction of albinism , restorative justice , Criminal Justice,
Abstract :
Restorative justice is a process that tries to give attention and authenticity to personal relationships in contrast to criminal justice that uses methods of punishment and satisfaction and rebuild what has caused the destruction of these relations in such a way that the victim, the offender and the local community are actively present in it and as a result of this participation, justice is realized which aims to restore relations. It means to compensate the losses caused by the crime and by analyzing and examining the causes, effects and results of the crime and the problems caused by it, find the appropriate solution to improve stable relationships. The realization of restorative justice, justice that is closer to human dignity, and reforming behaviors and restoring relationships for the betterment of society. It requires the development and application of methods that try to use different capacities to achieve maximum success and improve the health of society members in a meaningful way with the aim of socializing relationships. Among the methods of implementing restorative justice is the mediation method, which tries to discuss the causes, effects and results of the attributed crime and the ways to compensate for the resulting damages with the management of the mediator and, if necessary, with the presence of other effective persons. and achieve success that leads to the repair and restoration of relations. In Islamic jurisprudence, the criteria of restorative justice and mediation based on the reform of Zat al-Bin have been recommended and emphasized. Criteria for improving relationships between people, which are moral virtues. In this article, with the aim of understanding and explaining the role of mediation and intercession, their role in realizing restorative justice and reforming Zat al-Bin is discussed.
قرآن کریم
ابن¬منظور، محمد. (1414). لسان العرب. بیروت: دارالفکر للطباعه.
احمدی، لیلی. (1393). میانجیگری الگویی برای رفع تعارضات(روشی مؤثر در تحقق عدالت ترمیمی)،فصلنامه مددکاری اجتماعی،دور3،شماره1،پیاپی7،ص51-44
جبران مسعود. (1376). الرائد. مشهد: چاپ انتشارات آستان قدس رضوی.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (1381). مبسوط در ترمینولوژی حقوق. تهران: انتشارات گنج دانش.
حسینی، سیده سمانه؛ کاظمی گلوردی، محمدرضا؛ شایگان فرد، مجید. (1401). مبانی فقهی میانجیگری کیفری در عرصه جرائم تعزیری با تاکید بر عدالت ترمیمی، فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقه، شماره6، ص102-79
حسینی، سیدمحمد؛ صفرزاده، داوود؛ امیرپور، حیدر. (1390). تحلیل مبانی فقهی و حقوقی شورای حل اختلاف و نهادهای مشابه. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
حسینوند ، موسی. (1397). میانجیگری کیفری در پرتو آموزه های عدالت ترمیمی. تهران: انتشارات مجد.
دهخدا ، علی اکبر. (1377). لغت نامه. تهران: انتشارات و مؤسسه انشارات و چاپ دانشگاه تهران.
راغب اصفهانی ، حسین بن محمد. (1375). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. بی جا.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412). مفردات. بیروت: دار العلم.
رضایی، کاوه؛ سبزواری، ابراهیم؛ کارگر، مسعود؛ تیرافکن، بهنام؛ علی جانی، ایوب. (1398). بازتاب سیاست کیفري ایران در قانون آیین دارسی کیفري مصوب 1392درخصوص قرار میانجی گري از سوي نهاد دادسرا در پرتو عدالت ترمیمی، فصلنامه علمی-حقوقی قانون یار، دوره سوم، شماره دوازدهم،ص91-115
زهر ، هوارد. (۱۳۸۳). کتاب کوچک عدالت ترمیمی. تهران: انتشارات مجد.
ساداتی، سیدمحمدمهدی؛ ساداتی، سیدمحمدجواد؛ محمدی کراچی، بابک. (1399). میانجیگری در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران، دو فصلنامه علمی مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق، سال چهادهم، شماره41، ص30-5
سبزواری ، عبدالکریم. (1401). عدالت ترمیمی در دادسرا. تهران: انتشارات قانون یار.
سعیدی ، یاسمن. (1401). الگوی میانجیگری از عدالت ترمیمی در نظام حقوقی ایران و اسلام. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، دوره10، شماره3 ، شماره پیاپی ( 23)، ص190-173
سودانی سادری ، بدر. (1399). میانجیگری کیفری. تهران: انتشارات دادگستر.
شهابی ، محمود. (1417). ادوار فقه. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
شیری ، عباس. (1385). عدالت ترمیمی(مبانی و کنشگران). تهران: رساله دکتری ، دانشگاه شهید بهشتی ،دانشکده حقوق.
صبوحی ، رحمان. (1394). عدالت کیفری در نظام کیفری موضوعه ایران. تهران: انتشارات مجد.
صوفی، فرشید؛ افراسیابی، سعید. (1397). جایگاه میانجیگری در دادرسی کیفری.تهران: انتشارات قانون یار.
طباطبايى، محمدحسين. (1417ق). تفسیر المیزان. قم: جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى.
طباطبايى حائرى ، سيد على بن محمد على بن ابى المعالى. (1422). رياض المسائل في بيان أحكام الشرع بالدلائل. قم: مؤسسة النشر الاسلامي.
طريحی ، فخرالدين. (1408). مجمع البحرين. بی جا: مکتبه نشر الثقافة الاسلامی.
عباسی ، مصطفی. (1382). میانجی گري کیفري. تهران: نشر دانشور.
عباسی ، مصطفی. (1382). افق های نوين عدالت ترمیمی در میانجیگری کیفری. تهران: نشر دانشور.
عسگری نیاسر ، مسعود. (1398). میانجیگری کیفری قاضی و پلیس جلوهای نوین از عدالت ترمیمی. تهران: آریا دانش.
عميد، حسن. (1377). فرهنگ فارسي عميد. تهران: انتشارات اميركبير.
غلامی ، حسین. (1385). عدالت ترمیمی. تهران: انتشارات سمت.
فرشی ، حمید. (1399). مباحث حقوقی کاربردی میانجیگری در امورکیفری. تهران: انتشارات چتر دانش.
معین، محمد. (1375). فرهنگ فارسی. تهران: چاپخانه سپهر تهران.
مکارم شیرازی،ناصر. (1377). اخلاق در قرآن.قم: مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع).
مکارم شیرازی، ناصر.(1384). یکصد موضوع اخلاقی در قرآن و حدیث شامل سیصد آیه و هفتصد حدیث. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
میرخلیلی، احمد؛ کلانتری خلیل آباد، عباس؛ دشتی، حسین. (1398). قلمرو شفاعت در اقسام مجازات. مجله فقه و اصول دانشگاه فردوسی مشهد،سال پنجاه و یکم، شماره 119،ص137-115.
نجفی ابرندآبادی، علی حسین. (1380). از عدالت کیفری کلاسیک تا عدالت ترمیمی. مجله دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، سال سوم، شماره2،ص36-1.
نوبهار، رحیم. (1393). شفاعت در حدّ و تعزیر. پژوهش حقوق کیفری، سال دوم، شماره7،ص130-103.
نوریزاد، عزت اله؛ مجتهد سلیمانی، ابوالحسن؛ سید مرتضی حسینی، راحله. (1398). میانجیگری کیفری آموزه ای از عدالت ترمیمی از منظر حقوق و اخلاق، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پانزدهم، شماره4
هاشمی شاهرودی، محمود. (1382). فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام. قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بيت(ع).
The Scientific Journal in Jurisprudence and Bases of Islamic Law
Vol. 17, No. 1, spring 2024 (23-36)
The role of mediation and intercession in realizing restorative justice
Hamidreza Motie1 Seid Mehdi Ahmadi*2 Hosein Rahimi Vaskasi3
Received date: 2024/01/19
Acceptance date: 2024/05/11
Extended abstract
Introduction: In Islamic law, the human being is referred to as a noble creation an entity whose purpose of creation is perfection and eternal salvation. This creation is considered the noblest of all creatures and is given a lofty status. It teaches us how to treat others and how to interpret events and relationships based on human dignity. A human who lives socially reflects beauty and perfection in the interactions and conflicts throughout life, a manifestation inspired by religious teachings. One of the key issues emphasized by religions and human societies has always been the human being, human dignity, and individual rights what we now call human rights. These rights are recognized for the most vital pillar of creation.Conflict, disputes, and hostilities between individuals are inevitable throughout life. They arise for various reasons and manifest in different ways, causing disruptions in life and disturbing its natural order. The judicial system is thus compelled to address complaints and disputes through often rigid and punitive laws. However, in today’s complex society, the application of innovative methods rooted in the nature of human creation by leveraging public capacities and expanding participatory and non-judicial approaches seems necessary. There are now many methods available to resolve disputes within the framework of international public law. What adds value to a particular method is its ability to align the features of a specific conflict with the structure of the resolution process. Like other aspects of life, dispute resolution methods have evolved. One relatively modern legal method is mediation. Resorting to mediation as a restorative justice method and reinforcing this and other non-judicial approaches can help settle disputes, establish peace and reconciliation, and deepen positive relationships. Mediation seeks to establish dialogue between conflicting parties, involving influential individuals and local communities when needed, and engaging a mediator who is capable of managing and facilitating the process. It resolves disputes peacefully through dialogue, compensates for losses, defines rights and obligations, and repairs the relationship between the parties and the broader community. In Islamic jurisprudence, mediation appears under the term intercession (shafā‘ah), which refers to the involvement of a third party to seek forgiveness and pardon. This is not prohibited in private (ḥaqq al-nās) offenses and aims at decriminalization and reconciliation. It fosters intimacy and respect in relationships, in line with human dignity. The ultimate goal of the mediator or intercessor is to reconcile conflicting parties a reconciliation that achieves restorative justice, which emphasizes balance between all components of a crime. It strives to improve the victim’s condition, encourage the offender’s accountability, repair the relationships among involved parties, and facilitate the social reintegration of the offender and the victim’s return to normal life.Achieving restorative justice depends on adopting methods that can create transformative change in criminal processes and significantly influence the lives of both victims and offenders. Despite the challenges, which deserve attention as they ease the path forward, this article explores mediation in legal contexts and intercession in jurisprudence, identifying their similarities in goals and their role in achieving restorative justice. One of the primary roles of criminal mediation is the rehabilitation and accountability of the offender, who often becomes the focal point of mediation efforts. Compensating victims and addressing their needs are clear indicators of the effectiveness of mediation and, by extension, demonstrate the spread of restorative justice principles. Expanding local community participation in criminal justice and promoting societal reform further illustrate the practical potential of restorative justice. Resolving disputes, easing tensions, preventing future conflicts, and promoting a culture of peace and reconciliation are among the key functions of mediation in the pursuit of restorative justice.
Keywords: Mediation, Intercession, Reconciliation, Restorative Justice, Criminal Justice.
نقش میانجیگری و شفاعت در تحقق عدالت ترمیمی
حمیدرضا مطیع 4 سید مهدی احمدی*5 حسین رحیمی واسکسی6
تاریخ دریافت : 29/10/1402
تاریخ پذیرش: 22/02/1403
چکیده
عدالت ترمیمی فرآیندی است که تلاش دارد در مقابل عدالت کیفری که از روشهای سزادهی و رضایت استفاده میکند، به روابط شخصی توجه و اصالت دهد و آنچه موجب تخریب این روابط شده است را دوباره بسازد. بگونهای که بزهدیده، بزهکار و جامعه محلی در آن داوطلبانه بصورت فعال حضور داشته باشند و در اثر این مشارکت، عدالتی که هدف آن ترمیم روابط است محقق شود. یعنی ضرر و زیان ناشی از جرم جبران و با تحلیل و بررسی علل، آثار و نتایج جرم و مشکلات ناشی از آن، راه حل مناسب در اصلاح روابط پایدار تحصیل شود. تحقق عدالت ترمیمی، عدالتی که با کرامت انسانی قریبتر است و اصلاح رفتارها و ترمیم روابط را برای تعالی جامعه، اندیشه میکند. مستلزم توسعه و بکارگیری روشهایی است که تلاش کند با استفاده از ظرفیتهای مختلف، حداکثر توفیقات را تحصیل و سلامت افراد جامعه را به روشی مانا با هدف اجتماعیسازی روابط تقویت نماید. از جمله روشهای اجرای عدالت ترمیمی، روش میانجیگری است، که تلاش دارد در فضای مناسب علل، آثار و نتایج جرم انتسابی و راههای جبران خسارات ناشی از آن را با مدیریت میانجیگر و در صورت ضرورت با حضور سایر اشخاص مؤثر، به گفتگو بنشیند و توفیقاتی حاصل کند که به اصلاح و ترمیم روابط منتج گردد. در فقه اسلامی معیارهای عدالت ترمیمی و میانجیگری مبتنی بر اصلاح ذاتالبین توصیه و تأکید شده است. معیارهایی برای اصلاح روابط بین افراد که خود از فضائل اخلاقی است. در این مقاله با هدف شناخت و تبیین جایگاه میانجیگری و شفاعت به نقش آنها در تحقق عدالت ترمیمی و اصلاح ذاتالبین پرداخته میشود.
واژگان کلیدی: میانجیگری، شفاعت، اصلاح ذات البین، عدالت ترمیمی، عدالت کیفری.
[1] . Ph.D student of Departement of Law, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran. hamidrezamotie667@Gmail.com
[2] .* Assistant Professor of Departement of Law, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran. (corresponding author). Dr.ahmadi4545@gmail.com
[3] .Assistant Professor of Departement of Law, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran. hoseinrahimi542@ gmail.com
[4] . دانشجوی دکتری فقه ومبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. hamidrezamotie667@Gmail.com
[5] . *استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. (نویسنده مسئول) Dr.ahmadi4545@gmail.com
[6] . استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. hoseinrahimi542@gmail.com
مقدمه
در شریعت اسلام از انسان به عنوان نوع کریم یاد میشود، موجودی که خلقت او برای تکامل و سعادت ابدی است، خلقتی که انسان را اشرف مخلوقات میداند و جایگاه متعالی برای او تعریف میکند. خلقتی که به ما میآموزد چگونه باید با انسان رفتار کنیم و مناسبتها و اتفاقات را بر اساس کرامت او تعریف نماییم. انسانی که اجتماعی زندگی میکند و وقایع و اختلافات موجده در ادوار زندگی او نیز با نگرش بر اجتماعی سازی روابط، زیبایی و کمال را تصویر میکند، جلوهای که منبعث از آموزههای دینی است. همواره یکی از موضوعات مهم مورد توجه ادیان و جوامع بشری، موضوع انسان، کرامات انسانی و حقوق اشخاص و به تعبیر امروزی حقوق بشر است، حقوقی که برای مهمترین رکن آفرینش هستی در نظر گرفته شده است. اختلاف، درگیری و تخاصم ما بین افراد، امری اجتناب ناپذیر در طول زندگی اشخاص است که به انحاء مختلف و به دلائل گوناگون ظهور و بروز یافته و مشکلاتی را ایجاد مینماید. مشکلاتی که تأثیرات خود را در جریان زندگی و اختلال در نظام طبیعی آن خواهد گذاشت، نظام قضایی ناگزیر است با وضع قوانین و مقررات عمدتاً غیرمنعطف و سزاده در صدد فصل دعوی و شکایت برآید. لیکن در دنیای امروزی و پیچیدگیهای روابط اشخاص به کارگیری الگوهای نوین و مبتنی بر سرشت خلقت انسان با استفاده از ظرفیتهای مردمی و توسعه روشهای مشارکتی و غیرقضایی ضروری بنظر میرسد.
امروزه روشهای متعددی برای حل و فصل اختلافات در چارچوب حقوق بینالملل عمومی وجود دارد، اما آنچه باعث ارزشگذاری بر روی یک روش در مقایسه با روش دیگر است توان ایجاد سازگاری بین ویژگیهای اختلاف به وجود آمده با ساختار روش حل اختلاف مورد نظر است. شیوههای حل و فصل اختلافات نیز مانند دیگر جنبههای زندگی، با تحول و نوآوری همراه است. یکی از شیوههای نسبتاً نوین حقوقی در فصل خصومت، «میانجیگری» است. رجوع به نهاد میانجیگری بعنوان یکی از روشهای عدالت ترمیمی و ایضاً تقویت این نهاد و سایر روشهای غیرقضایی میتواند ضمن حل و فصل دعاوی و برقراری صلح و سازش مابین افراد به بهبود و تعمق روابط حسنه منتج گردد.
میانجیگری روشی است که میکوشد گفتمان بین طرفین نزاع را حاکم کند، در صورت لزوم افراد تأثیرگذار در مسئله و جامعه محلی را مشارکت دهد و میانجیگر را که مستعد برای مدیریت و تسهیل امور است بهکارگیرد. روشی که حل اختلاف را به صورت مسالمتآمیز و از طریق گفتگو کار ویژه خود قرار داده تا ضمن جبران خسارات و تعیین حقوق و تعهدات طرفین، روابط آنها با یکدیگر و جامعه را نیز ترمیم دهد.
میانجیگری در منابع فقهی با عنوان شفاعت به معنای وساطت شخص ثالث برای عفو و بخشش آمده است، امری که در جرائم حقالناسی منع نشده و هدف آن کیفرزدایی و اصلاح ذاتالبین است، اصلاح خصومتها و برقراری روابط صمیمانه توأم با احترام و حفظ کرامت که شایسته انسان است. غایت تفکر و تدبیر میانجیگر و شفیع، تلاش برای اصلاح ذاتالبین است، اصلاحی برای تحقق عدالت ترمیمی، عدالتی که بر تعادل و توازن بین تمامی ارکان جرم تأکید دارد و میکوشد ضمن بهبود وضعیت بزهدیده و مسئولیتپذیری بزهکار، ارتباط اشخاص درگیر در جرائم و خصومتها را ترمیم و اصلاح نموده و بازپذیری اجتماعی بزهکار و برگشت بزهدیده به روند طبیعی زندگی را محقق نماید.
شناخت دقیق جایگاه میانجیگری و شفاعت در نظام فقهی و حقوقی و اهداف مبتنی بر آن و ایضاً سایر روشهای مشابه، در عصر کنونی که روابط اشخاص از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و شاهد گسترش بحران در حوزه آسیبهای اجتماعی، بروکراسیهای اداری، تراکم پروندهها و حجم کار دادگاههای کیفری و قوانین طواری دادرسی از یک سو و تورم جمعیت کیفری از سویی دیگر که ناچاراً دقت در رسیدگی را تحت تأثیر قرار داده هستیم، میتواند با هدف تحقق عدالت ترمیمی، عدالتی که در جستجوی حل مشکل، جرمزدایی، قضازدایی، عدم تعقیب متهم، اصلاح نه مجازات بزهکار و انتقام از وی، با ابزارهایی مانند میانجیگری است، جریانسازی نموده و نقش مؤثری در مسیری که فلسفه خلقت انسان و روش تکامل اوست را ایفا نماید. نظم و آرامش بیشتر و صلح پایدار که محصول تدبیری است که اتفاقاً ریشه در نهادهای کهن جوامع انسانی و طرق حل اختلاف مبتنی بر سنتهای بومی و مذهبی دارد و التیام و بهبودی بزه دیده، ترمیم روابط گسست شده و بازگرداندن توازن و هماهنگی به جریان زندگی افراد پیرامون نزاع را تعقیب میکند، برقرار نماید.
1- عدالت ترمیمی
عدالت در لغت مايه اعتدال و استقامت در نفوس انسانى است و ضد آن «جور» است (ابن منظور، 1414: 9/83). مساوات و مقابل ظلم (طریحی، 1408: 2/134). عدالت، یعنی نهادن هر چیزی به جای خود و لفظی است که با معنایی وسیع در کلیه شئون آدمی حضور مؤثر دارد. قانون عدالت یک قانون کلی و عمومی است و هر نوع داوری و حکومت را چه در امور بزرگ و چه کوچک شامل میشود (مکارم شیرازی، 1384: 266). ترمیم نیز در لغت به معنای مرمت کردن و اصلاح کردن خلل يا خرابی چیزی آمده است (معین، 1375: 2345). ترمیم به معنای مرمت کردن و اصلاح کردن می باشد (دهخدا ، 1377: 1/732). عدالت به عنوان یك موضوع قابل بحث در مفاهيم مكاتب حقوق كيفري و جرمشناسي، در دو حوزه كيفري و ترميمي مطرح ميشود. در این ميان ناتواني سيستم عدالت كيفري در دو طيف سزادهي و اصلاح و درمان، گرایش به عدالت ترميمي را سبب شده است (عباسي، 1382: 25). عدالت ترمیمی عبارت است از احیاء حقوق بزهدیده و ایجاد مشارکت فعال وی در جامعه در فرآیند اجرای عدالت. در این فرآیند جرم اقدامی علیه فردی دیگر یا اجتماع تلقی میشود نه علیه دولت و به جای مجازات به حل و فصل مشکلات ناشی از جرم تاکید دارد(سبزواری، 1401: 14). اصولاً عدالت ترمیمی، سیاستی است که در پی بسیج امکانات و استعدادهای جامعه و بزهديده و بزهکار و عدالت کیفری برای ترمیم گسستها و شکافهای روابط انسانی و ترمیم و درمان لطمات و صدمات متحمل شده از سوی بزهديده و بزهکار و وابستگان آنها و جامعه است و از روشی مسالمتآمیز برای مديريت بزهکاری بهره میبرد. بهگونه ای که در عدالت ترمیمی، خود فرايند عدالت دارای جاذبههای انسانی است و خود مبلغ فرهنگ و مدنیت است. عدالتی که میخواهد بزهکاران را مستقیمتر مورد خطاب قرار دهد و از طرفی وی را با جامعه بزهديده، خانواده بزهديده و مقامات دستگاه عدالت کیفری آشتی دهد (عباسی، 1382: 25 ). به طور کلی در دادرسی، دو روش متفاوت وجود دارد: دادرسی تنبیهی یا کیفری و دادرسی ترمیمی. در دادرسی کیفری، مجرم مقصر است و باید مجازات شود؛ اما در دادرسی ترمیمی، بیشتر به فرد بزه دیده و جبران خسارت وی توجه می شود. در دادرسی کیفری، مجرم باید مجازات شود، چون نظم اجتماع را مختل کرده و به حقوق دیگری تجاوز نموده است، اما در دادرسی ترمیمی، به فرد برچسب مجرمانه نمیزنیم و تلاش میکنیم تا بزهکار و بزهدیده دوباره با صلح و صفا در اجتماع زندگی کنند. در واقع، نباید جواب اشتباه شخص مجرم را با یک واکنش اشتباه پاسخ داد. بلکه در این رویکرد کار مثبتی انجام میدهیم تا اشتباه آن شخص جبران شود. بر پایه مدل ترمیمی عدالت، بزه باید در قلمروی جامعه محلی که جرم در آن حوزه اتفاق افتاده است، به وسیله اعضای آن اجتماع محلی بین بزهدیده و بزهکار حل و فصل شود. در این مدل از عدالت، بزهدیده یک نقش فعال بر عهده دارد، به او امکان رویارویی با بزهکار و طرح نیازهایش داده میشود. در این مدل باید به بزهکار کمک شود تا بتواند زیانها و صدمات وارده بر بزهدیده را به نحو مطلوبی جبران کند و روابطش را با بزهدیده سر و سامان دهد و صدماتی را که به نظم اجتماع وارد آورده جبران نماید. در نتیجه در این مدل، به افراد اهمیت داده میشود (شیری، ۱۳۸۵: ۸۴). عدالت ترميمي روش جديد انديشيدن هم درباره جرم و هم درباره چگونگي پاسخ (واکنش) به آن است (زهر، ۱۳۸۳: 55). بطور خلاصه عدالت ترمیمی فرآیندی است که تلاش دارد در مقابل عدالت کیفری که از روشهای سزادهی و رضایت استفاده میکند، به روابط شخصی توجه و اصالت دهد و آنچه موجب تخریب این روابط شده است را دوباره بسازد، بگونهای که بزهدیده، بزهکار و جامعه محلی در آن داوطلبانه بصورت فعال حضور داشته باشند و در اثر این مشارکت، عدالتی که هدف آن ترمیم روابط است محقق شود یعنی ضرر و زیان ناشی از جرم، جبران و با تحلیل و بررسی علل، آثار و نتایج جرم و مشکلات ناشی از آن راه حل مناسب در اصلاح روابط پایدار تحصیل شود.
2- میانجیگری
میانجیگری در لغت به معنای وساطت، میانجیگری کردن، میانجی شدن و وساطت کردن است (دهخدا، 1377: 21939). وساطت، میانجی بودن، شفیع، داور، حکم، مصلح (معین، 1375: 4480). میانجی یا میانجیگر میان دو نفر برای رفع اختلاف و آشتی دادن آنها است (عمید، 1377: 43). میانجیگری یکی از شیوههای معروف مدیریت اختلاف میباشد و در مسائل کیفری نیز از شیوه میانجیگری کیفری برای حل و فصل اختلافها و مسائل مختلف ناشی از ارتکاب جرم بر اساس توافق شاکی – بزهدیده و متهم بزهکار با حضور شخص ثالث به نام میانجیگری استفاده میشود. میانجیگری در شرایط اختلاف اجتماعی رخ میدهد و کانون توجه آن فرایندهای حل اختلاف میباشد. میانجیگری در نتیجه اختلاف بین دو گروه مرتبط با هم با هدف دستیابی به توافقی که اختلاف آنها را حل نماید آغاز میشود. از این رو اختلاف و فرایندهای حل اختلاف در کانون فعالیت میانجیگری قرار دارند (عسگری نیاسر، 1398: 81 ). بطور کلی میانجیگری روش یا آئین حل اختلاف است بدون دخالت دستگاه دادرسی، فرآیندی که طی آن بر ضرورت مذاکره شرکت کنندگان با یکدیگر جهت حصول یک توافق در خصوص دعوای مطروح تأکید و بر مبنای تصمیمسازی آزادانه و توأم با مشارکت طرفین نسبت به حل و فصل خصومت اقدام میشود. (سبزواری، 1401: 96). میانجیگری فرآیندی است که به بزهدیده فرصت میدهد با بزهکار ملاقات کند و در فضایی امن و آرام و با هدف حصول به آرامش و بهبودی و پاسخگو نمودن مستقیم بزهکار، جبران زیانهای خود را تقاضا نماید(غلامی، 1385: 125). میانجیگری يکی از روشهای مؤثر برای حل اختلاف بین اشخاص است، که به معنای وساطت کردن و واسطه شدن میان دو نفر برای رفع اختلاف و کشمکش آنهاست ( فرشی، 1399: 7 ). میانجیگری دارای فوائد بسیاری است که مهمترین آنها عبارتند از اینکه معمولاً باعث بازگشت خسارت و منتهی به استرداد مال به بزهدیده و بازگشت احساس امنیت به او میشود و باعث اصلاح و متنبه شدن میشود (نجفی ابرند آبادی، 1380: 19). میانجیگری در آییننامه مصوب سال 1395 هیأت وزیران اینگونه تعریف شده است: فرایندی که طی آن بزهدیده و متهم با مدیریت میانجیگر در فضای مناسب در خصوص علل، آثار و نتایج جرم انتسابی و نیز راههای جبران خسارات ناشی از آن نسبت به بزهدیده و متهم گفتگو نموده و در صورت حصول سازش، تعهدات و حقوق طرفین تعیین میگردد.
1-2- جایگاه میانجیگری کیفری در نظام قضائی ایران
در قوانین پس از انقلاب همانند پیش از انقلاب، روشهای جایگزین حل و فصل دعوا و مشخصاً میانجیگری در قالب مضامین و مفاهیمی همچون مصالحه و تلاش برای رسیدن به آن از طریق نهادهایی همچون اصلاح ذاتالبین، قاضی تحکیم، شوراهای حل اختلاف و غیره آمده است. در اصل 156 قانون اساسی پیشبینی شده است که «به منظور تحقق بخشیدن به عدالت، قوه قضاییه وظیفه رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و... را برعهده دارد». راهکار عملی حل و فصل دعاوی و رفع خصومات را میتوان در نهادهای فوقالذکر جستجو نمود که پیش از تصویب قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب 1392) عمدهترین شاهراه حل و فصل دعاوی محسوب میشدند (صبوحی، 1394: 64). سیاست کیفري ایران در قانون جدید آیین دادرسی کیفري در مرحله دادسرا سعی بر میانجیگري دارد، البته میانجیگري از نهادهاي تازه تاسیس در ایران میباشد. اگرچه این نهاد سابقهي طولانی ندارد، لکن حل و فصل اختلافات و دعاوي به شیوه مسالمتآمیز و از طریق صلح و سازش سابقهاي دیرینه در نظام دادرسی اسلامی دارد. نهادهاي میانجیگري و هم چنین قاضی تحکیم در کلیه دعاوي ابتدائا سعی در ایجاد صلح و سازش دارند و در صورت عدم حصول سازش، در اموري که صلاحیت دارند، اقدام به قرار مجرمیت مینمایند و این مهم در قانون آیین دادرسی کیفري مصوب 1392 در شقوق 84 ، 83 ، 82 و 192 پیشبینی شده است و به نظر میرسد مهمترین کارکرد دادسرا از منظر قانون آیین دادرسی کیفري جدید در راستاي اهداف نظام عدالت ترمیمی شناسایی نقش میانجیگري میان بزهکار و بزهدیده براي دادسرا میباشد (رضایی و همکاران، 1398: 92). «آيیننامه میانجیگری در امور کیفری» در ۳8 ماده تهیه و در تاريخ 08/09/1394 بهتصويب رئیس قوه قضائیه رسید و در روزنامه رسمی منتشر شد. در ماده ۳8 آيیننامه تأکید شده بود که آيیننامه از تاريخ تصويب لازم الاجراست؛ اما به جهت تصريح ماده 8۴ قانون آيین دادرسی کیفری که تصويب آيیننامه را پس از تهیه توسط وزارت دادگستری و تأيید رئیس قوه قضائیه بر عهده هیأت وزيران قرار داده است، تصويب و لازمالاجراء دانستن آن توسط رئیس قوه قضائیه وجاهت قانونی نداشت. از اين روی آيیننامه پیشنهادی وزارت دادگستری مجدداً پس از تأيید رئیس قوه و با تغییرات و حذفیاتی درمورخه 28/07/1395 در۳۴ ماده به تصويب هیأت وزيران رسید (فرشی، 1399: 8). به نظر میرسد قانونگذار با شناخت دقیق شرایط حاکم بر جامعه و نیازهای مبتنی بر آن، در صدد برآمده است با رجوع به مبانی فقهی و حقوقی، ضمن توجه به الگوی عدالت ترمیمی، روشهای اجرای آن را به طریقی همچون میانجیگری قانوناٌ تعریف نموده و زمینه تحقق و بسط و گسترش آن را نهادینه سازد.
3- تعریف لغوی و اصطلاحی شفاعت
میانجیگری در نظام فقهی تحت عنوان شفاعت تعریف میشود، شفاعت در لغت: شفع به معنای ضمیمه شدن چیزی به چیز دیگر است و شفاعت ضمیمه شدن شخص به دیگری است تا آن دیگری یار و یاور او باشد(راغب اصفهانی، 1412: 457). الشفاعه: شفع، خواهشگری، میانجیگری، پادرمیانی (جبران مسعود، 1376: 1030). شفاعت یعنی وساطت: کار واسطه، میانجیگری، وساطت، شفاعت ( همان: 1868). میانجیگری یا طرفداری از جمله صورتهای خاصی است که غیر قضایی ساختن امر تعقیب را متاثر از اندیشه کیفرزدایی ممکن میسازد، از این وساطت خیرخواهانه که ویژه (حقوق دینی) است تعبیر به شفاعت شده است (صوفی و افراسیابی، 1397: 46). شفاعت در اصطلاح خواهش ثانی به سود اول است که جرمی و گناهی کرده است تا از جزای او بگذرند یا تخفیف دهند (جعفری لنگرودی، 1381: 2295). شفاعت در اصطلاح عرف به معنای درخواست چیزی از مقام بالاتر برای فرد پائین تر از خود میباشد. در شفاعت، فردی که مقام بالاتری دارد و دارای قوّت در امری است، فرد ضعیف را جفت و قرین خود میکند تا از این طریق به او نفعی برساند، اعمّ از این که دنیوی باشد یا اخروی (هاشمی شاهرودی، 1389: 685) و در اصطلاح فقهی و حقوقی عبارت است از این که شخصی دارای شخصیّت اجتماعی از قاضی دادسرا بخواهد از تعقیب متهّمی که به اتهام ارتکاب جرم حدّی تحت تعقیب قرار گرفته خودداری، یا از قاضی محکمه بخواهد از محکوم نمودن او درگذرد و یا از حاکم شرع بخواهد از اجرای محکومیّت شخصی که مرتکب جرم حدّی شده است، سرباز زده و وی را مورد بخشش قرار دهد (نوبهار، 1393: 106).
4- شفاعت در فقه
شفاعت در قرآن بیشتر در معنای شفاعت اخروی بکار رفته است، به نظر میرسد تنها یک آیه در قرآن است که در معنای شفاعت دنیوی به کار رفته است و میتوان ناظر بر شفاعت مجرمان نزد حاکم محسوب نمود و به آن استناد کرد که حاکی از گرایش شارع مقدس اسلام به کیفرزدایی در اسلام است (حسینوند،1397: 82). خداوند در آیه 85 سوره مبارکه نساء میفرماید: مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يكنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا وَ مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يكنْ لَهُ كُفْلٌ مِنْهَا» (نساء/۸۵) «هر کس شفاعت پسندیدهای کند ، برای وی از آن نصیبی خواهد بود و هر کس شفاعت ناپسندیدهای کند، برای او از آن نیز سهمی خواهد بود». خداوند متعال در این آیه به مؤمنین تذکر میدهد که به آنچه برایش شفاعت میکنند توجه کنند چون اگر در آنچه شفاعت میکنند شر و فسادی باشد از آن نصیبی خواهند داشت. آیه از شفاعت سیئه یعنی شفاعت اهل ظلم و طغیان و نفاق و شرک و مفسدین فیالارض نهی میکند (طباطبايى حائرى، 1422: 5/29). با توجه به آیه و روایتهای مطرح در این باره و در کنار دیدگاه و آرای فقها درباره آن، این نکته روشن میشود که در فقه اسلام بر خلاف حقوق جزا که شدت و ضعف میزان مجازات را مبنای تقسیمبندی جرائم و مجازاتها میداند، آنچه در درجهبندی مجازات و تقسیم جرائم اهمیت دارد مسئله حقالله و حقالناس است و بر همین مبنا احکام و آثار گوناگونی بر هر دسته از مجازاتها مترتب میگردد، مانند شیوه اثبات و امکان صدور حکم غیابی که بین جرائم حقالله و حقالناس در اینباره متفاوت است. یکی از مسائلی که بر مبنای حقالله و حقالناس میتوان به آن پرداخت تعیین قلمرو شفاعت در حقوق کیفری است. بر این مبنا در جرائمی که جنبه حقالناسی دارند شفاعت در آنها نزد صاحب حق، منع شرعی ندارد، بلکه شفاعت حسنه و مورد تأیید قرآن کریم است. اما چون حق الله در واقع اوامر و نواهی الهی هستند و حکم به اجرای مجازات که به عنوان تکلیفی بر عهده قاضی است و شفاعت در حق الله به منزله درخواست از قاضی برای عدم اجرای تکلیف شرعی است مسئله فرق دارد و در نتیجه در حدودی که جنبه حقاللهی دارند، شفاعت بر طبق روایات مردود است (میرخلیلی و دیگران، 1398: 134). با توجه به این که طرح و پیگیری دعوای کیفری تا اندازه زیادی در اختیار شاکی خصوصی است، روایات منع از شفاعت از چنان قوت دلالی برخوردار نیستند که شفاعت در حدود حقالناسی را نفی کنند. بدین سان وضعیت شفاعت در جرایم حقالناسی تا اندازه قابل توجهی با جرایم حقاللهی متفاوت است. معمولاً شفاعت در این دست جرایم به ویژه شفاعت نزد بزهدیده برای عفو بزهکار بلامانع است؛ اما در اینباره هم محدودیتهایی وجود دارد(نوبهار ، 1393: 126). مداقه در روایاتی که بر نفی شفاعت در حدود دلالت دارد و غور در روایاتی که بر جواز آن، میتوان گفت در قصاص خداوند خود شفیع است و توصیه بر شفاعت، عفو و بخشش دارد، در مسئله دیات و تعزیرات نیز که جنبه حقالناسی دارد شفاعت نفی نشده است. لیکن در حدود که «قاعده لا شفاعه فی حدا» جاری است، مادامی که امام مالک عفو نیست و اختیار آن را ندارد، شفاعت در آن جرم راه نداشته و از آن نفی شده است.
5- میانجیگری کیفری آموزهای از عدالت ترمیمی
میانجیگری یکی از جلوههای عدالت ترمیمی است و عدالت ترمیمی ساختاری فلسفی است کـه نـوع دیگری از اندیشه و تفکر نسبت به جرم و عدالت کیفری را عرضه میکند، عدالت ترمیمی روش جدید اندیشیدن درباره جرم و چگونگی پاسخ به آن است (غلامی، 1385: 7). ناگفته پیداست که میانجیگری کیفری-به ویژه میانجیگری کیفری با نظارت قضایی-جلوهای از عدالت ترمیمی است که تا اندازهای «عدالت کیفری» را به «عدالت مدنی» (حقوقی) و آیین دادرسی کیفری را به آیین دادرسی مدنی نزدیک مینماید و بدینسان مرزهای سنتی بین حقوق کیفری و حقوق مدنی را کمرنگ و حتی گاه از بین میبرد. مگر نه این است که امروزه، حقوق مدنی در کنار حقوق کیفری- بهعنوان هسته اصلی و مرکزی سیاست جنایی- به یکی از مقولههای سیاست جنایی (در مفهوم موسع آن ) - تبدیل شده است (حسینوند ، 1397: 14). میانجیگری یکی از برنامههای عدالت ترمیمی در مرحله پیش دادرسی است و سابقهای به قدمت خود اختلاف و روشهای حل آن و قدمت تاریخ باستان دارد. با روشهای نوین و ساز و کارهای پیشرفتهتری در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، مصر و انگلیس پا به عرصه وجود گذاشته است(سودانی سادری، 1399: 17). به اعتقاد بسیاری از طرفداران عدالت ترمیمی، میانجیگری قدیمیترین و تأثیرگذارترین روشی است که امروزه نیز در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته و از جهات مختلف از سایر روشها متمایز است. به یک معنا میتوان میانجیگری را سنگ بنا و جانمایه عدالت ترمیمی دانست. در روش میانجیگری فضایی ایجاد میشود که بزهدیده و بزهکار بتوانند به صورت رودررو، بدون هر گونه فشار و اعمال نظر دستگاه کیفری با یکدیگر گفت و گو نمایند، بزهکار از چگونگی وقوع جرم و دلایل و انگیزههای خود از ارتکاب آن، و بزهدیده از خسارت وارده ناشی از بزهدیدگی و نیازها و خواستههای خود سخن گفته و روند سازش و حل و فصل اختلافات را پیگیری مینمایند (احمدی، 1393: 46). در واقع میتوان گفت سیاست جنایی اسلام با شفاعت مجرم، محدود کردن دخالت دولت در قلمرو جرم و اجتماعی کردن هر چه بیشتر پاسخ به پدیده مجرمانه را باعث گردیده و زمینه گسترش عدالت ترمیمی را بدین طریق هموار میسازد (حسینوند، 1397: 14). فلسفه وجودی اجرای روش میانجیگری و شفاعت، تلاش برای حل و فصل خصومتها و تنازعات است. اما با رویکرد اصلاح رفتارها برای ایجاد جامعهای مترقی و مدنی، که افرادش حقوق یکدیگر را رعایت میکنند و برای رشد و تعالی آن جامعه همت مینهند، مشی و سلوکی که در اندیشه عدالت ترمیمی متجلی است.
6- نقش میانجیگری و شفاعت در تحقق عدالت ترمیمی
در یک نظام اسلامی از یکسو با توجه به انسجام و تماس موجود بین افراد جامعه، که از آن به اخوت ایمانی یاد میشود، زمینه مناسبی برای حل تعارضات و تزاحمات از طرق غیر قضایی وجود دارد. بطوریکه میانجیگری شخص ثالث بین اطراف دعوی به منظور حل اختلاف و رفع دعوی بدون توسل به طرق قانونی و قضایی رسیدگی بسیار مورد توجه و توصیه شارع مقدس اسلام بوده است. این قلمرو شامل بخش اعظم دعاوی حقوقی (مدنی) و آن دسته ازدعاوی کیفری میباشد که جنبه خصوصی حقالناسی آن غالب و تعقیب و مجازات مجرم منوط به اراده و مطالبه قربانی یا اولیاء دم دانسته شده است (جرائم قابل گذشت) (احمدی، 1393: 47). هدف عدالت ترمیمی اصالت دادن به هویت واقعی اشخاص است و لازمه این هویتبخشی توجه به ابعاد شخصیتی او و احیاء اندیشهها و رویکردهای مبتنی بر سرشت انسانی و مفاهیم اسلامی است. ایجاد محبت و دوستی و ترویج مصالحه اجتماعی با نگرش ایجابی به نظام مسائل پیچیده عصر حاضر، تفکر عدالت ترمیمی است که خود را جایگزین عدالت کیفری معرفی میکند. اما به تمامی شئون پیرامون بزه و جرم نیز توجه دارد تا طرفداران بیشتری بیابد. سعی و تلاش در تحقق آرمان عدالت ترمیمی، وابسته به روشهایی است که به کارگیری و اجرای صحیح آنها، منشأ تحول در نظام قضائی ایران خواهد بود. میانجیگری و شفاعت و نگرش مجریان، به نقش بزهدیدگان و بزهکاران و اعضای جامعه محلی در اجرا و مدیریت عدالت کیفری بسیار حیاتی و پراهمیت است، تبیین این نقش در ادامه بحث خواهد توانست زوایای عمیق اندیشه عدالت ترمیمی را هویدا سازد.
1-6- ترویج فرهنگ صلح و سازش
واژه اصلاح و مشتقات آن 180 مرتبه در قرآن به کار رفته است. قرآن گاه اصلاح را به عمل نسبت میدهد: «فلیعمل عملاً صالحا» (کهف /110) و گاه به خود انسان: «والصالحین من عبادکم و اماءکم»(نور /32). همچنین قرآن کریم گاه اصلاح میان دو فرد را مطرح میکند (اصلاح ذاتالبین/24)، گاه در محیط خانوادگی(25) و گاه در مورد اصلاح فرد (خودسازی) (حق پناه، 1380: 7). در بارۀ صلح شش آيه آورده شده است: 1- آيۀ 1، از سورۀ انفال فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ ، 2- آيۀ 114، از سورۀ نساء لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلاّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النّاسِ، 3- آيۀ 10، از سورۀ حجرات إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ، 4- آيۀ 35، از سورۀ نساء إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُما، 5- آيۀ 9، از سورۀ حجرات فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ، 6- آيۀ 128، از سورۀ نساء وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ. در ذيل اين آيات، شش قائدۀ فقهى ياد گرديده و از آن جمله است: مشروع بودن صلح كه حديث نبوى «الصلح جائز من المسلمين الا ما حرم حلالا او حلل حراما» ناظر به آن و مؤكد آن است و از جمله است اين كه تشريع آن گرچه بقصد اولى و ذاتى براى قطع تنازع است، ليكن افادۀ امرى زائد نيز از آن ممنوع و غير مقصود نيست و از جمله آنكه با اقرار و انكار و بر معلوم و مجهول و بر دين و بر عين و بر منفعت و بر اطفاء نائره و حفظ دماء و اصلاح ذات بين و اصلاح ميان زوجين بر همه جائز است. پس موضوع صلح از همه عقود ديگر اعم است و از اين رو در بارهاش مشهور گشته است كه «الصّلح سيّد الاحكام» (شهابی، 1417: 2/125). اصلاح ذاتالبين: آشتى دادن دو يا چند نفرى كه با هم كينه و دشمنى دارند، مستحب و در موردى كه حفظ جان مؤمنى بر آن توقّف دارد، واجب است. از موارد مصرف زكات صرف آن براى اصلاح ذاتالبين است. مستحب است قاضى پيش از داورى، دو طرف دعوا را به صلح و آشتى فراخواند و در صورت خوددارى آن دو، حكم را صادر نمايد (هاشمی شاهرودی، 1382: 513). در منابع فقهی در مبحث قضاوت ابتدا به مسئله اصلاح ذاتالبین و استحباب ترغیب دو طرف به صلح و سازش اشاره میشود، آن گاه در صورت عدم توافق و مصالحه، قاضی میتواند به قضاوت و صدور حکم قضایی اقدام نماید(حسینی و دیگران، 1390: 78). علامه طباطبایی در تفسیر آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» میفرماید: جمله «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» ارتباط مؤمنان را منحصر کرد در ارتباط اخوت، برای این که مقدمه و زمینهچینی باشد برای تعلیلی که برای حکم صلح میآورد و میفرماید: «پس بین دو برادر خود اصلاح کنید» و در نتیجه بفهماند این دو طایفهای که شمشیر به روی یکدیگر کشیدهاند، به خاطر وجود اخوت در بین آن دو، واجب است که صلح در بینشان برقرار گردد و اصلاحگران به خاطر این که برادران آن دو طایفه هستند واجب است صلح را در هر دو طایفه برقرار نموده هر دو را از نعمت صلح برخوردار سازند، نه اینکه به طرف یک طایفه متمایل شوند. و اینکه گفته «اخویکم» با اینکه میتوانست بفرماید «الاخوین» برای این بود که در کوتاهترین عبارت لطیفترین بیان را کرده باشد، چون جمله مورد بحث دو چیز را میفهماند: یکی اینکه دو طایفهای که با هم جنگ میکنند برادر یکدیگرند و باید صلح بینشان برقرار شود. دوم اینکه سایر مسلمانان هم برادر هر دو طرف جنگ هستند و آنان باید رعایت برادری و اصلاح را در بین هر دو طایفه بنمایند (طباطبایی، 1417: 315). در ماده 82 و 83 قانون آیین دادرسی کیفری و برخی مفاد آییننامه اجرایی مصوب سال 1395 هیأت وزیران منجمله بند الف ، ب ، ث و چ ماده1 به مسئله سازش بزهدیده و بزهکار از طریق فرآیند میانجیگری اشاره شده است.
2-6- نقش آفرینی و اصلاح جامعه
عدالت ترمیمی مبتنی بر میانجیگری کیفری، نه تنها ترمیم لطمات و صدمات بزهدیدگان جرم را مدنظر قرار می دهد، بلکه ترمیم گسستها و اختلالات روابط اجتماعی جامعه را نیز مدنظر قرار میدهد. میانجیگری کیفری به دلیل اینکه در فرایند خود افراد متعددی را شامل میشود و آنها را در فرایند ترمیمی، مداخله میدهد آثار مثبتی را در سطح گستردهتری برجا میگذارد. برخی از مدلهای میانجیگری کیفری مانند گفتگوهای گروههای خانوادگی افراد متعددی از جمله خانوادههای بزهدیده و بزهکار و مدافعان حقوق بزهدیده و بزهکار و دوستان و آشنایان حتی همسایههای نزدیک آنها نمایندگان دستگاه عدالت کیفری مانند پلیس یا دادستان را در خود مشارکت میدهند به یک تفاهم متقابل در مورد حادثه بزهکاری میرسند (عسگری نیاسر، 1398: 100). میتوان گفت روابط اجتماعی افراد پیرامون جرم، به دلیل تأثیر بزه بر رفتارها و کنشهای اشخاص، دچار اختلال و آسیب میشود و این آسیب، خسارتهایی را از جنبههای مختلف بر روند طبیعی زندگی بزهدیده، بزهکار و جامعه اطراف ایجاد میکند، تلاش برای شفاعت و میانجیگری، تلاش برای تغییر رفتار و اصلاح روابط اجتماعی اعم از جامعه پیرامونی و نهایتا گستره اجتماع است که عملا تحقق عدالت ترمیمی را پیگیری میکند.
3-6- پیشگیری از وقوع اختلافات و تنازعات
یکی از مهمترین اهدافی که میانجیگری کیفری در ارتباط با جامعه دنبال میکند مسأله پیشگیری از بزهکاری است. از جمله مسئولیتپذیری آگاهانه بزهکار ترمیم شخصیت انسانی بزهکار، شرکت اختیاری افراد همراه با تضمینهای حقوق بزهدیده و بزهکار، برگرداندن موفقیتآمیز آنها به صحنه اجتماع و بدور از معایب برچسبزنی بزهکار و سایر محاسن میانجیگری کیفری، که همگی میتواند از عوامل پیشگیری از وقوع احتمالی بزه باشند (عسگری نیاسر، 1398: 101). قطعا پیشگیری از وقوع اختلافات و تنازعات چه در بزهدیدگی و بزهکاری مجدد و چه اثرات وضعی آن بر جامعه، از اهداف مترقی و تبعی گسترش مفهوم عدالت ترمیمی در جامعه خواهد بود که به واسط نقشآفرینی تفکر میانجیگری و شفاعت حاصل میشود.
4-6- مشارکت جامعه محلی در میانجیگری کیفری
جامعه محلی یکی از سهامداران جرم است که معمولاً در دادرسی رسمی تنها میتواند ناظر مجازات شدن یا مجازات نشدن مجرم باشد. جامعه محلی در این نظام در بیقدرتی و انفعال کامل بهسرمیبرد ولی میانجیگری بر آن است تا از پتانسیلهای عظيم جامعه حداکثر استفاده را برای کنترل دامنه آسیب و ترمیم آنها ببرد (سودانی سادری، 1399: 59). اصل و عنصر مشارکتی میانجیگری ،کیفری نمایانگر مداخله جامعه مدنی در فرآیند عدالت کیفری در مقابله با اعمال مجرمانه میباشد که با کمک گرفتن از خود بزهدیده و بزهکار، افراد خانواده، والدین، سرپرستان، معلمین افراد با نفوذ و احترام جامعه سازمانها و نهادهای غیردولتی علاقمندان به حقوق بزهدیده و بزهکار و کارکنان نظام عدالت کیفری، سعی میکند که در بحران مداخله نموده و سپس با آن مقابله نماید و از حوادث مشابه پیشگیری نماید. بدین طریق میانجیگری کیفری نمادی از مشارکت افراد جامعه و فرهنگهای موجود در آن در مدیریت دستگاه عدالت کیفری میباشد چرا که جامعه انسانی احساس میکند که مسأله بزهکاری مسألهای است که کل جامعه را به چالش فرامیخواند بنابراین جامعه انسانی خود با احساس مسئولیت در برابر بزهکاری به همکاری گستردهای با دستگاه عدالت کیفری دست میزند (عسگری نیاسر، 1398: 84). جامعه محلی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، شامل اشخاصی هستند که يا با متهم يا با بزهديده و يا با اثر جرم در ارتباط بودهاند و يا اينکه در مسئولیتپذير کردن متهم يا جلب نظر بزهديده میتواند نقش مثبت و موثر داشته باشند.کارکرد جامعه محلی مسئولیتپذيرکردن متهم است از اين جهت که رابطهای بین ايشان وجود دارد که زمینهساز تاثیرپذيری فرد از آن جامعه محلی میشود همانند مدرسهای که فرد در آن مشغول تحصیل است يا مسجدی که در نزديکی محل سکونت اوست؛ همچنین است نسبت به بزهديده و جلب رضايت او میتوان گفت نقش جامعه محلی در کنار میانجیگر کمک به فرآيند میانجیگری و تسهیل حصول توافق است (فرشی، 1399: 38). امروزه مشارکت مردم در فرآیند رسیدگی از بدو وقوع جرم تا صدور حکم نهایی در پرتو سیاست جنایی توسعه بیشتری نسبت به گذشته یافته و روند روبه رشدی دارد (حسینی و دیگران، 1401: 97). این مشارکت صرف نظر از نتایج آن، در حقیقت طی طریقی است در مسیر و جریان عدالت ترمیمی، که میکوشد تقویت روابط افراد داخل در موضوع را دنبال کند و از دیگر سوی مقوی گفتمانی باشد که نظام فقهی ما نیز آن را مطلوب میداند، یعنی تلاش برای اصلاح ذاتالبین و عدالت ترمیمی با مشارکت جامعه محلی.
5-6- حل و فصل خصومتها و رفع تنشها
همه ما میدانیم که غالباً و در اکثر پروندههای کیفری مطروحه در دادگستریها یا طرفین حق را به جانب خود میدانند و یا اینکه به نوعی سعی در توجیه اعمال خلاف قانون خود مینمایند، از سوی دیگر طرفین در طول دادرسی متحمل مشکلات و هزینهها و اتلاف وقت زیادی میگردند و در نهایت دادگاهها نیز نمیتوانند بر وفق مراد طرفین پرونده رأی صادر نمایند. بنابراین دو طرف به نوعی ناراضی از نتیجه دادرسی میباشند و فکر میکنند که دادرسی ناعادلانه بوده، بیش از اندازه طول کشیده و وقت زیادی را از آنها اشغال نموده، متحمل هزینههای هنگفتی شدهاند و برخوردها نامهربانانه بوده، ولی آخر پس از پایان رسیدگی قضایی نیز دو طرف از هم ناراضی و کدورت به دل دارند و چه بسا همین امر هم باعث تنشها و درگیریهای دیگری در آینده گردد. اما مزیت بسیار بزرگ میانجیگری این است که بیشتر مشکلات دادرسیهای سنتی و قضایی را ندارد و در نهایت به راه حلی میرسد که مورد توافق و قبول طرفین است و لذا طرفین مصالحه نموده و روابط صمیمانه قبلی خود را از سر میگیرند و کدورتها به معنی واقعی رفع میگردند (سودانی سادری، 1399: 56). در واقع فرآیند میانجیگری مجموعه اقداماتی است که طی آن با مدیریت میانجیگر و با حضور بزهدیده و متهم و در صورت ضرورت، سایر اشخاص مؤثر در حصول سازش از قبیل اعضای خانواده دوستان یا همکاران آنها و نیز حسب مورد اعضای جامعه محلی، نهادهای ذیربط رسمی، عمومی و یا مردم نهاد با بهرهگیری از عدالت ترمیمی، برای حل و فصل اختلاف کیفری با یکدیگر به گفتگو و تبادل نظر پرداخته، در صورت حصول توافق موافقتنامهای را تنظیم و برای مقام قضایی مربوط ارسال میشود. بنابر این هدف از مداخله میانجی در یک موضوع ختم دادرسی و فیصله موضوع مورد اختلاف است (نوریزاد و دیگران، 1398: 5). راهی که میانجیگری در حل و فصل اختلافات و منزاعات میپیماید، با تکیه بر اصول و راهبردهای عدالت ترمیمی است، که به میانجی یادآوری میکند تمام وجوه ذیمدخل در جرم را عنایت کند تا ترمیم گسستها و روابط غایت آن باشد و این خود نتیجهای است که عدالت ترمیمی در نهایت امر آن را مد نظر دارد.
6-6- جبران خسارت بزه دیدگان و ترمیم نیازهای آنها
از جمله نتیجههاي رسیدگی به جرم ارتکابی در دادرسی ترمیمی و استفاده از ساز و کارهاي آن، امکان ترمیم و جبران خسارتهاي وارده به بزهدیده و احیاء دوباره زندگی وي است(عباسی، 1382: 94). هدف واکنش ترمیمی به جرم، نه مجازات مجرم بلکه جبران زیان ناشی از آن است. پرسشی که پس از وقوع جرم در عدالت ترمیمی مطرح میشود این است که چگونه میتوان آنچه را تخریب شده است دوباره ساخت؟ و برای ساختن مجدد چه باید کرد؟ برای مثال فرایند ترمیم و جبران از بررسی میزان خسارت بزه دیده آغاز میشود بدون تردید با بررسی کلیه شرایط و اوضاع و احوال میتوان راههای جبران خسارت و یزبان ناشی از جرم را مورد توجه قرار داد (عسگری نیاسر، 1398: 63). بزهکاران باید برای جبران خطایی که مرتکب شدهاند کاری انجام دهند و با این کار خود، به اشتباه بودن اعمال خویش اعتراف نمایند. طرفداران عدالت ترمیمی تناسب جبران با خطای انجام شده تأکید دارند. ضمناً به توانایی بزهکار بر جبران آسیب وارده نیز توجه میشود. مورد دیگری که مفهوم جبران در آن، مصداق عملی مییابد آسیبهای معنوی وارده به بزهدیده است. میدانیم در آسیبهای معنوی غرامت نمیتواند، پاسخگوی نیازهای بزهدیده باشد، در اینگونه موارد، بزهکار باید با استفاده از روشهای دیگر ، رضایت بزهدیده را به دست آورده و نسبت به ترمیم آلام وارده بر وی کوشش نماید. از اینرو، مفهوم جبران در اینگونه موارد کار ساز است (شیری، 1385: 261). میانجیگری به عنوان اصلیترین جلوه عدالت ترمیمی به دنبال ترمیم نیازهای بزهدیدگان است، این نیازها به اعتقاد برایت ویت شامل مواردی میشوند منجمله احیا و بازسازی و ترمیم شخصیت انسانی و عطوفت بزهدیده، ترمیم زیانها و خسارتهای مالی ترمیم و درمان لطمات جسمانی و روانی احیا و اعاده حقوق و آزادیهای از دست رفته انسانی بزهدیده، بازسازی و احیای نهادهای اجتماعی مانند خانواده، مدرسه و محیطهای کاری و اشخاص حقوقی بزهدیده و ترمیم و جبران خسارات و لطمات وارده بر آنها (سودانی سادری، ۱۳۹۹: ۵۳). ميانجيگري کيفري به دنبال جبران خسارت است، بهگونهاي که مقبول طرفين دعوا و به نحوي باشد که سبب ناديده گرفتن حقوق آنان نگردد. با اعمال ميانجيگري کيفري، جايگاه بزهديدهشناسي حمايتي در روند رسيدگيها به رسميت شناخته ميشود و توجه ويژهاي به خواستهها و نيازهاي بزهديده ميگردد و مسئوليتپذيري و تعهد بزهکار جهت جبران خسارات ناشي از جرم و حس همدردي و درک شرايط بزهديده را به همراه دارد(ساداتی و دیگران، 1399: 8).
6-7- مسئولیتپذیری، اصلاح و بازپروری بزهکار
در فرآیند ترمیمی، پذیرش داوطلبانه مسئولیت، جانشین انکار بزه و مسئولیت در عدالت کیفری میشود. این پذیرش اختیاری به ایجاد رابطه مجدد بین بزهکار و بزهدیده و اعضای اجتماع منجر میشود. بزهکار احساس ندامت خواهد کرد و برای جبران آسیبهای وارده تلاش میکند. یک حس امنیت قوی در او ایجاد می شود که این احساس به وی کمک میکند تا در آینده به سمت جرم باز نگردد (شیری، 1385: 295) بزهکار باید مسئولیت فعل ارتکابی خود را بپذیرد و خسارات وارده در اثر فعل مجرمانه خود را در حق بزهدیده جبران نماید. در مورد خسارات معنوی نیز اقدام به عذرخواهی و طلب بخشش جهت تسلی خاطر و رضایتمندی بزهدیده بنماید. در اکثر جرائم بعد از وقوع جرم، بزهکار در جریان صدمات و تألمات بزهدید قرار نمیگیرد اما در فرآیند میانجیگری کیفری مذاکرات رودررو و صحبتهای مستقیم و بیان احساسات و رنجها و آثار واقعی بزه بر زندگی بزهدیده و خانواده وی باعث آگاهی بزهکار از آثار واقعی عمل خویش میگردد (عباسی، 1382: 97). در فرآیند میانجیگری مبتنی بر عدالت ترمیمی وجدان انسانی بزهکار بیدار گشته و ضمن قبول بزه و آثار و نتایج آن احساس همدردی و ندامت خود را ابراز مینماید و این احساس و ابراز همدردی است که باعث تسلی خاطر و رضایتمندی بزهدیده و تأثیر مثبت بر عملکرد آینده بزهکار میگردد (سودانی سادری، 1399: 57). میانجیگری باعث ایجاد شرایط لازم برای بزهکاران جهت کسب اطلاعات و آگاهی لازم از نتایج وخامت بار جرم و تأثیر آن بر سایر افراد و نیز پذیرش آزادانه مسئولیتهای ناشی از آن میگردد (غلامی، 1385: 120). میانجیگری با هدف جلب بزهکار در به عهده گرفتن مسئولیت اقدامات خود و درک از صدمهای که به بزهدیده وارد کرده به او فرصتی در بازتوانی و بازپذیری میدهد تا آسیبها و بزه را جبران کند (سعیدی، 1401: 188). یکی از ارکان مهم جرم بزهکار است، شخصی که مسئولیت جرم متوجه اوست و همسو نمودن او با اهداف عدالت ترمیمی، زمینهساز دستیابی به توفیقاتی است که در پرتو تلاش میانجی حاصل میشود.
نتیجهگیری
تحقق عدالت ترمیمی در گرو به کارگیری روشهایی است که پرداختن به آنها، میتواند زمینهساز تحولات عظیمی در فرآیندهای کیفری و همچنین اثرگذاری مؤثر در جریان زندگی اشخاص اعم از بزهدیدهگان و بزهکاران باشد. فارغ از چالشها و مشکلات که پرداختن به آنها نیز مسیر پیمایش را هموارتر خواهد نمود، در این مقاله تلاش شد، ضمن شناخت اجمالی میانجیگری در حقوق و شفاعت در فقه و تبیین قرابتها و همسویی اهداف، به نقش این روش در تحقق عدالت ترمیمی توجه شود، مسئولیتپذیری، اصلاح و بازپروری بزهکار یکی از مهمترین نقشهایی است که میانجیگری کیفری برای تحقق عدالت ترمیمی به عهده دارد و چه بسا بزهکار، محور تمرکز فعالیت میانجیگری است. جبران خسارت بزهدیدگان و ترمیم نیازهای آنها، تجلی اثر بخشی اقدامات میانجی و به طریق اولی مبین نشر آموزههای عدالت ترمیمی خواهد بود، توسعه مشارکت جامعه محلی در عدالت کیفری، نقشآفرینی و اصلاح جامعه نیز ابعاد دیگری از کارایی گفتمان عدالت ترمیمی را آشکار میسازد، حل و فصل خصومتها و رفع تنشها، پیشگیری از وقوع اختلافات و تنازعات و ترویج فرهنگ صلح و سازش از جمله نقشهایی است که روش میانجیگری برای دستیابی به عدالت ترمیمی ایفا میکند. میانجیگری و شناخت دقیق آن، ترویج و توسعه این نهاد و تربیت صحیح میانجیگران قادر خواهد بود، همراه و در تعامل با دادگاه، در اجرای عدالت و جلب رضایت و اعتماد عمومی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. عصر کنونی با روابط پیچیده آن، تفکر عدالت ترمیمی را ایجاب میکند و بسط و گسترش آن با اجرای روشهایی همچون میانجیگری خواهد توانست بحرانهای کیفری را به خوبی مدیریت و سامان دهد. امید است مقاله حاضر توانسته باشد جایگاه میانجیگری در تحقق عدالت کیفری و ترمیمی را به خوبی تبیین نموده و نگاهی دیگر به مسئله، برای حمایت نظام قضایی از مراجع شبهقضایی و خصوصی و روشهای مبتنی بر آن برای برون رفت از آسیبهای ناشی از عدالت کیفری باشد.
فهرست منابع
قرآن کریم
ابنمنظور، محمد (1414). لسان العرب. بیروت: دارالفکر للطباعه.
احمدی، لیلی (1393). میانجیگری الگویی برای رفع تعارضات (روشی مؤثر در تحقق عدالت ترمیمی)، فصلنامه مددکاری اجتماعی، 3(1) 7، ص51-44.
جبران مسعود (1376). الرائد. مشهد: چاپ انتشارات آستان قدس رضوی.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1381). مبسوط در ترمینولوژی حقوق. تهران: انتشارات گنج دانش.
حسینی، سیده سمانه؛ کاظمی گلوردی، محمدرضا؛ و شایگان فرد، مجید (1401). مبانی فقهی میانجیگری کیفری در عرصه جرائم تعزیری با تاکید بر عدالت ترمیمی، فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقه، (6)، ص102-79.
حسینی، سیدمحمد؛ صفرزاده، داوود؛ و امیرپور، حیدر (1390). تحلیل مبانی فقهی و حقوقی شورای حل اختلاف و نهادهای مشابه. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
حسینوند، موسی (1397). میانجیگری کیفری در پرتو آموزه های عدالت ترمیمی. تهران: انتشارات مجد.
دهخدا، علی اکبر (1377). لغت نامه. تهران: انتشارات و مؤسسه انشارات و چاپ دانشگاه تهران.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1375). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. بی جا.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412). مفردات. بیروت: دار العلم.
رضایی، کاوه؛ سبزواری، ابراهیم؛ کارگر، مسعود؛ تیرافکن، بهنام؛ و علی جانی، ایوب (1398). بازتاب سیاست کیفري ایران در قانون آیین دارسی کیفري مصوب 1392درخصوص قرار میانجی گري از سوي نهاد دادسرا در پرتو عدالت ترمیمی، فصلنامه علمی-حقوقی قانون یار، دوره سوم، شماره دوازدهم،ص91-115.
زهر، هوارد (۱۳۸۳). کتاب کوچک عدالت ترمیمی. تهران: انتشارات مجد.
ساداتی، سیدمحمدمهدی؛ ساداتی، سیدمحمدجواد؛ محمدی کراچی، بابک (1399). میانجیگری در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران، دو فصلنامه علمی مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق، سال چهادهم، (41)، ص30-5 .
سبزواری، عبدالکریم (1401). عدالت ترمیمی در دادسرا. تهران: انتشارات قانون یار.
سعیدی، یاسمن (1401). الگوی میانجیگری از عدالت ترمیمی در نظام حقوقی ایران و اسلام. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 10(3) ( 23)، ص190-173
سودانی سادری، بدر (1399). میانجیگری کیفری. تهران: انتشارات دادگستر.
شهابی ، محمود (1417). ادوار فقه. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
شیری ، عباس (1385). عدالت ترمیمی(مبانی و کنشگران). تهران: رساله دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حقوق.
صبوحی ، رحمان (1394). عدالت کیفری در نظام کیفری موضوعه ایران. تهران: انتشارات مجد.
صوفی، فرشید؛ و افراسیابی، سعید (1397). جایگاه میانجیگری در دادرسی کیفری. تهران: انتشارات قانون یار.
طباطبايى، محمدحسين (1417ق). تفسیر المیزان. قم: جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى.
طباطبايى حائرى، سيد علىبن محمد علىبن ابى المعالى (1422). رياض المسائل في بيان أحكام الشرع بالدلائل. قم: مؤسسة النشر الاسلامي.
طريح ، فخرالدين (1408). مجمع البحرين. بی جا: مکتبه نشر الثقافة الاسلامی.
عباسی، مصطفی (1382). میانجی گري کیفري. تهران: نشر دانشور.
عباسی، مصطفی (1382). افق های نوين عدالت ترمیمی در میانجیگری کیفری. تهران: نشر دانشور.
عسگری نیاسر، مسعود (1398). میانجیگری کیفری قاضی و پلیس جلوهای نوین از عدالت ترمیمی. تهران: آریا دانش.
عميد، حسن (1377). فرهنگ فارسي عميد. تهران: انتشارات اميركبير.
غلامی، حسین (1385). عدالت ترمیمی. تهران: انتشارات سمت.
فرشی، حمید (1399). مباحث حقوقی کاربردی میانجیگری در امورکیفری. تهران: انتشارات چتر دانش.
معین، محمد (1375). فرهنگ فارسی. تهران: چاپخانه سپهر تهران.
مکارم شیرازی، ناصر (1377). اخلاق در قرآن. قم: مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع).
مکارم شیرازی، ناصر (1384). یکصد موضوع اخلاقی در قرآن و حدیث شامل سیصد آیه و هفتصد حدیث. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
میرخلیلی، احمد؛ کلانتری خلیل آباد، عباس؛ و دشتی، حسین (1398). قلمرو شفاعت در اقسام مجازات. مجله فقه و اصول دانشگاه فردوسی مشهد، 51(119)، ص137-115.
نجفی ابرندآبادی، علی حسین (1380). از عدالت کیفری کلاسیک تا عدالت ترمیمی. مجله دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 3(2)، ص36-1.
نوبهار، رحیم (1393). شفاعت در حدّ و تعزیر. پژوهش حقوق کیفری، 2(7)، ص130-103.
نوریزاد، عزت اله؛ مجتهد سلیمانی، ابوالحسن؛ و سید مرتضی حسینی، راحله (1398). میانجیگری کیفری آموزه ای از عدالت ترمیمی از منظر حقوق و اخلاق، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 15(4).
هاشمی شاهرودی، محمود (1382). فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام. قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بيت(ع).