investigate the relationship between marketing strategy and urea product development in Pardis Petrochemical Company
Subject Areas : Industrial Managementmehrzad haidarasl 1 , Seyed Masood Seyedi 2
1 - Department of Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - Islamic Azad University , Shiraz branch
Keywords: Marketing strategy, urea, product development, Pardis Petrochemical Company.,
Abstract :
Examining the relationship between marketing strategies and product development is essential to aligning customer needs, market trends, and business goals to drive innovation, differentiation, and competitive advantage. Therefore, the aim of the current research is to investigate the relationship between marketing strategy and urea product development in Pardis Petrochemical Company. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation, and the statistical population includes managers and petrochemical employees of the campus, 150 people were selected as available random sampling, and the data were collected through a standard marketing strategy questionnaire (Kaszai and Beamans, 2016). and product development (Mo et al., 20007) were collected and analyzed through structural equation method and Smart PLS3 software. The results showed that there is a significant relationship between the dimensions of marketing strategy and urea product development in Pardis Petrochemical. Therefore, according to these results, it is suggested that Pardis Petrochemicals strengthen the cooperation and communication between the marketing and product development teams to ensure a coherent approach.
1- آذر.عادل. غلامزاه,رسول. قنواتی, مهدی (1390) ". مدلسازی مسیری ساختاری در مدیریت. کاربرد نرم افزار - Smart PLS " .انتشارات نگاه دانش.
2- بیات، رحیم. (1400). ارزیابی کارایی مجتمع های صنایع پتروشیمی کشور با استفاده از تحلیل پوششی دادهها. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی.
3- جاوید، محمدرضا، نعمتی زاده، سینا، قاسمی، بهروز، (1402)، سنجش کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری برای توسعه استراتژی های بازاریابی دیجیتال در بانک شهر، اقتصاد مالی، دوره 17، شماره 2، پیاپی 63، ص 334-313.
4- داوری، امیرعلی، جعفری، سید محمد، اسدی طاهری، محسن، مهدوی، امیرحسین، (1400)، فرآِند توسعه محصول موتور خودرو در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرا خودرو، تحقیقات موتور، شماره 64، صص 11-3.
5- سعیدی، محمدرضا؛ فارسیجانی، حسن و حق شناس، فریده. (1401). طراحی مدل نظری توسعه ی محصول جدید برای رسیدن صنعت خودرو به کلاس جهانی. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی. 10(4)، 232-259.
6- شفیعی ناطق، محمدمبین؛ رشیدی، محمدامین و توحیدی، محمد. (1402). طراحی مدل ساختاری تفسیری شناسایی و سطح بندی ریسک های راهبردی مالی صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مدیریت دارایی و تأمین مالی. 11(40)، 31-56.
7- يدقار، علي و تدين طهماسبي، مسعود. (1395). مديريت استراتژيك بازاريابي در صنايع نفت ، گاز و پتروشيمي مطالعه موردي: مدل برنامه ريزي استراتژيك بازاريابي در شركت هاي GC ایرانی. تهران: کنفرانس بین المللی مدیریت بازرایابی.
8- مهدوی، ابوالقاسم و مشکاتیان، مهران.( 1397). بررسی مزیت نسبی محصولات صادراتی صنعت پتروشیمی ایران، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران. 6(21) 91-113.
9- Al Sammarraie, Ben Rejeb(2023), The Impact of Banking Marketing Strategies on Improving the Efficiency of the Marketing Performance in Iraq, Migration LettersVolume: 20, No: S9(2023), pp. 1401-1412, DOI: 10.59670/ml.v20iS9.5572
10- Atuahene-Gima, K., & Wei, Y. (2016). The Vital Role of Problem-Solving Competence in New Product Success. Journal of Product Innovation Management, 28(1), 81-9
11- Atuahene-Gima, K., & Wei, Y. (2016). The Vital Role of Problem-Solving Competence in New Product Success. Journal of Product Innovation Management, 28(1), 81-9
12- Govindan, Kannan, (2024), Unlocking the potential of quality as a core marketing strategy in remanufactured circular products: A machine learning enabled multi-theoretical perspective, International Journal of Production Economics, 269 (2024) 109123.
13- Ma, Q., Wu, W., & Liu, Y. (2021). The Fit between Technology Management and Technological Capability and Its Impact on New Product Development Performance. Sustainability, 13(19), 10956.
14- Obadia, C., Vida, I. (2024), Export marketing strategy and performance: A focus on SMEs promotion, International Business Review, Volume 33, Issue 2, April 2024, 102229, https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2023.102229
15- Sanbella, L., Van Versie, I., Audiah, S. (2024), Online Marketing Strategy Optimization to Increase Sales and E-Commerce Development: An Integrated Approach in the Digital Age, Startupreneur Business Digital (SABDA Journal), Vol. 3 No. 1, https://doi.org/10.33050/sabda.v3i1.492
16- Sudirjo, F. (2023). Marketing Strategy in Improving Product Competitiveness in the Global Market. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN), 1(2), 63–69. https://doi.org/10.61100/adman.v1i2.24
17- Svendsen, M, F.; Haugland. S. A.; Kjell Grønhaug. K. &Trond Hammervoll, T. (2021). Marketing strategy and customer involvement in product development. European Journal of Marketing 45(4):513-530.
18- Valizadeh, J; Sadeh, E; Javanmard, H & Davodi, H. (2017). The effect of energy prices on energy consumption efficiency in the petrochemical industry in Iran. Alexandria Engineering Journal. 57(4) 2241-2256.