بررسی رابطه بین استراتژی بازاريابی با توسعه محصول اوره درشركت پتروشیمی پرديس
الموضوعات :مهرزاد حیدراصل 1 , سید مسعود سیدی 2
1 - دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - گروه مدیریت ،دانشکده اقتصاد و مدیریت ،واحد شیراز ،دانشگاه آزاد اسلامی ،شیراز ،ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی بازاريابی, اوره, توسعه محصول, پتروشیمی پرديس, معادلات ساختاری.,
ملخص المقالة :
بررسی رابطه بین استراتژی های بازاریابی و توسعه محصول برای همسوسازی نیازهای مشتری، روند بازار و اهداف تجاری برای هدایت نوآوری، تمایز و مزیت رقابتی ضروری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استراتژی بازاريابی با توسعه محصول اوره درشركت پتروشیمی پرديس میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی – همبستگی می باشدو جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان پتروشیمی پردیس است که تعداد 150 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدندو داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد استراتژی بازاریابی (کسزی و بیمنز، 2016) و توسعه محصول (مو وهمکاران، 2007) جمع آوری شدندو از طریق روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان داد رابطه معناداری بین ابعاد استراتژی بازاریابی و توسعه محصول اوره در پتروشیمی پردیس وجود دارد. بنابراین با توجه به این نتایج پیشنهاد می شود پتروشیمی پردیس همکاری و ارتباط بین تیم های بازاریابی و توسعه محصول برای اطمینان از یک رویکرد منسجم را تقویت نماید.
1- آذر.عادل. غلامزاه,رسول. قنواتی, مهدی (1390) ". مدلسازی مسیری ساختاری در مدیریت. کاربرد نرم افزار - Smart PLS " .انتشارات نگاه دانش.
2- بیات، رحیم. (1400). ارزیابی کارایی مجتمع های صنایع پتروشیمی کشور با استفاده از تحلیل پوششی دادهها. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی.
3- جاوید، محمدرضا، نعمتی زاده، سینا، قاسمی، بهروز، (1402)، سنجش کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری برای توسعه استراتژی های بازاریابی دیجیتال در بانک شهر، اقتصاد مالی، دوره 17، شماره 2، پیاپی 63، ص 334-313.
4- داوری، امیرعلی، جعفری، سید محمد، اسدی طاهری، محسن، مهدوی، امیرحسین، (1400)، فرآِند توسعه محصول موتور خودرو در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرا خودرو، تحقیقات موتور، شماره 64، صص 11-3.
5- سعیدی، محمدرضا؛ فارسیجانی، حسن و حق شناس، فریده. (1401). طراحی مدل نظری توسعه ی محصول جدید برای رسیدن صنعت خودرو به کلاس جهانی. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی. 10(4)، 232-259.
6- شفیعی ناطق، محمدمبین؛ رشیدی، محمدامین و توحیدی، محمد. (1402). طراحی مدل ساختاری تفسیری شناسایی و سطح بندی ریسک های راهبردی مالی صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مدیریت دارایی و تأمین مالی. 11(40)، 31-56.
7- يدقار، علي و تدين طهماسبي، مسعود. (1395). مديريت استراتژيك بازاريابي در صنايع نفت ، گاز و پتروشيمي مطالعه موردي: مدل برنامه ريزي استراتژيك بازاريابي در شركت هاي GC ایرانی. تهران: کنفرانس بین المللی مدیریت بازرایابی.
8- مهدوی، ابوالقاسم و مشکاتیان، مهران.( 1397). بررسی مزیت نسبی محصولات صادراتی صنعت پتروشیمی ایران، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران. 6(21) 91-113.
9- Al Sammarraie, Ben Rejeb(2023), The Impact of Banking Marketing Strategies on Improving the Efficiency of the Marketing Performance in Iraq, Migration LettersVolume: 20, No: S9(2023), pp. 1401-1412, DOI: 10.59670/ml.v20iS9.5572
10- Atuahene-Gima, K., & Wei, Y. (2016). The Vital Role of Problem-Solving Competence in New Product Success. Journal of Product Innovation Management, 28(1), 81-9
11- Atuahene-Gima, K., & Wei, Y. (2016). The Vital Role of Problem-Solving Competence in New Product Success. Journal of Product Innovation Management, 28(1), 81-9
12- Govindan, Kannan, (2024), Unlocking the potential of quality as a core marketing strategy in remanufactured circular products: A machine learning enabled multi-theoretical perspective, International Journal of Production Economics, 269 (2024) 109123.
13- Ma, Q., Wu, W., & Liu, Y. (2021). The Fit between Technology Management and Technological Capability and Its Impact on New Product Development Performance. Sustainability, 13(19), 10956.
14- Obadia, C., Vida, I. (2024), Export marketing strategy and performance: A focus on SMEs promotion, International Business Review, Volume 33, Issue 2, April 2024, 102229, https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2023.102229
15- Sanbella, L., Van Versie, I., Audiah, S. (2024), Online Marketing Strategy Optimization to Increase Sales and E-Commerce Development: An Integrated Approach in the Digital Age, Startupreneur Business Digital (SABDA Journal), Vol. 3 No. 1, https://doi.org/10.33050/sabda.v3i1.492
16- Sudirjo, F. (2023). Marketing Strategy in Improving Product Competitiveness in the Global Market. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN), 1(2), 63–69. https://doi.org/10.61100/adman.v1i2.24
17- Svendsen, M, F.; Haugland. S. A.; Kjell Grønhaug. K. &Trond Hammervoll, T. (2021). Marketing strategy and customer involvement in product development. European Journal of Marketing 45(4):513-530.
18- Valizadeh, J; Sadeh, E; Javanmard, H & Davodi, H. (2017). The effect of energy prices on energy consumption efficiency in the petrochemical industry in Iran. Alexandria Engineering Journal. 57(4) 2241-2256.