Presenting the evaluation model of organizational entrepreneurship performance in small and medium businesses
Subject Areas :Kamran lashgari 1 , Sadegh Aberdi 2 , رضا احتشام راثی 3
1 - Department of Business Entrepreneurship, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.
2 - Management, Islamic Azad University
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
Keywords: Organizational entrepreneurship, performance evaluation, fuzzy systems, small and medium businesses,
Abstract :
Considering that the performance of organizational entrepreneurship in small and medium-sized businesses faces different environmental conditions, then it is not possible to use the same performance evaluation approach. The main issue in this research is; What variables are effective in evaluating organizational entrepreneurship performance in small and medium businesses and how can this performance be evaluated by designing a fuzzy expert model. This research is modeling in terms of practical purpose and method. In this research, the primary variables effective in evaluating organizational entrepreneurship performance were selected and the final variables were selected with the help of a group of industry experts using the fuzzy Delphi method and in two rounds. Mamdani fuzzy expert system and triangular membership functions were selected for input and output variables for modeling. The final input variables include the development of new products, job creation, new market creation, income level, market share, and the output variable of the model includes the levels of organizational entrepreneurship performance. After extracting the decision variables, using the fuzzy expert system, the five-level model was designed and validated.
1. عربیون، ابوالقاسم ، الهه حسینی، مهدی آزاد.(1402). شناخت عوامل موثر بر شدت بینالمللی سازی کسبوکارهای فناور محور ایران. توسعه کارافرینی.16(62)،165-185
2. نورعلی سرخنی، محسن، کشاورز ترک، عین اله، و روانبخش، مقتدالنام. (1401). طراحی مدل سیاست گذاری تأمین مالی کارآفرینی فناورانه در مراحل اولیه ایجاد کسب وکار در ایران. رشد فناوری، 18(71 )، 1-8.
3. جامه بزرگی، محمدجواد، و میگون پوری، محمدرضا. (1400). فرهنگ اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی, پیشران توسعه ی کارآفرینی اجتماعی. مدیریت فرهنگی، 14(51 )، 45-57.
4. سعیدیان، مسعود، سعیدی، پرویز، سمیعی، روح اله، و اشرفی، مجید. (1399). معرفی الگویی از حاکمیت شرکتی با تمرکز بر نقش واسطه گری کارافرینی. اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، 14(50 )، 171-190.
5. عربیون، ابوالقاسم، عبدی جمایران، علی، و موسوی میرکلایی، سیدزمان. (1399). بررسی عوامل تاثیر گذار بر بروز نوآوری و خلاقیت در سازمان ها. مدیریت تبلیغات و فروش (رهیافتی در مدیریت بازرگانی)، 1(2 )، 45-63.
6. سبحانی، عبدالرضا؛ مستقیمی، محمود رضا؛ حسینی، سید محمد رضا؛ نخعی، غلامرضا. (1398). تبیین شاخصها و الگوی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای تعاونی روستایی. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، زمستان 1398، شماره 44، صص 171-196.
7. ضیائی کیا، عباس؛ محرابی، جواد؛ داوری، علی؛ : جهانگیری، علی. (1398). بررسی رابطه بین عوامل موثر بر استراتژی کارآفرینی سازمانی( مورد مطالعه: شرکت های تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران). مدیریت کسب و کار، زمستان 1398، شماره 44، صص 66-83.
8. پیلوار، نگار؛ بدیع زاده، علی؛ حسینی، سید رسول؛ زابلی، روح ا. (1398). شناسایی مولفههای توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی قزوین). مدیریت بهداشت و درمان، پاییز 1398، شماره 3، صص 31-42.
9. ملانژاد خلیل آباد، رسول؛ کشتی دار، محمد؛ : میرزازاده، زهراسادات. (1398). ارائه مدل نقش ادراک از عدالت سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجیگری استراتژی مدیریت دانش در کارمندان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، پاییز 1398، شماره 23، صص 109-120.
10. طاهری زاده، آسیه؛ میرغفوری، سید حبیب اله؛ ناصر صدرآبادی، علیرضا. (1397). رابطه سرمایه اجتماعی، کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری: مورد مطالعه. مدیریت سلامت، تابستان 1397، شماره 72، صص 77-89.
11. رحمانی، زین العابدین، و رضایی فرح آبادی، ملیحه. (1393). بررسی رابطه بین اثربخشی استفاده از فرآیند مدیریت دانش با کارافرینی سازمانی در بخش خدمات عمومی. تحقیقات بازاریابی نوین، 4(3 (پیاپی 14) )، 211-230.
12. رضائی، ر.، قلی فر، ا.، و صفا، ل.. (1390). شناسایی موانع توسعه کارافرینی شرکتی در شرکت های خدمات مشاوره ای, فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان. توسعه کارآفرینی، 4(14)، 27-46.
1. María L, José Ángel López S, Enrique L, John R, Nuria M,Role of innovation and architectural marketing capabilities in channelling entrepreneurship into performance,Journal of Innovation & Knowledge,2022,7,2.
2. Lopes, J.; Oliveira, M.; Silveira, P.; Farinha, L.; Oliveira, J. Business dynamism and innovation capacity, an entrepreneurship worldwide perspective. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2021, 7, 94.
3. Chandler, N.; Krajcsák, Z. Intrapreneurial Fit and Misfit: Enterprising Behavior, Preferred Organizational and Open Innovation Culture. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2021, 7, 61.
4. Vanacker, T.; Zahra, S.A.; Holmes, R.M. Corporate entrepreneurship, country institutions and firm financial performance. J. World Bus. 2021, 56, 101162
5. Wahyudi, I.; Suroso, A.I.; Arifin, B.; Syarief, R.; Rusli, M.S. multidimensional aspect of corporate entrepreneurship in family business and SMEs: A systematic literature review. Economies 2021, 9, 156.
6. Kreiser, P.M.; Kuratko, D.F.; Covin, J.G.; Ireland, R.D.; Hornsby, J.S. Corporate entrepreneurship strategy: Extending our knowledge boundaries through configuration theory. Small Bus. Econ. 2021, 56, 739–758.
7. Al-Hanakta, R.; Illés, B.C.; Dunay, A.; Abdissa, G.S.; Khalife, M.A. The Effect of Innovation on Small and Medium Enterprises: A Bibliometric Analysis. Visegrad. J. Bioecon. Sustain. Dev. 2021, 10, 35–50.
8. Catherine, K.; Mwando, G.M.; Zengeni, N. Corporate entrepreneurship strategy and the survival of small to medium tourism enterprises in Zimbabwe. Afr. J. Hosp. Tour. Leis. 2020, 9, 732–746.
9. Ravjee, B.; Mamabolo, M.A. The impact of corporate entrepreneurship on service innovation: A case of a South African banking institution. S. Afr. J. Entrep. Small Bus. Manag. 2019, 11, a155.
10. Fis, A.M.; Cetindamar, D. Unlocking the relationship between corporate entrepreneurship and firm performance. Entrep. Res. J. 2019, 11, 1–22.
11. Prasanna, R.; Jayasundara, J.; Gamage, S.K.N.; Ekanayake, E.; Rajapakshe, P.; Abeyrathne, G. Sustainability of SMEs in the competition: A systemic review on technological challenges and SME performance. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2019, 5,100.
12. Kuratko, D.F.; Hoskinson, S. Introduction: The challenges of corporate entrepreneurship in the disruptive age. Adv. Study Entrep.Innov. Econ. Growth 2018, 28, 1–9.
13. Kuratko, G., McMullen, Jeffery, S., Hornsby, Jeffrey S. (2017), Is your organization conducive to the continuous creation of social value? Toward a social corporate entrepreneurship scale, Business Horizons: 60, 271—283.
14. Miller, D., & Breton‐Miller, L. (2017). Underdog Entrepreneurs: A Model of Challenge‐Based Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1), 7-17.
15. Huang, L., & Knight, A. P. (2017). Resources and relationships in entrepreneurship: an exchange theory of the development and effects of the entrepreneur-investor relationship. Academy of Management Review, 42(1), 80-102
16. Tumas jan, A., & Welpe, I. M. (2017). The Legal Entrepreneur: When Do Corporate Lawyers Act Entrepreneurially?. In Liquid Legal (pp. 129-139). Springer International Publishing.
17. Khosla, A., & Gupta, P. (2017). Traits of Successful Entrepreneurs. The Journal of Private Equity, 20(3), 12-15.
18. Ambad, S.N.A.; Wahab, K.A. The relationship between corporate entrepreneurship and firm performance: Evidence from malaysian large companies. Int. J. Bus. Soc. 2017, 17, 259–280.
19. Bartolacci, F.; Castellano, N.; Cerqueti, R. The impact of innovation on companies’ performance: An entropy-based analysis of the STAR market segment of the Italian stock exchange. Technol. Anal. Strateg. Manag. 2015, 27, 102–123.
20. Morales, V.J.G.; Bolívar-Ramos, M.T.; Martín-Rojas, R. Technological variables and absorptive capacity’s influence on performance through corporate entrepreneurship. J. Bus. Res. 2014, 67, 1468–1477.
21. Eggers, F.; Kraus, S.; Hughes, M.; Laraway, S.; Snycerski, S. Implications of customer and entrepreneurial orientations for SME growth. Manag. Decis. 2013, 51, 524–546