ارایه مدل ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط
محورهای موضوعی : مدیریت
کامران لشگری
1
,
Sadegh Aberdi
2
,
رضا احتشام راثی
3
1 - گروه کارآفرینی کسب و کار، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس ، ایران
2 - Management, Islamic Azad University
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: کارافرینی سازمانی , ارزیابی عملکرد , سیستم های فازی, کسب و کارهای کوچک و متوسط,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه عملکرد کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای کوچک و متوسط با شرایط محیطی مختلفی روبرو می باشند، پس نمی توان از یک رویـکرد ارزیابی عملکرد یکسانی استفاده نمود. مساله اصلی در این پژوهش این می باشد؛ چه متغیرهایی در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط موثر می باشد و چگونه می توان با طراحی یک مدل خبره فازی، این عملکرد را ارزیابی نمود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و حیث روش، مدل سازی می باشد. در این پژوهش متغیرهای اولیه موثر در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی انتخاب و با بهره گیری گروه خبرگان صنعت با استفاده از روش دلفی فازی و در دو راند ، متغیرهای نهایی انتخاب گردید. جهت مدل سازی از سیستم خبره فازی ممدانی و توابع عضویت عضویت مثلثی جهت متغیرهای ورودی و خروجی انتخاب گردیدند. متغیرهای نهایی ورودی شامل توسعه محصولات جدید، اشتغال زایی ، خلق بازار جدید ، سطح درآمدی ، سهم بازار و متغیر خروجی مدل شامل سطوح عملکرد کارافرینی سازمانی می باشد. پس از استخراج متغیرهای تصمیم گیری، با بهره گیری از سیستم خبره فازی، مدل پنج سطحی طراحی و اعتبارسنجی گردید.
Considering that the performance of organizational entrepreneurship in small and medium-sized businesses faces different environmental conditions, then it is not possible to use the same performance evaluation approach. The main issue in this research is; What variables are effective in evaluating organizational entrepreneurship performance in small and medium businesses and how can this performance be evaluated by designing a fuzzy expert model. This research is modeling in terms of practical purpose and method. In this research, the primary variables effective in evaluating organizational entrepreneurship performance were selected and the final variables were selected with the help of a group of industry experts using the fuzzy Delphi method and in two rounds. Mamdani fuzzy expert system and triangular membership functions were selected for input and output variables for modeling. The final input variables include the development of new products, job creation, new market creation, income level, market share, and the output variable of the model includes the levels of organizational entrepreneurship performance. After extracting the decision variables, using the fuzzy expert system, the five-level model was designed and validated.
