Investigating the differences between the philosophical foundations of human education in the Qur'an and the Testaments With an educational and research based approach
Subject Areas : EducationAlireza bbasian 1 , mohammad hajizad 2 , seyed ahmad miriyan akandi 3
1 - PhD student in philosophy of education, Islamic Azad University, Sari branch, Sari, Iran
2 - Member of the academic staff, Department of Educational Sciences, Naka Unit, Islamic Azad University, Naka, Iran.
3 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری،ایران
Keywords: Philosophical foundations of education, Ahadin, ontology, anthropology, epistemology,
Abstract :
Knowing the human being and his characteristics is one of the main prerequisites of education. The deeper and more accurate the understanding of the human being, the more sophisticated the planning for his education and training will be. Emphasizing on the Holy Quran, Torah and Bible, analyzing and explaining inconsistent points in the Holy Quran, Torah and Bible in the fields of philosophy of education and training, the philosophical foundations of human education in the Quran and Testaments (Old Testament and New Testament) in a comparative way Has been studied . It should be noted that the type of research is based on the fundamental objective and in terms of the method of data collection, library study and referring to reliable sources, i.e. the documentary method and the use of written sources, as well as the archive of documents and documents, as well as searching in the networks. It has been done online and online. In terms of the nature of the research, the present research is comparative, descriptive and analytical or the analysis of findings. The findings of this research have shown that the foundations of human education in the Quran and Testaments are based on epistemology, ontology, and anthropology. On the other hand, the philosophy of human education in the Qur'an is based on principles such as: naturalism, moderation, rational education, thoughtfulness, dignity, perfectionism, familyism and social differences.
1) قرآن کریم
2) نهج البلاغه
3) تورات
4) انجیل
5) اعظمشاهد، رئیس (1386) اعجاز قرآن از دیدگاه مستشرقان، قم:مرکز جهانی علوم اسلامی.
6) آشتیانی،محسن (1375) مبانی تربیت و اخلاق اسلامی، قم: انتشارات روحانی.
7) باقری،خسرو (1393) نگاهی دوباره به تربیت اسلامی،تهران: موسسه فرهنگی رهبان.
8) بلاغینجفی، محمدجواد (1420) آلاءالرحمن فی تفسیرالقرآن، تحقیق واحد تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت، قم:ناشر بنیاد بعثت.
9) تقدسی، زینب و مصلایی پور یزدی، عباس و زرسازان، عاطفه و قنبری، بخشعلی،1400،بررسی مقارن مراحل تربیت فرزند در قرآن، حدیث، عهد عتیق و تلمود،
10)پرچم، اعظم (1392) خاستگاه اخلاق یهودی در عهد عتیق، دو فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه ادیان،سال هفتم، شماره سیزدهم.
11)حبیب الهی،مهدی (1392) خاستگاه اخلاق یهودی در عهد عتیق، دو فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه ادیان،سال هفتم، شماره سیزدهم.
11)حیدری،علیرضا (1393) اقتباس قصص قرآن از عهدین،بررسی و نقد نظریه دره حداد،معرفت ادیان،شماره 18.
12)رجبی،محمود (1393) انسان شناسی در پرتو تعلیم و تربیت قرآنی، پژوهش های قرآنی 1381 شماره 32 ویژه نامه قرآن و ادیان و فرهنگ ها.
13)زیبایی نژاد، محمد رضا (1375) در آمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، تهران: انتشارات طهوری.
14)شیبانی، محمدبنحسن (1413) نهجالبیان عن کشف معانی القرآن، تحقیق حسین درگاهی، تهران: بنیاد دایرةالمعارفاسلامی.
15) طباطبایی، سید محمد حسین (1417) المیزان فی التفسیر الفرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین.
17)فرهادیان،رضا (1389) مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث( نسخه کمتنی)،قم: پژوهشکده قرآن و حدیث.
18)مصطفوی، حسن (1360) التحقیق فی الکلمات قرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
19)معرفت، محمدهادی (1386) التمهید فی علوم القرآن، قم: موسسه فرهنگی تمهید.
20)مومنی،ناصر (1395) تعلیم و تربیت انسان در پرتو حکمت متعالیه، دوفصلنامة علمي پژوهشي حكمت صدرايي، سال پنجم، شمارة دوم.
21)میر هادی، سید مهدی (1395) مبانی تربیت انسان در پرتو آموزه های اسلامی، دوفصلنامة علمي پژوهشي حكمت صدرايي، سال پنجم، شمارة دوم.
22)نجفی،محمد (1395) مبانی تربیت انسان در پرتو آموزه های اسلامی، دوفصلنامة علمي پژوهشي حكمت صدرايي، سال پنجم، شمارة دوم.
23)هادوی تهرانی،مهدی (1377) مبانی کلامی اجتهاد در برداشت از قرآن کریم،قم:موسسه فرهنگی خانه خرد.
24)هوردرن،ویلیام (1368) الیهات پروتستان، ترجمه طوبی میکائیلیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
25)هورن، هرمان (1374) فلسعه تربیت، ترجمه احمد آرام، تهران: نشر پژوهش های اسلامی.
(26Cronin, P. K(1988) Teaching the Religion Lesson, Paternoster Publication LTD, London.
(27Freedman, D. N. & A. C.(2000) Myers, & A. B. Beck, Dictionary of the Bible, U. K. Willam B. Eerdmans Publishing Company.
(28Green, R. M., “Foundations of Jewish Ethics”, The Blackwell Companion to Religious Ethics, Blackwell, 2005.
(29Kaiser, W., C., Toward Old Testament Ethics, Michigan, Zondervan Publishing House, 1983.
(30Kellner, M, (1971)“Ethics of Judaism”, The Encyclopedia of Judaism, Vol.5.
(31Magid, S, “Ethics Differentiated from the Law”, The Blackwell Companion to Religious Ethics, Blackwell, 2005.
(32Peterson,,. L (2005) Philosophy of Education, Leicester, England -The Holy Bible, Today’s New international Version, Hodder & Stoughton, London.
(33Watson, B.(1993) The Effective Teaching of Religious Education, Longman, London and New York.