Standardization of halal tourism indicators in ecotourism resorts with an emphasis on Iranian-Islamic hospitality (Zanjan province ecotourism resorts)
Subject Areas :Mohammad Taghi Heydari 1 , Daryoosh jahani 2 , parvin rahmati 3
1 - Associate Professor, Department of Geography and Urban Planning, Zanjan University, Zanjan, Iran
2 - Assistant Professor, PhD in Geography and Urban Planning, Payam Noor, Tehran, Iran
3 - MSc. geography and tourism planning, Zanjan University, Zanjan, Iran
Keywords: standardization, Halal tourism, eco-tourism residences, Islamic-Iranian values.,
Abstract :
This article tried to standardize the indicators of halal tourism in eco-tourist accommodation by emphasizing Iranian-Islamic hospitality by answering the question that under what conditions and with what mechanisms has halal tourism become a problem in Iran with its rich capacities? to be discussed; Because Iran is the only Islamic country in which all religious principles are observed, and based on the constitution and system of the Islamic Republic, as well as the Islamic culture and custom that governs the public space of the country, it is committed to observing Islamic principles, rules and regulations. This research is applied in terms of type and descriptive-analytical in terms of nature. Data collection has been done through library and field methods in the form of targeted sampling based on the snowball method. The results of the research in terms of coefficients showed that the effectiveness of intelligentization with a statistic of t=10.482 and standardization of destination management with a statistic of t=9.008 is more than other indicators. Considering the urgent need of halal tourism in the country for the existence of a road map as a determinant of the main policy of tourism development, the strategic document for the development of halal tourism in the country will be prepared and compiled based on the upstream documents of the tourism field.
1- ابراهیمی، مهدی؛ یاوری گوهر، فاطمه حسن کاشی، مهدی (1398)، اولویتبندی عوامل رقابتپذیری ایران در گردشگری حلال؛ مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری؛ 8(28)؛ صص 113-137.
2- استاندارد ملی ایران (1394)، گردشگری حلال (الزامات)، سازمان ملی استاندارد ایران.
3- پرده پور، بهزاد (1398)، بررسی عوامل توسعه گردشگری با تأکید بر گردشگری حلال (مطالعه موردی: شهر مشهد)، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته جهانگردی، گرایش بازاریابی، موسسه آموزش عالی بینالود.
4- جلالیان، مسعود؛ ملکزاده، محمد شریف (1399)، تدوین مدل توسعه گردشگری حلال با رویکرد توسعه پایدار (موردمطالعه: جزیره کیش)؛ فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)؛ 11(1)11، صص 187-203.
5- حاجی نژاد، علی، پایدار، ابوذر؛ عبدی، ناصر (1395)، ارزیابی تأثیر گردشگری حلال بر حوزههای گردشگری ایران؛ فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان/ 4(15)،46-27.
6- حسن کاشی، میترا (1395)، اولویتبندی عوامل مؤثر بر رقابتپذیری ایران در گردشگری حلال؛ پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی- گرایش بازاریابی؛ دانشگاه علامه طباطبایی.
7- خاتون بزرگ عقیده؛ نرگس (1399)، گردشگری حلال و فرصتها و چالشهای آن در ایران؛ نشریه پژوهشنامه حلال؛57-44.
8- داوری، علی؛ رضازاده؛ آرش(1392)، مدلسازی معادلات ساحتاری با نرمافزارPls؛ انتشارات جهاد دانشگاهی.
9- دنیای اقتصاد (1399)، گردشگری حلال؛ ضرورتها و ظرفیتها؛ نشریه دنیای اقتصاد، پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۶۱.
10- ربانی، راضیه (1397)، بررسی پتانسیلهای اقامتگاههای بومگردی در توسعه گردشگری نسل سوم، مورد پژوهی: اقامتگاههای برمگردی استان اصفهان؛ پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی گرایش برنامهریزی جهانگردی؛ دانشگاه هنر اصفهان.
11- سازمان ملی استاندارد (1394)، گردشگري حلال – الزامات؛ سازمان ملی استاندارد ایران.
12- شالچیان رابع؛ نرگس (1399)؛ گردشگری حلال: ارزیابی فرصتها و چالشها در منطقه غرب آسیا؛ معاونت اقتصادی شهرداری مشهد.
13- عارفی، امین؛ فیض، داود؛ بیشمی، بهار؛ زارعی، عظیم (1399)، طراحی شبکه مضامین برند حلال در صنعت گردشگری درمانی؛ فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، 15(5)، صص 225-912.
14- غفاری،فرهاد؛ جعفری، پژمان و امیرمدحی، اشکان(1391)، مطالعه رابطه کیفیت خدمات و رضایت مشتری در صنعت بانکداری؛ فصلنامه علوم مدیریت ایران؛6(24)،صص 42-66.
15- کیان، بهنام (1396)، تحلیلی بر چالشهای توسعه گردشگری با تأکید بر گردشگری حلال، رساله کارشناسی ارشد، رشته جغرافیا، دانشگاه تبریز.
16- محسنین، شهریار، اسفنیدانی، محمدرحیم (1392)، معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS: آموزشی و کاربردی؛ موسسه کتاب مهربان نشر.
17- موحدی رضاآباد، جلیل (1398)، بررسی تأثیر گردشگری حلال در راستای توسعه پایدارنمونه موردی شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه غیرانتفاعی خردگرایان مطهر.
18- Alnasrawi، sultan Jasem; Ali،Hussein (2020)،The future of Halaal tourism: Challenges and Opportunities، African Journal of Hospitality، Tourism and Leisure، Volume 9(2) - (2020) ISSN: 2223-814X
19- Arefi، Amin; Faiz، Daoud; Bishmi، Bahar; Zarei، Azim (2019)، designing a network of halal brand themes in the medical tourism industry; Scientific Quarterly Journal of Tourism Management Studies، 15th year، number 05 summer 9311، pages 912-225. . [In Persian].
20- Battour، M. Ismail، M. N. (2016)، Halal tourism: concepts، practises، challenges and future، Tourism management perspectives، Vol. 19. pp. 150-154
21- Boogan، E. and Sarıışık، M. (2019)، "Halal tourism: conceptual and practical challenges"، Journal of Islamic Marketing، Vol. 10 No. 1، pp. 87-96. https://doi.org/10.1108/JIMA-06-2017-0066.
22- Davari، Ali; Rezazadeh; Arash (2012)، structural equation modeling with Pls software; Academic Jihad Publications
23- Ebrahimi، Mehdi; Yaori Gohar، Fatemeh Hassan Kashi، Mehdi (2018)، Prioritization of Iran's Competitiveness Factors in Halal Tourism; Tourism planning and development magazine; Year 8، Number 28، Spring; pp. 113-137. [In Persian].
24- Jalalian، Massoud; Malekzadeh، Mohammad Sharif (2019)، compilation of halal tourism development model with sustainable development approach (case study: Kish Island); Geography Quarterly (Regional Planning); 11(3)، Number 1 - Serial Number 41; March 2019; Page 187-203. [In Persian].
25- Hajinejad، Ali، Paydar، Abuzar; Abdi، Nasser (2016)، evaluation of the impact of halal tourism on Iran's tourism areas; Quarterly magazine of strategic and macro policies / fourth year، fifteenth issue، autumn 2015 / pages 27-46. [In Persian].
26- Hasan Kashi، Mitra (2015)، prioritization of factors affecting Iran's competitiveness in halal tourism; Master's thesis in tourism management - marketing orientation; Allameh Tabatabaei University. [In Persian].
27- Ghaffari، Farhad; Jafari، Pejman and Amirmadhi، Ashkan (2012)، study of the relationship between service quality and customer satisfaction in the banking industry; Iranian Management Sciences Quarterly; 6(24)، pp. 42-66. [In Persian].
28- Kashi، Mitra (2015)، prioritizing factors affecting Iran's competitiveness in halal tourism; Master's thesis in tourism management - marketing orientation; Allameh Tabatabai University.[In Persian].
29- Kian، Behnam (2016)، an analysis of tourism development challenges with an emphasis on halal tourism، master's thesis، geography، Tabriz University . [In Persian].
30- Liu، liberato; Shan، Na Wang، Baojun Gao، and Michael Gallivan، ‘To Be Similar or to Be Different? The Effect of Hotel Managers’ Rote Response on Subsequent Reviews’، Tourism Management، 86.September 2020 (2021)، 104346 https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104346.
31- Mohsenin، Shahryar، Esfanidani، Mohammad Rahim (2012)، Structural equations based on partial least squares approach using Smart-PLS software: educational and practical; Mehraban Publishing Institute. [In Persian].
32- Mojdi Rezaabad، Jalil (2018)، Investigating the impact of halal tourism in the direction of sustainable development، a case study of Mashhad city، Master's thesis، Motahar Non-Profit Institute of Rationalists. [In Persian].
33- National Standard of Iran (2014)، Halal tourism (requirements)، National Standard Organization of Iran. [In Persian].
34-
35- Pardahpour، Behzad (2018)، Investigating tourism development factors with an emphasis on halal tourism (case study: Mashhad city)، master's thesis، field of tourism، marketing orientation، Binaloud Institute of Higher Education. [In Persian].
36- Pedro;Liberato، Dália; Miguel Barbosa de Sousa، Bruno(2020)، Global and Recent Trends in Halal Tourism، Education Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development during Global Challenges.
37- Rabbani، Razieh (2017)، investigation of the potentials of tour accommodations in the development of third generation tourism، case study: tour accommodations of Isfahan province; Master's thesis in the field of tourism management، tourism planning; Isfahan university of art. . [In Persian].
38- Rahmati، Parveen (1401)، standardization of halal tourism indicators in ecotourism resorts with an emphasis on Iranian-Islamic hospitality، master's thesis، Faculty of Humanities، Department of Geography; University of Zanjan. . [In Persian].
39- Shalchian Rabi; Nargis (2019); Halal tourism: assessment of opportunities and challenges in the West Asian region; Economic Deputy of Mashhad Municipality . [In Persian].
40- the great woman of faith; Narges (2019)، Halal tourism and its opportunities and challenges in Iran; Halal Research Journal; 44-57. . [In Persian].
41- Ulfy،Mohammad Arije; Haque، Ahasanul; Wasiul Karim،md(2021)T ourists Behavioral Intention to Visit Halal Tourism Destination: An Empirical Study on Muslim Tourists in Malaysia، International Fellowship Journal of Interdisciplinary Research، Volume 1، Issue 1، 2021، 1-18.World Economy (2019)، Halal Tourism; needs and capacities; Duniya Ekhtaz magazine، Thursday، December 27، 2019، number 5061. . [In Persian].