Comparative Study of Sheikh Fazl Al-Allah and Great Scholar Naeini on Right and Task
Subject Areas :Faramarz Mirzazade 1 , Shahindokht Pakzad 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، واحد ایلام، گروه علوم سیاسی، ایران، ایلام
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، گروه علوم سیاسی، ایران، تهران
Keywords: people, right, task, Ruler, Sheikh Fazl Al-Allah, Great Scholar Naeini,
Abstract :
Pundits of every society, for transition from a society that have been involved in crisis, must draw and inform the required base for development. One of the basis of development is distinguish of rights and tasks that have been often ignored. In this article have been payed to comparison on basis of right and task from Sheikh Fazl al-allah and great scholar Naeini viewpoint; ruler’s rights and tasks to people and vice versa. The aim of this comparison is comparative study the viewpoint of two great scholars in constitutional age on characteristics of transformational society. In the other words, we study on whom viewpoint could lead to development from transition: a society that found on Noori viewpoint or Naeini viewpoint? This study is on comparative – analytical method. We first, study rights and tasks from two scholars on the main text from them and then, compare them. The conclusion of this study is, if a society is managed on great scholar Naeinin viewpoint, would be balanced and developed, and the other would be unbalanced and undeveloped.
- اسپریگنز، توماس (1389)، فهم نظریههای سیاسی، ترجمة فرهنگ رجایی، تهران، نشر آگه، چاپ ششم.
- امامی، سیدحسن (1383)، حقوق مدنی، جلد 4، تهران، انتشارات اسلامیه.
- بصیری، محمدعلی و خدیجه ثنائیانزاده (1391)، «مقایسه اندیشه سیاسی میرزا نائینی و شیخ فضل الله نوری»، فصلنامه دانش سیاسی و بینالملل، سال اول، شماره چهارم، زمستان، صص 16-1.
- تمیمیآمدی، عبدالواحد بن محمد (1388)، غررالحکم و دررالکلم، جلد دوم، ترجمه سیدهاشم رسولی محلاتی، تهران، نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم.
- جهانبزرگی، احمد (1380)، «شیخ فضل الله نوری، نائینی: تضاد یا سوء تفاهم، فلسفه و کلام»، فصلنامه قبسات، شماره 20 و 21، تابستان و پاییز، صص 84-72.
- حقیقت، سیدصادق و سیدحامد حجازی (1389)، «نقد و معرفی: نگاهی انتقادی به کاربرد نظریه اسپریگنز در مطالعات سیاسی»، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 49، بهار، صص 187-196.
- خسروپناه، عبدالحسین (1383)، «اندیشه سیاسی شیخ فضلالله نوری و میرزای نایینی»، فصلنامه آموزه، شماره 5، صص 282-275.
- دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
- رضایی حسینآبادی، جمال و علیمحمد طرفداری (1392)، «بازخوانی اندیشههای سیاسی و فقهی شیخ فضلالله نوری و علامه محمد حسین نایینی در مورد نظام مشروطه»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، سال نهم، شماره بیست و دوم، صص 212-193.
- زرگرینژاد، غلامحسین (1374)، رسائل مشروطیت، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- طباطبایی، جواد (1392)، تأملی درباره ایران: نظریه حکومت قانون در ایران، تبریز، انتشارات ستوده.
- فیرحی، داود (1391)، فقه و سیاست در ایران معاصر، تهران، نشر نی.
- قادری، حاتم (1388)، اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران، تهران، سمت، چاپ دهم.
- قرآن کریم.
- مدنی، سیدجلال (1361)، تاریخ سیاسی معاصر ایران، تهران، انتشارات قم.
- مظفر، نامدار (1377)، «نظریه دولت شریعت؛ نگاهی به اندیشه سیاسی شیخ فضل الله نوری»، فصلنامه فرهنگ، شماره 27 و 28، پاییز و زمستان، صص 44-1.
- میرزازاده، فرامرز (1393)، نسبت اسلام و دموکراسی در ایران معاصر، ایلام، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام.
- میرزازاده، فرامرز (1394)، درآمدی بر مبانی اندیشه سیاسی در اسلام، ایلام، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام.
- نایینی، محمدحسین (1388)، تنبیهالامه و تنزیهالمله، تصحیح و تحقیق سیدجواد ورعی، قم، بوستان کتاب.
- نوری، سیدمسعود (1382)، «زندگی شیخ فضل الله نوری و مقایسه اندیشة سیاسی او با دیدگاههای میرزای نائینی»، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 73 و 74، صص 85-79.
- نوری، شیخ فضلالله (1374)، «تذکره الغافل»، در: غلامحسین زرگرینژاد، رسائل مشروطیت، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- نوری، شیخ فضلالله (1374)، «حرمت مشروطه»، در: غلامحسین زرگرینژاد، رسائل مشروطیت، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- نهجالبلاغه.
_||_