Investigating the Components of Digital Marketing from the Perspective of Tourism Industry Development (Case Study: Kish Island Hotels)
Subject Areas : Strategic Management Researcheszahra tahmasebpour 1 , ALIAKBAR FARHANGI 2 , Abdollah Naami 3 , FARZAD ASAYESH 4
1 - Student of Business Management Department, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran
2 - Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran,
3 - Assistant Professor, Department of Business Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Shahr-e-Qods, Iran
Keywords: tourism development, infrastructure, empowerment, Digital Marketing, Tourism Intention,
Abstract :
The current research examines how digital marketing affects the development of the tourism industry. The research method is of applied type and in terms of approach, it is exploratory of qualitative/quantitative type, which in this article we will examine the qualitative part. The statistical population of the research includes experts in the tourism industry who are fully familiar with digital marketing, and 12 people were selected as a research sample using a targeted snowball method. In this research, the method of content analysis based on open coding, axial coding and selective coding was used to analyze the data, based on the foundational data theory. The results showed that the elements of digital marketing through 5 components of technical features of digital tools, comparative advantage, cost for customers, management of items and processes, promotion, quality of services and quality of information, cause tourism intention or in other words tourist learning, tourist involvement, travel intention and the intention to visit again; Also, the intention of tourism leads to empowerment of human resources and environmental empowerment of hotels on Kish Island. Meanwhile, environmental factors such as political-security, economic, cultural factors and tourism policies as intervening conditions and infrastructures such as transportation, accommodation and health services, food and restaurants and information and communication systems as background factors affect the empowerment of Kish Island hotels and ultimately leads to tourism development, or in other words, economic development, cultural-social development, political development and environmental development. Therefore, it can be acknowledged that the development of tourism is a complex process and is heavily influenced by the technical characteristics of digital tools, environmental factors and infrastructure.
احمدیزاد، آرمان؛ ورمقانی، مریم، کفچه، پرویز (1396)، تأثیرپذیری صنعت گردشگری از بازاریابی الکترونیکی، مجله علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دورۀ 9، شماره 17، 197-224.
- امیرینیا، نعیمه (1396)، بررسی تأثیر بازاریابی اینترنتی بر جذب گردشگری در شهرستان کرمان، پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
- تاجیک، مهدی و احمد پرخیده (1389)، "نگاهی به صنعت گردشگری در کشور"، ماهنامهی اتاق ایران، شماره 50.
- ترابی فارسیانی، ندا و بهادری، سید رضیا (۱۳99)، شناسایی راهکارهایی جهت رونق اقامتگاهها پس از بحران شیوع کووید ۱9، فصلنامه علمی مدیریت گردشگری ویژهنامه همهگیری کووید ۱9، پاییز ۱۳99.
- جواهری، مریم؛ توفیقی، پیمان؛ چیتسازیان، علی؛ سلمانی، رقیه (1394)، نقش دیجیتال مارکتینگ بر کاهش هزینه تبلیغات و جایگاه آن در جذب مشتری، اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم.
- چاک، گی؛ فایوسولا، ادواردو (1390)، جهانگردی در چشماندازی جامع، ترجمهی علی پارساییان، سید محمد اعرابی، افسانه قربانزاده، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- دلاور، علی، قادری، اسماعیل، مجدی، نیما (1393)، جایگاه رسانههای اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران، فصلنامهی علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال نهم، شماره 28، صص 1-16.
- رنجبریان، بهرام؛ زاهدی، محمد (1395)، شناخت گردشگری، اصفهان، انتشارات کنکاش.
- سازمان ایرانگردی و جهانگردی (1380)، سیاستهای بخش جهانگردی ایران، دفتر پروژه برنامه ملی توسعه گردشگری کشور، تهران.
- سازمان برنامهوبودجه استان لرستان (آذر 1378)، "مطالعات قابلیت سنجی توسعه استان لرستان/ بخش توریسم".
- سعیدی، آسیه (1392)، امکانسنجی جذب گردشگر بینالمللی به جزیره کیش با استفاده از الگوی تحلیلی SWOT، پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا، برنامهریزی توریسم، دانشگاه تهران پردیس بینالمللیکیش.
- سلطانعلیپور، معین (1397)، راهبردهای بازاریابی دیجیتال در مدیریت هتلها، دومین کنگرۀ بینالمللی علوم و مهندسی (آلمان- هامبورگ).
- شهوازیان، سلاله و هاشمی قینانی، فیروزه (۱۳99)، چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار در صنعت هتلداری ایران، فصلنامهی مدیریت گردشگری ویژه همهگیری کووید ۱9، پاییز ۱۳99، صص ۲5۲-۲17.
- عاشوری رودپشتی، علیرضا، مهرانی، هرمز، حمدی، کریم (1399)، ارائه مدل راهبردی مبتنی بر رویکرد یادگیری ماشین بهمنظور سنجش خودکار نظرات و کاوش اطلاعات کالاها در بازاریابی دیجیتال، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 26(77)، صص 73-98.
- فانی، مجید، جلالی، مهدی، وهاب زاده، شادان (1399)، ارائه مدل راهبردی تحلیلهای مبتنی بر وب جهت سنجش عملکرد و بهینهسازی بازاریابی دیجیتال شرکتهای تحت وب، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 26(78)، 149-169.
- فردآر دیوید (1398)، مدیریت استراتژیک، ترجمهی علی پارساییان، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- قرهبیگلو، حسین؛ شادی دیزجی، بهنام (1390)، بررسی تأثیر بازاریابی اینترنتی بر میزان عملکرد توریسم (مطالعه موردی: آژانسهای مسافرتی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی)، نشریهی جغرافیایی فضای گردشگری، دوره 1، شماره 1، صص 145 تا 161.
- قنبری، علی و خانی قریه گپی، نوشین (1389)، "اهمیت کیش در صنعت گردشگری ایران"، انتشارات مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران.
- کاظمی، علی (1389)، طراحی مدل ارزیابی استراتژیهای بازاریابی اینترنتی بر جذب گردشگران خارجی؛ موردمطالعه استان اصفهان، رسالهی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی، بازاریابی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
- کریمی، جعفر؛ محبوبفر، محمدرضا (1391)، "تکنیکها و مدلهای برنامهریزی توریسم"، چاپ اول، اصفهان: انتشارات ارکان دانش.
- مدهوشی، مهرداد و نادر ناصرپور (1382)، "ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان"، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 28، صص 58-25.
- نجفی، وحید (1396)، تأثیر ابعاد بازاریابی اینترنتی بر افزایش درآمد هتلهای شهر شیراز، پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بینالملل، موسسهی آموزش عالی سهروردی، دانشکده حسابداری و مدیریت.
-Aratuo, David N., Etienne, Xiaoli L (2019), Industry level analysis of tourism-economic growth in the United States, Tourism Management, Volume 70, February 2019, Pages 333-340.
-Carolin, Muttons (2015), Effectiveness of Digital Marketing Strategies on Performance of Commercial Banks in KENYA.
Chaffey, D., & Smith, P. R (2008), E-marketing excellence. Planning and Optimizing your.
-Clarke, B., & Svanaes, S (2012), Digital marketing and advertising to children: a literature review. In Brussels: Advertising Education Forum.
-Hudson, S & Roth, M.S & Madden, Th.J & Hudson, R (2015), Tourism Management, Vol.47, PP: 68-76.
-Iranmanesh,M. Ghobakhloo,M. Nilashi,M. Tsenge,M-L. Yadegaridehkordi,E. Leungi,N (2022), Applications of disruptive digital technologies in hotel industry: A systematic review, International Journal of Hospitality Management, Volume 107, October 2022, 103304
-Kim, Juran., Kang, Seungmook., Lee, Ki Hoon (2019), Evolution of digital marketing communication: Bibliometric analysis and network visualization from key articles, Journal of Business Research, Available online 6 November 2019, in press, corrected proof.
-Kumar, A (2012), Managing marketing mix and communications in a digital era: The role of traditional and new media in a multichannel environment. State University of New York at Buffalo.
-McMann Jr, R. H., Baron, S., Kreinik, S., Epperson, D., & Kruger, R. A (1981, November), The DFP 9200 digital noise reducer A real-time high-resolution digital video processing system for X-ray fluoroscopy. In Proc. Soc. Photooptical Instrum. Engineers (Vol. 314, pp. 362-371).
-Pelsmacker, Patrick De., Tilburg, Sophie van., Holthof, Christian (2018), Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance, International Journal of Hospitality Management, Volume 72, June 2018, Pages 47-55.
-Perelygina,M. Kucukusta,D. Law,R (2022), Digital business model configurations in the travel industry, Tourism Management,Volume 88, February 2022, 104408
-Polemis, M (2020), The impact of covid-19 on hotel performance: Evidence from a differencein-difference approach, MPRA Paper No. 102053, Online at https://mpra.ub.unimuenchen.de/102053/
-Reichstein, Christopher., Härting, Ralf-Christian (2018), Potentials of changing customer needs in a digital world – a conceptual model and recommendations for action in tourism, Procedia Computer Science, Volume 126, 2018, Pages 1484-1494.
Shaw, G. & Williams. M. A (2004), Tourism and tourism space, London: SAGE publications.
-Su,N. Mariadoss,B. Reynoldsc,D.(2015) Friendship on social networking sites: Improving relationships between hotel brands and consumers, International Journal of Hospitality Management,Volume 51, October 2015, Pages 76-86
-Yua,M. Cheng,M. Yang,L. Yu,Z (2022), Hotel guest satisfaction during COVID-19 outbreak: The moderating role of crisis response strategy, Tourism Management,Volume 93, December 2022, 104618
-Zhang, X (2016), Secure Data Management and Transmission Infrastructure for the Future Smart Grid (Master's thesis, University of Sydney).
_||_