Identifying the Mental Model of Competence of Strategic Managers (Case Study: Khorasan Razavi Welfare Organization)
Subject Areas : Strategic Management Researcheskazem nasirpour 1 , moslem cherabin 2 , ahmad akbari 3 , davoud kaveh 4
1 - PhD student, Department of Educational Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabor, Iran
2 - Assistant Professor of Educational Management, Neyshabor Branch, Islamic Azad University, Neyshabor, Iran
3 - Assistant Professor of Educational Management, Neyshabor Branch, Islamic Azad University, Neyshabor, Iran
4 - Department of Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
Keywords: competence, Welfare Organization, Q method, Strategic Managers,
Abstract :
The purpose of this study is to identify the mental pattern of competence of strategic managers of the welfare organization. The research method is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method and exploratory (mixed) in terms of analyzed data. Since the aim is to identify the mental patterns of experts in relation to competence, the Q method has been used in the qualitative part. Participants in the quality section were 15 experts and professors of management schools, managers and senior deputies of the Welfare Organization of Khorasan Razavi Province of Khorasan Razavi Province who were selected by purposive sampling. The participants completing the Q tables are 12 prominent professors of management in the universities of Khorasan Razavi province who were provided with the mentioned tables. In this study, long-term conflict has been used for credibility in the qualitative part. Formal validity was used to assess the validity of data collection tools in a small part and the researcher has confirmed the Q options to professors and experts. Reliability of the research tool Cronbach's alpha method is used, which shows the high reliability of Q expressions and their sorting results in Q diagrams. The results showed that the highest consensus on factor one (strategic competencies) was 14.779 and the lowest consensus on the fourth factor (leadership competencies) was 13.638. It should be noted that individual competencies rank second in the category of views and organizational competencies rank third.
احتشام، علی، جهانگیری، علی، شیرازی، محمود، زاهدی، محمد (1398)، تدوین مدل سـنجش شایسـتگیهای عـام مدیران در بانکهای دولتی ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، ۳۲ (۲)،۶۳-۹۰.
- ایرانزاده، سلیمان، زنجانی، سعید (1395)، مدل شایستگی مورد نیاز مدیران و متخصصان منابع انسانی در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با استفاده از تکنیکISM، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 8(30)، 23-50.
- ایمانی، عبدالمجید، قدرتی، سمانه (1395)، مدل مفهومی شایستگی مدیران منابع انسانی در چارچوب نظام ارزشی اسلام، پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(33)، 191-221.
- بسیجی، عسل، بابایی زکلیکی، محمدعلی، حسین زاده شهری، معصومه، خدیور، آمنه (1399)، طراحی و اعتبارسنجی مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالملل، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 12(2)، 35-62.
- توحیدی، ارسطو (1391)، الگویی برای انتخاب مدیران راهبردی، مطالعات مدیریت راهبردی، 11(3)، 155-175.
- حاجکریمی، عباسعلی (1398)، طراحی مدل شایستگیهای مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران، چشمانداز مدیریت دولتی، دوره 2.
- خنیفر، حسین، ابراهیمی، صلاحالدین، سیفی، علی، فیاضی، بیبی مرجان (1399)، طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی برای استفاده در مرکز ارزیابی و توسعه، مدیریت مدرسه، 8(2)، 139-118.
- رمضان پناه ندا، علامه سید محسن، سماواتیان حسین، قانع نیا مریم (1399)، طراحی الگوی توسعه شایستگیهای مدیران عالی و میانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، ۱۱ (۴۴)، ۶۵-۹۴.
- سعیدپناه، مسعود، الوانی، سید مهدی، هاشمی، سید ذبیحالله (1399)، طراحی مدل شایستگیهای بنیادی و فناورانه مدیران حوزه فناوری اطلاعات، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 1399(40)، 1-8.
- سعیدپناه، مسعود، الوانی، سید مهدی، هاشمی، سید ذبیح اله (1398)، طراحی مدل ترکیب بهینه شایستگیهای عمومی و تخصصی مدیران حوزه فناوری اطلاعات (موردمطالعه: بانک ملت)، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 25(75)، 13-44.
- طلوعیان، غلام عباس (1398)، تدوین مدل فرایندی شایستگیهای مدیران منابع انسانی بخش دولتی با تأکید بر سیاستهای کلی نظام اداری، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3(19)، 43-58.
- عسگری، ناصر (1398)، طراحی الگوی شایسته گزینی و توسعۀ شایستگیهای مدیران فروش در صنعت پخش، مدیریت بازرگانی، 11(3)، 485-504.
- عصاری، ناصر، سیادت، سید علی، عابدینی، یاسمین، منجمی، سید امیر حسن (1399)، تعیین سلسلهمراتب معیارهای شایستگی مدیران مدارس مبتنی بر روش دلفی فازی در آموزشوپرورش استان اصفهان، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(41)، 159-190.
- محمودی، سید محمد، زارعی متین، حسن، بحیرایی، صدیقه (1391)، شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاه، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(1)، 114-143.
-Anitha, N (2011), "Competency Assessment-A Gap Analysis Interdisiplinary", Journal of Contemporary Research Business,Vol 3, No 4.
-Ansahofei, A & Paarima, Y & Barnes, T (2020), Exploring the management competencies of nurse managers in the Greater Accra Region, Ghana. International Journal of Africa Nursing Sciences. 10.1016/j.ijans.2020.100248.
-Aslan, M & Pamukçu, A (2017), MANAGERIAL COMPETENCIES AND IMPACT ON MANAGEMENT LEVELS. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences. 6. 1-15.
-Mahbanooei, B, Gholipour, A, Abooyee Ardakan, M (2016), A competency model for general health managers (Case: Iran medical of health and education). Iranian Journal of Management Studies (IJMS), Vol. 9, No. 2, pp. 217 – 241.
-Meyer, M.A (2019), Competencies required for healthcare improvement positions. International Journal of Health Care Quality Assurance 32(1):281-295
-Muriithi, S.M, Radloff, S.E, Lynette Louw, L (2018), The Relationship between Strategic Thinking and Leadership Effectiveness in Kenyan Indigenous Banks, South African Journal of Economic and Management Sciences, Pp1-11.
-Skorková, Zuzana (2016), Competency Models in Public Sector. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 230. 10.1016/j.sbspro.2016.09.029.
-Tehseen, S., F.U. Ahmed, Z.H. Qureshi, and M.J. Uddin (2019), Entrepreneurial competencies and SMEs’ growth: the mediating role of network competence. Asia-Pacific Journal of Business Administration 11(1): 2-29.
_||_