Providing a Framework for Formulating Desirable Vision Components: Studying Top Companies Visions
Subject Areas : Strategic Management ResearchesAli Abedini 1 , kazem hasanzadeh 2 , Hamidreza Yazdani 3
1 - PhD student in Strategic Management, Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University. .
2 - PhD Student in Business Policy Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran.
Keywords: vision, strategic management, Mission Statement,
Abstract :
Vision is the starting point of strategic planning, a desirable point in which the organization can achieve its goals and ensure the survival of the organization by creating a competitive advantage, despite the need to formulate a desirable and practical vision, but there is no a coherent framework for defining vision components. This research seeks to provide different approaches to formulate the vision of successful companies in the world. In this study, the visions of 54 successful companies in 2020, which are ranked on the Fortune site, were examined, and after analyzing the content of the companies' vision documents, 162 initial codes were counted, which were classified into 24 codes, and finally 8 key concepts were identified. Then, according to the type of competitive advantage creation process, both systemic and organizational approaches for vision development were identified. In the systematic approach, elements including inputs (strategic elements), processing (operational elements), outputs (location, geographical area, industry scope and target community), Environment (stakeholders), feedback (accountability) and in the organizational approach including internal organizational elements (strategic elements, operational and accountability elements) and external organizational (location, geographical area, industry, target community and stakeholders). Finally, we can say. The type of approach chosen to formulate a vision depends on the type of strategic thinking that governs the organization and according to organizational conditions, it can be developed step by step.
خاشعی، وحید و اسدی، رضا (1398).« طراحی مدل کنترل راهبردی در استارت آپ های اینترنتی»، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10(37) ،139-125.
دباغی، آزاده و ملک، امیرمهدی (1389). «ارائه ی روشی برای ارزیابی و رتبه بندی چشم انداز سازمان ها با استفاده از پژوهش آمیخته»، مدیریت صنعتی، 2(1)،74 -57.
دیواندری، علی؛ داودیان، امیرحسین (1391). «طراحی الگوی تلفیقی برای خلق چشم اندازی پایدار (مطالعه موردی بانک ملت)»، مدیریت بازرگانی، 4(14) ،92-72.
رسولیان، محسن. (1394). «چشم انداز، عامل حیاتی برنامه ریزی منابع سازمان»، پژوهش های مدیریت راهبردی . (58)21 ، 137-117
شفیعی نیک آبادی، محسن و کرباسی خیر، عطا. (1396). «بررسی تطبیقی متن چشم انداز و بیانیه مأموریت شرکت های برتر و شرکت های ایرانی در صنایع غذایی با استفاده از تکنیک متن کاوی و خوشه بندی»، آینده پژوهی مدیریت، 28(4) ،پیاپی 111 ،52-29.
صفری، حسین و خان محمدی، احسان (1393» ،(تدوین و اولویت بندی اهداف استراتژی با استفاده از روش حداقل مربعات لگاریتمی فازی و مدل همسانی فازی و ترسیم نقشۀ استراتژی، مدیریت بازرگانی .(3)6 ،575 -600
عابدینی، علی؛ زارعی متین، حسن؛ عابدینی، حسین (1398). «تبیین الگوی سرمایه اجتماعی براساس اندیشه مقام معظم رهبری (دامت ظله)»، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت اسلامی. (1)27، 63-37 ،
علی احمدی، علیرضا؛ تاج الدین، ایرج و فتح االله، مهدی (1390).نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک، چاپ شانزدهم، تهران، انتشارات تولید دانش.
کاظمی، معصومه؛ قرونه، حسن؛ کاظمی، نفیسه؛ بابکی راد، اعظم (1397). «بررسی مفاهیم و مبانی پس نگری و مقایسه آن با پیشبینی و چشم انداز سازی»، آینده پژوهی مدیریت، 29(3) ، ( پیاپی 114)، .16-37
کردنائیج، اسداالله (1397 ). تفکر و مدیریت استراتژیک؛ تئوری و عمل، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
کریمی قهرودی، محمدرضا؛ فشارکی، مهدی؛ نظامی پور، قدیر(1392). تدوین چشم انداز و بلوغ توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان، بهبود مدیریت، 7(19) ،161-137.
مروتی، سهراب؛ فتاحی، امیر؛ وحیدنیا، فرحناز (1392) ،دانشگاه مسئولیت پذیر و چشم انداز آن در آموزههای دینی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 2(5) ،87-106.
ملاحسینی، علی؛ جبار زاده کرباسی، بهرام و عبدالزهرائی، محمدحسن (1391). «تدوین چشم انداز برای سازمان های انتفاعی»، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 19(67) ،227-244.
ملکی مین باش رزگاه، مرتضی و افشاری زاده جعفری، امید (1396). «خوشه بندی تطبیقی چشم انداز، مأموریت و ارزشهای شرکتهای صنایع غذایی با رویکرد متن کاوی»، چشم انداز مدیریت بازرگانی.(4)16 ، 163 -179
Bora, B., Borah, S., & Chungyalpa, W. (2017). Crafting Strategic Objectives: Examining the Role of Business Vision and Mission Statements. Journal of Entrepreneurship & Organization Management, 6(205), 2.
Campagna, C., & Fernandez, T. (2007). A comparative analysis of the vision and mission statements of international environmental organisations. Environmental Values, 16(3), 369-398.
Chi-hsiang, C. (2015). Effects of shared vision and integrations on entrepreneurial performance: Empirical analyses of 246 new Chinese ventures. Chinese Management Studies, 9(2), 150-175.
Collier, N., Fishwick, F., & Floyd, S. W. (2004). Managerial involvement and perceptions of strategy process. Long range planning, 37(1), 67-83
Collins, J. C., & Porras, J. I. (1996). Building your company's vision. Harvard business review, 74(5), 65-77
Corbin, J. M., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13(1), 3-21
Cortés-Sánchez, J. D. (2017). Mission and Vision Statements of Universities Worldwide: A Content Analysis .Available at http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3051361
Darbi, W. P. K. (2012). Of mission and vision statements and their potential
impact on employee behavior and attitudes: The case of a public but profitoriented tertiary nstitution. International Journal of Business and Social Science, 3(14), 95-109.
Haque, M. D., TitiAmayah, A., & Liu, L. (2016). The role of vision in organizational readiness for change and growth. Leadership & Organization Development Journal, 37(7), 983-999.
Jantz, R. C. (2017). Vision, innovation, and leadership in research libraries. Library & Information Science Research, 39(3), 234-241.
Joachim, A. (2010). Interface between corporate vision, mission and production and operations management. Global journal of management and business research, 10(2), 18-22.
Kantabutra, S., & Avery, G. C. (2007). Vision effects in customer and staff satisfaction: an empirical investigation. Leadership & Organization Development Journal, 28(3), 209-229.
Kopaneva, I., & Sias, P. M. (2015). Lost in translation: Employee and organizational constructions of mission and vision. Management Communication Quarterly, 29(3), 358-384
Larwood, L., Falbe, C. M., Kriger, M. P., & Miesing, P. (1995). Structure and meaning of organizational vision. Academy of Management journal, 38(3), 740-769
Lattuch, F., & Dankert, P. (2018). The glue that holds an organization together: building organizational vision with top management teams. Development and Learning in Organizations: An International Journal, 32(6), 1- 4
Lipton, M. (2003). Guiding Growth: How Vision Keeps Companies on Course, Boston, MA: Harward Business School Press, ch. 1, pp. 15-18
Mansi, M., Pandey, R., & Ghauri, E. (2017). CSR focus in the mission and vision statements of public sector enterprises: evidence from India. Managerial Auditing Journal, 32(4/5), 356-377
Mirvis, P., Googins, B., & Kinnicutt, S. (2010). Vision, mission, values Organizational Dynamics, 39(4), 316-324
O’Brien, F., & Meadows, M. (2003). Exploring the current practice of visioning: case studies from the UK financial services sector. Management Decision, 41(5), 488-497
Papula, J. Papulova, Z. (2009). StrategickýManažment. Teoretické Východiská Alebo Jadro Vedomostí, 1st. ed. Bratislava, SR: Kartprint, ch. 4, pp. 50-51
Papulova, Z. (2014). The significance of vision and mission development for enterprises in Slovak Republic. Journal of Economics, Business and management, 2(1), 12-16
Poister, T. H., & Streib, G. (2005). Elements of strategic planning and management in municipal government: Status after two decades. Public administration review, 65(1), 45-56
Sharpe, B., & Van der Heijden, K. (Eds.). (2008). Scenarios for Success: Turning Insights in to Action.wiley
Spear, S. (2017). Impression management activity in vision, mission, and values statements: A comparison of commercial and charitable organizations. International Studies of Management & Organization, 47(2), 159-175.
Taiwo, A. A., Lawal, F. A., & Agwu, E. (2016). Vision and Mission in Organization: Myth or Heuristic Device? The International Journal of Business & Management, 4(3),126-134
Watts, L. L., Steele, L. M., & Mumford, M. D. (2019). Making sense of pragmatic and charismatic leadership stories: Effects on vision formation. The Leadership Quarterly, 30(2), 243-259
Westley, F., & Mintzberg, H. (1989). Visionary leadership and strategic management. Strategic management journal, 10(S1), 17-32
Wheelen, T. L., & Hunger, J. D. (1986). Strategic management and business policy. Addison-Wesley. ch.1, pp. 10-17
_||_