Criticism of the archetype of the Hero in the story of Jamshid and Khorshid based on the View Point of Jung and Campbell
Subject Areas :
Abstract Articles
Behnaz Ali Mirzaee
1
,
M. Jalaloddin Kazzaz i
2
1 - PhD student in Persian language and literature, Vahdarak, Islamic Azad University, Arak-Iran.
2 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak-Iran.
Received: 2018-09-22
Accepted : 2018-11-17
Published : 2019-05-22
Keywords:
hero,
Jamshid and Khorshid,
Campbell,
Keywords : archetypal criticism,
Abstract :
Abstract
Joseph Campbell, based on Jung ideas and by introducing the archetype of the hero's travel, has opened a new door in the criticism of the archetype and showed that the hero's travel in the narrative works of different people, follow the similar pattern.Campbell's pattern includes the three sections of departure, attainment and return. Therefore, the writers of this article want to investigate the story of Jamshid and Khorshid from Salman Savaji based on the archetype and unimyth of Campbell . Jamshid, with the response to a mysterious call, to understand himself and his internal anima and with the guidance of old wiseman sets off a difficult journey and traverses the hard stages and finally joins Khorshid and returns to China; and in this way brings prosperity to his homeland . Besides the remission of this world, Jamshid attains a kind of self awareness and this is the harmony with the speculation of " the archetype of the hero's travel ".
References:
فهرست منابع و مآخذ
پالمر، مایکل، (1388)، فروید، یونگ و دین، ترجمة محمّد دهگانپور و غلامرضا محمودی، تهران: انتشارات رشد، چ 1.
جابز، گرترود، (1395)، فرهنگ سمبلها، اساطیر و فولکلور، ترجمة محمّدرضا بقاپور، تهران: بهمن، چ1.
ساوجی، سلمان، (1389)، دیوان، مقدّمه وتصحیح عبّاسعلی وفایی، تهران: انتشارات علمی، چ1.
ستّاری، جلال، (1368)، افسون شهرزاد، تهران: توس، چ1.
سیگال، رابرت، (1390)، اسطوره، احمدرضا تقاء، تهران: نشرماهی، چ1.
شایگان فر، حمید رضا، (1380)، نقد ادبی، تهران: دستان، چ1.
شوالیه، ژان وآلن گربران، (1385)، فرهنگ نمادها، ترجمه و تحقیق سودابة فضایلی (جلد 2،3،4،5)، تهران: جیحون، چ2.
قربان صبّاغ، محمودرضا، (1392)، «بررسی ساختار هفت خوان رستم: نقدی بر کهنالگوی سفر قهرمان» جستارهای ادبی، سال 46، شماره180، صص27-56.
کزّازی، میرجلالالدّین، (1390)، رؤیا، حماسه، اسطوره، تهران: نشر مرکز، چ6.
_____________، (1392)، نامة باستان، ج4 و6، تهران: نشر سمت، چ7.
کمپبل، جوزف، (1392)، قهرمان هزار چهره، برگردان شادی خسرو پناه، مشهد: نشر گل آفتاب، چ5.
کنگرانی، منیژه، (1388)، «تحلیل تک اسطوره نزد کمپبل با نگاهی به قصّة یونس و ماهی» فصلنامة پژوهشنامة فرهنگستان هنر، شماره 14، صص 91-74.
کوپر، جی.سی، (1380)، فرهنگ مصوّر نمادهای سنّتی، ترجمة ملیح کرباسیان، تهران: فرشاد، چ1.
گورین، ویلفرد.ال و دیگران، (1383)، راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمة زهرا میهنخواه، تهران: انتشارات اطّلاعات، چ4.
مکاریک، ایرنا، ریما، (1388)، دانش نامة نظریّههای ادبی معاصر، ترجمة مهران مهاجر و محمّد نبوی، تهران: آگاه، چ3.
مورنو، آنتونی، (1376)، یونگ، انسان مدرن و خدایان، ترجمة داریوش مهرجویی، تهران: مرکز، چ4
نامور مطلق، بهمن، (1392)، درآمدی بر اسطورهشناسی، تهران: سخن، چ1.
نورآقایی، آرش، (1388)، عدد، نماد، اسطوره، تهران:افکار.
ووگلر، کریستوفر، (1387)، سفر نویسنده، ترجمة محمّد گذرآبادی، تهران: انتشارات مینوی خرد.
هیلنز، جان راسل، (1383)، شناخت اساطیر ایران، ترجمه وتألیف باجلان فرّخی، تهران: انتشارات اساطیر، چ1.
یاوری، حورا، (1387)، روانکاوی و ادبیّات دو متن دو انسان، دو جهان، تهران: سخن،چ1.
یونگ، کارل گوستاو، (1379)، روح و زندگی، ترجمه لطیف صدیقانی، تهران: جامی،چ1.
____________، (1389)، انسان و سمبلهایش، ترجمة محمود سلطانیّه، تهران: نشر جامی، چ7.
____________، (1373)، روانشناسی و کیمیا گری، ترجمة پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی، چ1.
Riske.(2009) The Innateness of Myth: a New Interpreation of Josef Campbel's Respation of C.G. Jung: Continuum
_||_